کد خبر 16279
۱۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۱

خضریان در گفتگو بانمایندگان؛

در سال تحصیلی جدید ۹۱۱ هزار و ۲۷۲ نفر بازمانده از تحصیل داشتیم

در سال تحصیلی جدید ۹۱۱ هزار و ۲۷۲ نفر بازمانده از تحصیل داشتیم

سخنگوی کمیسیون اصل نودم قانون اساسی گفت: در سال تحصیلی جدید تعداد ۹۱۱ هزار و ۲۷۲ نفر بازمانده از تحصیل داشته‌ایم که نسبت به سال تحصیلی ۱۳۹۴- ۱۳۹۵ که تعداد کل ۷۷۷ هزار و ۸۶۲ نفر بوده، ۲۶ درصد رشد داشته است.

علی خضریان سخنگوی کمیسیون اصل نودم قانون اساسی در گفتگو با نمایندگان، در خصوص تراکم بالای کلاس‌های درسی و شرایط نامناسب مدارس در آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ گفت: سال تحصیلی در حالی آغاز شده است که مشاهدات میدانی و اخبار واصله نشان می‌دهد بسیاری از مدارس به‌خصوص در مناطق محروم به صورت دو شیفت و با تراکم بالای ۴۰ نفر و حتی در مواردی بالای ۵۰ نفر دایر هستند. این تراکم و شیفت‌بندی عملاً به معنای نابودی کیفیت آموزشی است که برنامه منسجمی نیز برای رفع آن دیده نمی‌شود.

خضریان در انتقاد به تعمیق ناعدالتی‌های آموزشی و عدم رسیدگی به مصادیق فقر آموزشی افزود: در سال تحصیلی جدید تعداد ۹۱۱ هزار و ۲۷۲ نفر بازمانده از تحصیل داشته‌ایم که نسبت به سال تحصیلی ۱۳۹۴- ۱۳۹۵ که تعداد کل ۷۷۷ هزار و ۸۶۲ نفر بوده، ۲۶ درصد رشد داشته است.

همچنین تعداد دانش آموزان ترک تحصیلی در سال تحصیلی ۱۳۹۳-۱۳۹۴ برابر با ۳۴۷ هزار و ۲۰۳ نفر بوده که در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ هرچند ۱۹.۶‌درصد کاهش داشته است، اما همچنان ۲۷۹ هزار و ۱۹ نفر تارک از تحصیل داریم.

مطابق سرشماری سال ۱۳۹۵ نیز همچنان ۸ میلیون و ۷۰۰ هزار بی‌سواد مطلق بالای ۶ سال داریم. این شرایط در حالی است که برنامه مشخصی در وزارت آموزش و پرورش برای حل این مسائل و تقویت مدارس دولتی جز همان برنامه‌های روزمره و برنامه‌ریزی‌های تکرار که در هر دوره‌ای مرسوم است، دیده نمی‌شود.

وی با انتقاد از وجود مطالب زائد و حافظه‌محوری در کتب درسی و روش‌های تدریس و ارزیابی افزود: با وجود اینکه بارها کارشناسان حوزه آموزش و پرورش از حافظه‌محوری در کتب درسی و روش‌های تدریس و ارزیابی انتقاد کرده‌اند و بسیاری از مطالب کتاب درسی را زائد شمرده‌اند، اما همچنان تغییر محسوسی در کتب درسی دیده نمی‌شود.

رهبر معظم انقلاب نیز در دیدار اخیر با فرهنگیان از محتوای زائد در کتب درسی انتقاد کردند که با وجود وعده مسئولان اما همچنان اتفاقی نیفتاده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که متأسفانه ریشه این عدم اصلاح به آنجا بازمی‌گردد که بسیاری از مسئولان تدوین کتب درسی اساساً اعتقادی به ایرادات وارد شده نمی‌دانند و جناب آقای صحرایی نیز تحولی در این خصوص را دنبال نمی‌کند.

خضریان یکی از نقاط قابل تأسف در مدارس را وضعیت فرهنگی اسفناک دانست و افزود: متأسفانه آمار آسیب‌های اجتماعی اعم از اعتیاد، خودکشی، بزهکاری و همچنین کنش‌های دانش‌آموزان در ایام اغتشاشات ۱۴۰۱ و مراسمات بازگشایی مدارس در ابتدای سال تحصیلی جدید که مواردی را به آقای صحرایی نیز مستقیماً  گوشزد کردم، نشان داد که فضای فرهنگی و پرورشی مدارس دچار چالش‌های اساسی است که برنامه‌ریزی عالمانه و دقیقی نیز برای آن وجود ندارد.

کمبود مربی و معاون پرورشی و همچنین مشاور در مدارس نیز موجب تشدید این شرایط شده است که برنامه جامع، تخصصی و دقیقی نیز جز مسائل روزمره و برنامه‌های سالیانه مرسوم در مدارس دیده نمی‌شود.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون اصل نود مجلس با اشاره به تخلفات مالی در صندوق ذخیره فرهنگیان و عدم تمکین به قانون مجلس برای اصلاح اساسنامه این صندوق، گفت: انتشار یک فیش حقوقی از صندوق ذخیره فرهنگیان در ماه گذشته که نشان از اضافه‌کار عجیب یکی از معاونین صندوق داشت، نشان از عدم نظارت بر این صندوق می‌باشد. بنده با علم به همین مشکلات در قانون بودجه ۱۴۰۰ پیشنهادی را مبنی بر اینکه صندوق را مکلف به اصلاح اساسنامه کرده بود، ارایه دادم که با توجه به تصویب مجلس شورای اسلامی، متأسفانه با ترک فعل مسئولان این صندوق تاکنون همراه بوده است.

فقدان شفافیت صندوق ذخیره فرهنگیان و گستردگی هلدینگ‌های آن و عدم پرداخت سهمی از سود به فرهنگیان از جمله موارد دیگری است که موجب نارضایتی فرهنگیان از این صندوق و کاهش عضویت در آن شده است که متأسفانه جناب وزیر نیز در خصوص این تخلفات منفعل است.

انتهای پیام 

کد خبر 16279

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =