کد خبر 16712
۱۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۳

گزارش؛

خلاقیت متخصصین ایرانی و اینترنت روستایی چطور به کمک مردم آمد؟

خلاقیت متخصصین ایرانی و اینترنت روستایی چطور به کمک مردم آمد؟

اینجا روستای سارالان در آذربایجان غربی است، جایی حدودا در 700 کیلومتری پایتخت، هر سال در زمان فرارسیدن ایام زمستان موضوع سرمازدگی و تگرگ، محصولات کشاورزی را تهدید میکرد و دغدغه مردم عزیز این منطقه بود، اما ببینیم خلاقیت متخصصین ایرانی و اینترنت روستایی چطور به کمک مردم آمده است.

به گزارش نمایندگان،  در بیش از  دو سال 297 روستای آذربایجان غربی با بیش از 26 هزار و  953 نفر جمعیت به شبکه اینترنت روستایی متصل شدند و به این ترتیب پوشش اینترنت روستایی با 13 درصد افزایش به 86 درصد رسید که بخشی از برنامه وسیع دولت برای پوشش اینترنت روستایی است. 

وزارت ارتباطات دولت سیزدهم توانست در ۲ سالی که از استقرار آن می‌گذرد، بیش از ۵ هزار روستای بالای ۲۰ خانوار را به اینترنت متصل کند. روستاهایی که بخش عظیمی از آن‌ها از برق و جاده نیز محروم بودند و به‌واسطه اتصال به اینترنت، این زیرساخت نیز برایشان مهیا شد.

اما پوشش اینترنت علاوه بر بالا بردن رفاه، سطح معیشت و ارتقا آموزش روستاییان، برکات دیگری هم برای آنها به همراه داشته است که بنا به اقلیم و نیازهای هر روستا ممکن است متفاوت باشد. اینجا روستای سارالان در آذربایجان غربی است، جایی حدودا در 700 کیلومتری پایتخت، هر سال در زمان فرارسیدن ایام زمستان موضوع سرمازدگی و تگرگ، محصولات کشاورزی را تهدید میکرد و دغدغه مردم عزیز این منطقه بود، اما ببینیم خلاقیت متخصصین ایرانی و اینترنت روستایی چطور به کمک مردم آمده است. 

وحید رستم پور عضو هیات علمی گروه مکانیک بیو سیستم دانشگاه ارومیه در این مورد توضیح می‌دهد: حل معضل سرمازدگی باقات یکی از معضلات این منطقه بود و سالها درگیر این بودیم که این معضل حل نشده را حل کنیم و برای این کار دو سامانه هوشمند ضد سرما زندگی باقات طراحی شد.

وی یادآور شد: دستگاه اول دارای گواهی ثبت اختراعات است که می تواند قبل سرمازندگی از وقوع به کشاورز اطلاع دهد و یک تا دو هکتار را از سرما زدگی حفظ کند. این دستگاه قابلیت استفاده از دیتاهای اینترنتی داشته و توانست در بستر اینترنت بتواند مشکل را حل کند.دستگاه دوم ضد تگرگ است که میتواند دیتا را از سایت های هواشناسی بگیرد و به محض وقوع اتوماتیک شروع به کار کند و جلوی تگرگ زدگی را بگیرد.

به گفته وی وجود اینترنت موجب شده تا روستاییان بتوانند از این تجهیزات به روز و دانش بنیان برای رفع مشکلات خود کمک بگیرند.

انتهای پیام

کد خبر 16712

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =