به گزارش نمایندگان، سید محمد مولوی نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به برگزاری نشست پیگیری لایروبی اروندرود با محوریت معاونت نظارت مجلس شورای اسلامی، عنوان کرد: این نشست با حضور معاون نظارت، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد، نمایندگان وزارت امور خارجه، وزارت نیرو، سازمان محیط زیست، وزارت راه و شهرسازی برگزار شد و نماینده سازمان برنامه و بودجه نیز با وجود دعوت حضور نیافت.
نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی افزود: اروندرود و راه آب بین المللی ایران بوده که ۱۵۰ کیلومتر مسیر بین المللی مشترک با عراق است و دارای رژیم حقوقی بین المللی است.
وی ادامه داد: قبل از جنگ تحمیلی مراودات خوبی در اروندرود صورت میگرفت. پیش از این از نظر کشتیرانی، صیادی، تجاری، کشاورزی، رونق بنادر و فضای کسب و کار در حوزه تجارت، اروندرود یکی از شاه راههای اساسی به شمار میآید ولی بعد از دوران دفاع مقدس این منطقه با مشکلاتی مواجه شد.
مولوی اضافه کرد: بعد از جنگ تحمیلی اروندرود دچار مشکلات بسیاری از جمله لایروبی، جابه جایی خط القعر، آلایندگی زیست محیطی و کاهش ظرفیت تجاری کشاورزی و تجاری شد.
این نماینده مردم در مجلس افزود: طبق ماده ۱۱۲ برنامه ششم توسعه، دولت موظف است هر ساله ۲۵ درصد لایروبی اروندرود را انجام دهد، بر اساس قرارداد با عراقیها این تکلیف بعد از این ۶ سال هنوز پیشرفتی نداشته است.
وی افزود: متأسفانه دولتها هیچ آیین نامه ای در این موضوع نداشته و حتی مرکزیت واحدی برای نظارت و اجرای کار وجود نداشت، پیش از این دهانه اروند رود ۹ متر بود ولی در حاضر به ۲ متر و نیم رسیده و کشتیها امکان تردد ندارند.
وی ادامه داد: در این جلسه مصوب شد؛ دستگاهها ظرف یک هفته اهم اقدامات انجام شده، برنامه آینده و موانع پیش رو به معاونت نظارت گزارش دهند. همچنین وزارت امور خارجه نسبت به دستور کار قرار دادن لایروبی اروندرود به عنوانی یکی از موضوعات سفر رییس جمهور و وزیر خارجه اقدام شود.
وی اضافه کرد: همچنین مقرر شد، کمیته حقوقی اروندرود در وزارت خارجه فعال شود و از طریق کنسولگری ایران و وزارت خارجه در این رابطه فعالیت حقوقی صورت گیرد. سازمان محیط زیست ابعاد زیست نیز باید آسیبهای زیست محیطی این پدبده را در قالب طرح مطالعاتی انجام و ارائه دهد.
انتهای پیام
نظر شما