به گزارش نمایندگان ما، محمد باقری در جلسه علنی امروز (سهشنبه) به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، گفت: من به عنوان نه اصولگرای تند و نه اصلاح طلب تند، بلکه به عنوان فردی مستقل معتقدم جناحیبازی پدر کشور را درآورده است اما طبق فرمایش مقام معظم رهبری یک اصولگرای اصلاح طلب هستم که معتقدم میتوانیم با تأکید بر اصول خودمان روشها را اصلاح کنیم. به یقین باید دنبال حجت شرعی در رابطه با رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی باشیم، حتماً آقای رئیسی برای معرفی آقای فیاضی به چنین حجتی رسیدهاند اما نمایندگان نیز باید به حجت شرعی برسیم تا بتوانیم به ایشان رأی دهیم.
وی ادامه داد: نزدیک به یک میلیون نفر معلم در آموزش و پرورش با تحصیلات عالیه وجود دارد. حال سوال این است که آقای رئیسی آیا در میان این یک میلیون نفر کسی مانند آقای فیاضی پیدا نشد این در حالی است که زمانی از آموزش و پرورش، مدیر برمیخیزید و در واقع وزیر و مدیرپرور بود اما اکنون بعد از 40 سال به این نتیجه رسیدهایم که از بین یک میلیون نفر نمیتوان یک نفر را به عنوان وزیر انتخاب کرد تا سکانداری این مجموعه را بر دست گیرد.
باقری خاطرنشان کرد: فیاضی حتی یک روز هم مدیر یک مدرسه نبوده و حتی مدیرعامل نیز نبوده است، به یقین این انتخاب معلمان را دلسرد خواهد کرد و توهین و دهن کجی به آموزش و پرورش میشود. متأسفانه بعد از گذشت 40 سال از انقلاب یک معلم با کرامت انتخاب نکردیم که کرامت معلمان را حفظ کند، این در حالی است که ما در آموزش و پرورش مشکل برنامه نداریم و سند تحول بهترین برنامه برای آن است اما کسی برای سکانداری این وزارتخانه مهم معرفی شده که حتی یک روز کار اجرایی نکرده است.
این نماینده مجلس ادامه داد: توسعه کشور با آموزش و پرورش است و بنده معتقدم با انتخاب فیاضی تحولی که آقای رئیسی از آن صحبت میکند، شکل نخواهد گرفت چرا که وزیر پیشنهادی حتی یک روز هم مدیر نبوده که ببینیم آیا مدیر تحولگر است یا خیر تا بتواند با استناد به آن در آموزش و پرورش هم تحول ایجاد کند. با توجه به آییننامه داخلی مجلس نمایندگان باید به گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقات در خصوص این وزیر پیشنهادی توجه کنند. نمیتوان گفت کمیسیون خود به خود به مخالفت با وی رسیده است. در واقع باید بررسی کنیم سوابق ایشان چقدر تحولی و انقلابی بوده لذا خواهش میکنم به ایشان رأی ندهید.
وی در پایان گفت که رئیس جمهور صرفا یک هفته وقت دارد وزیر بعدی را انتخاب کند نه سه ماه، لذا خواهش دارم به احترام معلمان به ایشان رأی ندهید.
وحیدی: بیش از 20 ابهام نسبت به فیاضی وجود دارد
محمد وحیدی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز گفت: نکاتی که در مخالفت با آقای فیاضی مطرح می کنم قطعا از باب مخالفت با آقای رئیسی، دولت یا جریان انقلابی نیست، کما اینکه ما با افتخار پشت سر رئیس جمهور که فردی انقلابی و ولایی و مورد اعتماد مردم است، ایستاده ایم، اما در این شرایط انتخاب اصلح برای مهمترین دستگاه کشور از اهمیت بسزایی برخوردار است. نمایندگان در روز رأی اعتماد به کابینه به همه گزینه ها به غیر از وزیر آموزش و پرورش رأی اعتماد دادند، چرا که این وزیر برای بیش از 40 درصد جمعیت کشور فعالیت می کند، بنابراین وزارت آموزش و پرورش تاثیرگذارترین دستگاه بر آینده تربیتی و فرهنگی کشوری بوده که نظام و انقلاب آن ریشه فرهنگی دارد، ضمن اینکه این وزیر باید تحولی در مبانی زیربنایی این وزارتخانه ایجاد کند. همچنین با مجلس به عنوان مهمترین نهاد قانونگذاری و نظارت همراه شود، نه اینکه گزینه پیشنهادی این وزارتخانه در لابی ها و پارک ها انتخاب شود.
وی ادامه داد: اگر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گزارشی در مخالفت با آقای فیاضی قرائت کرد، در نتیجه اخذ استعلامات و با نگاه دقیق به مدارک تحصیلی ایشان بوده است، چرا که ما مدیری می خواهیم که در دستگاه عظیم آموزش و پرورش تحول ایجاد کند، ضمن اینکه در شرایطی که یک مدیر مدرسه باید از سابقه 5 ساله معاونت در مدارس برخوردار باشد، چطور وزیر پیشنهادی این وزارتخانه می تواند غیر از جنس این خانواده باشد.در فضای مجازی و رسانه ها بیش از 20 ابهام نسبت به آقای فیاضی مطرح شده که باید توسط وی پاسخ داده شود و از جامعه ابهام زدایی شود تا در مجلس به یک تصمیم منطقی برسیم.
وحیدی در ادامه از حضور تمام اعضای کابینه در جلسه رأی اعتماد وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش انتقاد کرد و افزود: وزرا چرا در سایر جلسات مجلس که به امور مهمی همچون بودجه نویسی، حمایت از مردم در شرایط سخت کرونا، مشکلات فرهنگیان و رتبه بندی آنها می پردازیم، حضور ندارند. وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش چرا برای عدم وجود نظام شایسته سالاری در این وزارتخانه و انتخاب مدیران استان های این مجموعه با جریان فشار برنامه ای ندارد، ضمن اینکه نقشه جامع علمی کشور و سند تحول بنیادین مهمترین مطالبه برای اجرای کیفیت بخشی به نظام آموزشی کشور است که وزیر آموزش و پرورش باید برای آنها برنامه عملیاتی داشته باشد. همچنین در برنامه های بالادستی برای این وزارتخانه مفاهیم اصلی آمده که وزیر آن باید توانایی تبدیل آنها به قدرت ایجاد برنامه عملیاتی را داشته باشد.
این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به 3 چالش عظیم در فضای آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: نگاه به نیروی انسانی در شرایطی که این وزارتخانه با کمبود 200 هزار نیرو مواجه است، توجه به نظام رتبه بندی معلمان که اجرای آن در دولت و مجلس به یک چالش تبدیل شده است و وضعیت بلاتکلیف صندوق ذخیره فرهنگیان که معلمان هر ماهه مبالغی را به آن واریز می کنند و به رغم ردیف بودجه ای که برای سال 1400 برای آن تعیین شد، اما بعد از گذشت 8 ماه این وزارتخانه گزارشی در این رابطه ارائه نداده است، از جمله مواردی است که وزیر پیشنهادی باید برای آنها برنامه داشته باشد.
محرم زاده: مخالفتم با فیاضی به دلیل دلسوزی است
احمد محرم زاده نماینده اهر و هریس نیز گفت:مخالفتم به جهت دلسوزی بوده چرا که وزارت آموزش و پرورش بسیار اساسی است و مدیران آینده را تربیت میکند.آقای فیاضی شما مدیر پرورشی کدام مدارس تهران بودهاید؟ چرا مدرک دکترای شما از نهاد قانونی تحت پوشش وزارت علوم نیست و علت نخبگی شما چیست که از کانون نخبگان دکترای فقه گرفتهاید.
وی ادامه داد: فیاضی از فعالیت خود در شورای فضای مجازی گفته که ربطی به آموزش و پرورش ندارد. طرح شما برای مشارکت با بخش دولتی چیست و وقتی از رتبهبندی صحبت میکنید هیچ مطالعهای در این خصوص نداشتهاید. در تحقیقات چیزی جز فقه دیده نمیشود پس چگونه خود را کارشناس مدیریت مهدکودکها میدانید و وقتی از آسیبشناسی در حوزه آموزش و پرورش میگویید گزارشی از مطالعات شما در این خصوص پیدا نمیشود. شما به سند تحول اشاره داشتید اما تاکنون این سند اجرا نشده و شما پیشنهادات اصلاحی درباره آن نداشتهاید، تعارض منافع در تمامی ارکان آموزش و پرورش باعث آسیب به آن شده است که شما درباره آن برنامهای ارائه نکردهاید.
وی خاطرنشان کرد: آموزش خصوصی و پولی خلاف اصل 30 قانون اساسی است لذا برنامه شما برای ارتقاء این بخش ناقض قانون است، همچنین تأکید بر تقویت بستههای کمک درسی دارید که این موضوع مافیای آموزش و پرورش را تقویت میکند.سازمان تربیت کودک در تئوری، لازم اما در در عمل جنایت است چرا که باعث ایجاد مافیا در این خصوص میشود. همچنین شما سابقه معلمی و تدریس در مدارس دولتی را نداشتهاید و علیرغم اینکه به خوبی به اولویتها و آسیبهای آموزش و پرورش اشاره کردهاید و سابقه حضور در مرکز پژوهشهای مجلس را داشتهاید اما برنامه عملیاتی برای موضوعات مطرح شده خود ندارید لذا نظرات شما خوب است اما در حوزه عمل هیچ اقدامی وجود نداشته و ندارد.
محرم زاده همچنین گفت که نگرش مدیریت سیستمی با مدیریت جهادی زاویه دارد، وزیر پیشنهادی آموزش نمیتواند هر دو نگرش را با هم اجرا کند، همچنین برای برنامههای ارائه شده خود هیچ راهکاری ندارد.
دلخوش: چگونه می خواهید رتبه بندی معلمان را اجرا کنید؟
کاظم دلخوش نماینده صومعه سرا نیز گفت: از روزهای قبل از انتخابات برای اولین بار نمایندگان برای رئیس جمهور امضا جمع آوری و از وی حمایت کرده و در جریان رأی اعتماد به وزرا، نمایندگان مردم در مجلس با دولت همراهی کرده و بر اساس آن وزرای پیشنهادی، بیشترین رأی را در طول تاریخ انقلاب کسب نمودند.
وی خطاب به رئیس جمهور گفت: مجلس شما را از خود می داند و دوست نداریم در شرایط فعلی دشمنان خرده بگیرند و دولت شما را ناکارآمد نشان دهند، از برخی از اعضای تشکیلات شما سوال کردم و آنها اعلام کردند که مشورتی با این افراد نشده است، راه فعلی مناسب نیست و مشکلات اقتصادی کشور را افزایش می دهد. رئیس جمهور در مباحث خود اعلام کرد که وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با کتاب و مدرسه آشناست، از بدنه وزارت آموزش و پرورش با حضور 2 میلیون فرهنگی و معلم در طول تاریخ انقلاب رئیس جمهور، وزیر، استاندار و فرماندار انتخاب شده است و افراد علمی زیادی در آن حضور دارند، چرا باعث می شوید که فرهنگیان از شما برنجند.
دلخوش ادامه داد: چگونه قصد دارید رتبه بندی معلمان را اجرا کنید؟ آقای میرکاظمی اعلام کرد که یک پنجم آن را تقبل می کند، اما وزیر پیشنهادی اعلام کرده است که رتبه بندی معلمان را به صورت کامل اجرا می کند. شما از تحقیق و تفحص صندوق فرهنگیان چه می دانید؟ شما در غیرانتفاعی تحصیل کردید، اما در دفاعیه خود به آن اشاره ای نکرده اید. در برنامه پنجم توسعه 10 درصد برای مدارس غیرانتفاعی پیش بینی شده، اما شما یک کلمه درخصوص درآمدهای آن مطلب ارائه نکرده اید، در برنامه شما اهداف بلندمدت، کوتاه مدت و میان مدت دیده نشده است. شما تجربه و تخصص وزارت آموزش و پرورش را ندارید و معلم و فرهنگی نبوده اید، اما مدتی در مرکز پژوهش ها فعالیت داشته اید.
وی همچنین خطاب به رئیس جمهور گفت: آیا شان آموزش و پرورش این است که بعد از انقلاب اینگونه با این جامعه بزرگ برخورد شود، آموزش و پرورش و معلمان این موضوع را نمی پذیرند. خانواده بزرگ آموزش و پرورش در اولویت شما قرار ندارند، در حال حاضر آموزش و پرورش 25 تا 30 درصد کسری دارد و بازنشستگان آن با مشکلاتی مواجهند. آیا مطالبات آنها با این جزوه پرداخت می شوند؟
انتهای پیام
نظر شما