کد خبر 21256
۸ آبان ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۸

بررسی کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۴؛

مجوز دریافت یک همت از منابع صندوق توسعه ملی به دولت توسط مقام معظم رهبری

مجوز دریافت یک همت از منابع صندوق توسعه ملی به دولت توسط مقام معظم رهبری

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه، گزارش بررسی کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۴ در کمیسیون تلفیق را تشریح کرد.

رحیم زارع سخنگو کمیسیون تلفیق و بودجه در جلسه علنی امروز(سه شنبه ۸آبان ماه ۱۴۰۳) مجلس شورای اسلامی در قرائت گزارش کمیسیون تلفیق از کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۴  عنوان کرد:لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ کل کشور که جهت رسیدگی به این کمیسیون به عنوان کمیسیون اصلی ارجاع گردیده بود طی شش جلسه رسمی با حضور وزرای ذیربط و مسئولین دستگاه‌های اجرایی با محوریت سازمان برنامه و بودجه کشور کارشناسان مرکز پژوهش‌ها دیوان محاسبات نمایندگان اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی ایران و اتاق تعاون مورد بررسی قرار گرفت که نهایتاً کلیات آن در جلسه روز مورخ ۷ /۸/ ۱۴۰۳ کمیسیون با اکثریت آرا به تصویب رسید.

وی افزود: عرض تبریک و تسلیت دارم به خانواده محترم شهید محمد صباحی امام جمعه کازرون که در جمعه گذشته به شهادت رسیدن و همچنین عرض تبریک و تسلیت به خانواده محترم معصومی کرباسچی و همسرشون رضا عباسی تسلیت و تبریک خدمت مردم عزیز شمال فارس به ویژه مردم ولایت مدار شهر بادرآباد.

زارع در ادامه گفت: مهم اکنون گزارش آن در اجرای بند الف ماده ۱۸۲ قانون آیین نامه داخلی تقدیم مجلس شورای اسلامی می‌گردد.  گزارش کمیسیون تلفیق در ابتدا ارقام کلان منابع و مصارف و ویژگی‌های لایحه بودجه کل کشور اولین بودجه رسمی قانون برنامه هفتم توسعه است که برای عملیاتی شدن احکام برنامه در سال دوم اجرای آن تقدیم مجلس شورای اسلامی شده است. بودجه کل کشور برابر با ۱۱۸۹۶ هزار میلیارد تومن برآورد شده که شکل ۱۴۰۷ هزار میلیارد تومان آن بودجه عمومی دولت و ۵۴۸۹ هزار میلیارد تومان آن مربوط به بودجه شرکت‌های دولتی است. بودجه تحصیلی شرکت‌های دولتی به همراه عملکرد ۶ ماهه سال جاری در ۱۵ آبان جهت بررسی به مجلس شورای اسلامی ارائه میشود و مبلغ ۴۲۰ هزار میلیارد تومان از بودجه عمومی دولت مربوط به درآمد و مصارف اختصاصی است که بدون لحاظ منابع و مصارف عمومی دولت ۵۹۸۷ هزار میلیارد تومن بودجه عمومی برای منابع و مصارف دولت است و ذکر این نکته هم ضروری از همکاران عزیز که به دلیل اقدام مثبت دولت در یکپارچه‌سازی منابع عمومی با اقلام فرا بودجه‌ای و اضافه شدن این اقلام به سرجمع منابع عمومی مصوب سال ۱۴۰۳ منابع و مصارف رشد ۶۸ درصدی نسبت به قانون بودجه سال ۱۴۰۳ را نشان می دهد.

سخنگو کمیسیون تلفیق و بودجه خاطر نشان کرد:  مهم‌ترین بخش درآمدهای بودجه مربوط به درآمدهای مالیات و گمرک است که با رقم ۱۹۶۴ هزار میلیارد تومن سهم ۳۳ درصدی از کل منابع عمومی را به خودش اختصاص داده است، رشد درآمدهای مالیاتی نسبت به مصوب سال ۱۴۰۳، ۳۹ درصد است لازم به ذکره که مثال بزنم میزان رشد مالیاتی درآمدهای مالیاتی در سال ۱۴۰۳نسبت به ۱۴۰۲، ۵۲ درصد و نسبت به ۱۴۰۱، ۷۱درصد بوده که از این منظر رشد درآمدهای مالیاتی در سال ۱۴۰۴ کمتر از سنوات قبل از و در مجموع مبلغ کل درآمدها ۴۲% نسبت به قانون بودجه سال ۱۴۰۳ رشد داشته است.

وی افزود: واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای که منابع پیش‌بینی شده از محل فروش نفت و گاز و فروش داخلی فرآورده‌های نفتی و گازی در لایحه معادل ۲۱۰۷ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده که بخش عمده این ارقام مربوط به انعکاس ۵۶۱ هزار میلیارد تومانی منابع مربوط به تقویت بنیه دفاعی و ۱۲۶ هزار میلیارد تومان برای طرح‌های خاص و حدود ۹۱۱ هزار میلیارد تومان فروش داخلی و صادراتی فرآورده‌های نفتی و گازی و انعکاس موارد مربوط به تئاتر فرآورده‌های غیرمنام برای تامین مصرف داخلی است که در صورت عدم لحاظ این ارقام میزان منابع نفتی در نظر گرفته شده برای لایحه معادل ۵۰۹ هزار میلیارد تومان برآورد شده که در مقایسه با رقم مصوب سال قبل کاهش یافته است.

زارع گفت: نکته مهم در محاسبه منابع این بخش در نظر گرفتن اصلاحات تدریجی در نرخ ارز ترجیحی ترجیحی حداکثر به میزان نرخ تورم در جهت پیشگیری از اصلاح دفعی قیمت‌ها و ایجاد شوک بوده است که سهم دولت بدون در نظر گرفتن اقلامی که در لایحه برای نخستین بار در صف قرار گرفتن رشد قابل توجهی نداشتند و سهم دولت از محل صادرات نفت ۱۱ میلیارد یورو که به تامین ارز کالاهای اساسی به نرخ ترجیحی اختصاص یافته است واگذاری دارایی‌های مالی که این بخش شامل انتشار اوراق و استفاده از منابع صندوق توسعه ملی است که معادل ۱۳۸۰ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده که هزار میلیارد تومانش مربوط به مجوز دریافت شده توسط دولت از مقام معظم رهبری است.

سخنگو کمیسیون تلفیق و بودجه ادامه داد: برای کاهش سهم صندوق توسعه ملی از ۴۸ درصد به ۲۰ درصد در خصوص اوراق مالی اسلامی میزان انتشار اوراق بدون در نظر گرفتن اوراقی که برای بدهی‌های قبلی در اختیار بانک‌ها قرار گرفته نسبت به مصوب سال قبل حدوداً ۹۶% رشد داشته و به رقم ۵۰۰ هزار میلیارد تومن رسیده و برآورد میشه که بالغ بر ۲۷۰ هزار میلیارد تومن از این اوراق جایگزین اوراق سر رسید شده در سال ۱۴۰۴ شود و در این بخش
بیشترین افزایش مربوط به واگذاری شرکت‌های دولتی و واگذاری سایر دارایی‌های مالی با تقریباً رشد ۱۱۷ درصدی بوده که رقم در نظر گرفته شده برای ان معادل ۱۳۹۹ هزار میلیارد تومان است و ذکر این نکته هم ضروری است که برای نخستین بار منابع موضوع قانون هدفمندی هدفمندسازی یارانه‌ها اعم از فروش داخلی و صادرات فراورده‌های نفتی و فروش داخلی گاز طبیعی و همچنین فروش نفت که سهم نیروهای مسلح و طرح‌های خاص بوده که تا پیش از این خارج از سقف بودجه بوده اما به سقف منابع عمومی بودجه اضافه شده و بر این اساس وابستگی به صورت مستقیم و غیر مستقیم به فروش داخلی و صادرات نفت و فراورده‌های نفتی و گازی تقریباً ۴۵ درصد شده که با در نظر گرفتن کلیه منابع هدفمندی از اعم از فروش داخلی و صادرات فرآورده‌های نفتی و استقراض دولت از صندوق توسعه ملی به عنوان بخشی از منابع حاصل از صادرات بوده و ترکیب مصارف عمومی بودجه که کل مبلغ مصارف ۵۹۸۷ هزار میلیارد تومان هست و ۶۳۶ هزار میلیارد تومن که از این مصارف ناشی از یکپارچه‌سازی بودجه بوده و افزوده شدن مواردی مثل تقویت بنیه دفاعی و طرح‌های خاص که  اعتبارات هزینه‌ای در لایه بودجه ۴۸۱ هزار میلیارد تومان است که ۶۸ درصدش مصارف عمومی هستش هزینه‌های عمومی بودجه سال ۱۴۰۳، ۱۸۷۹ هزار میلیارد تومان است که این سهم که این عدد سهم ۷۳ درصدی از مصارف عمومی قانون قانون بودجه را به خودش اختصاص داده.

متن کامل گزارش کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۴ را اینجا بخوانید.

انتهای پیام

کد خبر 21256

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =