کد خبر 19981
۲۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۰۰

نمایندگان گزارش می‌دهد؛

سومین روز رسیدگی به صلاحیت وزرای پیشنهادی/ از وزیری که مخالفانش موافق بودند تا بررسی صلاحیت تنها وزیر زن

سومین روز رسیدگی به صلاحیت وزرای پیشنهادی/  از وزیری که مخالفانش موافق بودند تا بررسی صلاحیت تنها وزیر زن

نمایندگان مجلس در سومین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی رئیس جمهور، امروز صلاحیت وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی، دفاع، دادگستری و راه و شهرسازی را در دستور کار داشتند.

به گزارش نمایندگان، مجلس شورای اسلامی امروز برای سومین روز متوالی به بررسی صلاحیت ۱۹ وزیر پیشنهادی رئیس جمهور پرداخت. 

نمایندگان مجلس از روز شنبه بیست و هفتم مرداد ماه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی را در دستور کار قرار دادند؛  صلاحیت علیرضا کاظمی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش و ستار هاشمی وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات در روز نخست بررسی شد سپس، در روز یکشنبه  صلاحیت حجت‌الاسلام خطیب وزیر پیشنهادی اطلاعات، عبدالناصر همتی وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی، عباس عراقچی وزیر پیشنهادی امور خارجه، محمدرضا ظفرقندی وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و احمد میدری وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی مورد رسیدگی قرار گرفت.

در جلسات علنی امروز نیز بررسی صلاحیت غلامرضا نوری قزلجه وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی، امین حسین رحیمی وزیر پیشنهادی دادگستری و همچنین… وزیر دفاع و پشتیبانی از سوی نمایندگان به بحث و بررسی گذاشته شد. 

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی؛ از مخالفت با سوابق اجرایی ضعیف تا موافقت با تجربه و تخصص

در ابتدای بررسی صلاحیت غلامرضا نوری قزلجه وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی،  سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس در جلسه علنی صبح امروز (دوشنبه ۲۹ مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی، گزارش کمیسیون متبوع خود درباره برنامه‌ها و صلاحیت غلامرضا نوری قزلجه، وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی را قرائت کرد و اعلام کرد: اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی پس از بررسی سوابق و برنامه‌های نوری قزلجه، وی را حائز صلاحیت لازم برای تصدی وزارت جهاد کشاورزی دانستند. 

سید سلمان ذاکر، نماینده مردم ارومیه به‌عنوان اولین مخالف غلامرضا نوری قزلجه پشت تریبون مجلس اظهار کرد: بنده از استانی آمده‌ام که قریب به ده میلیون تن تولید محصولات کشاورزی دارد و اقتصاد ما نوعاً از کشاورزی است. در برنامه وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی اصلاح نظام بازار و بهبود بهره‌برداری آمده اما توضیح نداده چگونه می‌خواهد صادرات کشاورزی را به بهره برداری برساند و از چه روشی در این زمینه استفاده کند.

اسماعیل کوثری در مخالفت با وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی بیان کرد: آشنایی با مجموعه وزارتخانه اهمیت زیادی دارد چرا که باید در یک وزارتخانه قراردادها، تصمیمات با سیاست‌های کلان اتخاذ شود. بنده درباره نوری قزلجه همین احساس را دارم که وی آن طور که باید و شاید نمی‌تواند در این سمت عملکرد خوبی داشته باشد. در وزارتخانه باید تصمیمات کلان گرفته شود اما گزینه پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی در سطح شهرستان و استان مسئولیت داشته است. 

رحمت الله نوروزی، نماینده مردم علی آباد کتول در مجلس شورای اسلامی هم در مخالفت با نوری قزلجه با اشاره به واردات بی رویه گوشت گفت: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برای عشایر، روستاییان و دامداران مشکلاتی را ایجاد کرد و سوال ما آن است که وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی چه برنامه‌ای برای جلوگیری از واردات به ویژه واردات محصولات کشاورزی دارد؟ نوروزی خطاب به وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی گفت: آقای نوری قزلجه! شما می‌خواهید با دلالان و سلطان واردات چه کنید؟

احمد بخشایشی نماینده مردم اردستان هم مخالفت با وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی تصریح کرد: بنده علاقه مند بودم که گزینه پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی حداقل یک شاخص به ما دهد تا ما حداقل وی را با همان یک شاخص ارزیابی کنیم اما وی همه مسائل حوزه کشاورزی را در برنامه خود آورده است، گویا سنگ بزرگ علامت نزدن است. 

از سوی دیگر سید ابوالحسن مصطفوی در موافقت با نوری قزلجه با اشاره به اینکه برنامه وزیر پیشنهاد جهاد کشاورزی در حوزه تأمین امنیت غذایی مطلوب است، ادامه داد: تحول در حوزه کشاورزی و اصلاح نظام بهره‌وری و آب حوزه کشاورزی از جمله برنامه‌های او است و به اقتصاد جوامع روستایی توجه ویژه دارد.

محمد سبزی نماینده مردم زرندیه و ساوه در موافقت با وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی هم اظهار کرد: وزیر پیشنهادی روستازاده است و درد کشاورز را می‌فهمد و مشکلات را با پوست و گوشت خود درک می‌کند. در تصویب قوانین برنامه هفتم توسعه نقش داشته است و همینطور که رهبری هم گفته بودند، او معتقد به مبانی انقلاب اسلامی است و اعتقاد قلبی دارد. 

محمد بیات، نماینده مردم خمین هم در موافقت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی عنوان کرد: قطعی برق و آب به حوزه کشاورزی آسیب زده است. لایروبی و مرمت قنات‌ها، هدررفت آب را زیاد می‌کند و در نتیجه برنامه ریزی برای اولویت بخشی به مسائل کشاورزی نیازمند توجه است. 

پس از اظهار نظر مخالفان و موافقان غلامرضا نوری قزلجه به دفاع از برنامه‌های خود پرداخت و گفت: در مخالفت با من اعلام شده بود که با بخش آشنایی ندارم و ممکن است در این موضوع دچار مشکل شوم، آشنایی من با کشاورزی بیش از ۳۰ سال است. به عنوان یک روستایی و کشاورز و عضو شورای نظام مهندسی و تحصیل کرده به بخش کشاورزی نگاه کرده‌ام.

وی همچنین، افزود: از وجوه مختلف به بخش کشاورزی نگاه کرده‌ام و جز معدود کسانی هستم که وجوه مختلف بخش کشاورزی را می‌شناسند و زوایای پیدا و پنهان آن را هم می‌دانم. 

او همچنین به نمایندگان اطمینان داد که اولویت خود را فساد ستیزی قرار دهد.

وزیر پیشنهادی دادگستری؛ از مخالفت‌ها با نقص برنامه تا موافقت نمایندگان با تجارب و سوابق 

در ادامه این جلسه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی دادگستری در دستور کار مجلس قرار گرفت که در همان ابتدا کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس موافقت خود را با برنامه‌های پیشنهادی امین حسین رحیمی ابراز کرد.

حسینعلی حاجی دلیگانی به‌عنوان اولین مخالف وزیر پیشنهادی دادگستری اظهار کرد: امکان استعلام برخط و آنی باید در وزارت دادگستری و قوه قضائیه فراهم باشد اما در برنامه وزیر دادگستری نیامده است. در بند «پ» همین ماده قانونی آمده است که سامانه شفافیت عملکرد وکلا و کارشناسان رسمی برای مردم شفاف باشد اما در برنامه نیست.

در ادامه سلمان اسحاقی، نماینده مردم قائنات و زیرکوه در مخالفت با وزیر پیشنهادی دادگستری  با بیان اینکه گرانی، احتکار و قاچاق کالا و دارو در بازار ناشی از سوء مدیریت در سازمان تعزیرات حکومتی است، از وزیر پیشنهادی دادگستری خواست تا احیا این سازمان را در دستورکار قرار دهد.

فرهاد شهرکی، نماینده مردم زابل، زهک، نیمروز، هامون و هیرمند هم  در مخالفت با امیرحسین رحیمی اظهار کرد: وضعیت استان سیستان و بلوچستان نسبت به آنچه که باید اتفاق می‌افتاد، از سال ۵۷ تاکنون فاصله زیادی دارد. با توجه به حجم عقب افتادگی، نیروها در این استان مطابق شایسته سالاری به کار گرفته نشده‌اند. هیچ انسان منصفی قادر به دفاع از وضعیت استان سیستان و بلوچستان نیست. این به واسطه مدیرانی است که هیچگاه چه در زمان فعالیت و چه در زمانی که صندلی‌ها را ترک کرده‌اند شاهد رسیدگی به رفتار و اعمال آنها نبوده‌ایم. 

وی خطاب به معاون اول رئیس جمهور گفت: آقای عارف! شما اگر به گوشی خود مراجعه کنید در یک ماه اخیر گرم‌ترین نقطه دنیا و آلوده‌ترین منطقه دنیا در چند سال اخیر در سیستان بوده است و امروز بیش از ۱۰۰ کیلومتر سرعت باد بوده و مردم نمی‌توانند از خانه بیرون بیایند.

در ادامه نشست علنی امروز مجلس محمدتقی نقدعلی نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی در موافقت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی دادگستری با بیان اینکه «بر اساس اصل ۱۶۰ قانون اساسی این رئیس قوه قضاییه است که گزینه وزارت دادگستری را معرفی می‌کند»، گفت: اعتماد ریاست قوه به آقای رحیمی برای ما یک ملاک ارزندگی و ارزشمندی این شخصیت است.

همچنین فتح الله توسلی در موافقت با امیرحسین رحیمی، وزیر پیشنهادی دادگستری گفت: رحیمی الان وزیر دادگستری است و مسئولیت‌های خود را از دادیاری آغاز کرده و به بالاترین مسئولیت‌ها در قوه قضائیه رسیده است.

وی تاکید کرد: از وزیر دادگستری می‌خواهیم که با مردم تعامل داشته باشد. وزارت دادگستری اهمیت زیادی دارد. محمدرضا صباغیان بافقی به‌عنوان آخرین نماینده موافق با برنامه‌های وزیر پیشنهادی دادگستری گفت: ما به وزیر پیشنهادی دادگستری رأی می‌دهیم، اما انتظاراتی هم از وی داریم چرا که مهم‌ترین رسالت وزارت دادگستری ایجاد ارتباط و تعامل بین قوه قضائیه و مجلس شورای اسلامی است. وزارت دادگستری باید پویایی و چابکی لازم را داشته باشد.

بعد از صحبت‌های موافقان و مخالفان، امین حسین رحیمی، وزیر پیشنهادی دادگستری دولت چهاردهم به توضیح برنامه‌های خود پرداخت و گفت: من قاضی دادگستری هستم و تمام سمت‌های قضائی را طی کرده‌ام.  از طرف مجلس به عنوان رئیس کل دیوان محاسبات انتخاب شدم. لذا هیچ زمانی از مجلس جدا نشدم. زمان ریاست قوه قضائیه آقای رئیسی معاون ایشان شدم.

رحیمی خاطرنشان کرد: ریاست محترم قوه قضائیه اعتماد کاملی به تعامل مجلس و دولت دارند. اگر ریاست قوه قضائیه اعتقادی به تعامل نداشته باشند وزیر دادگستری نمی‌تواند این تعامل را ایجاد کند. در دوره قبل رئیس قوه قضائیه با همه کمیسیون‌ها و فراکسیون‌ها جلسه داشتند. نقص بسیار جدی ای در تعامل با نمایندگان مجلس در سطح شهرستان‌ها وجود دارد. برنامه ما تقویت تعامل با نمایندگان در سطح شهرستان است که برای اجرای حق و عدالت، وزیر دادگستری با مدیران قضائی ارتباط داشته باشد.

 وزیر پیشنهادی دفاع و مخالفانی که موافق بودند 

در ادامه نشست علنی امروز مجلس نوبت به بررسی صلاحیت امیرعزیز نصیرزاده، وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح رسید. در ابتدا گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اعلام کرد که اعضای کمیسیون پس از بررسی برنامه‌ها و سوابق وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با اکثریت آرا، صلاحیت امیر نصیرزاده را برای تصدی این وزارتخانه تأیید کردند. کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی هم اعلام کرد که برنامه‌ها و صلاحیت وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح را تایید کرده است.

یاسر سلیمانی نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی در مخالفت برنامه‌های وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: برادر عزیز آقای نصیرزاده بنده مخالف شما نیستم و افتخار می‌کنم که در کابینه دکتر پزشکیان حضور دارید، وزرات دفاع نقش مهمی در مسائل امنیتی و دفاعی دارد، در طراحی، ساخت، خرید و تولید نیازهای نیروهای مسلح، افتخار می‌کنیم در کنار شما هستیم.

نماینده مردم کرمان اظهار داشت: چند نکته مهم وجود دارد که چرا باید آقای اسماعیل هنیه در تهران ترور شود،  و اکنون خواهان این هستیم که  نیروهای مسلح پاسخ محکمی دهند.

وی بیان داشت: وزارت دفاع نقش مهمی در مسائل دفاعی و امنیتی دارد، می توانیم نقش مهمی در حوزه پیشگیرانه به‌ خصوص در حوزه فناوری های نوین داشته باشیم؛ البته ذات صهیونیست‌ها بر اساس ترس استوار است هر زمان ما محکم جواب آنها را دادیم آنها جرات نکردند که جواب ما را بدهند.

علی بابایی کارنامی رئیس کمیسیون اجتماعی هم در مخالفت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی دفاع گفت: اینکه امیرسرتیپ نصیرزاده به مجلس شورای اسلامی معرفی شده است، یعنی شاخص‌های لازم را داشته و خود را توانسته ثابت کند البته لازم است که نکاتی بیان شود.

نماینده مردم ساری اضافه کرد: وزارت دفاع دو وظیفه نظامی و دفاعی دارد که باید در این راه از مولفه‌های هوشمندسازی و مردمی‌سازی هم بهره گیرد که به آن توجهی نشده است.

بابایی کارنامی با تاکید بر لزوم استفاده از بخش خصوصی در عرصه اقتصادی اظهار داشت: لازم است از ظرفیت سازمان‌های شانگهای و بریکس در همکاری‌های دفاعی و بین‌المللی استفاده شود.

رحیم زارع نماینده مردم آباده در مجلس شورای اسلامی در موافقت با وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: جهان حاضر با پیچیدگی، ابهام، نوسان و عدم قطعیت روبه رو است. دنیا به شدت رو به تغییر و پیشرفت است و این پیشرفت‌ها تحت تاثیر فناوری و تکنولوژی، به حدی است که امکان ترسیم پیشرفت در بُعد زمان غیرممکن است.

وی افزود: باید وزیری در این عصر انتخاب کنیم که کشور را به ساحل آرامش برساند. از طرفی امنیت و دفاع همزاد تکنولوژی است و آموزش، سلامت و دفاع سه رکن مهم در پیشرفت محسوب می‌شود و حتما در وزارت دفاع باید به سمت هوش مصنوعی در ساختار دفاعی کشور حرکت کنیم.

وی با بیان اینکه امیرنصیرزاده دومین وزیر خلبان پس از انقلاب است، یادآور شد: وی در اوج نظم، ساختارمندی و توان قرار دارد و در زمانی که در کمیسیون‌ها حضور داشت برای برخی از مسائل متعهد شد و حفظ نخبگان و اندیشمندان در دانشگاه‌های مهم در برنامه‌های وی قرار دارد.

فرهاد طهماسبی نماینده مردم استهبان در مجلس شورای اسلامی هم  در موافقت با برنامه‌های امیر سرتیپ عزیز نصیرزاده وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با اشاره به سابقه ۴۰ ساله وی در حوزه دفاعی و نظامی گفت: او به صورت پله به پله رشد در حوزه مدیریت نظامی را از خلبانی هواپیماهای شکاری تا فرماندهی نیروی هوایی و جانشینی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح طی کرده به این معنا که تجربه‌ای توأم با مطالعه، تحقیق و آموزش داشته است.

 امیر سرتیپ خلبان عزیز نصیرزاده وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح هم ضمن دفاع از برنامه‌های خود گفت:  کار ویژه اصلی وزارت دفاع به عنوان نماد قدرت و اقتدار، حداکثرسازی تولید قدرت است.

وی ادامه داد: وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در ۴ سال پیش روز در راستای تدابیر و منویات رهبر معظم کل قوا و تحقق اهداف سیاست‌های کلی نظام که همواره مورد تاکید رئیس جمهور بوده و هست و اسناد بالادستی دیگر همچون برنامه ۵ ساله هفتم ، برنامه های خود را با رویکرد جهشی و تحولی با هدف پشتیبانی کارآمد و موثر از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت (جبهه مقاومت تفکیک نیست و جدا از ما نیست، برادران سوال کردند، وقتی می‌گوییم نیروهای مسلح یعنی جبهه مقاومت هم درون آن هست)

وی گفت: ما تلاش خواهیم کرد تا با اجرای پروژه‌های پژوهشی و تحقیقاتی و پیگیری سیاست‌های تسلیحاتی بنیه دفاعی کشور را متناسب با تهدیدات که لازمه آن این است که ما به طور مستمر پایش و رصد داشته باشیم و براساس دانش روز ارتقا دهیم.

 نوبت به وزیر پیشنهادی راه رسید 

گفتنی در ادامه جلسه امروز مجلس شورای اسلامی صلاحیت فرزانه صادق مالواجرد برای تصدی وزارت راه و شهرسازی بررسی شد. 

در ابتدا محمدتقی نقدعلی نماینده خمینی شهر در مخالفت، با اشاره به اینکه رییس جمهور قول داده بود که در کابینه از بانوان استفاده کند، گفت: ویژگی های خانم صادق را منکر نیستیم، وی تخصص لازم را دارد و در دوره یازدهم به مناسبت مسائلی که در شورای معماری پیش می‌آمد به خدمت وی می رسیدیم، در دانستن قوانین و همه حوزه های تخصصی کسی نمی تواند از این حیث منکر شود و شخصیت وی را زیر سوال ببرد.

وی ادامه‌داد: آنچه که دغدغه ما شده است در کمیسیون های تخصصی ارائه شده که اگر رفع نشود رای اعتماد ما محل شک و شبهه خواهد داد.

حسین رئیسی، نماینده مردم میناب در مجلس شورای اسلامی من به عنوان یک مخالف دیگر اظهار داشت: خانم صادق سال ها دبیر شورای عالی شهرسازی بود و در ۲ سال پیاپی که وی دبیر بود رشد قیمت مسکن در کلانشهر تهران رتبه نخست در میان ۱۵۰ پایتخت و کلانشهر جهان را حایز شده است. ربطش این است که طبق آمارهای موجود، عمده مساله مسکن ریشه در سیاست های اشتباه مدیریت زمین دارد.  

این نماینده مجلس اضافه کرد: یک هجمه سنگین اتفاق افتاده که چرا با وزارت بانوان مخالف هستید؟ والله ما مخالف نیستیم، ما دوست داشتیم به جای یک وزیر بانو، ۲ تا چهار وزیر معرفی شود، اما هر نکته ای جای خود را دارد. وزارت راه و شهرسازی هر قدر هم که خانم صادق متعهد باشد، خود به اندازه ۲ تا سه وزارتخانه است.

 مجتبی یوسفی نماینده اهواز، باوی، حمیدیه و کارون به عنوان مخالف بعدی وزیر راه و شهرسازی گفت: در حوزه راه تکالیفی را برای وزیر راه و شهرسازی گذاشته ایم. ۲۳۰ هزار کیلومتر راه‌های اصلی و فرعی و فقط ۳۰ هزار کیلومتر شریانی است. برای نگهداری اینها ۲۰۰ همت پول نیاز است. کل پولی که سال گذشته به وزیر راه و شهرسازی داده شد ۲۰ همت بود. وی باید بگوید که منابع برنامه‌ای که وی دارد از کجا می‌آید؟ وی گفته است تهاتر نفت. «رستم قاسمی» که متخصص این کار بود نتوانست تهاتر نفت را انجام دهد.

فرشاد ابراهیم پور نماینده مردم ایذه خوزستان در مجلس شورای اسلامی در موافقت با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی، وی را فردی با تخصص و تجربه در حوزه شهرسازی دانست و گفت: صادق مالواجرد طرفدار توسعه افقی و توسعه عمودی نیست بلکه سیاستش ترکیبی و توجه به مزیت‌های نسبی منطقه است. او بر توسعه پایدار اعتقاد دارد و با محیط زیست هماهنگ است.

فاطمه محمدبیگی نماینده قزوین در مجلس بیان کرد: وزیر پیشنهادی با هشت وزیر قبلی کار کرده و با بسیاری از مجموعه‌های وزارت راه ارتباط کاری داشته است و او بر امور وزارتخانه اشراف دارد.

وی اضافه کرد: صادق مالواجرد ثابت کرده که می‌تواند ظرفیت‌ها را با هم همسو کند. او به عنوان یک دختر شهید از بن دندان به نظام جمهوری اسلامی متعهد است و با اراده فولادین و مستحکم اهل مبارزه با فساد است.

فضل الله رنجبرنماینده مردم کرمانشاه هم با بیان اینکه نگاه و تطبیق با اسناد بالادستی از جمله برنامه‌های صادق مالواجرد است، گفت: نیمی از جمعیت کشور جامعه، زنان هستند و رئیس جمهور هم زنی محترم و کاربلد را به عنوان وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی معرفی کرده که قابل ستایش است آنهایی که همواره در آن سوی مرزها علیه نظام شیطنت می‌کنند، یکی از اتهامات به جمهوری اسلامی را عدم توجه به زنان در سطوح مدیریتی جامعه می‌دانند که البته شجاعت دکتر پزشکیان در معرفی این زن متخصص و کاربلد، خط بطلانی بر تخریب‌های معاندین است.

حسین محمدزاده نماینده مردم درگز در مجلس شورای اسلامی صادق مالواجردی با ۲۵ سال تجربه و کار درون وزارت راه و شهرسازی به امورات این وزارتخانه اشراف کامل دارد و به حق مناسب ترین گزینه برای تصدی پست وزارت است.

بر اساس این گزارش نمایندگان فردا ادامه رسیدگی به برنامه های وزرای پیشنهادی باقی مانده را خواهند داشت و روز چهارشنبه صلاحیت وزرای پیشنهادی به رای مجلس گذاشته می‌شود.

کد خبر 19981

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =