کد خبر 18206
۲۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۱

نمایندگان گزارش می‌دهد؛

فضا انتخاباتی‌تر می‌شود/ گام نهایی ائتلاف‌ها برای انتشار لیست

فضا انتخاباتی‌تر می‌شود/ گام نهایی ائتلاف‌ها برای انتشار لیست

کمتر از دو هفته دیگر تا برگزاری انتخابات ۱۱ اسفندماه فرصت باقی است؛ تاکید رهبر معظم انقلاب بر شرکت همه در انتخابات و همچنین آخرین گام های احزاب،گروه‌ها و ائتلاف‌های سیاسی برای ارائه فهرست‌های انتخاباتی از مهمترین تحولات فضای انتخاباتی امروز بوده است. 

به گزارش نمایندگان، دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری روز جمعه ۱۱ اسفند در سراسر کشور برگزار می‌شود.

رهبر انقلاب: همه باید در انتخابات شرکت کنند

رهبر انقلاب معظم انقلاب امروز در دیدار مردم آذربایجان شرقی، ضرورت‌های حضور مردم در انتخابات پیش رو را تشریح و تصریح کردند:همه باید در انتخابات شرکت کنند؛ راه اصلاح کشور انتخابات است.

ایشان در فرازی دیگر از بیاناتشان فرمودند: انتخابات در کشور ما همواره سالم و متین انجام شده این بار هم ان‌شاءالله همینطور خواهد بود. 

رهبر انقلاب همچنین تاکید کردند: کسانی که در میدان انتخابات وارد می‌شوند از بددهنی و توهین و سیاه‌نمایی اجتناب کنند. 

به مرور با نزدیک شدن به زمان تبلیغات انتخابات مجلس، فهرست‌های انتخاباتی نیز شکل نهایی به خود می‌گیرند. 

لیست ۳۰ نفره ائتلاف «امنا» تا پایان فردا نهایی می‌شود

امروز سید نظام‌الدین موسوی، دبیر شورای مرکزی ائتلاف مردمی نیروهای انقلاب(امنا) اعلام کرد که ائتلاف «امنا» که بر اساس ۵۰ شاخص تعیین شده، کار بررسی نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی را در دستور کار دارد.

به گفته وی با معرفی ۴۰ نامزد از سوی هر یک از اضلاع به ائتلاف، جمع نامزدهای معرفی‌شده به ۲۰۰ نفر رسیده است که از بین این ۲۰۰ نفر، طبق بررسی‌هایی که صورت می‌گیرد، تعداد نامزدها به ۶۰ نفر تقلیل خواهد یافت.

موسوی تاکید کرد: با ارزیابی‌های تخصصی که فردا و پس‌فردا صورت خواهد گرفت، لیست ۳۰ نفره ائتلاف «امنا» برای انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در تهران به احتمال زیاد تا پایان روز دوشنبه هفته جاری، نهایی خواهد شد.

اعلام لیست جبهه تحول‌خواهان و شورای ائتلاف، به زودی 

در همین زمینه مجتبی شاکری، دبیرکل جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی گفت: لیست جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی، رهپویان و ایثارگران در روزهای آینده اعلام رسمی خواهد شد.

حدادعادل: هیچ دخالت سازمان یافته ای وجود ندارد

اطمینان بخشی به مردم درباره سلامت انتخابات بخش دیگری از تحرکات چهرهای سیاسی و مسئولان انتخاباتی در فضای سیاسی است. حداد عادل رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی در مراسم شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی شهر تهران گفت: هیچ تصمیمی، برنامه ای یا دخالتی که به نحو سازمان یافته در انتخابات تقلبی صورت بگیرد از ناحیه برگزار کنندگان انتخابات وجود ندارد.

پورمحمدی: هنر ما باید تغییر فضا به‌نفع انتخابات باشد

مصطفی پورمحمدی دبیر عالی جامعه روحانیت مبارز هم در گفت‌وگویی اظهار کرد: ما وقتی حرف از «انتخابات» می‌زنیم یعنی مردم بیایند و رأی بدهند پس باید این امکان رأی دادن باشد، برای ۸۸ صندلی مجلس خبرگان تنها ۱۴۴ نفر تأیید شدند یعنی یک‌ و نیم نفر برای هر صندلی! این خودش شرایط انتخاب را خیلی سخت می‌کند.  

وی تاکید دارد: باید رقابت معنا پیدا کند و قدرت انتخاب به مردم بدهیم و یک مقدار از تعارفات و رودربایستی دست برداریم تا مردم واقعاً احساس کنند که نظرشان تعیین‌کننده است. 

وی همچنین گفته است: این‌که اصلاح طلبان می‌گویند "ما هیچ کاندیدایی نداریم" را قبول ندارم.

تحرک در جبهه اصلاح طلبان 

در سوی دیگر بعد از گمانه‌زنی‌ها و تایید و تکذیب اصلاح‌طلبان درباره انتشار یا عدم انتشار لیست در تهران، فهرستی به نام «صدای ملت» با سرلیستی علی مطهری منتشر شد که البته مشخص نیست که همان لیست نهایی اصلاح طلبان است و یا فهرست دیگری وجود خواهد داشت.

قانون؛ معیار شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت‌ها 

خیرالله پروین عضو حقوقدان شورای نگهبان در تشریح روند بررسی صلاحیت داوطلبان در شورای نگهبان می‌گوید: بارها شده داوطلبان جهت مصاحبه مراجعه کرده‌اند بعد جلسات کارشناسی با حضور حقوقدانان برگزار می‌شود تا زوایای پرونده مورد نظر بررسی شود تا حق کسی ضایع نشود.

وی می‌گوید اگر قرار بود صرفا به استعلام ها اکتفا کنیم، دیگر نیازی نبود این همه وقت صرف کنیم؛ جلسات ما از ساعت ۸ صبح تا پاسی از شب ادامه دارد.

کدخدایی عضو دیگر حقوقدان شورای نگهبان هم می‌گوید: برای انتخابات این دوره مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان ‌تعداد قابل توجهی ‌داوطلب ثبت نام کردند؛ از ۵۰ هزار ‌ثبت‌نامی اولیه، تعدادی که ‌نواقصی در پرونده‌هایشان داشتند کنار گذاشته شدند و ۲۰ هزار نفر که مدارکشان کامل بود و شرایط داشتند به شورای نگهبان ارائه شد و صلاحیت ۷۳ درصد داوطلبان تایید ‌شد.

برگزاری نشست خانه گفتگوی انتخابات دانشگاه تهران نیز یکی دیگر از رویدادهای انتخاباتی اخیر است که شب گذشته برگزار شد. در این نشست چهره هایی از طیف های مختلف سیاسی از جمله غلامرضا مصباحی مقدم، سید محمد حسینی، محمد جواد ظریف، علی مطهری، عبدالناصر همتی، مسعود زربیافان، عبدالله گنجی، محمد هاشمی، حسین مرعشی، مالک شریعتی، عباس عبدی، الهه کولایی، پیروز حناچی، مصطفی میرسلیم، محمد حسن ابوترابی و سید محمد مقیمی حضور داشتند.

انتهای پیام

کد خبر 18206

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =