کد خبر 3790
۲۳ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۴

گزارش اختصاصی؛

بودجه از نمای نزدیک؛ از تحولات بورسی تا نرخ ۸ درصدی رشد اقتصاد

بودجه از نمای نزدیک؛ از تحولات بورسی تا نرخ ۸ درصدی رشد اقتصاد

رئیس جمهور با اشاره به این که هدف دوم بودجه ۱۴۰۱ تضمین رشد اقتصادی است که به هدف رشد ۸ درصدی برسیم، گفت: نکته سوم به عنوان هدف بودجه ۱۴۰۱، مسأله عدالت در توزیع ظرفیت‌ها و امکانات در کشور است. در حال حاضر توزیع ناعادلانه است و باید متوازن شود.

پایگاه خبری تحلیلی نمایندگان ما: بودجه سال ۱۴۰۱ امروز از پاستور راهی بهارستان شد و روی میز نمایندگان مجلس قرار گرفت.

رئیس جمهور امروز با حضور در جلسه علنی مجلس و در تشریح مولفه و سرفصل های بودجه سال ۱۴۰۱ تاکید داشت که این بودجه بدون کسری به مجلس ارائه شده است.

وی این را هم گفت که بودجه ۱۴۰۱ را به مذاکرات گره نزدیم و اولین هدف در بودجه ۱۴۰۱ ثبات اقتصادی است لذا اقتصاد باید از ثبات بهره‌مند شود که این ثبات بتواند برای تولیدکننده، مصرف کننده و بازار اطمینان بخش باشد.

رئیس جمهور همچنین به این نکته اشاره کرد که هدف دوم بودجه ۱۴۰۱ تضمین رشد اقتصادی است که به هدف رشد ۸ درصدی برسیم. نکته سوم به عنوان هدف بودجه ۱۴۰۱، مسأله عدالت در توزیع ظرفیت‌ها و امکانات در کشور است. در حال حاضر توزیع ناعادلانه است و باید متوازن شود.

آیت الله رئیسی همچنین با اشاره به اهتمام دولت برای حمایت از تولید، گفت: برای حمایت از واحدهای صنفی آسیب‌دیده از کرونا که تعداد قابل توجهی هستند، کاهش ۵ واحد درصد از مالیات پیش‌بینی شده است.

البته رئیس جمهور در این جلسه درباره بورس هم صبحت کرد و گف: نوسانات بورس خیلی‌ها را رنج می‌دهد و در این زمینه اگر مدیریت تقویت صندوق تثبیت، فعال شود، می‌تواند به پشتوانه ای برای کسانی که در بورس سهام دارند بویژه کسانی که سهام خرد دارند، تبدیل شود.

اما در کنار ارائه لایحه بودجه به مجلس، میزان اصلاح ساختار این بودجه هم مدنظر قرار گرفت تا مشخص شود در این بودجه به چه میزان اصلاحات مدنظر قرار گرفته است.

محمدرضا پورابراهیمی در همین زمینه به خبرنگار نمایندگان ما، گفت: دولت ورود جدی به موضوع اصلاح ساختار بودجه داشته، اما این ورود بخشی از اهداف ماست و حتما باید اصلاح ساختار بودجه کامل تر شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به نرخ رشد اقتصادی ۸ درصدی در بودجه سال ۱۴۰۱ بیان داشت: برنامه ششم توسعه به نرخ رشد ۸ درصدی اشاره داشته است لذا سیاست و اهداف ما در موضوع نرخ رشد اقتصادی در بودجه بر مبنای اهدافی است که در برنامه ششم توسعه آمده است.

با همه این تفاسیر رئیس مجلس شورای اسلامی پس از دریافت لایحه بودجه در صحن مجلس گفت: رئیس جمهور به نکاتی بر حق در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ از قبیل اصلاح ساختار بودجه، کنترل نقدینگی و تورم و شفاف‌سازی آن اشاره داشت که ان‌شاءالله با همکاری مجلس شورای اسلامی و دولت و انجام کار کارشناسی دقیق این امر در تدوین لایحه بودجه سال آینده محقق خواهد شد.

با همه این تفاسیر باید منتظر ماند و دید نخستین بودجه دولت سیزدهم به چه نحوی قرار است در مجلس مورد بررسی قرار گیرد و آیا پیشنهاد و اصلاحاتی پیرامون آن مطرح خواهد شد و یا خیر.

انتهای پیام

کد خبر 3790

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =