کد خبر 3101
۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۹

گزارش کمیسیون انرژی:

سرپیچی روحانی از اجرای قانون توسعه نفت و گاز/ تقصیر و تخلف کاملا محرز است

سرپیچی روحانی از اجرای قانون توسعه نفت و گاز/ تقصیر و تخلف کاملا محرز است

کمیسیون انرژی در گزارشی به استنکاف رییس جمهور سابق از اجرای قانون حمایت از توسعه صنایع پایین دستی نفت خام و میعانات گازی با استفاده از سرمایه‌گذاری مردمی پرداخته است.

به گزارش نمایندگان ما، گزارش کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در مورد استنکاف رییس جمهور سابق از اجرای قانون حمایت از توسعه صنایع پایین دستی نفت خام و میعانات گازی با استفاده از سرمایه‌گذاری مردمی به شرح زیر است:

هیات رئیسه محترم مجلس شورای اسلامی 
با سلام و اهداء تحیت 

موضوع: گزارش کمیسیون انرژی مجلس در خصوص اعمال ماده ۲۳۴  قانون آیین نامه داخلی مجلس (نقض قانون-استنکاف از اجرای قانون - اجرای ناقص قانون) عنوان ریاست جمهوری و سازمان برنامه و بودجه کشور

مقدمه:
 یکی از استراتژی هایی که در حوزه انرژی برای بی اثر کردن تحریمهای ظالمانه آمریکا میتوان بکار گرفت  حمایت از توسعه صنایع پایین دستی نفت خام و میعانات گازی است که با استفاده از سرمایه گذاری های مردمی و بخش خصوصی صورت میگیرد.

این حمایتها قطعا ثمرات قابل تو جهی در ایجاد ارزش افزوده بخش نفت، جلوگیری از خام فروشی، افزایش صادرات غیر نفتی و ... دارد و تکمیل زنجیره ارزش افزوده در این حوزه در بدست آوردن سهم مناسب از ظرفیت فرآورش نفت و میعانات گازی نقش موثر و تعیین کننده خواهد داشت.  
دستیابی به اهداف ذکر شده، علاوه بر حمایت دولت از ابعاد فنی و مهندسی، نیاز به تسهیل گری دولت در بعد تامین مالی نیز دارد و با توجه به اینکه پس از تصویب قانون اجرای سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، وزارت نفت نمیتواند بیش از ۲۰ درصد سهام شرکت های پالایشگاهی یا پتروشیمی را داشته باشد، عملا توسعه صنایع پایین دستی نفت به عهده بخش خصوصی گذاشته شده است.

استنکاف روحانی از اجرای قانون توسعه نفت و گاز/ تقصیر و تخلف کاملا محرز است

طرح مساله:

 قانون ((حمایت از توسعه صنایع پایین دستی نفت خام و میعانات گازی با استفاده از سرمایه گذاری مردمی)) در مورخه ۱۳۹۸/۴/۲۴ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است.
بر طبق مفاد این قانون(ماده ۲) دولت موظف است از طریق وزارت نفت نسبت به صدور و بازنگری مجوز طرحها تا سقف دو میلیون بشکه در روز و اعطای تنفس خوراک،  از سرمایه گذاران بخش غیر دولتی برای جذب سرمایه گذاری مردمی حمایت کند.

همچنین بر طبق بند های (ت) و (ث)  ماده ۳، تنفس خوراک برای اجرای این قانون صرفا از محل سهم سالانه صندوق توسعه ملی در سقف سهم سالانه آن صندوق تامین میشود و بازپرداخت تسهیلات تنفس خوراک صندوق توسعه ملی، پس از دوره تنفس مطابق مقررات صندوق صورت میگیرد.

آیین نامه اجرایی قانون  در مورخه ۱۳۹۸/۱۰/۱۸  به تصویب هیات وزیران  و در مورخه ۱۳۹۸/۱۰/۲۹ توسط معاون اول رییس جمهور ابلاغ گردیده است.  
پس از تدوین و ابلاغ آیین نامه اجرایی، وزارت نفت پس از فراخوان و بررسی مدارک متقاضیان،  تعداد ۸ طرح احداث پالایشگاه و پتروپالایشگاه نفت خام و میعانات گازی مجموعا به ظرفیت ۱ میلیون و ۴۶۰ هزار بشکه در روز و همچنین ۱۲ طرح پیشنهادی برای بهینه سازی پالایشگاههای موجود را به عنوان طرحهای واحد شرایط دریافت تسهیلات تنفس خوراک انتخاب نموده است.
به استناد ماده ۱۶ آیین نامه اجرایی، صندوق توسعه ملی مکلف بوده ظرف ۲ ماه پس از ابلاغ آیین نامه، جدول زمانی تعهدات ناشی از دوره تنفس را تهیه و برای تصویب هیات امنای صندوق ارائه نماید.
تا زمان تصویب گزارش در کمیسیون که قریب یک و نیم سال  از ابلاغ آیین نامه میگذرد (ابلاغ ۲۹ دی ۹۸ )، هیچگونه اقدامی از سوی صندوق توسعه ملی و هیات امنای آن صورت نگرفته و از آنجایی که تنفیذ مجوزهای صادره شده توسط وزارت نفت منوط به تصویب جدول سقف تعهدات مالی تنفس خوراک در سالهای آینده، توسط هیات امنای صندوق می باشد، متاسفانه اجرای قانون و آیین نامه مربوطه  و بعبارتی حمایت از توسعه صنایع پایین دستی سرمایه گذاری شده توسط مردم معطل تصمیم گیری هیات امنا صندوق بوده و دبیرخانه هیات امنای صندوق و ریاست جمهوری در این خصوص قصور داشته اند.  
در طی ماههای گذشته تذکرات شفاهی و مکاتبات متعددی از سوی نمایندگان و کمیسیون انرژی با وزارت نفت، معاون امور مجلس رییس جمهوری، صندوق توسعه ملی و سازمان برنامه و بودجه انجام گرفته و حتی در مورخه ۱۳۹۹/۷/۸ نیز تذکر کتبی از سوی ۳۹ نفر از نمایندگان به رییس جمهور نیز ابلاغ گردیده است که متاسفانه راه بجایی نبرده است و موضوع حمایت از سرمایه گذاری های بخش خصوصی در این حوزه بسیار مهم به محاق رفته و قانونی که اجرای آن بسیار مورد تاکید و تذکر مقام معظم رهبری بوده بلا اثر و معطل مانده است.

جمع بندی و اعلام نظر:

بر طبق تکالیف قانونی مصرح در ماده ۳ قانون و  علی الخصوص ماده ۱۶ آیین نامه اجرایی قانون حمایت از توسعه صنایع پایین دستی نفت خام و میعانات گازی با استفاده از سرمایه گذاری مردمی ابلاغی ۱۳۹۸/۱۰/۲۹  که اشعار می دارد((مجموع ارزش تنفس خوراک قابل پذیرش برای صندوق در دوره تنفس خوراک طرحها در سال آینده از سهم صندوق تا سقف دو میلیون بشکه در روز مطابق جدول زمانی خواهد بود که با پیشنهاد صندوق و با رعایت مفاد بند الف ماده ۳ قانون، ظرف دو ماه از تاریخ ابلاغ این آیین نامه برای تصویب به هیات امنای صندوق ارائه خواهد شد... ))؛ دبیر صندوق توسعه ملی- رییس محترم سازمان برنامه و بودجه - بایستی جدول زمانی موصوف را تهیه و برای تصویب به هیات امنای صندوق ارائه میداد که متاسفانه با تقصیر ایشان تا کنون این جدول زمانی تهیه نگردیده و با قصور ریاست محترم جمهوری بعنوان رییس هیات امنای صندوق در دستور کار قرار نگرفته و مصوب نگردیده است، که این مساله علاوه بر تخلف اداری، مصداق تقصیرات قابل رسیدگی در محاکم قضایی به شرح زیر می باشد:

الف: وصف مجرمانه (ترک فعل)

با عنایت به مفاد ماده ۵۷۶ قانون مجازات اسلامی (تعزیرات) - فصل دهم. تقصیرات مقامات و مامورین دولتی- چنانچه هریک از صاحب منصبان و مستخدمین و مامورین دولتی و شهرداری ها در هر رتبه و مقامی که باشند از مقام خود سوء استفاده نموده از اجرای اوامر کتبی دولتی یا اجرای قوانین مملکتی و یا اجرای احکام یا اوامر مقامات قضایی یا هرگونه امری که از طرف مقامات قانونی صادر شده باشد،  جلوگیری نماید به انفصال از خدمات دولتی از یک تا پنج سال محکوم خواهد شد.

ب: تخلف اداری:

مستند به مفاد ماده ۸ قانون رسیدگی به تخلفات اداری مصوب ۱۳۷۲ در خصوص نقض قوانین و مقررات، کم کاری و سهل انگاری در انجام وظایف محوله و سرپیچی از اجرای دستورات و نهایتا ایجاد نارضایتی در ارباب رجوع با انجام ندادن یا تاخیر در انجام امور می باشد، که بایستی در کمیته های رسیدگی به تخلفات اداری دستگاههای مربوطه مورد رسیدگی قرار گیرد.

با توجه به مراتب ذکر شده و مفاد ماده ۲۳۴  آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، مصادیق تقصیر مقامات ذکر شده  و تخلف اداری  ناشی از استنکاف از اجرای قوانین و نقض قوانین کاملا مشخص و محرز است که تقاضای بررسی و ارجاع به قوه قضاییه برای رسیدگی را دارد.  

انتهای پیام

کد خبر 3101

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =