کد خبر 20669
۱۴ مهر ۱۴۰۳ - ۰۷:۵۶

گزارش اختصاصی؛

صنعت تولید در تنگنای تخصیص ارزی/ بانک مرکزی صدای تولید کنندگان را می‌شنود؟

صنعت تولید در تنگنای  تخصیص ارزی/ بانک مرکزی صدای تولید کنندگان را می‌شنود؟

ناکافی بودن تخصیص ارز و مشکلات اجرایی آن بیانگر این است که سیاست های ارزی در تامین نیازهای واقعی بخش صنعت و تحقق اهداف تولید ناتوان بوده است.

به گزارش نمایندگان، محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی امروز در جلسه علنی روز سه شنبه مجلس شورای اسلامی در خصوص سیاست ارزی بان مرکزی توضیحاتی را ارائه کرد. وی در پاسخ به انتقادات نمایندگان در مورد عملکرد دستگاه‌های مسئول در تأمین و تخصیص نیازهای ارزی واحدهای صنعتی، به دفاع از سیاست‌های ارزی جاری پرداخت.

فرزین در این جلسه با تأکید بر اهمیت ارز به عنوان یک متغیر کلان اقتصادی، اظهار داشت که سیاست‌های ارزی باید در خدمت حفظ ارزش پول ملی باشند. او اعلام کرد که از سال گذشته کمیته‌ای تحت عنوان "کمیته تأمین و تخصیص ارز" با همکاری وزارتخانه‌های صمت، جهاد کشاورزی و بهداشت تشکیل شده است. این کمیته وظیفه تخصیص ارز به نیازهای صنعتی و غذایی را بر عهده دارد وی تصریح کرد که ۵۵ میلیارد دلار ارز برای این وزارتخانه‌ها تخصیص داده شده است.

فرزین همچنین به کاهش نرخ تورم تولیدکننده در سال‌های اخیر اشاره کرد و آن را نتیجه سیاست‌های ارزی بانک بیان کرد «نرخ تورم نقطه به نقطه تولیدکننده به ۲۵ درصد رسیده که نسبت به ۱۰۰ درصدی که چند سال پیش شاهد آن بودیم، نشان‌دهنده موفقیت در کنترل تورم است.»

آمارها چه می گویند؟

در شرایطی که رئیس کل بانک مرکزی به امار و ارقام مثبت در سیاست ارزی این بانک اشاره می کند نمایندگان مجلس این آمارها را ناکافی و ناقص دانستند. در واقع این آمارها همانگونه که تصویری مثبت وامیدوار کننده زا سیاست ارزی را به نمایش می گذارند اما واقعت هایی که نمایندگان در اظهارا خود در خصوص تلید کنندگان به آن اشاره می کنند متفاوت از این آمار است. نمایندگان مجلس به مشکلات واقعی که تولیدکنندگان با آن مواجه‌اند، پرداخته و خواهان توجه به جزئیات بیشتری شدند.

اهداف اقتصادی در حوزه سیاست ارزی محقق نشده است

در جلسه علنی روز سه شنبه مجلس شورای اسلامی، سید احسان قاضی‌زاده هاشمی و مصطفی طاهری، در مورد  سیاست‌های ارزی بانک مرکزی انتقاداتی را مطرح کردند. قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به گزارش کمیسیون صنایع و معادن، تأکید کرد که با تخصیص‌های کنونی، تحقق اهداف برنامه هفتم توسعه و رشد ۸ درصدی صادرات غیرنفتی به نظر دور از دسترس است

قاضی زاده با تاکید بر ضرورت ارتقاء سطح تکنولوژی و ایمنی در صنایع کشور از بانک مرکزی درخواست کرد که تا توجه بیشتری به نیازهای واقعی بخش خصوصی داشته باشد.

مصطفی طاهری نیز با اشاره به معایب سیاستهای ارزی کنونی گفت: عدم توجه به نیازهای تولیدکنندگان و تشدید بروکراسی، منجر به کاهش عرضه و افزایش تقاضا برای ارز شده است. این نگرانی‌ها بیانگر ناتوانی سیستم مالی در پاسخگویی به نیازهای واقعی صنعت است و نشان‌دهنده نیاز به تغییر در سیاست‌های کنونی است.

بروکراسی؛ سدی برای عملیاتی شدن اهداف اقتصادی

علی کرد، نماینده مردم خاش در مجلس شورای اسلامی نیز در جلسه علنی روز سه شنبه به  موضوع ناکارآمدی در فرآیند تأمین ارز پرداخت.

وی گفت: دسترسی تولیدکنندگان به مسئولان بانک مرکزی باید تسهیل شود. عدم نظارت و عدم شنیدن مشکلات تولیدکنندگان از نزدیک، به مشکلات اقتصادی دامن زده و تولیدکنندگان را در فرآیند ثبت سفارش و تأمین ارز دچار چالش‌های جدی کرده است.

به گزارش نمایندگان؛ انتقادات نمایندگان مجلس از سیاست ارزی در شرایطی که صدی تولید کنندگان و صاحبان صناع را در صحن مجلس مطرح می کنند، بیانگر نقص و کمبودهایی است که در حوزه ارزی وجود دارد و تولید را به چالش می کشد. این نواقص در روندهای اجرایی و عدم ارتباط مؤثر میان سیاست‌گذاران و تولیدکنندگان به چالش های تولید دام می زند و همین موضوع ضرورت بازنگری در سیاست های ارزی کشور را بیش از پیش نمایان می سازد.

انتهای پیام

کد خبر 20669

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =