کد خبر 17308
۲۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۵

نمایندگان گزارش می‌دهد؛

لایحه بودجه 1403 چگونه تغییر کرد؟

لایحه بودجه 1403 چگونه تغییر کرد؟

دولت با اعمال اصلاحاتی درباره هزینه متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان، منابع اشتغال و اضافه کردن جداولی در خصوص مصارف بودجه  و حل مساله ضریب حقوق بازنشستگان و حقوق بگیران توانست تائید کلیات این لایحه را از مجلس بگیرد. 

به گزارش نمایندگان، در نشست علنی روز چهارشنبه (۲۹ آذرماه) مجلس شورای اسلامی، گزارش شور اول کمیسیون تلفیق در مورد لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور در دستور کار قرار گرفت و کلیات لایحه اصلاحی بودجه سال آینده با ۱۵۴ رای موافق، ۶۰ رای مخالف، ۵ رای ممتنع از ۲۲۲ نماینده حاضر در مجلس به تصویب رسید.

هفته گذشته بررسی کلیات بودجه ۱۴۰۳ در دستور کار مجلس قرار گرفته بود که با وجود تصویب در کمیسیون تلفیق، در نهایت نمایندگان کلیات لایحه را رد کردند و لایحه برای بررسی و اعمال اصلاحات به دولت ارجاع شد.

28 آذرماه کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی، با اصلاحاتی که دولت اعمال کرده بود، کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۳ را تصویب کرد.

بر این اساس بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور بدون تغییر در سقف به مبلغ ۶.۴۷۹ هزار میلیارد تومان شامل منابع عمومی به مبلغ ۲.۷۳۷ هزار میلیارد تومان و بودجه شرکت‌های دولتی به مبلغ ۳.۷۴۲ هزار میلیارد تومان است.

منابع بودجه عمومی نیز شامل منابع عمومی به مبلغ ۲۴۶۲ هزار میلیارد تومان و درآمد اختصاصی به مبلغ ۲۷۵ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است.

لایحه بودجه 1403 چگونه تغییر کرد؟

با تصویب کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۳ در صحن مجلس، کمیسیون‌های تخصصی به مدت پنج روز فرصت دارند تا پیشنهادات خود را به جزئیات لایحه اعلام کنند و به مدت ۱۰ روز هم جزئیات در کمیسیون تلفیق بودجه مورد بررسی قرار گرفته و گزارش آن به صحن مجلس ارائه خواهد شد.

مهمترین تغییراتی که موجب شد تا مجلس از رای منفی خود به کلیات لایحه برگردد عبارتند از : 

  • منابع اشتغال چطور اصلاح شد؟

منابع بودجه عمومی تبصره 2 با منابع بانکی صندوق کارآفرینی امید و منابع در اختیار دستگاه های اجرایی مرتبط تلفیق می گردد. سپرده گذاری منابع مذکور در بانکهای عامل و نهادهای مالی از جمله صندوق کارآفرینی امید با نرخ صفر انجام و نرخ سود تلفیقی تسهیلات متناسب با میزان مشارکت منابع نظام بانکی با رعایت موازین شرعی تعیین میشود. مانده متوسط سالانه سپرده های دولت نزد بانک های عامل و نهادهای مالی مشمول جریمه ای معادل سود سپرده بلند مدت است.

  • متناسب سازی حقوق بازنشستگان چگونه تامین اعتبار می‌شود؟

بر اساس اصلاحیه ای که دولت در لایحه اولیه خود انجام داد،  نرخ مالیات بر ارزش افزوده یک درصد افزایش پیدا کند که منابع آن صرف متناسب سازی حقوق بازنشستگان لشکری و کشوری و والدین معظم شهدا در سقف منابع حاصل از این بند شود؛ پیش از این، دولت این منابع را برای تکمیل و بهره برداری از طرح های تملک دارایی های سرمایه ای در نظر گرفته بود.

  • اختلاف نظر درباره خرید تضمینی گندم چطور حل شد؟

با اصلاحیه صورت گرفته مقرر شد خرید تضمینی گندم توسط شرکت مباشر دولتی در سال ۱۴۰۳ صرفا درسقف مصارف یارانه‌ای نان صورت ‌گیرد. همچنین هرگونه فروش آرد یارانه‌ای برای سایر مصارف ممنوع بوده و این گروه از مصرف‌کنندگان باید نسبت به خرید گندم مورد نیاز خود به قیمت تضمینی با اولویت سازوکار کشت قراردادی از کشاورزان اقدام کنند.

  • بودجه تولیدات فرهنگی چگونه اصلاح شد؟

در اصلاحیه لایحه دولت همچنین تاکید شده است که در راستای ارتقای اخلاق و فرهنگ اسلامی و همچنین ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، حمایت از تحکیم خانواده و جمعیت و رفع موانع رشد و شکوفایی بانوان شرکتهای دولتی بانکها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت مندرج در این قانون مکلف اند یک درصد (۱) از اعتبارات هزینه ای خود را برای هم افزایی و ارتقای فعالیتها و تولیدات فرهنگی از قبیل موضوعات قرآنی ازدواج و خانواده، جوانی جمعیت توانمندسازی بانوان و آسیب زدایی از زنان و خانواده اردوهای زیارتی و راهیان نور و پیشرفت، یادواره ها و گلزارهای شهدا کمک به مساجد ،نمایشی مطبوعاتی رسانهای نوین نشر و کتاب و تولید محتوای فرهنگی فاخر فارسی در فضای مجازی گردشگری توسعه و آموزش سواد رسانهای اختصاص دهند.  همچنین بر اساس اصلاح بعمل آمده حمایت از تحکیم خانواده و جمعیت و رفع موانع رشد و شکوفایی و توانمندسازی بانوان و آسیب زدایی از زنان و خانواده نیز به فهرست مصارف اعتبار این تبصره اضافه شده است.

  • حل مساله ضریب حقوق بازنشستگان و حقوق بگیران

ضریب حقوق گروه‌های مختلف حقوق‌بگیر و بازنشستگان، وظیفه‌بگیران، مشترکان صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری و سایر صندوق‌های بازنشستگی وابسته به دستگاه‌های ‌اجرایی به میزان متوسط ۱۸ درصد افزایش پیدا کند و مستمری والدین شهدا معادل حداقل دریافتی بازنشستگان کشوری خواهد بود.پیش از این دولت افزایش حقوق گروه‌های مختلف حقوق‌بگیر را به میزان متوسط ۱۸ درصد و ضریب حقوق بازنشستگان، وظیفه‌بگیران، مشترکان صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری و سایر صندوق‌های بازنشستگی وابسته به دستگاه‌های ‌اجرایی را به میزان متوسط ۲۰ درصد تعیین کرده بود.

  • جدول سقف مصارف عمومی دولت اضافه شد

همچنین عدم ارائه جدول کلی مصارف و در نتیجه روشن نبودن رویکرد دولت در نحوه هزینه کرد منابع یکی از ایراداتی بود که در بخش کلیات از سوی نمایندگان مجلس مطرح شد. دولت برای رفع این نارسائی جدولی را به لایحه اضافه کرد تا چشم انداز هزینه های دولت و سهم اعتبارات تملک دارائیهای سرمایه ای از کل مصارف روشن شود.

لایحه بودجه 1403 چگونه تغییر کرد؟

بودجه همچنان مخالف دارد

هرچند امروز نمایندگان با اصلاحات اعمالی دولت کلیات را تصویب کردند اما همچنان بودجه سال آینده موضوع پر بحثی میان دولت و مجلس خواهد بود و امکان اصلاحات زیاد است. 

همچنان مخالفان موضوعاتی همچون عدم اعتبار کافی برای خرید تضمینی گندم، برطرف نشدن ابهامات لایحه و بالارفتن تورم به دنبال افزایش مالیات بر ارزش افزوده را از جمله دلایل در مخالفت با کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۳ مطرح می‌کردند.

حمیدرضا حاجی بابایی،رئیس کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی نیز با تایید این موضوع، تاکید کرد:  واقعیت این است که در بودجه ۱۴۰۳ اصلاحات بیشتری نسبت به لوایح بودجه سال‌های قبل ایجاد شده و مجلس نیز در بررسی جزئیات لایحه، مواردی را اصلاح خواهد کرد.

انتهای پیام

کد خبر 17308

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =