کد خبر 3730
۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۱

امروز مجلس چه خبر بود؟

از طرح حمایت از مالکیت صنعتی تا تلاش برای ثبات اقتصادی کشور

از طرح حمایت از مالکیت صنعتی تا تلاش برای ثبات اقتصادی کشور

جلسه علنی مجلس شورای اسلامی صبح امروز به ریاست علی نیکزاد و با حضور 193 از نمایندگان آغاز شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی نمایندگان ما، جلسه علنی مجلس شورای اسلامی صبح امروز (چهارشنبه 17 آذرماه) به ریاست علی نیکزاد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی ساعت 8 و 20 دقیقه و با حضور 193 از نمایندگان آغاز شد.
حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی دستور کار صحن علنی امروز را به شرح زیر قرائت کرد:
-ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون قضائی و حقوقی در مورد طرح حمایت از مالکیت صنعتی
-ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای اصل 44قانون اساسی در مورد طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار
-گزارش کمیسیون عمران در مورد لایحه موافقتنامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری اسلامی افغانستان در خصوص ارتباط بین‌المللی راه‌آهن
-گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد لایحه پروتکل اصلاحیه موافقنامه تشویق و حمایت متقابل از سرمایه گذاری بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری کروواسی
-گزارش شور دوم کمیسیون آموزش و تحقیقات و فناوری در مورد طرح جهش تولید دانش بنیان
-ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون قضائی و حقوقی در مورد طرح اصلاح قانون تشکیلات و آئین دادرسی دیوان عدالت اداری
-گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد لایحه پروتکل اصلاحی بند10، 1، 4، 5 اساسنامه موسسه منطقه استانداردسازی ارزیابی انطباق تایید صلاحیت و اندازه شناسی سازمان همکاری اقتصادی ریسکام
-گزارش کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از نحوه اجرای طرح چهل و شش هزار هکتاری آبیاری دشت سیستان
-گزارش کمیسیون اقتصادی مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از شرکت شستا از سال 1392 الی 1399
-گزارش کمیسیون عمران مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور


سرانجام طرح حمایت از مالکیت صنعتی
سازوکارهای  ذیل در راستای طرح حمایت از مالکیت صنعتی توسط نمایندگان مجلس مطرح شد: 
-     در جریان بررسی طرح حمایت از مالکیت صنعتی ساز وکار بهره برداری از حقوق مادی اختراعات مشخص شد.
-      شرایط صدور پروانه بهره‌برداری اجباری اختراعات را تعیین شد. 
-     بهره‌برداری اجباری از اختراع مشروط به پرداخت هزینه‌ به مالک آن می باشد.
-    شرایط ابطال گواهینامه اختراع از سوی دادگاه مشخص شد.
-    نحوه جبران خسارت ناشی از نقض حق اختراع مشخص شد
-    ساز وکار نحوه ثبت طرح های صنعتی در حوزه اختراعات مشخص شد.
-    مدت اعتبار گواهینامه‌ نمونه‌ اشیاء (مدل‌های) مصرفی، سه‌سال پس از تاریخ تسلیم اظهارنامه است.

عدم ثبات اقتصادی و ناکارآمدی سیستم اداری
حسینی کیا عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گره اصلی اشتغال جوانان را به دلیل عدم ثبات اقتصادی و ناکارآمدی سیستم اداری دانست و گفت: دولت برنامه جدی برای هدایت نقدینگی به سمت تولید و اشتغال ندارد که برای این باید ایجاد برنامه کرد. فلاحی عضو کمیسیون آموزش مجلس نیز  خطاب به رئیس جمهور بر ضرورت تغییر سریع‌تر مدیران ناکارآمد تاکید کرد و گفت: حضور بسیاری از مدیران بی‌انگیزه در پست‌های مختلف کشور ایستایی و رکود در دستگاه‌های مختلف را در پی داشته و این امر باعث ناامیدی به دولت انقلابی خواهد بود. در همین زمینه بهروزی فر نماینده مردم فومن در مجلس با اشاره به اقدامات دولت سیزدهم برای مبارزه با مفسدین اقتصادی با همکاری قوه قضائیه گفت: لازم است برخورد قاطعانه با مفسدین و دلالان اقتصادی به صورت جدی ادامه یابد تا حقی از حقوق مردم ضایع نشود. در همین زمینه سلیمی نماینده مردم محلات در مجلس با اشاره به آشفتگی بازار علیرغم افزایش ورود ارز به کشور گفت: عواملی به دنبال گروگانگیری معیشت مردم برای فشار به تیم مذاکره‌کننده هستند.

لزوم حضور معاونان پارلمانی در مجلس
نیکزاد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی خطاب به مسئولان پارلمانی دولت گفت: معاونان پارلمانی در مجلس حاضر شوند تا مطالب نمایندگان را به وزرا منتقل کنند.


لزوم تعیین شاخص‌های علمی تخصیص آب و سدسازی
ویس کرمی نماینده مردم خرم آباد و چگنی در مجلس تصریح کرد: ما شاخص‌های علمی تخصیص آب و سدسازی را به رسمیت می‌شناسیم اما ملاک‌های قلابی مافیای آب و دور باطل حواله دادن تخصیص آب و سدسازی به همدیگر را تحمل نخواهیم کرد.


 اجرای تعرفه گذاری خدمات پرستاری 
حسینی نماینده مردم خدابنده در مجلس در تذکر شفاهی خود ضمن تشکر از پرستاران و کادر درمان خدابنده که با حداقل امکانات در ایام کرونا زحمت کشیدند، گفت: با این حال آنها مدت 8 ماه است که کارانه و اضافه کار خود را دریافت نکرده‌اند. همچنین در همین زمینه نجفی عضو مجمع نمایندگان استان گیلان خواستار تبدیل وضعیت نیروهای این وزارتخانه طبق قانون پزشکان و پیراپزشکان شد. باقر زاده نماینده مردم بابلسر و فریدونکنار نیز در مجلس شورای اسلامی گفت: علیرغم تاکید مقام معظم رهبری در سال گذشته هنوز مشکلات استخدام، اقتصادی و معیشتی پرستاران از جمله اجرایی شدن تعرفه گذاری خدمات پرستاری و استخدام پرستاران شرکتی برطرف نشده است.


ارائه گزارش سه ماهه دوم اجلاسیه دوم مجلس یازدهم در سامانه مجلس‌یار
نیکزاد در نشست علنی امروز مجلس در تذکر آیین‌نامه‌ای گفت: گزارش سه ماهه دوم اجلاسیه دوم مجلس از تاریخ 7 شهریور ماه 1400 تا 6 آذر ماه 1400 در خصوص عملکرد و تصمیمات و اقدامات هیأت رئیسه از طریق سامانه مجلس‌یار در قسمت کازیه مجازی قابل مشاهده است.


 اجرایی شئن مصوبه دورکاری مادران دارای فرزند زیر ۶ سال
قاسم پور نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه مصوبه دورکاری مادران دارای فرزند زیر ۶ سال و دبستانی اجرایی نمی‌شود گفت: امکان استفاده از دورکاری برای زنان شاغل تا زمان بازگشایی کامل مدارس فراهم شود. وی در همین راستا بیان کرد: یکی از مسائل مهم در حمایت از زنان شاغل استفاده از ظرفیت دورکاری در شرایط ویژه است، مطابق ماده 27 قانون حمایت از معلولان، زنان کارمند دارای همسر و یا فرزند معلول در صورت نگهداری از فرد دارای معلولیت در منزل می‌توانند از خدمت نیمه وقت با حقوق و مزایای کامل استفاده کنند اما متأسفانه این قانون اجرایی نمی‌شود و زنان کارمند به دلیل برخی بخشنامه‌های متفاوت دستگاه‌ها از مزایای قانون مذکور برخوردار نمی‌شوند.


کندی طرح های مربوط به ایمن سازی جاده ها
علیزاده نماینده مردم سپیدان در مجلس شورای اسلامی گفت: علیرغم کاهش سفرهای بین استانی به واسطه محدودیت های ناشی از ویروس کرونا اما تلفات جاده ای همچنان ادامه دارد چرا طرح های مربوط به ایمن سازی جاده ها به ویژه نقاط حادثه خیز به کندی پیش رفته است. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: لازم است رئیس جمهور به وزیر راه برای بررسی این موضوع و اصلاح نقاط حادثه خیز کشور تذکر جدی دهد.


تدبیر دولت برای عرضه محصولات کشاورزی در اتحادیه اورسیا
قاضی محله نماینده مردم لنگرود در مجلس ضمن انتقاد از بی‌توجهی دولت به مزیت‌شناسی در کل کشور افزود: دولت باید برای عرضه محصولات کشاورزی در اتحادیه اوراسیا که بازاری قوی با گردش مالی چند ده میلیون دلاری است، تدبیری بیاندیشد. این نماینده مردم در مجلس یادآور شد: چمخاله تنها بندر گردشگری شمال کشور است که حدود 70 درصد پیشرفت فیزیکی داشته اما به دلیل دخالت قوه قضائیه بسته شده و مشکلاتی در این زمینه ایجاد شده است.


 در انتهای جلسه علی نیک زادثمرین زنگ پایان نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی را راس ساعت 11 و 55 دقیقه به صدا درآورد. نایب رییس مجلس شورای اسلامی، افزود: نشست آتی صحن روز یکشنبه 21 آذرماه ساعت 7 و 45 دقیقه با ادامه دستور کار هفتگی مجلس برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

کد خبر 3730

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =