کد خبر 20486
۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۹

نمایندگان گزارش می‌دهد؛

نقض حکم رئیس جمهور با رای مخالف مجلس

نقض حکم رئیس جمهور با رای مخالف مجلس

یک ماه پس از اینکه رئیس جمهور برای عبدالکریم حسین‌زاده نماینده نقده حکم معاونت زده بود، نمایندگان مجلس با رای مخالف استعفای این نماینده او را از رفتن به دولت بازداشتند. 

به گزارش نمایندگان، مسعود پزشکیان رئیس جمهور در تاریخ ۵ شهریورماه در حکمی حسین‌زاده را به سمت معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور منصوب کرده بود؛ این موضوع در حالی رقم خورد که تنها نمایندگان برای تصدی پست وزارت و یا ریاست جمهوری نیاز به استعفا ندارند چرا که در ریاست جمهوری با رای مردم انتخاب شده و در وزارت نیز رای اعتماد نمایندگان مجلس را با خود خواهند داشت.

دلخوری از حکم زود هنگام رئیس جمهور

آنچنان که رسانه‌ها گزارش دادند نمایندگان روند انتصاب همکار خود به عنوان معاون رئیس جمهور را درست نمی‌دانند چرا که معتقدند نباید رئیس‌جمهور پیش از شروع فرآیند استعفای نماینده‌ای که هنوز مسئولیت دارد برای او حکم صادر می‌کرد و این روند را بر خلاف مصالح کشور و مجلس می‌دانند. 

براساس ماده ۹۰ آیین‌نامه داخلی پس از تصویب اعتبارنامۀ نمایندگان، هر نماینده‌ای که بخواهد از مقام نمایندگی خارج بشود باید استعفا بدهد و پذیرش استعفای او موکول به تصویب در مجلس است.

شان نمایندگی پایین می‌آید

نمایندگان مخالف استعفای نماینده نقده و اشنویه از جایگاه نمایندگی، توانایی او در مجلس، آسیب رسیدن به حوزه انتخابیه و حفظ شان نمایندگی را از جمله دلایل خود با این استعفا برشمردند.

در جریان طرح استعفای حسین‌زاده از نمایندگی مجلس، شش نفر در مخالفت با این استعفا اظهار نظر کردند. 

 مجتبی ذوالنوری در مخالفت با تقاضای استعفای همکار خود برای پیوستن به مجلس گفت: مقام معظم رهبری فرمودند مجلس را سکویی برای رفتن به جایگاه‌های دیگر نکنید، خودشان مخالف رفتن بودند، جناب رئیس جمهور ایشان را انتخاب کردند؛ اما تعداد نمایندگانی که از مجلس برای دولت رفته اند غیر متعارف است، فکر می کنم این عدم توجه به شانیت مجلس و نمایندگی مردم است.

مهرداد لاهوتی هم در مخالفت با تقاضای استعفای نماینده نقده و اشنویه در مجلس، گفت: بر اساس اصل ۶۳ قانون اساسی نمایندگان باید به مدت ۴ سال انتخاب شوند، برگزاری انتخابات میلیاردها تومان هزینه دارد و همگی به پروسه انتخابات و پیچیدگی که یک انتخابات دارد آشنا هستیم، این چهارمین نماینده ای است که از مجلس به جایگاه های دولتی دعوت می‌شود و چه بخواهیم چه نخواهیم این حوزه بدون نماینده خواهند ماند که آسیب به کل این منطقه است.

مخالفتی از جنس متفاوت

اما بعضی مخالفت‌ها صرفاً به دلیل شأن نمایندگی نبود بلکه تخصص حسین‌زاده را برای معاونت توسعه روستایی ریاست جمهوری تناسب نمی‌دانستند از جمله مصطفی پوردهقان در مخالفت با تقاضای استعفای عبدالکریم حسین زاده از سمت نمایندگی مجلس شورای اسلامی، گفت: مخالفتم با استعفای وی به این دلیل است که وی یک فرد فنی و متخصص در حوزه‌های عمرانی است با این حال رئیس جمهور تصمیمی گرفته‌اند و ما هم تعهد داده‌ایم که با رئیس جمهور همراه باشیم.

وی با بیان اینکه حسین زاده در صورت موافقت نمایندگان با استعفایش باید تعهداتی را به نمایندگان مجلس بدهد، گفت: در حال حاضر وضعیت فعلی روستاها نامناسب است. مردم روستاها از فقر، محرومیت، تبعیض در توزیع اعتبارات در بخش معادن و صنایع رنج می‌برند و از همه مواهب طبیعی که در کنارشان است استفاده نمی‌کنند و از این موضوع گلایه‌مند هستند.

پوردهقان ادامه داد: انتظار داشتیم در برنامه‌های آقای حسین زاده در رابطه با توزیع صحیح و عادلانه منابع به بخش روستا مطالبی را بشنویم چرا که در حال حاضر مناطق روستایی از قوانین دست و پا گیر رنج می‌برند.

یک جنس دیگر از مخالفت نیز وفق بودن نماینده‌ای است که حالا قرار بود با انتخاب رئیس جمهور به دولت بپیوندد. در این زمینه احمد مرادی در مخالفت با تقاضای استعفای حسین زاده اظهار داشت: وی از افراد خوش نام، فعال و مورد وثوق مردم در حوزه انتخابیه، بین همکاران و بین مردم در سراسر کشور است. اما مخالفت بنده حقیر و همکاران با استعفای وی به این دلیل است که وی ظرفیت‌های زیادی داشته و می‌توانند توانمندی‌های خود را در مجلس به کار گیرد.

نماینده مردم بندرعباس تاکید کرد: البته مسوولیتی که در مناطق محروم برعهده وی گذاشته شده می‌تواند منشا خیری برای مردم باشد.

هادی قوامی نماینده اسفراین هم در مخالفت با این استعفاء عنوان کرد: جایگاه نمایندگی براساس قانون همتراز با وزیر است و معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم در هیات دولت و هیات وزیران حق رای ندارد و اگر ایشان به عنوان وزیر پیشنهاد می‌شد شان نمایندگی حفظ می‌شد و اگر با استعفایش موافقت کنیم شان نمایندگی تنزل می‌یابد.

در نهایت نیز نمایندگان با تقاضای استعفای عبدالکریم حسین‌زاده نماینده نقده از سمت نمایندگی با ۱۰۷ رای موافق، ۱۲۹ رای مخالف و ۵ رای ممتنع از ۲۴۷ نماینده حاضر در مجلس با این استعفا مخالفت کردند.

انتهای پیام 

کد خبر 20486

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =