کد خبر 15897
۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۹

آصفری:

سطح همکاری‌های اقتصادی و تجاری ایران و ویتنام باید متناسب با ظرفیت‌ها افزایش یابد

سطح همکاری‌های اقتصادی و تجاری ایران و ویتنام باید متناسب با ظرفیت‌ها افزایش یابد

نایب رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس با اشاره به سطح روابط مطلوب سیاسی و پارلمانی میان ایران و ویتنام گفت: لازم است روابط اقتصادی میان دو کشور نیز متناسب با ظرفیت‌های موجود افزایش یابد.

به گزارش نمایندگان، فام تات تانگ نایب رئیس کمیسیون بسیج توده‌ای کمیته مرکزی حزب کمونیست ویتنام که برای دیدار و رایزنی با مقامات پارلمانی و دولتی کشورمان به تهران سفر کرده، با محمدحسن آصفری  نایب رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی دیدار و گفتگو کرد.

آصفری نایب رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی در ابتدای این دیدار ضمن ابراز خرسندی از فرا رسیدن پنجاهمین سالگرد روابط دیپلماتیک دو کشور، گفت: ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران همواره اهمیت خاصی برای کشورهای حوزه شرق آسیا به‌ ویژه ویتنام قائل بوده و مردم سرافراز این کشور به عنوان الگوی مقاومت و مبارزه با ظلم و استکبار جهانی برای مردم ایران مورد احترام هستند.

وی سفر اخیر موفقیت آمیز رئیس مجلس ملی ویتنام به ایران را نشان از علاقمندی دو طرف نسبت به تقویت و تحکیم مناسبات دو کشور در عرصه‌های مختلف به‌ ویژه تجاری و پارلمانی دانست و افزود: خوشبختانه در سال‌های اخیر شاهد تبادل هیأت‌های عالی‌رتبه پارلمانی میان دو کشور بوده‌ و امیدواریم بتوانیم با استفاده از این ظرفیت، همکاری‌های فیمابین را بیش از پیش گسترش دهیم.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به همکاری و حمایت متقابل ایران و ویتنام در مجامع بین‌المللی، نسبت به استمرار همکاری‌ها و مواضع سازنده و مستقل ویتنام در سازمان ملل و شورای حقوق بشر ابراز امیدواری کرد.

آصفری در ادامه سطح روابط اقتصادی ایران و ویتنام را متناسب با ظرفیت‌های موجود دو کشور ندانست و بیان کرد: علیرغم روابط مطلوب در حوزه سیاسی و پارلمانی، سطح همکاری‌های اقتصادی و تجاری فیمابین نسبت به سال‌های گذشته کاهش یافته است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: انتظار داریم با توجه به توانمندی‌های ویتنام در حوزه‌های مختلف و پیشرفت‌های جمهوری اسلامی ایران در زمینه‌های پتروشیمی، فولاد، آلومینیوم، داروسازی و نانو تکنولوژی، با فعال کردن بخش خصوصی و اتاق‌های بازرگانی دو کشور گام مهم و عملی در جهت تعمیق همکاری‌های تجاری برداشته شود.

نایب رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی در پایان این دیدار ضمن تشریح فعالیت کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی، به آمادگی و استقبال این کمیسیون از تبادل هیأت و گفتگو با همتایان خود در مجلس ویتنام اشاره کرد.

تات تانگ: اجرای توافقات میان هانوی و تهران باعث پیشرفت دو کشور می‌شود

فام تات تانگ نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از حضور در مجلس شورای اسلامی، سفر اخیر رئیس مجلس ملی ویتنام به تهران را گام مهمی در روابط دو کشور برشمرد و گفت: حضور هیأت عالیرتبه ویتنام در جمهوری اسلامی ایران موجب بازگشایی مسیرهای رشد و توسعه همکاری‌های فیمابین در حوزه‌های مختلف به‌ویژه پارلمانی و اقتصادی شد.

وی افزود: در جریان این سفر توافقات خوبی در زمینه‌های تجاری و پارلمانی میان مقامات دو کشور انجام شد که با اجرایی شدن آن شاهد رشد و گسترش بیش از پیش مبادلات تهران و هانوی خواهیم بود.

تات تانگ در ادامه با اشاره به نقش و جایگاه مهم ایران در منطقه، از سرگیری روابط دیپلماتیک ایران و عربستان را مهم خواند و گفت: معتقدیم جمهوری اسلامی ایران می‌تواند تمام چالش‌ها را پشت سر گذاشته و به موفقیت و پیشرفت‌های بیشتر دست یابد.

نایب رئیس کمیسیون بسیج توده‌ای کمیته مرکزی حزب کمونیست ویتنام در پایان این دیدار بر حمایت مجلس شورای اسلامی برای پیشبرد روابط پارلمانی دو کشور و تسریع همکاری‌های دو دولت تاکید کرد.

انتهای پیام

کد خبر 15897

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =