کد خبر 21083
۲۹ مهر ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۰

نمایندگان گزارش می‌دهد؛

نظارت بر نمایندگان پررنگ‌ می‌شود+ جزئیات طرح اصلاحی مجلس

نظارت بر نمایندگان پررنگ‌ می‌شود+ جزئیات طرح اصلاحی مجلس

نمایندگان مجلس در نخستین گام اصلاحی برای قانون نظارت بر رفتار نمایندگان به منظور رفع نواقص و کارآمد کردن آن امروز به کلیات طرحی با این عنوان رای مثبت دادند تا ضمن رفع نواقص در قانون یاد شده، تغییراتی در ترکیب هیات نظارت اعمال کنند تا به رفع تعارض بنافع بینجامد.

به گزارش نمایندگان، طرح اصلاح موادی از قانون نظارت مجلس بر رفتار نمایندگان امروز (یکشنبه 29 مهرماه) در دستور کار نشست علنی نمایندگان مجلس بود و در نهایت نمایندگان مجلس کلیات طرح اصلاح موادی از قانون نظارت مجلس بر رفتار نمایندگان را به تصویب رساندند.

مخالفانی که اقتدار مجلس را در خطر می بینند 

در جریان بررسی کلیات، احمد بخشایش، نماینده مردم اردستان در مخالفت با کلیات طرح اصلاح موادی از قانون نظارت مجلس شورای اسلامی بر رفتار نمایندگان گفت: مجلس به اندازه کافی ضعیف شده است و نمایندگان ضعف پیدا کرده‌اند. نباید از نردبان نمایندگان بالا رفت. مجلس به دلیل وجود نهادهایی که حقوق مجلس را ضایع می‌کنند، ضعیف شده است. شورای انقلاب فرهنگی یکی از این نهادهاست.

وی گفت: این طرح برای نماینده پرونده‌سازی می‌کند؛ در صورتی که نماینده باید مصون باشد. نمایندگان مجلس نباید خود را محدود کنند. هیئت رئیسه مجلس به اندازه کافی قدرت دارد و حالا نوبت نمایندگان است.

محمدرضا صباغیان بافقی نماینده مردم ابرکوه، بافق، بهاباد، خاتم و مهریز در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با طرح مذکور عنوان کرد: شان مجلس این است که نمایندگان مردم قدرت فریاد داشته باشند. نباید جرأت حرف زدن را از نمایندگان گرفت و چوب شورای نگهبان را بالای سر نمایندگان قرار داد. مجلس باید تنبیه شود چرا که در مقابل قانون گذاری شوراهای عالی و تشخیص مصلحت حرفی نمی‌زند. نباید یک شورای نگهبانی هم در مجلس به وجود بیاوریم.

وی تاکید کرد: مجلس هر روز خود را ضعیف تر کرده است. نباید جایگاه خودمان را در مقابل وزرا و دیگر مسئولان کاهش دهیم.

علی بابایی کارنامی، نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی هم در مخالفت با طرح اصلاح موادی از قانون نظارت مجلس شورای اسلامی بر رفتار نمایندگان اظهار داشت: نباید با دست خود آزادی عمل را از نماینده مجلس بگیریم و تحرکات او را کاهش دهیم. چرا دیگر بخش‌ها مانند شورای عالی انقلاب فرهنگی نباید پاسخگو باشند؟ نمایندگان ضریب اطمینان نظام و مردم هستند و نباید به خودمان استرس وارد کنیم.

بابایی کارنامی یادآور شد: این از مصادیق تبعیض است که عده‌ای از نمایندگان بر رفتار دیگر نمایندگان نظارت کنند.

موافقان:‌ نظارت بر رفتار نمایندگان خواست مردم است

اما سلمان اسحاقی، نماینده مردم قائنات در مجلس شورای اسلامی در موافقت با طرح اصلاح موادی از قانون نظارت مجلس شورای اسلامی بر رفتار نمایندگان گفت: مجلس در جایگاه اقتدار خود قرار دارد و مخالفت با این موضوع صحت ندارد. یک سری از شبهات باعث شده است تا مردم نسبت به مجلس بدبین شوند. چرا طرح استیضاح یک وزیر مطرح و بعد چند روز کنسل می‌شود؟ چرا تحقیق و تفحص از یک بخش یا سازمانی در بررسی‌های میدانی به نتیجه نمی‌رسد؟ مانند تحقیق و تفحص از اتاق بازرگانی.

وی ادامه داد: اگر مجلس و کمیسیون‌های تخصصی وظیفه خود را به خوبی انجام دهند، دیگر نیاز نیست همگی به دور وزرا جمع شویم، چرا با وجود کاستی‌ها در زمینه‌های مختلف، وزیر مربوطه باید در جای امن بنشیند. این شان مجلس است که به مردم نشان دهد طرح سوال و یا استیضاح با قاطعیت انجام می‌شود. نظارت بر رفتار نمایندگان خواست مردم است.

علیرضا سلیمی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی هم در موافقت با طرح اصلاح موادی از قانون نظارت مجلس شورای اسلامی بر رفتار نمایندگان اظهار داشت: رهبر انقلاب در دیدار با نمایندگان اعلام کردند که نمایندگان علاوه بر وظیفه نظارتی باید پاسخگو نیز باشند. آیا نباید سازوکاری در مجلس تعبیه شود تا اگر فردی در مجلس اشتباه کرد، رفتار او اصلاح شود؟ نمایندگان محترم باید شان خود را حفظ کنند. مگر نمایندگان قرار است خلاف قانون کاری را انجام دهند که از این قانون می‌ترسیم؟

وی ادامه داد: چه کسی تا به حال توانسته است با شجاعت یک نماینده مقابله کند؟ مصونیت نمایندگان مطلق و عام نیست.

سید سلمان ذاکر، نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی نیز در موافقت با طرح مذکور گفت: قانون باید گره گشا باشد. بیش از ۴۰ اصل قانون اساسی درباره مجلس شورای اسلامی است. وقتی نماینده‌ای در مجلس و حوزه انتخابیه به دنبال حل مشکلات نیست، چه نماینده‌ای است؟ چه کسی باید بر عملکرد او نظارت داشته باشد؟ این رفتار نماینده جرم انگاری نشده است.

وی ادامه داد: ما به هیأتی برای نظارت و صیانت بر رفتار نمایندگان نیاز داریم. این قانون اگر اصلاح شود به نفع مردم و نمایندگان و مطابق سخنان رهبر انقلاب خواهد بود.

جزئیات مصوبه کمیسیون آیین نامه داخلی 

تغییر در ترکیب هیات نظارت یکی از مواردی است که در این طرح پیش بینی شده است. بر این اساس  در هر دوره مجلس شورای اسلامی حداکثر سه ماه پس از افتتاح مجلس هیأت نظارت مجلس بر رفتار نمایندگان مرکب از این افراد تشکیل میشود: الف-شش نفر از نمایندگان که حداقل از دو دوره سابقه نمایندگی برخوردار باشند به انتخاب مجلس، ب- یک نفر از اعضای ثابت کمیسیون اصل نودم قانون اساسی از بین داوطلبان عضویت در هیئت، به انتخاب مجلس ، یک نفر از اعضای کمیسیون قضایی و حقوقی از بین داوطلبان عضویت در هیئت، به انتخاب مجلس، ت-یک نفر از نمایندگان به انتخاب رئیس مجلس.

بر اساس تبصره این ماده، چنانچه نماینده ای به عنوان عضو هیأت رئیسه مجلس انتخاب شود، نمی تواند به عضویت هیات درآید. در صورتی که هر یک از اعضای هیأت به عضویت هیات رئیسه مجلس انتخاب شود، عضویت وی در هیأت لغو و فرد جایگزین مطابق فرآیند این ماده انتخاب می شود. 

بر این اساس هیأت صلاحیت رسیدگی به این موارد را دارد: الف- گزارش ها و شکایات واصله درباره سوء استفاده و تخلف مالی و اخلاقی، درآمدها و هزینه های غیرمتعارف، اعمال خلاف امنیت ملی و سایر اعمال مجرمانه، ب- گزارش ها و شکایات واصله در مورد رفتار خلاف شئون نمایندگی، پ- گزارش‌های هیأت رئیسه مجلس درباره غیبت و تأخیر در جلسات شعب، صحن و کمیسیون ها و بینظمی هر یک از نمایندگان مطابق آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی و ت- درخواست هر یک از اعضای هیأت، در خصوص تخلفات موضوع این قانون .

بر اساس یکی دیگر از موارد اصلاحی پیش بینی شده در این طرح سوء استفاده و اعمال نفوذ فراتر از اختیارات نمایندگی در عزل و نصب مدیران و استخدام افراد، دریافت هر نوع امکانات و امتیازات از بخشهای دولتی، عمومی و خصوصی به هر عنوان و هر شکل توسط نماینده به نفع خود یا سایر اشخاص حقیقی و حقوقی که نماینده در آن ذینفع باشد و سوء استفاده از اطلاعات و اسناد در دسترس وی و رعایت نکردن قانون ممنوعیت تصدی بیش از یک شغل، ممنوع است و مرتکب مستوجب اعمال مجازات ماده(۶) این قانون می شود.  

همچنین قرار است کمیسیون آیین نامه داخلی از بین نمایندگان داوطلب که از یکی از این شرایط برخوردارند به قید قرعه هفت نفر را به عنوان اعضای هیأت تجدید نظر انتخاب و معرفی کند.  الف: برخورداری از حداقل سه دوره کامل سابقه نمایندگی، ب: ۷ نفر از مسن ترین نمایندگان به ترتیب سن، پ: نمایندگانی که دارای سابقه کار قضایی باشند. 

انتهای پیام

کد خبر 21083

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =