کد خبر 4085
۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۶

امروز مجلس چه خبر بود؟

کلید خوردن تفحص از آقایِ خاص دولت روحانی/ پرونده دو تابعیتی آقای روحانی به کجا رسید؟

موافقت مجلس تحقیق و تفحص از وزیر نفت دولت روحانی در صحن
کلید خوردن تفحص از آقایِ خاص دولت روحانی/ پرونده دو تابعیتی آقای روحانی به کجا رسید؟

جلسه علنی مجلس شورای اسلامی صبح امروز به ریاست محمدباقر قالیباف و با حضور بیش از دو سوم نمایندگان آغاز شد. در این جلسه با تحقیق و تفحص از وزارت نفت دولت روحانی موافقت شد.

پایگاه خبری تحلیلی نمایندگان ما، جلسه علنی مجلس شورای اسلامی صبح امروز (سه شنبه، 7 دی ماه) به ریاست محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، رأس ساعت 8 و 8 دقیقه و با حضور بیش از دو سوم نمایندگان آغاز شد.

حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی دستور کار صحن علنی امروز را به شرح زیر قرائت کرد:

سوال سیدسلمان ذاکر نماینده ارومیه از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی

گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مورد لایحه دو فوریتی درآمد پایدار و هزینه شهرداری ها و دهیاری ها

گزارش کمیسیون انرژی مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد وزارت نفت

گزارش کمیسیون عمران مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور

گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از نهاد ریاست جمهوری

گزارش کمیسیون انرژی مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد شرکت ملی پالایش و پخش فراوردهای نفتی ایران

گزارش کمیسیون اصل نودم قانون اساسی در مورد نحوه اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از منافع ملت ایران

گزارش کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس در مورد طرح اصلاح قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی

گزارش شوردوم کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در مورد طرح جهش تولید دانش بنیان

گزارش کمیسیون عمران در مورد طرح انتقال آب از دریای عمان به استان سیستان و بلوچستان

گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد طرح تعیین فوق العاده خاص کارکنان قوه قضائیه

گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد طرح اصلاح تبصره یک قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان

بررسی تقاضای دوفوریت در مورد طرح حمایت از کارخانجات و واحدهای صنفی و تولیدی

بررسی تقاضای یک فوریت در مورد طرح استفساریه ماده 48 قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت.

ایجاد ۲۱۷ هزار فرصت شغلی طی ۳ ماه اخیر

حجت الله عبدالملکی در جلسه علنی امروز (سه شنبه 7 دی ماه) مجلس شورای اسلامی، در پاسخ به سوال سید سلمان ذاکر نماینده ارومیه نسبت به وضعیت اشتغال جوانان و افراد تحصیلکرده و عدم رفع مشکلات این حوزه گفت: مسئله نظارت مجلس در امور امری مهم، راهگشا و موثر بوده و طرح سوالات و تذکرات از سوی نمایندگان، مسئولیت وزرا را به آنها گوشزد می کند تا اگر غفلتی صورت گرفته، برطرف شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دولت سیزدهم اظهار کرد: بیکاری دومین معضل اقتصادی بعد از تورم محسوب می شود، دولت سیزدهم در شرایطی فعالیت خود را شروع کرده که در این حوزه مشکلات متعددی داشته و با حجم متراکم بیکاری روبرو است. در حدود 14 میلیون نفر شغل شایسته ندارند و این در حالی است که 2.5 میلیون نفر بیکار مطلق محسوب می شوند.

وی ادامه داد: مخاطب سوال مذکور صرفاً وزارت تعاون نیست، زیرا وزارتخانه های صمت، کشاورزی، گردشگری و مجموعه های محیط زیست، آی تی و ... نیز در این خصوص مسئولیت هایی برعهده دارند؛ وزارت کار مسئول ایجاد اشتغال نیست، بلکه مسئول ایجاد هماهنگی بین دستگاه های این حوزه تلقی می شود.

عبدالملکی گفت: یک میلیون و 850 هزار فرصت شغلی براساس برنامه ریزی صورت گرفته طی 18 ماه آینده به عبارتی تا پایان سال 1401 براساس تقسیم بندی استانی ایجاد خواهد شد که این عدد حداقلی است و برنامه آن به استانداران ابلاغ شده است.

این عضو کابینه دولت رئیسی تصریح کرد: طی 2 ماه گذشته شورای اشتغال 2 بار با حضور رئیس جمهور، اعضای کابینه و سایر نمایندگان دستگاه های مرتبط جلسه برگزار کرده و 34 مصوبه مهم را پشت سر گذاشته است؛ باید یادآور شد وزارت کار به عنوان هماهنگ کننده اشتغال کشور در بودجه 1400 یک ریال اعتبار نداشته، اما 71 دستگاه متولی اشتغال را هماهنگ کرده تا امور انجام شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: 175 برنامه اشتغالزایی به عنوان اطلس اشتغالزایی کشور اجرایی می شود که براساس سامانه رصد طی فعالیت های 3 ماهه اخیر 217 هزار فرصت شغلی ثبت شده و در این میان 130 هزار فقره بیمه تامین اجتماعی نیز به ثبت رسیده است.

سید سلمان ذاکر نماینده مردم ارومیه در جریان رسیدگی به سوالش از حجت الله عبدالملکی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی به صورت مشروط قانع شد.

کلید خوردن تحقیق و تفحص از عملکرد وزارت نفت در دوره زنگنه

نمایندگان در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی، با طرح تحقیق و تفحص از عملکرد وزارت نفت با 162 رأی موافق، 15 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع از مجموع 230 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند که براین اساس این تحقیق و تفحص از دوره وزارت زنگنه بر این وزارتخانه انجام خواهد شد.

موافقت مجلس با دو فوریت طرح حمایت از کارخانجات و واحدهای صنعتی

نمایندگان در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در بررسی طرح حمایت از کارخانجات و واحدهای صنعتی و تولیدی، با دو فوریت این طرح با 181 رأی موافق، 33 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع از مجموع 241 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

عزت اله اکبری تالارپشتی به عنوان طراح و متقاضی دو فوریت طرح مذکور گفت: این طرح عدم پلمپ واحدهای تولیدی و صنعتی را دنبال می‌کند، تعطیلی کارخانجات و به زندان رفتن فعالان اقتصادی به نفع کشور نیست، باید دست قاضی را باز بگذاریم تا ضمن اینکه طلب افراد از کارخانجات پرداخت می‌شود تعطیلی واحدهای تولیدی ارائه نشود.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس ادامه داد: در شرایطی که مجلس، دولت و قوه قضائیه با هم هماهنگ شده‌اند لازم است کاری کنیم تا روند تعطیلی کارخانجات تغییر کند و قاضی با رأی جایگزین مانع بیکاری کارگران شود.

موافقت مجلس با کلیات طرح انتقال آب دریای عمان به استان سیستان و بلوچستان

نمایندگان در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی، با کلیات طرح انتقال آب از دریای عمان به استان سیستان و بلوچستان با 210 رأی موافق، 10 مخالف و 4 رأی ممتنع از مجموع 240 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

خارج از نوبت بررسی شدن طرح انتقال آب از دریای عمان به استان سیستان و بلوچستان براساس تبصره ماده 100 در نشست علنی قبلی مجلس به تصویب رسیده بود و در نشست امروز، پیش از رأی گیری عبدالجلال ایری سخنگوی کمیسیون عمران مجلس گزارش کمیسیون متبوعش درخصوص طرح مذکور را قرائت کرد. 

وی مشکل اساسی کشور را در حال حاضر بحث تامین آب دانست و گفت: در شرایط کنونی نمی توان از منابع آب زیرزمینی برداشت کرد و باید این آب را از دریای آزادی که به اقیانوس راه دارد، تامین کرد.

ایری تاکید کرد: طرح انتقال آب از دریای عمان به سیستان و بلوچستان هیچ منافاتی با قانون ندارد و این طرح توسط کارشناسان مورد بررسی قرار گرفته و حتی شرکت آب و فاضلاب نیز با اجرای این طرح موافق است، اکنون معضل تامین آب بندرعباس به دلیل انتقال آب خلیج فارس حل شده است.

بررسی طرح جهش تولید دانش‌بنیان

نمایندگان در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در بررسی گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در خصوص طرح جهش تولید دانش‌بنیان، با ماده یک این طرح با 180 رأی موافق، صفر رأی مخالف و 4 رأی ممتنع از مجموع 220 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند. بر این اساس نهادهای غیردولتی مجاز به هزینه‌کرد درآمد خود در زنجیره ارزش و تولید اقلام راهبردی اولویت‌دار شدند.

ایجاد رانت برای انحصارطلبان با ممنوعیت واردات خودرو

لطف‌اله سیاه‌کلی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در نشست علنی صبح امروزمجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود با بیان اینکه این روزها مسأله خودرو یکی از مسائل مهم مردم شده است، گفت: خودرو و پشت پرده های آن از پیچیدگی خاصی برخوردار بوده و چند دهه است مافیای خودرو میدان داری کرده و ادبیات غلطی را در ذهن مسئولان و حتی نمایندگان جاسازی می کنند.

نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از جمله آن واردات را ضد تولید می خوانند. ما باید بدانیم واردات بی رویه و غیر عقلانی ضد تولید بوده و وارداتی که در جهت تنظیم بازار، ایجاد رقابت و حذف انحصار باشد نه تنها غلط نیست بلکه مفید هم است. عدم واردات به معنای رانت برای گروهی انحصارطلب بوده که ضد تولید است و هزینه آن از جیب مردم گرفته شده و افزایش نارضایتی دارد. این رانت هم خودروسازان را تنبل کرده و هم خودرو را بی کیفیت ساخته و قیمت آن را نیز ناعادلانه افزایش داده است.

وی در ادامه با اشاره به اشتباه دومی که خودروسازان انحصارگر در ذهن ما جاسازی کرده اند، گفت: این غلط تولید خودروی ملی است یک دروغ است که در بیان خودروسازان نمایان شده است. آنها در مقابل این سوال که چرا خودروهای تولید شده واگذار نمی شود می گویند حداقل ارز مورد نیاز هر خودرو 1500 دلار است که نمی توانند تأمین کنند و یا می گویند برخی از قطعات مورد نیاز خودرو را نمی توانند وارد کنند.

سیاهکلی ادامه داد: این موضوع به این معنا است که خودروی تولید داخل نداشته بلکه میزان مونتاژ خودروها متفاوت است. یکی خودرویی را با 20 درصد و دیگری با 80 درصد تولید می کند. پس بعد از چند دهه انحصار و خالی کردن جیب مردم برای تولید خودرو، به افتخار مونتاژ خودرو نائل شده و خودروهایی تولید می کنیم که مصرف زیاد داشته، گران هستند، کیفیت ندارند و فروشنده از قیمت فروش آن ناراضی و خریدار از قیمت خودرو ناراضی است؛ دولت هم ناراضی است و عرضه و تقاضا نابرابر بوده و رقابتی وجود ندارد. در این بین مردم نیز بی توجهی به حقوق مصرف کننده را از چشم دولت و نظام می بینند پس به کدام حُسن این رویه باید ادامه پیدا کرده و حمایت شود.

پرونده دو تابعیتی آقای روحانی به کجا رسید؟

ابوالفضل ابوترابی نماینده مردم نجف آباد و تیران و کرون در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی، در نطق میان دستور خود گفت: پرونده دو تابعیتی آقای روحانی به کجا رسید و چرا نتیجه را به مردم اعلام نمی‌کنند و اعلام نمایند که وی دوتابعیتی بوده یا خیر، گفت: به رئیس تیم مذاکره کننده هسته‌ای توصیه می‌کنم که اشتباه بزرگ آقای ظریف را تکرار ننماید و معاهده با این اهمیت را بدون مطالعه امضاء نکند.

نماینده مردم نجف آباد، تیران و کرون در مجلس شورای اسلامی، افزود: دوای معجزه آسای ما در خصوص اصلاح ساختار نظام اداری در تمرکز زدایی است؛ امیدوارم با همکاری یکدیگر بتوانیم با طرح بسیار مهمی که در خصوص تمرکز زدایی است و تفیذ بسیاری از اختیارات به حوزه‌های انتخابیه در آن دیده شده بخشی از اختیارات را به مردم واگذار کنیم.

بیانیه نمایندگان مجلس به مناسبت فرا رسیدن یوم الله نهم دی

سید محسن دهنوی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی، بیانیه 220 نفر از نمایندگان به مناسبت فرا رسیدن سالروز نهم دی ماه را قرائت کرد.

رییس جمهور در تیم اقتصادی خود تجدیدنظر کند

سیدمحمد مولوی نماینده مردم آبادان در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود، گفت: رییس جمهور محبوب، دولتی عزیز و شریف است که قامتش را برای تقویت و پایداری نظام مقدس جمهوری اسلامی و مردم نجیب و شریف ایران اسلامی استوار نگه دارد.

وی تصریح کرد: بدون تردید سرفصل‌هایی نظیر امیدآفرینی، عدالت محوری، توسعه‌نگری و فسادستیزی باید از اولویت‌های دولت جنابعالی باشد. انتظار است بر ابرچالش‌های کشور تمرکز کنید و مشکلات را بر اساس آنها حل کنید. این استراتژی محقق نخواهد شد مگر نیروی انسانی متعهد و متخصص سکاندار امور اجرایی کشور باشد.

مولوی خاطرنشان کرد: متاسفانه بعضی از انتصابات شما نه اهلیت لازم دارد و نه شانیت و به مصداق فذکر با صراحت اعلام می‌کنم تا دیر نشده در تیم اقتصادیتان تجدیدنظر کنید. آنها نه تنها مردانی برای تنگناهای اقتصادی نیستند بلکه در امور یومیه هم وامانده‌اند.نخواهی که ضایع شود روزگار    به ناکاردیده نفرمای کار.

وی اظهار کرد: دولتمردان بدانند متوجه باشند، نمایندگان محترم مجلس نه دلالند نه واسطه گرند و نه بیسواد. حواستان به اظهارنظرهایتان، به امضاهایتان و حتی پاراف‌هایتان باشد و کلام زرین امام راحل(ره) که فرمودند مجلس در راس امور است حتما تابلوی محل کارتان باشد.

مولوی خطاب به وزیر نفت، عنوان کرد: گمانم بر این بود که مشتاقانه برای اجرای قانون تبدیل وضعیت استخدامی ایثارگران گامی برمی‌دارید ولی متاسفانه آنچه امروز و این مدت شنیدیم جز بی‌حرمتی، بی‌توجهی و بی‌مسئولیتی چیزی دیگری نبود، با کدام شروط سن، مدرک و معدل را از کجا پیدا کردید؟ چرا قانون را سلیقه‌ای تفسیر می‌کنید این انتظار می‌رفت که شما نفر اولی این موضوع باشید، اگر ما هم می‌دانستیم حتما، هم قد، هم وزن و هم رنگتان را در رای اعتماد لحاظ می‌کردیم تا دیر نشده تا خاطره مجلس برای شما تلخ نشود، سریعا اقدام کنید.

اعلام وصول سوال نمایندگان از وزرای بهداشت و صمت

محمد رشیدی عضو هیات رئیسه مجلس، اعلام وصول چند 9 طرح و دو سوال را به شرح زیر قرائت کرد:

- طرح اصلاح مواد 53 و 71 قانون تشکیلات وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران

- طرح تأسیس شهرک صنایع دستی

- طرح استفساریه جزء 13 بند (ی) تبصره (2) قانون بودجه سال 1400 کل کشور

- طرح استفساریه بند (و) تبصره (2) قانون بودجه 1400 کل کشور

- طرح اصلاح ماده (10) قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمان

- طرح استفساریه جزء (1) بند (و) تبصره (2) قانون بودجه سال 1400 کل کشور

- طرح اصلاح ماده (100) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت

- طرح تشکیل سازمان طب ایرانی و مکمل

- طرح تشدید مجازات مقامات و مسئولان مجرم

- سوال ملی مسعود پزشکیان نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو را به همراه تعدادی از نمایندگان از وزیر بهداشت و درمان در خصوص عدم پایبندی به قانون برنامه و تعهدات زمان اخذ رأی اعتماد

- سوال ملی حبیب‌الله دهمرده نماینده مردم زابل، زهک، هیرمند، نیمروز و هامون از وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص عدم اقدام لازم در مورد معادن کشور از جمله معدن مس جانجا سیستان.

تذکرات شفاهی نمایندگان به مسئولان اجرایی کشور

عباس پور نماینده مردم بوئین زهرا در مجلس ضمن تاکید بر لزوم رسیدگی به موضوع همسان سازی حقوق بازنشستگان، اظهار داشت: همانطور که ریاست جمهوری بارها اشاره کرده اند، پرداخت ها باید عادلانه باشد.

دهمرده نماینده مردم زابل در مجلس گفت: تنگه احد ایران در حال تخلیه است از این رو اقدام جدی می‌طلبد.

آصفری عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: مسئله بورس علی رغم وعده و وعیدهای داده شده، هنوز در هاله ای از ابهام است.

حیدری نماینده مردم قصر شیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب در مجلس خواستار اجرای قانون منطقه آزاد قصر شیرین از سوی شورایعالی مناطق آزاد شد.

رحمانی نماینده مردم تاکستان در مجلس خواستار مبارزه جدی دولت با گرانی شد.

ایری نماینده مردم کردکوی و ترکمن در مجلس گفت: خلیج گرگان با وجود مصوبه ستاد احیای تالاب میان کاله در حال نابودی است و هنوز حتی یک ریال از بودجه هزار میلیارد تومانی به آن تخصیص نیافته است.

سلیمی عضو هیات رئیسه مجلس در تذکری گفت: دولتمردان اولاً راهکار مناسبی برای جبران موضوع ارز ۴۲۰۰ تومانی پیدا کنند، دوماً تا این اندازه متناقض اظهارنظر نکنند.

پاک فطرت نماینده مردم شیراز خواستار افزایش نظارت وزارت صنعت و سازمان تعزیرات به افزایش هفتگی بدون توجیه قیمت کالاهای خوراکی شد.

اسحاقی نماینده مردم قائنات و زیرکوه در مجلس طی توصیه‌ای به گروه ۱+۴ گفت: نه به اراجیف و دست و پا زدن‌های این رژیم که در روزهای آخر عمر سیاسی‌ خود به سر می‌برد، توجه کنید و در ادامه در تاریخ تأمل کنید، آنهایی که این رژیم را حمایت کردند اکنون در کجای تاریخ قرار گرفته‌اند.

نظری خانقاه نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس خواستار اجرای پروژه تونل خلخال به اسالم از سوی وزارت راه و شهرسازی شد.

مرادیان نماینده مردم قائمشهر در مجلس خواستار اجرای حذف ارز ترجیحی از سوی دولت به صورت تدریجی شد تا شرایط بر مردم سخت نشود.

محمدنژاد نماینده مردم لنگرود در مجلس با بیان اینکه اگر نگاه مدبرانه داشته باشیم نیازی به بودجه عمومی نداریم، گفت: راه نجات ما توجه به منابع اختصاصی، سرمایه های خصوصی و شرکت ها است.

رشیدی کوچی نماینده مردم مرودشت در مجلس خواستار رسیدگی دولت به موضوع عدم پذیرش محصولات کشاورزی از سوی سایر کشورها شد که تبدیل به یک افتضاح در این حوزه شده است.

در انتهای جلسه، عبدالرضا مصری زنگ پایان نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی را راس ساعت 12 و 11 دقیقه به صدا درآورد.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی، افزود: نشست آتی صحن روز چهارشنبه، 8 دی ماه ساعت 7 و 45 دقیقه با ادامه دستور کار هفتگی مجلس برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

کد خبر 4085

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =