به گزارش نمایندگان، در جلسه علنی امروز دوشنبه (10 اردیبهشت ماه) نمایندگان مجلس در بررسی جداول بودجه سال جاری، ابتدا نظرات مخالف و موافق خود را در خصوص جدول شماره ۷ لایحه بودجه ۱۴۰۳ درباره نحوه توزیع اعتبارات دستگاهها مطرح کردند.
در ابتدا محسن زنگنه در مخالفت با مفاد جدول شماره ۷، گفت: عدم رعایت عدالت در تقسیم اعتبارات از جمله ایرادات مهم این جدول است چرا که متاسفانه برخی ادارات ۶۰ تا ۷۰ درصد و برخی دیگر کمتر از ۲۰ درصد افزایش اعتبار داشته اند، در این میان وضعیت برخی دانشگاهها بسیار اسفناک است چرا که دانشگاههای بزرگ بیش از ۷۰ درصد و دانشگاههای کوچک بین ۲۰ تا ۲۵ درصد اعتبار گرفته اند لذا باید این موارد مورد بررسی قرار گرفته و اصلاح شود.
همچنین در ادامه مهرداد گودرزوند چگینی در موافقت با مفاد جدول شماره ۷ با بیان اینکه جابه جایی و رشد خاصی در این جدول صورت نگرفته، گفت: بنده نیز ابتدا مانند مخالف محترم گمان میکردم در توزیع اعتبارات بی عدالتی صورت گرفته در حالی که این بی عدالتی نیست و تقسیمات بر اساس نیاز و شرح وظایف دستگاهها بوده است لذا آنچه در جدول ۷ میبینید واقعی است و بی عدالتی صورت نگرفته بنابراین از همکاران محترم میخواهم به منظور جلوگیری از ایجاد مشکل در پرداخت حقوق و دستمزد کارکنان دولت به این جدول رأی موافق دهند.
در ادامه داود منظور به عنوان نماینده دولت در دفاع از مفاد جدول شماره ۷، گفت: ما در توزیع عادلانه اعتبارات بسیار تلاش کردیم که مجموعه انتظارات علاوه بر مفاد برنامه هفتم در آن گنجانده شود و حتی ریز توزیع اعتبارات در جلسه با رئیس جمهور و هیات دولت مورد مشورت قرار گرفته است البته برخی از عزیزان گمان میکنند اعتبارات برخی از دستگاهها بالا رفته، اما اینگونه نیست چرا که به عنوان مثال اعتبارات وزارت نیرو برای خشکسالی یا باروری ابرها ذیل اعتبارات خود وزارت نیرو تجمیع شده است بنابراین طبق ساماندهی صورت گرفته در ردیف ها، یک شفافیت در جدول شماره ۷ به وجود آمده است و این تغییرات با توجه به نیازی که به لحاظ سیاستگذاری لازم بود صورت گرفته است.
وی ادامه داد: همچنین رشد اعتبار دانشگاهها با توجه به ماموریت آنها و زیر نظر وزارت علوم صورت گرفته است و اهداف برنامه هفتم و عدالت بین استانی و دستگاهی در توزیع اعتبارات در جدول شماره ۷ مدنظر ما بوده است البته یک سری اعتبارات از سرفصل مالی به اینجا انتقال پیدا کرده است که از نظر ما تا حدودی دارای ابهام است، اما اگر کلیات تصویب شود میتوانیم این موارد را در جزئیات بررسی و مورد رایزنی قرار دهیم.
در ادامه حاجی بابایی رئیس کمیسیون تلفیق برنامه و بودجه در رابطه با این جدول، مطرح کرد: جدول ۷ مطابق با دیدگاه کارشناسی دولت به مجلس ارسال شده است، اما ما با توجه به مشکلات دانشگاهها ۱۵۰۰ میلیارد جهت توزیع اعتبار میان دانشگاههایی که مدنظر کمیسیون آموزش و تحقیقات بود در نظر گرفتیم. همچنین ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به وزیر علوم اختصاص یافت تا مشکل حق التدریس هر دانشگاه را حل کند و ۲ هزار میلیارد دیگر نیز به وزیر بهداشت داده شد بنابراین نمیتوان از یک وزارتخانه پولی را برداشت و به وزارتخانه دیگری داد بنابراین بیشتر از این نمیتوان به جدول شماره ۷ دست زد و تنها کاری که ما انجام دادیم مورد توجه قرار دادن دانشگاه ها، کمیته امداد و بهزیستی، معاونت پرورشی وزارت آموزش و پرورش بود و به آنها کمک کردیم.
وی تاکید کرد: جدول شماره ۷ بار بزرگی است که در صورت تغییر اساسی در آن تا یک ماه دیگر نیز نمیتوان آن را جمع کرد چرا که هر جا دست بزنیم یک انقلاب و اعتراض عمومی ایجاد میکند و ما فقط توانستیم جاهایی که ضعف بودجهای داشتند را کمی تقویت کنیم بنابراین این جدول در اختیار دولت است لذا از دوستان خواهش میکنم به آن رأی موافق دهند.
این نماینده مجلس ادامه داد: مشکل خدمتگزاران و کارکنان مدارس و کارمندان جهاد کشاورزی و دیگر موارد اضطراری را حل کردیم؛ بنابراین در ادامه این گزارش بابائی کارنامی در اخطاری با استناد به بند ۱۲ اصل سوم قانون اساسی، گفت: اگرچه جدول شماره ۷ نسبت به بودجه سال ۱۴۰۲ شفافتر شده، اما برخی از دستگاهها کمتر از ۲۲ درصد افزایش سنواتی داشته اند به ویژه افزایش حقوق کارمندان بهزیستی نسبت به مستمری بگیران این سازمان کمتر بوده است لذا دستور فرمایید این جدول مجددا بررسی شود.
همچنین البرز حسینی در تذکری آئین نامه ای، گفت: رشد اعتبار برخی از دستگاهها در این جدول در حد ۲۰ الی ۳۰ درصد است که تا حدودی قابل قبول است، اما برخی از دستگاهها بالای ۱۲۰ درصد افزایش اعتبار هزینهای داشتند و در مقابل افزایش اعتبار هزینهای برخی دستگاههای دیگر منفی صفر درصد بوده بنابراین باید پرسید مگر دستگاهی مانند سازمان امور استخدامی قرار است در سال پیش رو با چنین اعتبار افزایش یافتهای چه اقدام خاصی به جز وظایف سازمانی خود انجام دهد.
حمیدرضا حاجی بابایی در جریان بررسی بخش درآمدی جدول ۷ لایحه بودجه ۱۴۰۳ گفت: در توضیحات جدول ۷ باید بگوییم که این جدول بازمیگردد به دستگاههای مربوط به دولت که دولت در این جدول تمام دستگاهها را به صورت تجمیعی آورده است. در این جدول حقوق و مزایای مربوط به دستگاههای دولتی و برنامههای آن مورد بررسی قرار گرفته، کمیسیون تلفیق در این خصوص گزارشهایی را دریافت کرده، برخی از گزارشها مربوط به حقوق دستگاهها نبوده و در خصوص برنامهها بود.
وی ادامه داد: کمیسیون تلفیقی تغییرات کلی در این جدول ایجاد نکرده بلکه تغییرات به صورت جزئی عنوان شده، در کل جدول ۷ مربوط به دولت است، کمیسیون تلفیق تنها جزئیاتی را به آن اضافه کرده است.
سخنگوی کمیسیون تلفیق در خصوص فوقالعاده متناسبسازی حقوق بازنشستگان گفت: متناسبسازی حقوق بازنشستگان که از سراسر کشور پیگیر آن هستند، منابع آن در نظر گرفته شده و از اول فروردین قابل اجرا است، این مسئله در برنامه هفتم عنوان شده، بعد از رفع ایرادات آن عملیاتی میشود و از ابتدای فروردین قابلیت اجرا دارد و پرداخت میشود.
نمایندگان مجلس در جریان بررسی جدول شماره ۷ لایحه بودجه در رابطه با توزیع اعتبارات دستگاهها پس از استماع نظرات مخالفان و موافقان همچنین رئیس کمیسیون تلفیق و نماینده دولت با تصویب این جدول مخالفت کردند، پس از آن، پیشنهادات نمایندگان برای اصلاح اجزای جدول مذکور مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
در نهایت نمایندگان پس از استماع برخی از پیشنهادات، با کلیات گزارش کمیسیون در مورد جدول ۷ در خصوص حقوق و مزایا و توزیع اعتبارات دستگاهها با ۱۴۲ رأی موافق، ۱۲ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۱ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.
انتهای پیام
نظر شما