کد خبر 16131
۲۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۸

مرکز پژوهش‌های مجلس برگزار کرد؛

رویداد پارلمان اندیشه‌ورزان با هدف اجرای طرح شبیه‌سازی مجلس شورای اسلامی آغاز به کار کرد

رویداد پارلمان اندیشه‌ورزان با هدف اجرای طرح شبیه‌سازی مجلس شورای اسلامی آغاز به کار کرد

نخستین روز از رویداد سه روزه پارلمان اندیشه ورزان با هدف اجرای طرح شبیه سازی مجلس شورای اسلامی، با مشارکت مرکز پژوهش های مجلس و مرکز نوآوری قوه مقننه، مدرسه حکمرانی و قانون گذاری شهید مدرس و کسب وکار پیله اجرا شد.

به گزارش نمایندگان، رویداد پارلمان اندیشه‌ورزان که با مشارکت مجلس شورای اسلامی، مرکز پژوهش‌های مجلس و مرکز نوآوری قوه مقننه، مدرسه حکمرانی و قانون‌گذاری شهید مدرس و کسب‌وکار پیله طراحی و برنامه‌ریزی شده، امروز سه‌شنبه ۲۸ شهریورماه در سالن همایش‌های مجلس در ساختمان شیخ قضل‌الله نوری آغاز به کار کرد و در مدت سه روز اجرا می‌شود.

محمد عبدالحسین‌زاده، دبیر مدرسه حکمرانی و قانون‌گذاری شهید مدرس(ره) در افتتاحیه این رویداد به ارائه گزارشی از اهداف و برنامه‌های این مدرسه پرداخت و گفت: هدف دوره مدرسه حکمرانی شهید مدرس که مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی به عنوان یک فعالیت جدید آغاز کرده است، عملیاتی کردن بحث آموزش و توانمندسازی افرادی است که دغدغه قانون‌گذاری و حکمرانی دارند.

دبیر مدرسه حکمرانی و قانون‌گذاری شهید مدرس عنوان کرد: در این دوره به دنبال شناسایی افراد شاخص در حوزه‌های سیاسی، اجرایی، علمی-دانشگاهی و نخبگانی کشور بودیم، تا با توجه به ظرفیت‌های عظیم پژوهشی و تقنینی که در مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی وجود دارد، یک‌سری آموزش‌های تخصصی ببینند و ضمن آشنایی با حوزه‌های سیاست‌گذاری و قانون‌گذاری کشور، بتوانند از این آموزه‌ها هم در حوزه پژوهشی و هم در حوزه‌های اجرایی و سیاسی -که مشغول هستند- استفاده کنند  و در ارتقاء کیفیت حکمرانی و قانون‌گذاری کشور موثر باشد.

عبدالحسین‌زاده با اعلام اینکه دوره مدرسه حکمرانی و قانون‌گذاری مدرس یک دوره سه ماهه از اول تیرماه و تا آخر شهریورماه بوده، اضافه کرد: طی این دوره ۱۴۴ ساعت آموزشی برای ۱۰۰ نفر شرکت‌کننده در دوره در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه هر هفته انجام شد.

وی با اشاره به اینکه مباحث آموزشی این دوره تقریبا در سه بخش قابل تقسیم‌بندی است؛ اضافه کرد: این سه بخش شامل یک‌سری مباحث کلان ناظر به حکمرانی و قانون‌گذاری کشور، مباحث ناظر به قوانین و آئین‌نامه‌های داخلی و اداره مجلس و به طور کلی نظام قانون‌گذاری کشور و همچنین سیاست‌پژوهی و برنامه‌های تخصصی در حوزه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، مالیاتی و ... بود که به شرکت‌کنندگان آموزش داده شد.

دبیر مدرسه حکمرانی و قانون‌گذاری شهید مدرس  در پایان ضمن اشاره به برگزاری مراسم پایان‌دوره مدرسه حکمرانی شهید مدرس(ره) در روزهای ۲۸، ۲۹ و ۳۰ شهریورماه، عنوان کرد: این سه روز که رویداد برگزار می‌شود، به عبارتی یک رویداد شبیه‌‎ساز مجلس پارلمان اندیشه‌ورزان است که شرکت‌کنندگان در دوره  قرار است آموزه‌هایی که کسب کردند را در قالب یک حالت شبیه‌ساز شده مجلس، صحن پارلمان و کمیسیون‌های مجلس عملیاتی و به طرح‌های قانونی و پیش‌نویس‌های تقنینی تبدیل کنند که در پایان به نفرات برتر هم جوایزی اهدا خواهد شد.

طبق اعلام دبیر رویداد پارلمان اندیشه‌ورزان،  شرکت‌کنندگان این رویداد طی سه ماه برگزاری مدرسه حکمرانی و قانون‌گذاری شهید مدرس یاد گرفتند چگونه طرح بنویسند،  مهارت‌ها و دانش خود را افزایش دادند و در این رویداد تمرین می‌کنند که در یک فرایند  اجرایی آن را عملی کنند و با حالتی که در مجلس واقعی اتفاق می‌افتد آشنا شوند.  درواقع  در این رویداد سعی کردیم دانش را به مهارتی که زمینه ظهور آن دانش است، نزدیک کنیم.

براساس اعلام دبیر رویداد تعدادی کارگاه‌های مکمل بر آن شبیه‌سازی که روی یک‌سری مهارت‌های کلیدی مانند گفت‌وگو، ارتباط برقرار کردن و مهارت رهبری متمرکز شده است، برگزار می‌شود که در روز اول دو کارگاه مهارت ارتباطی و کارگاه مهارت رهبری برگزار شد.

در دومین روز  هم مطابق با همان چیزی که در مجلس اتفاق می‌افتد، جلسات کمیسیون‌ برگزار می‌شود و این جلسات به بررسی آن طرح‌هایی از شرکت‌کنندگان می‌پردازد که حد نصاب امضا را کسب کردند.

به گفته شریعت‌ناصری در جریان تشکیل جلسات کمیسیون هم افراد حاضر در هر کمیسیون‌ ابتدا سه سمت ریاست، نائب رئیسی و سخنگوی کمیسیون را مشخص می‌کنند و بر روی یک طرح کار می‌کنند و آن طرح را در کمیسیون خود با اکثریت آرا تصویب می‌کنند.

بعد از تصویب طرح در روز سوم صحن علنی پارلمان اندیشه‌ورزان تشکیل و انتخابات هیات رئیسه اصلی برگزار می‌شود و در ادامه سخنگوهای هر کمیسیون ارائه‌ای از طرح تصویبی در آن کمیسیون خواهند داشت و  بعد از ارائه، یک نفر موافق و یک نفر مخالف طرح نظرات خود درباره طرح را مطرح می‌کنند.

در نهایت هم رای‌گیری برای طرحی که ارائه شده اتفاق می‌افتد که اگر حد نصاب را اخذ کند، طرح تایید و تصویب می‌شود و اگر کسب نکند، کان‌لم‌یکن می‌ماند.

انتهای پیام

کد خبر 16131

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =