کد خبر 19220
۱۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۹

نمایندگان گزارش می‌دهد؛

دولت و انتخابات؛ از کاندیداتوری پنج عضو کابینه تا بخشنامه حفظ بی طرفی

دولت و انتخابات؛ از کاندیداتوری پنج عضو کابینه تا بخشنامه حفظ بی طرفی

پنج نفر از اعضای دولت سیزدهم در انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم ثبت نام کرده‌اند؛ حتی سوالات خبرنگاران در حاشیه جلسه هیات دولت از این اعضا انتخاباتی بود اما از سوی دیگر محمد مخبر در بخشنامه‌ای ممنوعیت هر گونه فعالیت تبلیغاتی به نفع یا ضرر نامزدهای انتخاباتی را با استفاده از هر امکانات یا وسیله‌ای که جنبه رسمی و دولتی داشته باشد را به همکارانش یادآوری کرد. 

به گزارش نمایندگان، محمد مخبر در بخشنامه‌ای ضمن گرامیداشت یاد رئیس جمهور شهید حضرت آیت‌الله رئیسی که همواره بر اجرای قانون و عدم استفاده غیرمجاز از امکانات دولتی تأکید داشت، تصریح کرد: عطف به ماده ۶۸ قانون انتخابات ریاست جمهوری و اصلاحات بعدی آن هرگونه فعالیت تبلیغاتی به نفع یا به ضرر نامزدهای انتخابات با استفاده از امکانات دولتی ممنوع بوده و دستگاه‌های اجرایی باید ضمن مراقبت لازم در این زمینه با خاطیان احتمالی برخورد قانونی مناسب داشته باشند. 

گفتنی است بر اساس ماده ۶۸ قانون انتخابات ریاست جمهوری، انجام هر گونه فعالیت تبلیغاتی از تاریخ اعلام رسمی اسامی نامزدها له یا علیه نامزدهای ریاست‌جمهوری از میز خطابه نماز جمعه و یا هر وسیله دیگری که جنبه رسمی و دولتی دارد و فعالیت کارمندان در ساعات اداری و همچنین استفاده از وسایل و سایر امکانات وزارتخانه‌ها و ادارات، شرکت‌های دولتی و مؤسسات وابسته به دولت و نهادها و مؤسساتی که از بودجه عمومی (به‌هر مقدار) استفاده می‌کنند و همچنین در اختیار گذاشتن وسایل و امکانات مزبور ممنوع بوده و مرتکب مجرم شناخته میشود.

بر این اساس مؤسسات و نهادهائی که دارائی آنان از اموال عمومی است، همانند بنیاد مستضعفان، مشمول ماده فوق هستند و در عین حال ادارات و سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی و نهادها و اعضای آن‌ها با ذکر سمت خود حق ندارند له یا علیه هیچیک از نامزدهای انتخاباتی اعلامیه، اطلاعیه، پلاکارد بدهند.

پس از شهادت آیت‌الله رئیسی و برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری در دوره چهاردهم؛ از اعضای دولت محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد، صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی، داود منظور رییس سازمان برنامه و بودجه و امیر حسین قاضی زاده هاشمی رییس بنیاد شهید برای کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرده‌اند. 

امروز و در حاشیه هیات دولت اما سوالات خبرنگاران بیشتر انتخاباتی بود؛ هرچند که محمد دهقان معاون حقوقی ریاست جمهوری تاکید کرد که دولت بی طرفی خود را در انتخابات حفظ می‌کند اما واقعیت این است که حداقل 5 عضو هیات دولت اکنون در انتخابات ذینفع هستند.  

پرسش و پاسخ‌های انتخاباتی در حاشیه دولت 

سید صولت مرتضوی که در کسوت وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی پاسخ خبرنگاران را می‌داد، در عین حال گفت: تا آخر انتخابات می‌مانم. آمده‌ام که بمانم. مگر آمده‌ام به نفع کسی کنار بروم؟

امیرحسین قاضی زاده هاشمی رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در حاشیه جلسه هیات دولت و در پاسخ به سوالی انتخاباتی گفت: بنده خود را متعلق به جبهه انقلاب می‌دانم؛ به هر تصمیمی که مجموعه جبهه انقلاب به آن برسد از آن تبعیت می‌کنم.

وی گفت: امیدوارم یک رقابت انتخاباتی صورت بگیرد و شایسته‌ترین فرد انتخاب شود.

علیرضا زاکانی، شهردار تهران هم در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که اگر در انتخابات رای نیاورید به شهرداری تهران بازمی گردید، تصریح کرد: باید همین بشود، ولی رای می آورم.

داود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه کاندیدای چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در حمایت از افزایش نامزدهای انتخابات ۱۴۰۳ در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: ‏بر خلاف آنچه در نگاه اول به نظر می رسد تکثر نامزدهای عضو دولت در انتخابات ریاست جمهوری نشانه شخصیت فراگیر و جامع شهید رئیسی است. قطعا همه این عزیزان شخصیت حقیقی خود را نمایندگی می کنند و نماینده دولت محسوب نمی شوند.

انتهای پیام

کد خبر 19220

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =