کد خبر 20020
۳۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۳

نمایندگان گزارش می‌دهد؛

تمام وزرای پزشکیان با رای اعتماد مجلس راهی دولت شدند

تمام وزرای پزشکیان با رای اعتماد مجلس راهی دولت شدند

نمایندگان مجلس با رای اعتماد خود، ۱۹ وزیر پیشنهادی مسعود پزشکیان را راهی دولت چهاردهم کردند.

به گزارش نمایندگان، مجلس شورای اسلامی امروز چهارشنبه (۳۱ مرداد ۱۴۰۳) و پس از برگزاری ۱۰ جلسه بررسی صلاحیت ۱۹ وزیر پیشنهادی مسعود پزشکیان، رئیس جمهور برای حضور در کابینه چهاردهم به تمامی آنها رای اعتماد دادند. 

رئیس جمهور امروز برای سومین بار از زمان آغاز بررسی صلاحیت‌ها در مجلس شورای اسلامی حاضر شد تا از کابینه دولت چهاردهم در صحن مجلس دفاع کند.

پزشکیان: کابینه را با هماهنگی انتخاب کردم

مسعود پزشکیان در نطق پایانی خود در دفاع از وزرای پیشنهادی دولت افزود: در این برهه از تاریخ، بیش از هر چیز به وحدت و انسجام نیاز داریم؛  این بدان معنا نیست که از سلائق و باورهای خود بازگردیم اما باید در سیاست‌های کلی، قانون برنامه و چشم‌انداز به زبان و نگاه مشترکی برسیم.

رئیس جمهور ادامه داد: هنگام اجرای قانون نمی‌توانیم سلایق خود را مداخله دهیم. با همه عزیزانی که به عنوان کاندیدای وزارت معرفی کردم هم قسم خواهیم شد که قانون، سیاست‌های کلی و چشم انداز را به صورت کامل اجرا کنیم، امیدوارم این میثاق را با شما هم داشته باشیم و شما ما را در این چارچوب ارزیابی کنید.

رئیس جمهور افزود: به باور و اعتقادم برمی گردم چون خیلی وقت ها تلاش کرده ام روی اعتقاداتم بایستم، تلاش کردیم پیمانی که بسته بودیم را با وفاق جلو بیاییم؛ معرفی این دوستانی که اینجا نشسته اند، نشان از تعهد و پایبندی بنده به آن پیمان است عزیزانی که به عنوان کاندیدای وزارت معرفی شده اند، از یک دسته و جناح و گروه نیستند.

وی ادامه داد: مجموعه ای از سلایق، نظرات و جناح ها و دسته ها هستند اما در یک اصل با هم مشترکیم: چشم انداز،  سیاست های کلی نظام و قانون برنامه؛ متعهدیم اینها را اجرا کنیم و قول می دهیم روی آن خواهیم ایستاد

رئیس جمهور افزود: به حرفی که می زنیم پایبندیم؛ به وعده خود عمل می کنیم با شما نمایندگان تا جایی که وقت داشتیم حرف زدیم و با هم پیمان بستیم و قول دادیم با شما تعامل کنیم و حتما تعامل خواهیم کرد

وی با تاکید بر این که با مشورت شما و سایر کارشناسان و متخصصان برای تعالی این کشور و اجرای قانون تلاش کنیم، گفت: وقتی می گویم قول می دهم و پیمانی می بندم، این پیمان دوطرفه است و نمی تواند یک طرفه بسته شود، کمکمان کنید تا بتوانیم کارمان را ادامه دهیم اجازه دهید تا سلایق مختلف با هم بتوانیم در چشم انداز و چارچوب کار کنیم.

وی گفت: چرا دارید کسی که با ما است را به زور از کشتی پیاده کنیم، همه وزرای بهداشت و درمان قبلی آقای ظفرقندی را تایید کردند ، راست یا چپ، آدم سالم، صادق، جبهه‌ای، جانباز.

رئیس جمهور افزود: شما می‌دانید مرا برای نمایندگی ردصلاحیت کرده بودند، وقتی نگاه بسته است همین است، در صورتی که با تمام وجودم به این انقلاب و این مملکت و رهبری اعتقاد دارم، ولی حرف دارم.

وی گفت: من مجبور بودم به عنوان نماینده در کنار مردم بایستم و دوباره در کنار مردم خواهم بود اینجا هستم برای اینکه مشکل مردم را حل کنم، گره از گره مردم باز کنم، اینجا نیستم که در مقابل مردم بایستم، وظیفه دارم که این کار را انجام دهم.

رئیس جمهور اظهار داشت: باور دارم که باید با نمایندگان مجلس تفاهم کرد و دست به دست هم دهیم، اینها شعار نیست.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با ذکر نام تک تک وزرای پیشنهادی و نحوه انتخاب آنها تصریح کرد: همه عزیزانی که اینجا هستند کارشناس و نخبه اند هیچ یک تازه به میدان رسیده نیستند مشکل ما در زبان مشترک است و این زبان مشترک، چسم انداز، سیاست های کلی نظام و قانون برنامه است.

در  ۱۰ جلسه بررسی رای اعتماد چه گذشت؟

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در هشت جلسه گذشته، بررسی صلاحیت و برنامه‌های ۱۷ وزیر پیشنهادی دولت را در صحن علنی مجلس شورای اسلامی بررسی کرده است و نمایندگان موافق و مخالف درباره این وزرای پیشنهادی در سخنرانی کرده و کمیسیون های تخصصی مجلس نیز دیدگاه های خود را درباره آنها بیان کردند و در آخرین روز هم صلاحیت عباس علی آبادی وزیر پیشنهادی نیرو و احمددنیامالی وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان را بررسی کردند.

بررسی صلاحیت علیرضا کاظمی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، ستار هاشمی وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات، سید اسماعیل خطیب وزیر پیشنهادی اطلاعات، عبدالناصر همتی وزیر پیشنهادی اقتصاد و امور دارایی، در روز اول و دوم نشست علنی مجلس در روز شنبه هفته جاری بررسی شد.

سید عباس عراقچی وزیر پیشنهادی امور خارجه، محمدرضا ظفرقندی وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و احمد میدری وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی، غلامرضا نوری قزلجه وزیر پیشنهادی جهادکشاورزی، امین حسین رحیمی وزیر پیشنهادی دادگستری، عزیز نصیرزاده وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی از نیروهای مسلح و فرزانه صادق مالواجرد وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در روز سوم دیدگاه‌ها و برنامه‌های خود را در صحن علنی مجلس اعلام کردند.

سیدمحمد اتابک وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت، حسین سیمایی صراف وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری، سید عباس صالحی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی، اسکندر مومنی وزیر پیشنهادی کشور، سید رضا صالحی امیری وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در روز چهارم دیدگاه‌ها و برنامه‌های خود در مجلس تشریح کردند. 

امروز و در روز پایانی بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی، محسن پاک‌نژاد وزیر پیشنهادی نفت و احمد دنیا مالی وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان مورد بررسی نمایندگان قرار گرفتند. 

در پایان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی و دفاع پایانی رئیس جمهور از کابینه، کارت‌های مربوط به رای اعتماد بین نمایندگان توزیع شد؛ محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی تعداد نمایندگان حاضر در جلسه امروز و تعداد کارت های توزیع شده بین نمایندگان را ۲۸۵ عنوان کرد.

مجلس دارای ۲۹۰ نماینده است که مسعود پزشکیان هم اینک رئیس جمهور است و به این ترتیب چهار نفر از نمایندگان مجلس در جلسه امروز مجلس غایب بودند. 

جزئیات رای نمایندگان به وزرای دولت چهاردهم به شرح زیر است: 

عبدالناصر همتی با 192 رای وزیر اقتصاد و امور دارایی شد.

سید عباس عراقچی با 247 رای وزیر پیشنهادی امور خارجه شد.

محمدرضا ظفرقندی با 163 رای وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی شد.

احمد میدری با 191 رای وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی شد.

محسن پاک‌نژاد با 222 رای وزیر نفت شد.

عباس علی‌آبادی با 257 رای وزیر نیرو شد.

امین حسین رحیمی با 268 رای وزیر دادگستری شد.

ستار هاشمی با 264 رای وزیر ارتباطات شد.

امیر عزیز نصیرزاده با 281 رای وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح شد.

احمد دنیا مالی با 253 رای وزیر ورزش شد.

سید اسماعیل خطیب با 261 رای وزیر اطلاعات شد.

فرزانه صادق مالواجرد با 231 رای وزیر راه و شهرسازی شد.

محمد رضا صالحی امیری با 168 رای وزیر میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی شد.

سید عباس صالحی با 272 رای وزیر فرهنگ و ارشاد شد.

اسکندر مومنی با 259 رای وزیر کشور شد.

سید محمد اتابک با 231 رای وزیر صنعت، معدن و تجارت شد.

حسین سیمایی صراف با 221 رای وزیر علوم، تحقیقات و فناوری شد.

غلامرضا نوری قزلچه با 253 رای وزیر جهاد کشاورزی شد.

علیرضا کاظمی با 268 رای وزیر آموزش و پرورش شد.

انتهای پیام


 

کد خبر 20020

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =