کد خبر 2556
۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۵

امروز مجلس چه خبر بود؟

از تعیین تکلیف بیمه شخص ثالث تا ارسال پرونده ترخیص کالاهای اساسی

از تعیین تکلیف بیمه شخص ثالث تا ارسال پرونده ترخیص کالاهای اساسی

جلسه علنی مجلس شورای اسلامی صبح امروز با حضور 210 نفر از نمایندگان آغاز شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی نمایندگان ما، جلسه علنی مجلس شورای اسلامی صبح امروز (سه شنبه 27 مهرماه) به ریاست محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی ساعت 7 و 58 دقیقه و با حضور 210 نفر از نمایندگان آغاز شد.

در ابتدا حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی دستور کار صحن علنی امروز را به شرح زیر قرائت کرد:
- گزارش کمیسیون عمران در مورد لایحه تصویب اصلاحات کنوانسیون بین المللی استانداردهای آموزش ، صدور گواهینامه و نگهبانی برای دریانوردان اس تی سی دبلیو 1978 (1357)( اعاده شده از شورای نگهبان )
 - گزارش شور دوم کمیسیون صنایع و معادن در مورد طرح توسعه و تولید پایدار زنجیره فولاد با رویکرد اصلاح سیاست های تنظیم بازار در اجرای تبصره (1) ماده (45) آئین نامه داخلی مجلس
- گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد لایحه اصلاح ماده (8) قانون بیمه اجباری خسارات وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه
- گزارش شور دوم کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در مورد لایحه نظام رتبه بندی معلمان
- گزارش کمیسیون آئین نامه داخلی مجلس در مورد طرح اصلاح و الحاق موادی به قانون نظارت مجلس بر رفتار نمایندگان
- بررسی تقاضای عده ای از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مورد رسیدگی به طرح جامع مدیریت شهری و روستایی طبق اصل 85 قانون اساسی
- گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد چرایی تاخیر چند ماهه در ترخیص کالاهای اساسی مورد نیاز کشور
- گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد عملکرد سازمان امور مالیاتی کشور در نحوه تهیه و اجرای  طرح جامع مالیاتی
- گزارش کمیسیون اقتصادی مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان بورس و اوراق بهادار
- گزارش کمیسیون انرژی در مورد استنکاف ریاست جمهوری وقت و سازمان برنامه و بودجه کشور از اجرای قانون حمایت از توسعه صنایع پایین دستی نفت خام و میعانات گازی با استفاده از سرمایه گذاری مردمی.
قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی نیز پیش از آغاز دستور کار امروز جلسه علنی، آغاز هفته وحدت را به مسلمانان جهان تبریک گفت.

ارسال گزارشهای کمیسیون اقتصادی به قوه قضاییه

نمایندگان در نشست علنی امروز در جریان بررسی گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد چرایی تاخیر چندماهه در ترخیص کالاهای اساسی مورد نیاز کشور، با این گزارش موافقت کرده و آن را به قوه قضائیه ارسال کردند. همچنین نمایندگان مردم در خانه ملت با ارسال گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد عملکرد سازمان امور مالیاتی در مورد نحوه تهیه و اجرای طرح جامع مالیاتی به قوه قضائیه موافقت کردند. علیرضا سلیمی عضو هیات رئیسه مجلس با اشاره به گزارش کمیسیون اقتصادی درباره عملکرد سازمان امور مالیاتی، گفت: این سازمان قراردادهای منعقده با شرکت های خارجی را از مجلس مخفی نگه داشته است که قوه قضائیه باید به آن ها رسیدگی کند. سلیمی در این باره گفت: گفت: براساس اصل 77 قانون اساسی تمام قراردادها باید در مجلس مطرح شود، متاسفانه برخی از آقایان مجلس را دور زدند و با شرکت های خارجی از جمله شرکت های کانادایی و فرانسوی قراردادهایی را منعقد کردند که به مجلس نیاوردند.

لزوم نگاه کارشناسانه به مصوبات سفرهای استانی رئیس جمهور

در ادامه حسین‌زاده نماینده لارستان در تذکری شفاهی گفت: سفرهای استانی رئیس جمهور امیدها را در دل مردم زنده می‌کند اما ضرورت دارد نگاه کارشناسی به مصوبات و اخذ بودجه صورت گیرد.

موافقت مجلس با اصلاحات لایحه کنوانسیون بین‌المللی استانداردهای آموزش برای دریانوردان
نمایندگان در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی گزارش کمیسیون عمران در مورد لایحه تصویب اصلاحات کنوانسیون بین‌المللی استانداردهای آموزش، صدور گواهینامه و نگهبانی برای دریانوردان، با اصلاحات این لایحه جهت تأمین نظر شورای نگهبان موافقت کردند.

ارجاع طرح توسعه پایدار و زنجیره فولاد به کمیسیون صنایع و معادن
نمایندگان مجلس در پی تأکید رئیس مجلس شورای اسلامی بر ضرورت اعمال نظر دولت جدید در رابطه با طرح توسعه پایدار و زنجیره فولاد با رویکرد اصلاح سیاست‌های تنظیم بازار، با ارجاع آن به کمیسیون صنایع و معادن موافقت کردند.

موافقت مجلس با کلیات لایحه اصلاح قانون بیمه شخص ثالث

نمایندگان در جریان بررسی گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد لایحه الحاق یک تبصره به ماده (9) قانون بیمه اجباری خسارات وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه؛ با کلیات این لایحه موافقت کردند. محمدباقر قالیباف در تشریح لایحه الحاق یک تبصره به ماده (9) قانون بیمه اجباری خسارات وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه، گفت: با توجه به ابهاماتی که در خصوص تبصره الحاقی وجود دارد هیات رئیسه با رأی اکثریت تصمیم گرفت که این گزارش دو شوری شود و به کمیسیون اقتصادی بازگشته تا اصلاحات لازم بر روی آن صورت گیرد. همچنین محمدرضا پور ابراهیمی داورانی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص این گزارش، ضمن تقدیر از همکاری بیمه مرکزی و ارائه لایحه به مجلس، گفت: با توجه به افزایش قیمت خودرو اصلاح قانون صورت گرفت و یک تبصره الحاقی به این قانون اضافه شد تا فشار کمتری به مردم و مخصوصا دهک های پایین جامعه وارد شود لذا از نمایندگان درخواست دارم که با این اصلاحیه موافقت کند.

اجرای نظام رتبه‌بندی معلمان بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش

نمایندگان در جلسه علنی امروز به منظور کیفیت بخشی به فرآیند تعلیم و تربیت، اعتلای کرامت و منزلت اجتماعی معلمان، استقرار نظام پرداخت‌ها براساس تخصص و شایستگی‌ها مقرر کردند که نظام رتبه بندی معلمان بر اساس نقشه جامع علمی کشور و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تعیین و اجرا می‌شود. نقدعلی نماینده مردم خمینی شهر با بیان اینکه اغلب پیشنهادات نمایندگان پیرامون لایحه رتبه‌بندی معلمان مشمول اصل ۷۵ قانون اساسی می‌شود تأکید کرد که این پیشنهادات اصل این لایحه را با مشکل مواجه می‌کند. وی گفت: پیشنهاداتی که تاکنون مطرح شد بار مالی مضاعف بر این لایحه تحمیل می‌کند و اصل لایحه را در اجرا با مشکل مواجه می‌کند بنابراین از نمایندگان می‌خواهم تا از ارائه این پیشنهادات منصرف شوند که بتوانیم با تصویب سریع این لایحه در مقابل فرهنگیان جامعه رو سفید شویم. نظری خانقاه نماینده مردم خلخال و کوثر با اشاره به ضرورت بهره‌مندی معلمان از منافع لایحه رتبه‌بندی تصریح کرد: پیشنهاد من بهره مندی افرادی که پست سازمانی معلمی دارند از لایحه رتبه‌بندی بود در حالی که برخی علاقه دارند برای مانور تبلیغاتی همه افراد را به این گروه اضافه کنند. یزدی خواه عضو کمیسیون فرهنگی مجلس نیز در این رابطه گفت: مجلس تقریبا یکپارچه موافق طرح رتبه بندی معلمان است، ملاحظه برخی همکاران در خصوص نحوه تامین مالی آن است وگرنه رای امروز نمایندگان به مواد و تبصره ها با آرای بالا گواه صداقت مجلس در این رابطه است. رحمت اله نوروزی نماینده علی آباد نیز در تذکر شفاهی گفت: در بررسی لایحه رتبه بندی معلمان بالندگی و توجه به آموزش و پرورش هدف ما بود، امیدواریم با رویکرد مثبت نمایندگان و هماهنگی با دولت بتوان گام مهمی در این حوزه برداشت. اسماعیلی نماینده میانه نیز نظام رتبه بندی معلم را موثر و امری دارای تاثیرات مثبت قلمداد کرد و با ابراز خرسندی از مطرح شدن نظام رتبه بندی معلمان در مجلس انقلابی گفت:  امید است نتایج بسیار موثری را برای معلمان محترم به دنبال داشته باشد.

لزوم پرداخت فوق العاده مناطق جنگی از ستاد کل نیروهای مسلح 

عبدالرضا مصری نایب رئیس مجلس از ستاد کل نیروهای مسلح خواست تا نسبت به پرداخت فوق العاده مناطق جنگی به ذینفعان اقدام کند. وی با اشاره به تذکر تعدادی از نمایندگان مجلس از ستاد کل نیروهای مسلح گفت: پرداخت فوق العاده مناطق جنگی که به همه کارکنان دولت در مناطق جنگی تعلق گرفته، علی رغم اینکه وزیر مربوطه در مجلس این حق را به نیروهای مسلح داده، از طرف ستاد کل اجرا نشده است و امیدواریم به زودی نسبت به انجام آن اقدام شود.

لزوم اهتمام دولت به مشکلات کشاورزان

محمد صفائی دلوئی نماینده مردم گناباد و بجستان در تذکر شفاهی خطاب به وزیر جهاد کشاورزی گفت: نظام صنفی کشاورزی و نظام دامپزشکی به کانون باج خواهی از کشاورزان، دامداران و مرغداران تبدیل شده است که باید با سرعت این وضعیت اصلاح شود. صفائی با اشاره به مراجعه یکی از دامداران به وی یادآور شد: این کشاورز مطرح کرد که حدود 25 میلیون تومان برای یک امضا پرداخت کرده در حالی که حتی از دامداری وی نیز بازدیدی به عمل نیامده است، این شرایط تولید را با چالش مواجه می کند. وزیر جهاد کشاورزی به آن رسیدگی کند. حسینی نماینده مردم خدابنده نیز در تذکر شفاهی گفت: از دولت می خواهم برای استمهال وام های کشاورزی که به دلیل تاخیر در پیگیری این موضوع برخی از کشاورزان نتوانستند از آن استفاده کنند، اهتمام ویژه داشته باشد.

در پایان عبدالرضا مصری نایب رئیس مجلس زنگ پایان نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی را ساعت 11 و 57  به صدا درآورد. مصری گفت: نشست بعدی (چهارشنبه، 28 مهرماه) ساعت  7:45 صبح با ادامه دستور کار هفتگی مجلس برگزار می شود.

انتهای پیام

کد خبر 2556

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =