کد خبر 20146
۱۸ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۷

نقدعلی در گفتگو با نمایندگان:

حکم صادره برای سلاح ورزی بجا بود/ جریمه نقدی در نشر اکاذیب، بازدارنده نیست

حکم صادره برای سلاح ورزی بجا بود/ جریمه نقدی در نشر اکاذیب، بازدارنده نیست

عضو کمیسیون قضایی مجلس گفت: با توجه به جرم رییس سابق اتاق بازرگانی یعنی نشر اکاذیب،  یقیناً حکمی که صادر شده حکم به جایی بوده است البته در بحث توهین و نشر اکاذیب به دلیل اینکه قضات غالبا سعی می‌کنند حبس زدایی کنند، احکام خیلی سبکی در حد جریمه نقدی در نظر گرفته می شود که بازدارندگی لازم را ندارد.

محمدتقی نقد علی عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار نمایندگان در خصوص محکومیت رییس سابق اتاق بازرگانی گفت: شایع پراکنی و اخبار کذب در فضای رسانه‌ای یکی از چیزهایی است که به اعتماد عمومی ضرر می‌زند و ترور شخصیت می‌کند و سرمایه‌های اجتماعی را به باد می دهد.

وی افزود: چنانچه فرد یا افرادی مطلب درست و غلطی را به راحتی منتشر کند و هیچ منبع موثقی برای خبر خود نداشته باشند به نوعی نشر اکاذیب به شمار می رود. انتشار اخبار کذب در مورد اشخاص و موضوعات مختلف اعتماد عمومی را خدشه دار می کند و به نفع جامعه نیست.

نقدعلی با بیان اینکه وجود فضای آزاد نقد برای جامعه ضرورت دارد، ادامه داد: اما نقد باید بر پایه اطلاعات درست و حقیقی و استدلال منطقی باشد.

نماینده مردم خمینی شهر در خصوص حکم صادره برای رییس سابق اتاق بازرگانی افزود: با توجه به جرم ایشان یعنی نشر اکاذیب،  یقیناً حکمی که صادر شده حکم به جایی بوده است البته در بحث توهین و در نشر اکاذیب به دلیل اینکه قضات غالبا سعی می‌کنند حبس زدایی کنند، احکام خیلی سبکی در حد جریمه نقدی در نظر گرفته می شود.

این نماینده مجلیس در عین حال اضافه کرد: نشر اکاذیب و افترا در جامعه و در عرصه سیاست برای بیرون راندن اشخاص از میدان خیلی رایج شده است. کمیسیون قضایی و مجلس شورای اسلامی باید تا اندازه ای مجازات‌های بازدارنده تری را قانونی کند. 

وی با بیان اینکه ما طرح هایی را برای اصلاح بعضی از مواد قانون مجازات اسلامی داریم، گفت: امیدوارم بتوانیم در این فاز هم بعد از مجازات‌های بازدارنده استفاده کنیم که کمتر از نوع حبس باشد اما از طرفی هم بازدارندگی لازم را نیز داشته باشد.

نقدعلی ادامه داد: مجازات نقدی به هیچ وجه بازدارندگی برای کسی که شایعه پراکنی و اتهام زنی می‌کند یا کسی که توهین می‌کند، ندارد چرا که مبلغ جریمه بعضی اوقات برای بعضی اشخاص سنگین است  و برای برخی دیگر به راحتی پرداخت می شود و بازدارنده نیست.

انتهای پیام

کد خبر 20146

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =