کد خبر 17482
۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۷

نمایندگان گزارش می‌دهد؛

آخرین اخبار از تایید یا رد صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس/ فرآیند انتخابات وارد کدام مرحله می‌شود؟

آخرین اخبار از تایید یا رد صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس/ فرآیند انتخابات وارد کدام مرحله می‌شود؟

با پایان فرایند 50 روزه بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در هیات مرکزی نظارت، این نتایج در روزهای اخیر به ستاد انتخابات کشور اعلام و از سوی ستاد نیز به داوطلبان اعلام شد؛ 38 درصد داوطلبان با عدم تایید صلاحیت و کمتر از 10 درصد با عدم احراز صلاحیت مواجه شده اند.

به گزارش نمایندگان، دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از روز جمعه به مرحله تازه ای از خود وارد شد؛ فرآیند این انتخابات از مردادماه امسال آغاز شد و در مرحله‌ی پیش‌ثبت‌نام  که به‌صورت غیرحضوری و الکترونیک از 16 تا 22 مرداد انجام شد، 48 هزار نفر نام نویسی کردند. در مرحله بعد با تشکیل هیئت‌های اجرایی مرکزی و حوزه‌های انتخابیه، بررسی مدارک و انجام استعلامات و هم‌چنین بررسی اعتراض داوطلبان تا 26 مهرماه نهایی شد و کسانی که از نظر مدارک و شرایط اعلامیِ ثبت‌نام مشکلی نداشتند، مشخص شدند. 27 مهرماه تا 3 آبان‌ماه نام‌نویسی قطعی از متقاضیان راهیابی به مجلس دوازدهم انجام گرفت و حدود 24 هزار نفر ثبت‌نام‌شان را نهایی کردند. 

بعد از این مرحله، هیئت‌های اجرایی که متشکل از 8 عضو اصلی از معتمدان محلی و 3 عضو اداری شامل فرماندار، دادستان و رئیس ثبت احوال که امور اداری هیئت را پیش‌می‌برند، بررسی  صلاحیت‌های داوطلبان را از 4 آبان تا 18 آبان انجام دادند. 19 و 20 آبان نتایج این بررسی‌ها به داوطلبان اعلام شد.

در مرحله بعد هیئت نظارت استانی بررسی صلاحیت‌های داوطلبان را از 25 آبان تا 14 دی انجام داد و این نتایج از روز جمعه گذشته به‌طور رسمی توسط فرمانداران حوزه‌های انتخابیه به داوطلبان ابلاغ شد. داوطلبانی که به این نتایج اعتراض دارند می‌توانند 17 تا 19 دی‌ماه شکایات‌شان را در سامانه «داوطلب» ثبت کرده و یک‌ماه فرصت برای بررسی مجدد وجود دارد و سرانجام، 19 بهمن‌ماه نظر قطعی شورای نگهبان توسط هیئت نظارت استان به ستاد انتخابات کشور یا فرمانداری اعلام خواهد شد.

20 بهمن‌ماه نتیجه بررسی شکایات داوطلبانی که تأیید و یا احراز صلاحیت نشده‌اند ابلاغ شده و درباره داوطلبانی که در مراحل قبل توسط شورای نگهبان مورد تأیید قرار گرفتند، به هیئت نظارت استانی اعلام نظر می‌شود.دریافت شکایت از داوطلبانی که در سیر مراحل قبلی تایید شده اما شورای نگهبان نظر به عدم تایید یا عدم احراز دارد از 21 تا 23 بهمن‌ماه صورت خواهد پذیرفت. بررسی مجدد صلاحیت‌ها تا 30 بهمن‌ماه انجام می شود و سرانجام  اول اسفند 1402 اسامی نامزدهای تأییدشده منتشر خواهد شد. 

انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری به طور همزمان در ۱۱ اسفند ماه امسال برگزار می شود.

38 درصد متقاضیان تایید صلاحیت نشدند

ب️ر اساس اعلام شورای نگهبان در این دوره بیش از 21 هزار پرونده از واجدین شرایط در هیات‌های نظارت استانی مورد بررسی قرار گرفت که بیش از 52 درصد از این افراد تایید صلاحیت شدند. بیش از 11 هزار نفر توسط هیات‌ مرکزی نظارت بر انتخابات و هیات‌های نظارت استانی تایید صلاحیت شدند که این رقم نسبت به دوره قبل (تعداد افرادی که در هیات‌های نظارت استانی انتخابات مجلس یازدهم تایید صلاحیت شدند) دو برابر است. ️حدود 38 درصد از متقاضیان با عدم تایید روبرو شدند و تنها کمتر از 2 هزار نفر صلاحیت‌شان احراز نشد که کمتر از 10 درصد داوطلبان هستند. افرادی که تایید صلاحیت نشدند و صلاحیتشان احراز نشد، می‌توانند شکایت کنند.
بر این اساس ️به ازای هر کرسی مجلس 38 نفر تایید صلاحیت شدند که در حوزه‌های انتخابیه مختلف به رقابت خواهند پرداخت. 

26 نماینده فعلی که رد صلاحیت شده اند

در این مرحله برخی داوطلبان و چهره های شاخص اعم از نمایندگان مجلس و چهره های شناخته شده احزاب و گروه های سیاسی از رد یا تایید صلاحیت خود در این مرحله خبر دادند. 

بر اساس اخبار اعلامی تا کنون در رسانه ها، 26 نماینده فعلی مجلس در این مرحله تایید صلاحیت نشده اند که جلال محمودزاده نماینده مردم مهاباد، سیدعلی موسوی  نماینده ملکان، احمد علیرضابیگی  نماینده تبریز، سیدکاظم موسوی  نماینده اردبیل، سیدغنی نظری  نماینده خلخال و کوثر، جلیل رحیمی نماینده تربت‌جام و تایباد، احسان ارکانی  مردم نیشابور، علی جدی  نماینده شیروان، مجتبی محفوظی  نماینده آبادان، لفته احمدنژاد  نماینده خرمشهر، قاسم ساعدی  نماینده دشت‌آزادگان و هویزه، کمال علیپور  نماینده قائم‌شهر، سوادکوه و جویبار، احمد دنیامالی  نماینده بندرانزلی، رضا حاجی‌پور  نماینده آمل، شهریار حیدری  نماینده قصرشیرین و سرپل‌ذهاب، محسن فتحی  نماینده سنندج و دیواندره، سیدمهدی فرشادان  نماینده سنندج و دیواندره، معین‌الدین سعیدی  نماینده چابهار، کنارک و قصرقند، اسماعیل حسین‌زهی  نماینده خاش و میرجاوه، جلال رشیدی کوچی نماینده مرودشت و ارسنجان، مجید انصاری  نماینده نورآباد ممسنی و رستم، رجب رحمانی نماینده تاکستان، محمد خدابخشی نماینده الیگودرز، محمود احمدی‌بیغش  نماینده شازند، اسفندیار اختیاری  نماینده اقلیت زرتشتیان در این فهرست هستند. 

سایر نمایندگان مجلس نیز در صورت ثبت نام تایید صلاحیت شده اند. البته تعدادی از نمایندگان مجلس نیز  برای انتخابات مجلس ‌دوازدهم ثبت نام نکرده‌اند که از جمله می توان از الیاس نادران، مصطفی میرسلیم، احمد امیرآبادی فراهانی و سیدرضا تقوی نام برد. 

چهره های تایید صلاحیت شده

محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهور سابق، محمدرضا باهنر، علی مطهری ، سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش دولت روحانی، منصور حقیقت‌پور نماینده اسبق مجلس، حسن قشقاوی و ناهید تاج الدین نمایندگان ادوار مجلس، محمدرضا گروسی معاون اسبق استاندار قم،  امیر حسین  ثابتی مجری برنامه جهان‌آرا شبکه افق، غلامرضا تاجگردون و علاء الدین بروجردی، محمد حسین رنجبران مجری و تهیه کننده تلویزیون در میان چهره هایی که خود یا دیگران از تایید صلاحیت آنها خبر داده اند حضور دارند. 

ثبت نام کنندگان انتخابات مجلس از ۱۷ تا ۱۹ دی فرصت اعتراض دارند

محسن اسلامی سخنگوی ستاد انتخابات کشور می گوید: کسانی که اعتراض دارند از ۱۷ تا ۱۹ دی فرصت دارند به صورت مجازی اعتراض خود را ثبت کنند و شورای نگهبان تا ۱۹ بهمن فرصت رسیدگی به اعتراضات را دارد.

انتهای پیام

کد خبر 17482

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =