کد خبر 19907
۲۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۳

نمایندگان گزارش می‌دهد؛

ذره‌بین مجلس بر صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم/ کابینه فراجناحی محور موافقت‌ها و مخالفت‌ها

ذره‌بین مجلس بر صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم/ کابینه فراجناحی محور موافقت‌ها و مخالفت‌ها

نخستین روز از بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی رئیس جمهور در صحن علنی مجلس امروز سپری شد؛ «کابینه وفاق ملی» محور دفاعیات رئیس جمهور بود و موافقان کلیت کابینه نیز بر آن صحه می گذاشتند اما همین موضوع از سوی مخالفان به عنوان کابینه ناهماهنگ و اشتراکی تعبیر شد.

به گزارش نمایندگان، بررسی صلاحیت 19 وزیر پیشنهادی مسعود پزشکیان برای دولت چهاردهم از امروز 27 مرداد ماه در مجلس آغاز شد و نمایندگان تا روز چهارشنبه هفته جاری به بررسی برنامه‌های وزرای پیشنهادی و رای اعتماد به آنها می‌پردازند. 

بر اساس آیین نامه داخلی مجلس، در ابتدای جلسه، رئیس جمهور به تشریح برنامه و خط مشی دولت و دفاع از ترکیب کلی هیأت وزیران پیشنهادی پرداخت و سپس موافقان و مخالفات راجع به این ترکیب و برنامه دولت صحبت کردند. 

محمدباقر قالیباف در ابتدای جلسه گفت: در هفته‌ای که گذشت جلسات بسیار مفصل، دقیق و منظم بین وزرا و همه کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی برقرار شد یعنی حداقل از ۸ صبح تا ۸ شب و بعضا تا پاسی از شب کمیسیون‌ها ادامه داشت و فکر می‌کنم شناخت خیلی خوبی از بعد کارشناسی بین نمایندگان و وزرای پیشنهادی بود.

قالیباف گفت: از امروز در صحن مجلس شورای اسلامی بر اساس ماده ۲۰۴ بحث مربوط به بررسی کابینه در صحن مجلس شورای اسلامی شروع می‌شود که بر اساس زمانبندی که داریم تا روز چهارشنبه این بررسی ادامه خواهد داشت.

دفاع رئیس جمهور از کابینه وفاق ملی

در ادامه این نشست، مسعود پزشکیان، رئیس جمهور که برای دفاع از برنامه‌های وزرای پیشنهادی خود در صحن مجلس حضور یافته بود گفت : دولتی که امروز به مجلس معرفی شده دولت وفاق ملی است؛ دولت وفاق ملی دولت همۀ مردم ایران است و ملتزم به رعایت قانون اساسی و حقوق همه مردم ایران و تحقق برنامه هفتم توسعه است.

رئیس جمهور افزود : ایران باید به کشوری توسعه‌یافته و به جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه با هویت اسلامی و انقلابی تبدیل شود و این هدف محقق نمی شود مگر اینکه با تمام وجود این چشم‌انداز را باور داشته باشیم.

پزشکیان با اشاره به اینکه بی‌میلی مردم در حضور پرشورتر در انتخابات نشانه‌ای از دلسردی بود، گفت :مردم نشان دادند به کشور و انقلاب شان علاقه مندند واگر صدای مردم به موقع شنیده نشود سرخوردگی‌ها و ناامیدی‌های فزاینده شکل می‌گیرد که نتیجۀ آن نابودی اعتماد و سرمایه است و اقدام مشترک و همدلانه قوا برای حل مشکلات نیاز ضروری امروز کشور است .

وی در بخشی از سخنرانی خود تأکید کرد : اقتصاد محور اصلی مسائل کشور است؛ اما تفکیک اقتصاد از سایر حوزه‌ها و تقلیل آن به مسائل متعارف اقتصادی خطای بزرگی است. 

پزشکیان افزود: تیمی که به مجلس معرفی کردیم تیمی است که در تصور ما و بر اساس کار کارشناسی که در بضاعت ما بود، نمادی از وفاق و همبستگی است؛ سعی کردیم مجموعه افرادی که برای این مملکت و انقلاب زحمت کشیدند از دولت شهید رئیسی، روحانی و احمدی‌نژادرا در کنار هم قرار دهیم.

پس از رئیس جمهور نوبت به نمایندگان مجلس رسید تا دیدگاه های موافق و مخالفت خود را درباره کلیت کابینه اعلام کنند. 

مخالفان کلیات کابینه: از اعتراض به کابینه اشتراکی تا نبود برنامه 

حسینعلی حاجی دلیگانی در مخالفت با کلیات برنامه و خط‌مشی کابینه دولت چهاردهم گفت: شما از نقد منصفانه استقبال می‌کنید بنابراین باید بگویم آنچه که در سخنان خود گفته‌اید حرف‌هایی بود که در مناظرات بیان کردید، اما ملت انتظار دارد در این جلسه به صراحت اعلام کنید که دیدگاه‌های شما درباره این مسائلی که بیان کردید، چیست.

نماینده شاهین شهر، میمه و برخوار در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: شما صحبت از اجرا کردن برنامه هفتم توسعه کردید در حالی که این برنامه را دولت گذشته نوشته است بنابراین اگر می‌خواهید نظرات خود را اجرایی کنید، باید لایحه‌ای را به مجلس ارائه کنید تا بتوانید اصلاحات لازم بر روی برنامه را صورت دهید، بالاخره کارشناسان در اختیار قوه مجریه است، قانون برنامه وحی منزل نیست ممکن است اشکالاتی داشته باشد بنابراین با دادن لایحه اشکالات را رفع کنید.

محمدقسیم عثمانی نماینده بوکان در جلس شورای اسلامی در مخالفت با کلیات برنامه و خط مشی کابینه دولت چهاردهم خطاب به رئیس جمهور، گفت: وفاق ملی با جمع اضداد حاصل نمی‌شود، دولت اشتراکی ناهماهنگی به دنبال دارد و باید مرتب گزینه‌ها را تغییر داد و این موضوع باعث تعطیلی و ایجاد مشکلات در امور کشور می‌شود، شما از تبعیض سخن گفتید و قرار بود صدای بی صدایان باشید و ناامیدان و بی صدایان را امیدوار و از روش غلط گذشته انتقاد کردید و آمدید منشأ اصلاح باشید و از جوان گرایی و جفا در حق جامعه اهل سنت سخن گفتید.

نماینده مردم بوکان در مجلس دوازدهم، افزود: شما از نادیده گرفتن حقوق زنان سخن گفتید، اما آیا به گفته‌های خود عمل کردید؛ در کل جامعه زنان تنها به یک شیرزن اعتماد کردید، اما در کابینه خود از اهل سنت استفاده نکردید، شما برای تغییر آمدید و هیچ کس در طول تاریخ باعث دلگرمی بانوان و اهل سنت نشده بود، اما هیچ کس هم به اندازه شما باعث دلسردی آنها نشده است.

برنامه عملیاتی از دولت ندیدیم

مرتضی محمودی نماینده مردم تهران در مجلس هم در مخالفت با کابینه چهاردهم بیان داشت: اگر به عنوان مخالف صحبت می‌کنیم مخالف کابینه و رئیس جمهور نیستیم ما حمایت کامل از دولت را خواهیم داشت و نقدهای ما به رفع موانع دولت کمک می‌کند و موفقیت این دولت موفقیت نظام و جمهوری اسلامی و جبهه مقاومت است.

نماینده مردم تهران اضافه کرد: همان طور که رئیس جمهور گفتند برنامه ارائه شده دولت همان برنامه هفتم توسعه و سیاست‌های کلی کشور است پس مبنای برای مخالفت با برنامه نمی‌بینیم؛ برنامه هفتم توسعه تکالیف و اهدافی را مشخص کرده است و اگر برنامه دولت این است باید برای رشد 8 درصدی برنامه دقیق عملیاتی داشته باشید.

وی افزود: ما امروز برنامه عملیاتی از دولت ندیدیم که بخواهیم برای آن شاخص‌گذاری کنیم، گاهی تکالیفی در برنامه هفتم وجود دارد که زمان بندی سه ماهه دارد باید به این موضوع توجه کنید.

وزیران برای کاهش شکاف نابرابری اقدام کنند

روح الله ایزدخواه نماینده مردم تهران در مخالفت با کابینه پیشنهادی بیان داشت: در روزهای اخیر برخی از جبهه اصلاحات به تشکیل کابینه اعتراض کردند که «چرا از افراد شاخص سیاسی‌ اصلاحات استفاده نکردید» این نقطه قوت کابینه است، وزارت در جمهوری اسلامی کاسبی نیست ما امروز در هر دو جناح چوب تندروها را خورده‌ایم .

نماینده مردم تهران با انتقاد از جهت‌گیری‌های برنامه و کابینه گفت: جهت‌گیری باید فرابخشی و با معیار انسجام در دولت باشد جهت گیری که عمدتا در برنامه‌های وزیران دیدیم بحث عدالت اجتماعی است در برنامه های وزرا رویکرد ضد اشرافی کمرنگ است البته وزیران کار، ورزش و کشاورزی برنامه‌های خود را بر اساس عدالت تعریف کردند.

دولت چهاردهم مسن‌ترین کابینه در طول دولت‌های انقلاب

مسلم صالحی نماینده مردم اقلید در مجلس هم به عنوان مخالف خط مشی دولت چهاردهم در این جلسه گفت: دولت چهاردهم از معدود دولت‌هایی است که سلایق مختلف سیاسی در آن حضور دارد و می‌تواند امید را دل مردم روشن کند. اما این فرصت می‌تواند تبدیل به تهدید شود. اگر اختلافات سیاسی در سطوح وزارتخانه‌ها رخ دهد، مشکل‌ساز خواهد شد.

نماینده مردم اقلید اما گفت: قرار بود میانگین سنی کابینه جوان‌تر از این باشد. تقریبا مسن‌ترین کابینه دولت را در طول دولت های انقلاب داشتیم. توجه به پراکندگی جغرافیایی نیز در انتخاب کابینه رعایت نشد. حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد از مردم در کابینه حضور ندارند. استان فارس حتی یک وزیر هم ندارد.

موافقان کلیات کابینه: کابینه فراجناحی و پایان سیاست حذف 

در ادامه نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو در موافقت کلیات برنامه کابینه دولت چهاردهم گفت: ما رأی جناحی سیاسی نمی‌دهیم بلکه رأی به کارآمد بودن و اعتقاد از بن دندان به نظام داشتن وزرا را خواهیم داد.

روح‌الله متفکرآزاد تاکید کرد: رئیس جمهور درخصوص برنامه‌ها و خط‌مشی‌هایشان نشان دادند که همگی به عقلانیت حکمرانی پایبند هستند جدا از سلایق سیاسی؛ موفقیت دولت، موفقیت نظام است در این راستا مجلس کمک حال دولت خواهد بود.

وی در ادامه تأکید کرد: پزشکیان در انتخاب کابینه سلایق مختلف را درنظر گرفت، مجلس هم در حکمرانی این نکته را مدنظر قرار داده، بی‌تردید پاسخی مثبت به این مسئله خواهد داد البته در بررسی وزرا مسئولیت رئیس جمهور و مجلس است که به صورت جزئی آنها را مورد بررسی قرار داده که این یکی از ایده‌های حکمرانی خواهد بود.

فروردین: کابینه تجلی نگاه غیرحذفی است

محمدعلی فروردین نماینده مردم فیروزآباد هم در موافقت با برنامه کابینه دولت چهاردهم گفت: رئیس جمهور در معرفی کابینه فراجناحی عمل کرده است و به شعارهای خود جامه عمل پوشانده است.

وی ادامه داد: عنصر تعاملی ما نباید حذف باشد، باید به سمت جذب رفت، جریان‌های سیاسی داخلی در ۴۰ سال گذشته نتوانستند یکدیگر را از صحنه سیاست حذف کنند. هرکدام در مقاطعی قصد حذف یکدیگر را داشتند، اما پویایی جامعه ایرانی و عقبه تاریخی این خاک عزیز اجازه برخورد حذفی را تاکنون نداده است.

این نماینده مردم دوازدهم با اشاره به اینکه وزرای پیشنهادی پزشکیان ترکیبی از گروه‌های سیاسی و تجلی نگاه غیر حذفی و بهره گیری از تمامی استعدادها است، افزود: رهبر معظم انقلاب نیز به صراحت فرمودند که موفقیت رئیس جمهور، موفقیت ما است. مجلس با عنایت به شرایط خطیر موجود به منظور کردن مانیفست اعلامی رئیس جمهور می‌تواند تکمیل کننده و موید راهبرد وفاقی و سیاست غیر حذفی باشد.

رضا علیزاده نماینده مردم خاروانا و ورزقان در مجلس نیز در موافقت با کلیات برنامه و خط مشی کابینه گفت: کارآمدسازی دولت، توانمندسازی توده‌های مردمی از جمله برنامه‌های مهم رئیس دولت چهاردهم محسوب می‌شود.

وی تاکید کرد: ما نباید به بهانه‌های کوچک در راستای تشکیل دولت ملی سنگ‌اندازی کنیم، همچنین بدنه جامعه نیز باید امروز فشار روانی خود را از روی دولت بردارد.

علیزاده ضمن دفاع از کلیات کابینه پیشنهادی تأکید کرد: با این حال اینگونه مباحث دلیل نمی‌شود تا ما در جزئیات و مواردی در حوزه وزرای پیشنهادی حرفی نداشته باشیم لذا در این بخش جای بحث و انتقاد وجود دارد، اما باید در حال حاضر از کلیات برنامه دولت پیشتیبانی کنیم چرا که این مسئله می‌تواند به جامعه پیام مناسبی را مخابره کند.

دولت چهاردهم اجازه نداده تندروهای طیف‌های سیاسی در قلب کابینه قرار بگیرد

نماینده مردم ایلام، شیروان و چرداول در مجلس نیز در موافقت با کلیات کابینه برنامه‌های وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم گفت: ایران یک تن واحد است و اقوام و ادیان و مذاهب گوناگون جان و روح این تن واحد هستند و هیچ کس از ما حق ندارد این تن واحد را شرحه شرحه کند.

سارا فلاحی افزود: من به عنوان یک ایرانی، یک کرد به عنوان یک مسلمان و یک ایلامی اعلام کنم که افتخار ما این است که خون پاک اقوام، ادیان و مذاهب بر خاک سرزمین گلگون کفنمان در هم آمیخته و عجین شده از درخت تناور ایران بزرگ حمایت حفاظت کرده است.

وی عنوان کرد: کابینه دکتر پزشکیان هم مانند گذشتگان خود واجد نقاط قوت و ضعفی است و اگر انصاف داشته باشیم باید اعلام کنیم که نکات قوتش بر نقاط ضعفش تسلط و تفوق دارد. این کابینه متناسب با شرایط و مطالبه جامعه تعریف شده است جامعه امروز از نگاه حذفی، انحصارطلبی، خالص‌سازی و تندروی خسته شده است، اجازه بدهیم شاید برای اولین بار کابینه‌ای در آرامش شکل بگیرد.

فلاحی خاطرنشان کرد: اتفاقا به واسطه هوشمندی رئیس جمهور بوده که از رقبای خود در قدرت و خدمت استفاده کرده است تا ۴ سال درگیر چانه‌زدن با رقبایش نباشد به جای آن دست یاری دراز کرده است تا همه را دعوت کند در دولت وفاق ملی که به این مملکت خدمت کنند. امروز جامعه ما خسته است و ما نباید برای آن خستگی بیش از حد ایجاد کنیم.

سیدجلیل میرمحمدی نماینده مردم تفت و میبد در مجلس شورای اسلامی دیگر نماینده موافق بود. او با بیان این که برنامه پزشکیان برنامه هفتم و سیاست‌های ابلاغی است، ادامه داد: بهترین و موثرترین برنامه هفتم و اسناد بالادستی است؛ آقای پزشکیان شخصی بود که در جریان برنامه هفتم در کمیسیون تلفیق وجود داشت و برنامه‌های مناسبی در حوزه سلامت ارایه کرد.

وی اضافه کرد: بسیاری از دغدغه‌های نمایندگان با اجرای برنامه هفتم رفع می‌شود و دولت وفاق ملی نیز به دنبال اجرای این برنامه است؛ دولت آقای پزشکیان دولت وفاق ملی است، البته این به معنای سهم خواهی نیست. دولت بسیار گسترده است و شامل تعداد زیادی مدیران کل، استاندار و فرماندار است و در این حوزه‌ها می‌تواند از همه ظرفیت‌های کشور استفاده کرد.

زهرا خدادادی نماینده مردم ملکان در مجلس شورای اسلامی از دیگر موافقان کلیات برنامه ها و وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم نیز در سخنانی اظهار داشت: کابینه دکتر پزشکیان با شعار وفاق ملی معرفی شده و باید تقید ایشان را به این شعار محوری انقلاب اسلامی ارج بنهیم و در جایگاه نمایندگی مردم در مجلس شورای اسلامی فرمایش مقام معظم رهبری در کمک کردن به دولت را سرلوحه کارخود قرار دهیم.

وی تاکید کرد: امروز که رئیس جمهور پرچم وفاق ملی را بالا برده است، باید بکوشیم جهت گیری دکتر پزشکیان برای به کار گرفتن سلیقه‌ها و گرایش‌های فکری، سیاسی و کارشناسی مختلف در درون دولت به ثمر نشسته و استقرار پیدا کند.

علی بابایی کارنامی نماینده ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی دیگر موافق برنامه ها و وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم گفت: دولت وفاق ملی، دولت وفاق قومیت‌ها نیست بلکه دولت وفاق مدیریتی برای رسیدن به اهداف قومیت‌ها و ملت ایران است. اما دکتر پزشکیان در گزینش‌های همکاران خود به معنای واقعی با نگاه کارشناسی اعضای کابینه را انتخاب کرده که باید از آن حمایت کرد.

شاهرخ رامین نماینده مردم دماوند و فیروزکوه در مجلس شورای اسلامی هم به عنوان آخرین موافق کلیت برنامه های رئیس جمهور و ورزای پیشنهادی گفت: دکتر پزشکیان از حداکثر توان خود بهره گرفت تا از گروه‌های سیاسی مختلف در ترکیب وزرا همه جانبه استفاده کند.

وی خطاب به پزشکیان ادامه داد: در دیداری که با آزادگان و ایثارگران داشتم همه آن ها را از فهرست وزرای پیشنهادی خشنود دیدم، در همایش ها نیز تشکل های بخش خصوصی همگی از این انتخاب بسیار راضی بودند، اصولگرا و اصلاح طلب در کنار یکدیگر امیدوار به آینده هستند. چرا که تعهد به نظام جمهوری اسلامی و آرمان شهدا نقطه مشترک تمام وزرای پیشنهادی است.

پزشکیان: نمایندگان به تمام کابینه پیشنهادی رأی اعتماد دهند

مسعود پزشکیان صبح امروز و در حالی که برای دفاع از کابینه پیشنهادی خود در مجلس شورای اسلامی حضور یافته بود، با انتشار پیامی در صفحه شخصی خود نوشت: از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی تقاضا دارم با تفاهم، همبستگی، دقت به وضعیت کشور در حوزه‌های مختلف به تمام کابینه پیشنهادی برای ساخت ایران اسلامی رای اعتماد بدهند.

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از این پیام آورده است: ایران امروز برای عبور از بحران‌ها نیازمند وفاق ملی، همبستگی ملی و مشارکت ملی است. دولت وفاق ملی بر اساس همین اصول معرفی شده است.

گفتنی است؛ فهرست وزیران پیشنهادی دولت چهاردهم، یکشنبه ۲۱ مرداد به هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی ارائه شد و مسعود پزشکیان با همراهی محمد رضا عارف، معاون اول خود، امروز شنبه ۲۷ مرداد برای دفاع از کابینه پیشنهادی خود به مجلس شورای اسلامی رفت.

انتهای پیام

کد خبر 19907

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =