کد خبر 19844
۲۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۱

نمایندگان گزارش می‌دهد؛

حضور 19 وزیر پیشنهادی در کمیسیون‌های تخصصی مجلس/ جلسات فشرده برای کابینه چهاردهم

حضور 19 وزیر پیشنهادی در کمیسیون‌های تخصصی مجلس/ جلسات فشرده برای کابینه چهاردهم

به گزارش نمایندگان ۱۹ وزیر پیشنهادی کابینه چهاردهم از صبح امروز با حضور در کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی به دفاع از نامه‌های خود برای تصدی وزارتخانه‌های معرفی شده پرداختند. 

به گزارش نمایندگان، بر اساس تصمیم هیئت رئیسه مجلس هر یک از وزرا در جلسات کمیسیون‌ها به مدت یک ساعت و نیم برای ارئه و دفاع از برنامه‌های خود فرصت دارند. حضور وزرای پیشنهادی در سایر کمیسون‌ها نیز منعی ندارد. 

براساس جدول زمان بندی از صبح امروز تمامی وزرا در ابن کمیسیون حضور یافته اند و علاوه بر ارائه برنامه‌های خود به سوالات نمایندگان هم پاسخ می‌دهند. در عین حال، کمیسیون‌ها از ساعت ۱۳ جلسات نوبت بعد از ظهر خود را با حضور وزرای پیشنهادی آغاز کرده‌اند که این جلسات تا ساعت۲۰ ادامه دارد. حضور وزرای پیشنهادی در کمیسیون‌ها تا ساعت ۲۰ چهارشنبه ادامه خواهد داشت و در نهایت مجلس از روز شنبه جلسات علنی را برای بررسی رای اعتماد به وزرای پیشنهادی در دو نوبت صبح و بعد از ظهر برگزار خواهد کرد.

مطالبه تعیین تکلیف خریدوفروش فیلترشکن‌ها از وزیر پیشنهادی ارتباطات

احمد راستینه سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس درباره حضور ستار هاشمی، وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات در اولین جلسه امروز کمیسیون فرهنگی اظهار کرد:  در این جلسه نمایندگان دغدغه‌های خود درباره ضرورت توسعه صنعت فضایی کشور بر اساس احکام قانون برنامه هفتم توسعه را ارائه دادند.

به گفته وی مواردی در خصوص ضرورت حرکت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به سمت ایجاد یک سیستم‌عامل در موتور جست‌وجوگر ملی برای پیشبرد برنامه‌های شبکه ملی اطلاعات و ضرورت حرکت به سمت ایجاد اینترنت پاک کودکان برای حفظ نسل نو و مدیریت فرهنگی نسل نوجوان کشور مطرح شد و وزیر پیشنهادی برنامه‌های خود دراین‌خصوص را ارائه داد.

وی ادامه داد: توسعه اقتصاد دیجیتال و برنامه‌های وزیر پیشنهادی ارتباطات در این حوزه از دیگر مواردی بود که در این جلسه بحث و گفت‌وگو شد.

راستینه افزود: ضرورت تعیین تکلیف خریدوفروش فیلترشکن‌ها و رسیدن به یک برنامه نظارتی جامع برای مدیریت هوشمند در فضای مجازی و تولید محتواها از مباحث مطرح شده در این جلسه بود.

برنامه وزیر پیشنهادی صمت بر رفع ناترازی عرضه و تقاضا بازار خودرو 

 حسینی کیا نایب‌رئیس کمیسیون صنایع در تشریح نشست این کمیسیون با محمد اتابک وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت گفت: وب در حوزه خودرو معتقد بود که ناترازی عرضه و تقاضا خودرو باید برطرف شود و قیمت تعیین شود. همچنین درباره واردات خودرو بیان کرد که برای تنظیم‌گری بازار باید از ظرفیت واردات استفاده کرد.

به گفته وی وزیر پیشنهادی شما در نشست امروز بیان کرد که آزادکردن قیمت خودرو در این شرایط التهاب‌زا است و این کار باید به‌تدریج صورت گیرد.

نظر مثبت کمیسیون شوراها درباره وزیر پیشنهادی اطلاعات

ولی الله بیاتی سخنگوی کمیسیون امور داخلی و شوراها با اشاره به حضور سید اسماعیل خطیب به‌عنوان وزیر پیشنهادی اطلاعات  در کمیسیون گفت: وی که سابقه فعالیت در کسوت وزیر اطلاعات در دولت سیزدهم را دارا است، برنامه‌های خوبی برای این وزارت در نظر دارد و در مجموع نظر نمایندگان نسبت به برنامه‌ها، سوابق و عملکرد گذشته او مثبت بود.

به گفته وی عباس عراقچی هم  به‌عنوان وزیر پیشنهادی امور خارجه با حضور در کمیسیون به ارائه برنامه‌های خودپرداخت اما ابهامات موجود در سوابق کاری وزیر پیشنهادی امور خارجه به‌ویژه در زمان مذاکرات برجام باعث شد اعضای کمیسیون قانع نشوند و قرار شود جلسه دیگری با حضور عراقچی داشته باشند.

نظرات عراقچی درباره باند نیویورکی‌ها و  تفاوت میدان و دیپلماسی 

ابراهیم رضایی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، در تشریح جلسه صبح امروز این کمیسیون با وزیر پیشنهادی امور خارجه گفت: آقای عراقچی در این جلسه با تاکید بر اینکه هیچ تفاوتی بین میدان و دیپلماسی وجود ندارد، عنوان کرد که  این دو باید با هم به یک دستاورد برسند. زیرا دیپلماسی بدون میدان هیچ توان و قدرتی ندارند. 

 به گفته وی، عراقچی همچنین تاکید کرد که جهان‌بینی من همان جهان‌بینی دوران خدمتم در سپاه است و تغییر نکرده و بنده جزو باند نیویورکی‌ها نیستم.

وی همچنین تاکید کرد: عراقچی در ادامه این جلسه با بیان اینکه قانون اقدام راهبردی مجلس شورای اسلامی لازم الاجرا است و ما باید به آن تبعیت کنیم، عنوان کرد که اگر مذاکرات شرافتمندانه رخ دهد طبق قانون راهبردی عمل خواهیم کرد و با قانون راهبردی می‌توان مذاکرات را پیش برد.

 وزرای پیشنهادی دفاع و دادگستری در کمیسیون امنیت ملی

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از حضور وزرای پیشنهادی دفاع و دادگستری در این کمیسیون خبر داد و گفت: تقویت توان دفاعی کشور در جنگ نامتقارن و ارتقاء جایگاه قوه قضاییه مورد تاکید قرار گرفت.

رضایی تاکید کرد: وزیر پیشنهادی دفاع به این موضوع اشاره کرد که به دنبال منابع پایدار برای تحقق نیازهای وزارت دفاع است. همچنین تقویت توان دفاعی کشور در جنگ نامتقارن محور دیگر برنامه‌های وزیر پیشنهادی دفاع و نیروهای مسلح بود که توسط امیرنصیرزاده شرح داده شد.

رضایی همچنین با اشاره به مطالبات برخی از اعضای کمیسیون از وزیر پیشنهادی دادگستری، بیان کرد: تقویت جایگاه قوه قضاییه، ضرروت رسیدگی به عدالت در پرداخت به کارکنان اداری و قضایی، نظارت بر رفتار قضات در قوه قضائیه، ساماندهی امور برای تکریم بیشتر ارباب رجوع از جمله مطالبات اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از وزیر آینده دادگستری بود.

وزرای نیرو، نفت و ورزش در کمیسیون انرژی

رمضانعلی سنگدوینی نایب‌رئیس کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به برگزاری اولین جلسه با حضور گزینه پیشنهادی وزارت نیرو در دولت چهاردهم گفت:‌ در جلسه امروز برنامه‌ای از طرف آقای علی‌آبادی ارائه نشد و نمایندگان کمیسیون انرژی منتظر ارائه برنامه مکتوب وی هستند.

سنگدوینی افزود: تداوم مسیر خوب آغاز شده در دولت سیزدهم برای رفع ناترازی برق و تنش آبی و اجرای دقیق برنامه احکام هفتم از جمله مهم‌ترین بحث‌های جلسه امروز بود که بین نمایندگان و وزیر پیشنهادی مورد گفت‌وگو قرار گرفت.

در این کمیسیون وزرای نفت و ورزش هم امروز حاضر شدند و پاسخ سوالات اعضای کمیسیون را دادند.

گزینهٔ وزارت راه وعدهٔ پیگیریِ نهضت ملی مسکن را به مجلس داد

عبدالجلال ایری سخنگوی کمیسیون عمران مجلس نیز گفت که زهرا صادق گزینهٔ پیشنهادیِ دولت چهاردهم برای وزارت راه‌وشهرسازی امروز وعدهٔ پیگیریِ نهضت ملی مسکن مطابق با قانون جهش تولید مسکن و برنامهٔ هفتم را به نماینده‌ها داد.

وی البته گفت که با یک جلسه امکان ارزیابیِ برنامه‌های خانم صادق برای وزارت راه‌وشهرسازی وجود ندارد و بنا شد یک جلسهٔ دیگر در کمیسیون انرژی با ایشان داشته باشیم.

در این کمیسیون وزرای بهداشت و دفاع نیز حاضر شدند و به تشریح برنامه های خود پرداختند. 

وزرای پیشنهادی کار، نفت و آموزش و پرورش در کمیسیون اجتماعی

ولی داداشی سخنگوی کمیسیون اجتماعی با اشاره به حضور احمد میدری وزیر پیشنهادی کار، تعاون و رفاه اجتماعی در این کمیسیون گفت: در این نشست نمایندگان سوالات و مطالبات مغفول مانده مردم در ذیل وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی را طرح و برنامه‌های وزیر پیشنهادی در این خصوص را مطالبه کردند که حوزه‌های کار و کارگری، یارانه‌ها، شرکت‌های زیرمجموعه شستا و حواشی سودده و زیان‌ده این شرکت‌ها، صندوق‌های بازنشستگی و مسائل پیرامون آن از جمله اهم مطالبات و دغدغه‌های طرح شده توسط نمایندگان در این بخش بود.

وی همچنین در تشریح جلسه بررسی برنامه‌های محسن پاک‌نژاد، وزیر پیشنهادی نفت در دومین جلسه امروز کمیسیون اجتماعی هم عنوان کرد: در این جلسه وزیر پیشنهادی درباره چالش‌هایی که در حوزه نفت، گاز، پتروشیمی و شرکت‌های تابعه مورد سوال نمایندگان قرار گرفت و برنامه‌های وی در خصوص صادرات نفت، تولید بنزین، توزیع گاز به تمام مناطق کشور، تولید و صادرات محصولات پتروشیمی مورد مطالبه قرار گرفت که پاک‌نژاد هم با تکیه بر تجارب کاری خود در این حوزه پاسخ‌های تقریباً قانع کننده‌ای به این پرسش‌ها داد.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی با اشاره به حضور  وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در این کمیسیون به منظور ارائه برنامه‌های خود خبر داد و گفت: اهم مسائل و نکاتی که از طرف نمایندگان کمیسیون در این جلسه طرح و سوال شد، درباره پراکندگی نیروهای بومی آموزش‌وپرورش در شهرهای غیر از محل سکونت خود، برنامه وزیر پیشنهادی درخصوص مشمول شدن نیروهای جذبی جدید آموزش و پرورش از اقتضائات قانون حمایت از خانواده، برنامه وزارتخانه مذکور برای بازسازی بناهای قدیمی و ساختن ساختمان‌های جدید مدارس با استانداردهای لازم، حقوق و مزایای بازنشستگان آموزش و پرورش و گلایه‌های مردم از سیستم دیپلم‌محور ورود به دانشگاه بود.

حضور وزرای پیشنهادی اطلاعات، اقتصاد و کشاورزی در کمیسیون اقتصادی مجلس

فاطمه مقصودی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس هم با اشاره به حضور وزرای پیشنهادی اطلاعات، اقتصاد و کشاورزی در این کمیسیون گفت:‌در این نشست ابتدا آقای عبدالناصر همتی وزیر پیشنهادی امور اقتصادی در کمیسیون حاضر شده و برنامه‌ها و اهداف مدنظر خود را برای تصدی این وزارتخانه تشریح کرد.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: آقای غلامرضا نوری قزلجه وزیر پیشنهادی کشاورزی، در ادامه نشست امروز به کمیسیون آمده و به سوالات نمایندگان درباره برنامه‌های خود پاسخ دادند و دیدگاه‌ها و اهداف مدنظر را هم تشریح کردند.

وی خاطرنشان کرد: حجت الاسلام اسماعیل خطیب وزیرپیشنهادی اطلاعات سومین میهمان کمیسیون اقتصادی بودند که نظرات خود را درباره مسائل مختلف اطلاعاتی و امنیتی کشور بیان کرده و اعضاء هم سوالاتی در حوزه این وزارتخانه مطرح کردند.

حضور وزرای پیشنهادی اقتصاد، ارتباطات و دفاع در کمیسیون برنامه و بودجه

در کمیسیون برنامه و بودجه نیز گزینه‌های پیشنهادی وزارت دفاع و امور پشتیبانی، اقتصاد و امور دارایی و ارتباطات و فناوری اطلاعات حاضر شدند. مفتح در این مورد گفت: گزینه‌های پیشنهادی این سه وزارتخانه، برنامه‌های خود را در جلسه کمیسیون ارائه کردند و به سوالات نمایندگان نیز پاسخ دادند و باید گفت پاسخ‌های ارائه شده، بسیار مناسب بود.

وی تاکید کرد: در مجموع یک روشنگری نسبت به اظهارات گزینه‌های پیشنهادی حاضر در کمیسیون صورت گرفت و نمایندگان اطلاعات خوبی نسبت به گزینه‌های مطرح شده برای سه وزارتخانه مذکور پیدا کردند.

حضور وزرای پیشنهادی دادگستری، ارشاد، ورزش در کمیسیون قضایی

عثمان سالاری نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی هم با اشاره به وزرای پیشنهادی دادگستری، ارشاد، ورزش در این کمیسیون گفت:‌ وزیر پیشنهادی دادگستری و ارشاد سابقه و کارنامه منسجمی دارند. وزیر ورزش هم نماینده مجلس بودند و شناخت نسبت به ایشان هم وجود دارد. بعدازظهر نیز وزرا پیشنهادی اقتصاد، امور خارجه و کار در جلسه کمیسیون حضور خواهند داشت.

حضور وزرای پیشنهادی جهاد کشاورزی، میراث و راه‌ و شهرسازی در کمیسیون کشاورزی

پیمان فلسفی نایب‌رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی نیز از حضور وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی، وزیر میراث، وزیر راه‌شهرسازی در کمیسیون کشاورزی حبر داد و افزود: در این جلسه وزرا برنامه‌های خود را بیان کردند. اعضای کمیسیون نیز نظرات و سوالات خود را مطرح کردند.

انتهای پیام

کد خبر 19844

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =