کد خبر 3542
۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۷

نامه الهیان به رهبری:

قانون تشکیل مرکز مرجعیت علمی و راهبردی مقابله با تهدیدات زیستی تدوین شود

قانون تشکیل مرکز مرجعیت علمی و راهبردی مقابله با تهدیدات زیستی تدوین شود

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، طی نامه‌ای رهبر معظم انقلاب خواستار تدوین قانون تشکیل مرکز مرجعیت علمی و راهبردی مقابله با تهدیدات زیستی شد.

به گزارش نمایندگان ما، زهره الهیان  نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، طی نامه ای به رهبر معظم انقلاب خواستار تدوین قانون تشکیل مرکز مرجعیت علمی و راهبردی مقابله با تهدیدات زیستی شد.

متن نامه نماینده تهران به شرح زیر است:

حضور مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای مد ظله العالی 

موضوع: تدوین قانون تشکیل مرکزمرجعیت علمی و راهبردی مقابله با تهدیدات زیستی و نامتعارف 

سلام علیکم 

با ذکر صلوات بر محمد و آل محمد (ص) و با احترام، پیام جنابعالی را در مورد مقابله با کرونا و آرایش جدید دفاع در برابر این تهاجم زیستی شنیدیم. برای طیب خاطر رهبر انقلاب اقدامات انجام شده در این خصوص باستحضار می رساند:

تحلیل صحنه: تنوع و وسعت تهدیدات زیستی را در عرصه امنیت بین الملل در جهان امروز درک نموده و به عنوان یک ضرورت دفاع در برابر این تهدید را نیازمند یک سامانه ملی می دانیم.

با توجه به آن که تهدیدات زیستی ماهیتا پیچیده، وسیع و پنهانکار بوده و داده پایه عمل می‌نماید. لذا با توجه به این که این تهدیدات دارای ماهیت سخت و نرم و هوشمند می باشند و شش عرصه آب، محیط زیست، نباتات، غذا و دارو، جانوران و انسان را در بر می گیرد.مسلماً تهدیدی منحصر به انسان نبوده و هدایت میدان مبارزه با آن توسط بخش درمان به تنهایی ممکن نیست. طبیعتاً درک نادرست از ماهیت تهدید، عدم تسلط بر امور دفاعی و مدیریت غیر تخصصی بر عرصه دفاع زیستی سبب بروز مسائلی اساسی در جبهه مقابله با این تهاجم می گردد و بعلاوه در درون ساختار خود با اشکالاتی چون اتکاء بر دانش غیر تعاملی ، سوگیرانه برای تصمیم گیری نهایی و عدم استفاده مناسب از دانش بومی و توانمندی های ملی و شیوع مباحث غیر علمی مواجه است که جبهه خودی را به شدت تضعیف می نماید. در حال حاضر بازوی علمی مبارزه با تهدیدات زیستی تنها کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کروناست که متمرکز بر امور پزشکی و تهدید کرونا می باشد و در مورد تهدیدات دیگر نقشی ندارد. عملکرد این کمیته در مورد کرونا نیز کشور را ماهیتاً در ضربه دوم مقابله با تهدید قرار می دهد یعنی ابتدا تهدید اتفاق می افتد بعد مقابله می‌کنیم. 

برآورد صحنه-راه حل راهبردی: با یاری خدا و حسب تجربیات قبلی، قبل از ورود کرونا به کشور، مغز سامانه مقابله با تهدیدات زیستی یعنی مرکز مرجعیت علمی مقابله با تهدیدات زیستی توسط متخصصین طراحی شد که می تواند با تکیه بر دانش بومی و علوم و از طریق بازمهندسی فضای مدیریت مقابله با تهدیدات و یا ایجاد بازوی صحیح مشورتی برای سیاستگزاران و تصمیم سازان، تهاجم مربوطه را کنترل نماید. لذا امر تشکیل"مرکز و شبکه مرجعیت علمی مقابله با تهدیدات زیستی" در دستور کار قرار گرفته و در تاریخ 14/11/98 (16 روز قبل از اعلام اولین مورد تائید شده کرونا در کشور) در دانشگاه امام حسین (ع)، در 14/12/98 در شبکه تحقیقات بیماری های ویروسی ایران وزارت بهداشت، در 09/01/99 توسط سردار فرماندهی محترم سازمان پدافند غیرعامل، در 24/03/99 توسط شورایعالی انقلاب فرهنگی، در جلسه 23/09/99 در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس و در 25/09/99 توسط سازمان بسیج علمی کشور مورد تاکید و تصویب قرار گرفت. اما پاسخ منفعلانه به چالش پیش آمده توسط عوامل صحنه اجازه نداد که این مرکز توسط وزارت بهداشت مورد حمایت قرار گیرد. لذا برای هم افزائی نهادها و رفع موانع پیش رو، نمایندگان انقلابی مجلس شورای اسلامی، هم اکنون تدوین "قانون تشکیل مرکز مرجعیت علمی و راهبردی مقابله با تهدیدات زیستی و نامتعارف"  با بیش از پنجاه امضاء در دست اقدام دارند بعلاوه موضوع پس از بررسی و تاکید بر اهمیت در شورای امنیت کشور، از دفتر رئیس جمهور طی نامه شماره.18684/10/م مورخ.17/6/1400.به شورایعالی امنیت ملی جهت رسیدگی و اقدام لازم ارجاع گردیده است. 

درخواست: 

مستدعیست به صلاحدید  و در صورت  امکان دستور فرمایند:

1. شورایعالی امنیت ملی رسیدگی به موضوع را مورد تسریع و در صورت تائید مورد حمایت مناسب قانونی قراردهند.

2.ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران به وزارت جهاد کشاورزی، بهداشت و درمان و دفاع و سایر

دستگاه‌ها، وابسته به نوع تهدید دستور حمایت لازم را صادر فرمایند.

3. بسیج، وزارت دفاع و آستان قدس رضوی به حمایت خود از هسته های دانش بنیان موجود تا ایجاد واحد نهایی ادامه دهند.

4. ریاست محترم قوه قضاییه با معرفی نماینده ای، تخطی عامدانه برخی عوامل کشوری و لشگری را مورد رسیدگی قضایی قرار دهند منوط به اوامر و تدابیر حضرتعالیست.

انتهای پیام

کد خبر 3542

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =