کد خبر 17904
۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۶

نمایندگان گزارش می‌دهد؛

سایه «بنزین» بر روابط دولت و مجلس/ از طرح استیضاح تا فراخوان وزیر نفت

سایه «بنزین» بر روابط دولت و مجلس/ از طرح استیضاح تا فراخوان وزیر نفت

تصمیم دولت به کاهش سهمیه بنزین آزاد در هفته‌ای که گذشت با واکنش های بسیاری از سوی نمایندگان مجلس مواجه شد؛ از تذکر و اخطار گرفته تا طرح موضوع استیضاح وزیر نفت؛ امروز هم رئیس کمیسیون اقتصادی از رئیس مجلس خواست تا وزیر نفت را به مجلس فرابخواند.

به گزارش نمایندگان، محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس امروز در جلسه علنی مجلس در تذکری در خصوص موضوع سهمیه بنزینی که در مجموع ایجاد نگرانی کرده و اثر خاصی در جامعه گذاشته است، گفت: به هفته های پایانی سال نزدیک می شویم و نیاز عموم مردم به مصرف بنزین افزایش پیدا کرده است. متاسفانه در یک اقدام ناهماهنگ با مجلس شاهد این تصمیم هستیم که این رویکرد را تبدیل به یک فضای بسته برای مردم کرده است. 

وی از رئیس مجلس خواست در مورد گران شدن بنزین مازاد بر قیمت ترجیحی دستور دهد تا وزیر نفت به مجلس بیایند و در این مورد صحبت کنیم تا اگر لازم باشد اصلاحاتی انجام و در این خصوص تصمیم گیری شود.

معین‌الدین سعیدی، نماینده چابهار هم در روزهای پیش در تذکری با اشاره به کاهش سهمیه سوخت بر اساس مصوبه ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور گفت: ما از آقای مخبر خواهش کردیم ایشان ورود کند و این مصوبه سرتا پا غلط را اصلاح کنند. اگر بنا است سهمیه بنزین مردم کاهش پیدا کند حداقل کارت سوخت آزاد در جایگاه‌ها قرار گیرد تا حداقل مردم از سوخت آزاد استفاده کنند.

وی توضیح داد: فاصله‌ها در سیستان و بلوچستان بسیار زیاد است و مردم روستاها تا بخواهند به شهر بیایند باید مسافت طولانی را طی کنند متاسفانه در سایر نقاط کشور هم اگر کاهش سهمیه داریم، مردم می‌توانند بنزین آزاد بزنند و با استفاده از کارت بنزین آزاد و می‌توانند آنچه نیاز دارند را از این کارت‌ها تامین کنند.

احتمال استیضاح وزیر نفت 

در همین حال محمد سرگزی دیگر نماینده استان سیستان و بلوچستان در تذکری با انتقاد از کاهش سهمیه سوخت یارانه ای، گفت: بسیاری از مردم در استان سیستان و بلوچستان به نمایندگان پیام دادند و خواستند مشکل سوخت در استان سیستان و بلوچستان در دستورکار قرار گیرد.

وی افزود: 50 لیتر از سهمیه آزاد مردم در کشور کاهش پیدا کرده است اما از آن جایی که در تمام جایگاه های عرضه بنزین در کشور کارت آزاد وجود دارد مشکل مردم کمتر است اما به دلیل محدودیت هایی که دولت در استان سیستان و بلوچستان قرار داده است این مشکل به شکل متفاوتی جلوه می کند و از آن جایی که مردم این استان باید تمام نیاز خود را از حداقل سهمیه بنزین مرتفع کنند با کاهش اخیر زندگی شان دچار چالش جدی شده است.

وی تاکید کرد لازم است رئیس جمهور و رئیس مجلس هرچه سریع تر ورود کنند تا مشکل مردم حل شود و نمایندگان نیز استیضاح وزیر نفت را امضا کنند.

اعتراض به  تصمیم‌های سلیقه ای و دقیقه‌ای 

جواد نیک بین نماینده مردم کاشمر در مجلس هم طی تذکری در یکی از جلسات علنی هفته جاری خطاب به رئیس جمهور گفت: گران شدن یک شبه گاز و کاهش سهمیه بنزین تصمیم های سلیقه ای و دقیقه ای است.

از سوی دیگر دولت می‌گوید هیچ تصمیمی برای افزایش قیمت بنزین در دولت گرفته نشده است. علی بهادری جهرمی درباره احتمال افزایش قیمت بنزین هنگام بررسی لایحه بودجه سال آینده در مجلس گفت: لایحه بودجه به‌صورت عمومی در رسانه‌ها منتشر می‌شود و متن آن موجود است و هیچ تصمیمی برای افزایش قیمت بنزین در دولت گرفته نشده است.

ماجرای بنزین در بودجه 

اما موضوع واردات بنزین و گازوئیل موضوع دیگری بود که مجلس در هفته جاری در جریان بررسی بودجه به آن پرداخت؛ مالک شریعتی نیاسر نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در این مورد در توئیتی نوشت:  ‏آنچه هشدار می‌دادیم و می‌گفتند نگو، در بودجه۱۴۰۳ آمد: "واردات بنزین و گازوییل" چقدر؟ فقط ۸۰هزارمیلیاردتومان از منابع عمومی تبصره۴/ از منابع هدفمندی نیز در تبصره۸ پیش بینی شده. به‌جای مدیریت مصرف در خودروها، برای خودروهای پرمصرف و طبقات برخوردار، از جیب محرومین ‎بنزین وارد می‌کنیم.

اشاره او مصوبه مجلس در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه، برای واردات بنزین به کشور از طریق خرید و یا تهاتر سقف ریالی بود که یکشنبه هفته جاری به تصویب رسید. 

بر این اساس به شرکت های دولتی تابع وزارت نفت اجازه داده شد به منظور تأمین فرآورده‌های نفتی مورد نیاز کشور، ضمن بکارگیری راهکارهای بهینه‌سازی مصرف و کاهش نیاز به واردات فرآورده‌های نفتی، مطابق آیین نامه اجرائی این بند به شرح زیر اقدام کند: ‌

در بخش درآمدی جزء یک بند مذکور آمده است: خرید، معاوضه و یا تهاتر فراورده‌های نفتی وارداتی با فرآورده‌های نفتی صادراتی تا سقف 80هزار میلیارد توامان و معاوضه و یا تهاتر فرآورده‌های نفتی دریافتی از واحدهای تولید داخلی فرآورده‌های نفتی با خوراک تحویلی به آنها تا سقف 60 هزار میلیارد تومان. 

انتهای پیام

کد خبر 17904

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =