کد خبر 4277
۱۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۵

امروز مجلس چه خبر بود؟

عزم مجلس برای حمایت از تولید دانش بنیان/ آقای رئیسی بر زیرمجموعه‌هایتان نظارت کنید

عزم مجلس برای حمایت از تولید دانش بنیان/ آقای رئیسی بر زیرمجموعه‌هایتان نظارت کنید

جلسه علنی مجلس شورای اسلامی صبح امروز به ریاست دکتر محمدباقر قالیباف و با حضور ۱۹۸ نفر از نمایندگان آغاز شد. مجلس در این جلسه به ادامه بررسی طرح جهش تولید دانش بنیان پرداخت.

پایگاه خبری تحلیلی نمایندگان ما: جلسه علنی مجلس شورای اسلامی صبح امروز (چهارشنبه ۱۵ دی ماه) به ریاست دکتر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، رأس ساعت ۸ و ۱۰ دقیقه و با حضور ۱۹۸  نفر از نمایندگان آغاز شد.

حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی دستور کار صحن علنی امروز را به شرح زیر قرائت کرد:

ادامه رسیدگی به گزارش شور دوم کمیسیون آموزش و تحقیقات در مورد طرح جهش تولید دانش بنیان

ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون عمران در مورد طرح انتقال آب از دریای عمان به استان سیستان و بلوچستان

گزارش کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس در مورد طرح دو فوریتی اصلاح ماده ۲۰۶ قانون آیین نامه داخلی مجلس

گزارش کمیسیون اجتماعی مجلس درباره طرح تعیین فوق العاده خاص کارکنان قوه قضاییه

بررسی گزارش کمیسیون صنایع و معادن در خصوص طرح دو فوریتی حمایت از کارخانجات و واحدهای صنعتی و تولیدی

گزارش کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از نهاد ریاست جمهوری

گزارش کمیسیون فرهنگی مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد شرکت سیاحتی علی صدر همدان

گزارش کمیسیون اصل نودم قانون اساسی در مورد نحوه اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از منافع ملت ایران

بررسی تقاضای یک فوریت در مورد طرح استفساریه ماده ۴۸ قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت یک.

انتخاب دو عضو ناظر مجلس در ستاد ملی جمعیت

نمایندگان در نشست علنی امروز، طی رأی گیری، اعضای ناظر مجلس در ستاد ملی جمعیت از دو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی را مشخص کردند.

بر این اساس؛ زهره سادات لاجوردی با ۱۰۴ رأی و فاطمه رحمانی با ۱۸۲ رأی به عنوان عضو ناظر در ستاد ملی جمعیت انتخاب شدند.

مخالفت نمایندگان با کلیات طرح تعیین فوق العاده خاص کارکنان قوه قضائیه

در ادامه، نمایندگان با کلیات طرح تعیین فوق العاده خاص کارکنان قوه قضائیه با ۹۷ رأی موافق، ۱۱۵ رأی مخالف و ۱۳ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۱ نماینده حاضر در صحن مخالفت کردند.

میثم لطیفی رئیس سازمان اداری استخدامی کشور در مخالفت با این طرح گفت: با روی کار آمدن دولت جدید به دنبال جبران خدمات به کارکنان دولت بوده ایم تا با اصلاح صورت گرفته بتوانیم رضایتمندی مردم را به دست آوریم. ما در دولت نگران مطالبه همسان سازی حقوق و تسری سایر دستگاه ها بوده ایم و امکان دارد این وضعیت به سایر دستگاه ها منتقل شود و مطالبات جدید برای سایر دستگاه ها ایجاد کند که باعث ایجاد نارضایتی خواهد شد.  

وی تصریح کرد: شورای حقوق و دستمزد متولی امر حقوق است و باید براساس سختی شغل و حساسیت آن حقوق را تعیین کند. ما قبول داریم که قوه قضائیه در بحث حقوق مشکلات فراوانی دارد، اما باید از راه های دیگر به این وضعیت رسیدگی کرد تا نارضایتی سایر دستگاه را ایجاد نکند.

همچین ذاکر نماینده ارومیه با اشاره به عدم تصویب کلیات طرح تعیین فوق العاده خاص کارکنان قوه قضاییه گفت: مخالفت نماینده دولت با این طرح سبب شد که مجلس به آن رای ندهد.

ادامه بررسی های مجلس در خصوص طرح جهش تولید دانش بنیان

نمایندگان در ادامه بررسی طرح جهش تولید دانش بنیان،  استانداران را موظف کردند منابع استانی و اختیارات خود را با اولویت تقویت فعالیت های نوآورانه در استان به کار گیرند. همچنین مجلس با تأسیس سازمان توسعه و سرمایه‌گذاری وابسته به هیات امنای دانشگاه‌ها، موسسات آموزشی و پژوهشی، جهاددانشگاهی و پارک های علم و فناوری موافقت کرد. در ادامه نمایندگان با هدف توسعه ارتباط دانشگاه با صنعت، صنایع و واحدهای تولیدی؛ مشوق هایی برای انعقاد قراردادهای تحقیق و توسعه ای میان صنایع تولیدی با دانشگاه را تعیین کردند. تعیین مشوق هایی برای انعقاد قراردادهای تحقیق و توسعه ای میان صنایع تولیدی با دانشگاه  با هدف توسعه ارتباط دانشگاه با صنعت، صنایع و واحدهای تولیدی؛ گام دیگر مجلس در حمایت از تولید دانش بنیان بود. همچنین معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور و وزارتخانه های ذیربط را به عنوان مسئول پیگیری اجرای قانون جهش تولید دانش بنیان تعیین شد.

سازمان سنجش مستندات ادعای تقلب در کنکور پزشکی را ارائه کند

در این جلسه، احمد نادری عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، از عملکرد سازمان سنجش در ارتباط با دانشجویان رشته پزشکی و ادعای تقلب آن ها در آزمون انتقاد کرد. نادری در تذکری گفت: در تذکری، گفت: سازمان سنجش گفته است برخی دانشجویان که ۵ ترم از تحصیلشان در رشته پزشکی می گذرد مشکوک به تقلب بوده و باید آزمون مجدد دهند. این دانشجویان در مقابل مجلس نیز تجمع کردند و گفته اند که اگر یک ترم دیگر درس بخوانند وارد بیمارستان می شوند بنابراین چطور ممکن است دانشجو را مجدد داوطلب در نظر بگیریم.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس ادامه داد: سازمان سنجش باید نسبت به عملکرد خود پاسخگو باشد چرا که در زمان تقلب جلوی آن را نگرفته است همچنین باید برای ادعای تقلب دلایل متقن ارائه کند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تاکید کرد: بازمانده های استراتژی دولت روحانی در سازمان سنجش باعث نارضایتی و لکه دار شدن حیثیت خانواده ها شده است این موضوع باید در کمیسیون آموزش و اصل ۹۰ پیگیری شود تا حق عمومی از مردم ضایع نشود.

نطق های میان دستور نمایندگان مجلس

رحمانی: ساختار اداری ناکارآمد بستر رشد بی عدالتی و فساد را تقویت کرده است

نماینده مشهد در نطق میان دستور خود در خصوص ناکار؟ آمدی سیستم اداری کشور گفت: ساختار اداری ناکارآمد بستر رشد بی عدالتی و فساد را تقویت کرده و تا این ساختار متحول نشود مشکلات بنیادی کشور حل نخواهد شد. تعارض منافع در ساختارهای اداری، انضباط نظام حکمرانی را بر هم زده است یکی از نتایج سوء آن اژدهای هفت سر مافیا است. مافیای کنکور، دارو و درمان، خودرو، فولاد و سیمان، واردات بی رویه، رسانه و همگی محصول ناکارآمدی ساختارها و عدم مدیریت تعارض منافع هستند که تا ساختار نظارتی کشور اساسا متحول نشود تحقق عدالت اجتماعی میسر نخواهد شود. لذا لازم است با همراهی قوای سه گانه تحول در ساختار اداری در اولویت قرار گیرد مجلس و نمایندگان خود را در این امر مسئول بدانند.

وی اظهار داشت: همکاران محصول این ساختارهای معیوب، طبقه ای از مدیران بی کفایت، فاقد تخصص و بی اعتقاد به مبانی نظری انقلاب اسلامی است که مسببین وضع موجودند، مدیرانی وام دار گروه ها و جریان های سیاسی با تصمیماتی مبتنی بر منافع قبیله ای که سال ها است حیات خلوتی برای پدرخوانده های اقتصاد رانتی بنا کرده اند تا در همه دولت ها حقوق ملت را از سفره انقلاب طلبکاران چپاول کنند و در سایه ضعف دستگاه های نظارتی و عدم مقابله با آنها از هر گزندی در امان باشند.

پاک فطرت: تدوین قانون تعارض منافع در حوزه مشاغل باعث کاهش بی‌عدالتی‌ها می‌شود

نماینده شیراز در نطق میان دستور خود گفت: این مجلس با این ساختار و این آیین نامه نمی تواند مشکلات کشور را حل کند از این رو اگر می خواهید کشور را نجات دهید باید ساختار مجلس را اصلاح کنید. ساختار مجلس با اصلاح چند آیین نامه درست نمی شود و این وظیفه ما نمایندگان و مرکز پژوهش ها است که البته اگر رئیس این مرکز علمی و درست انتخاب شود و تا مجلس درست نشود، اوضاع همینطور باقی خواهد ماند و روز به روز بر مشکلات کشور افزوده می شود.

این عضو کمیسیون عمران اظهار داشت: تعارض منافع در کشور ما در حوزه شغل های مختلف در سازمان های مختلف بیداد کرده که باعث بی عدالتی و رنجش مردم می شود و روز به روز مردم را ناامید تر و افسرده تر می کند از این رو باید خون تازه در رگ جامعه تزریق کرد و آن هم در اولویت قرار دادن قوانینی است که فساد را کاهش می دهد.

بخشی پور: اکثر شهرداری ها در آستانه ورشکستگی هستند

نماینده مردم اسلام آبادغرب و دالاهو در مجلس گفت: با اجرای صحیح طرح جهش تولید مسکن، در شرایطی که اکثر شهرداری ها در آستانه ورشکستگی هستند، وضعیت مالی آن‌ها متحول شده و کارهای خدماتی و عمرانی شهرداری رونق گرفته که این امر باعث رضایتمندی شهروندان خواهد شد.

امامی راد: برخی دولتمردان به جای تعامل روزه تغافل با مجلس گرفته‌اند

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس، با انتقاد از عدم تعامل برخی دولتمردان با مجلس از رییس جمهور خواست تا نظارت بیشتری بر زیرمجموعه‌های خود داشته باشد. وی در این باره گفت: مجلس انقلابی به کابینه شما بالاترین رای را داده است، این حمایت نافی وظیفه نظارتی مجلس نیست، نمایندگان ملت در برابر حقوق مردم و مصالح کشور با احدی تعارف ندارند ضمن تشکر ویژه از شاهکار دولت در ارتقا سلامت و کاهش قربانیان کرونایی، ظاهرا بعضی از دولتمردان و نیز زیرمجموعه‌هایشان، معاونان وزرا یا استانداران یا تاکید جنابعالی بر تعامل با نمایندگان را فراموش کرده‌اند یا به حرف شما اعتقادی ندارند و به جای تعامل روزه تغافل گرفته‌اند.

امامی راد تاکید کرد: آقای رییس جمهور از شما خواهش می‌کنم و به شما تذکر می‌دهم بر زیرمجموعه‌هایتان نظارت بیشتری بفرمایید تا بدانند تعامل با مجلس به نفع دولت، مجلس و مردم است.

تذکرات شفاهی نمایندگان به مسئولان اجرایی

بابایی کارنامی نماینده مردم ساری در مجلس با برشمردن برخی ایرادات لایحه ارائه شده بودجه ۱۴۰۱ توسط دولت گفت: بودجه سال ۱۴۰۱ بدون پشتوانه علمی و منطق اجتماعی ارائه شده است.

ایری نماینده مردم کردکوی در مجلس خطاب به وزیر ورزش، خواستار تعیین تکلیف وضعیت زمین چمن مصنوعی کردکوی و همچنین سالن تختی بندر ترکمن شد.

محمدصالحی نماینده مردم فریدن در مجلس از افزایش قیمت نهاده های دامی به دنبال قوت گرفتن حذف ارز ترجیحی خبر داد.

دنیامالی نماینده مردم بندرانزلی در مجلس با بیان مشکلات صیادان در استان گیلان گفت: وزارت جهاد کشاورزی فکری برای حل مشکلات صیادان گیلانی بکند.

همتی  نماینده مردم شاهین دژ در مجلس با اشاره به ضرورت نظارت وزیر صمت بر قیمت کالاها، گفت: مردم روستاها از نبود اینترنت و ضعیف بودن آنتن تلفن همراه ناراحت هستند.

رحیمی جهان آبادی نماینده مردم تربت جام در مجلس با اشاره به قول های رئیس جمهور در استفاده از اهل سنت در پست های سیاسی، گفت: آقای نیکزاد، آقای امیرآبادی و صولت مرتضوی در ایام انتخابات هنگام مذاکره با اهل سنت حضور داشتند و برای احیای حقوق اهل سنت تلاش کردند، اما تاکنون کاری صورت نگرفته است.

تذکرات کتبی نمایندگان به مسئولان اجرایی کشور

در ادامه نشست امروز، روح اله متفکرآزاد تذکرات کتبی نمایندگان خطاب به مسئولان اجرایی کشور را به شرح زیر قرائت کرد:

- تذکر ذبیح الله اعظمی نماینده جیرفت و عنبر آباد و ۲۹ نفر از نمایندگان به وزیر راه و شهرسازی: ضرورت اعزام هیأت کارشناسی جهت بررسی دلایل ریزش بخشی از پل دوم هلیل شهرستان جیرفت.

- تذکر علیرضا نظری نماینده خمین و ۲۱ نفر از نمایندگان به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی: علت عدم توجه و رسیدگی به وضعیت نامطلوب خدمات و امکانات رفاهی سازمان تأمین اجتماعی در شهرستان خمین.

- تذکر ابراهیم نجفی نماینده آستانه اشرفیه و ۱۴ نفر از نمایندگان به وزیر نیرو: لزوم پاسخگویی وزیر نیرو به مکاتبات نمایندگان.

- تذکر احمد محرم زاده یخفروزان نماینده اهر و هریس و ۱۸ نفر از نمایندگان به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی: ضرورت اجرای کامل قانون جامع معلولان کشور.

- تذکر زهرا شیخی نماینده اصفهان به رئیس جمهور و وزیر صنعت، معدن: ضرورت اجرای کامل قانون هوای پاک و تدبیر اقدام فوری در خصوص آلودگی هوا و ضرورت  نظارت و برخورد با صنایع آلاینده.

- تذکر حسن نوروزی نماینده رباط کریم و بهارستان و ۶ نفر از نمایندگان به وزیر امور اقتصادی و دارایی: علت عدم اقدام به موقع برای ترخیص کالاهای فاسدشدنی در گمرک.

- تذکر سید حمیدرضا کاظمی نماینده پلدختر به وزیر راه و شهرسازی و نیرو: ضرورت تخصیص اعتبار جهت تسریع در اصلاح مسیر خرم آباد – پلدختر و لزوم تسریع در احداث سدهای حوزه انتخابیه و ضرورت تکمیل دیواره حفاظتی شهرستان پلدختر و معمولان و ضرورت تسریع در بازسازی ایستگاه پمپاژ کشاورزی روستاهای حوزه انتخابیه که در سیل ۹۸ خسارت جدی دیدند. همچنین در تذکری به وزیر اقتصاد و دارایی: ضرورت استمهال وام‌های پرداختی به مردم پلدختر و معمولان بابت خسارت سیل ۹۸ و نیز لزوم اختصاص تسهیلات جهت ۲۵۰ هزار هکتار زمین کشاورزی از بین رفته در سیل ۹۸.

- تذکر ابوالفضل ابوترابی نماینده نجف آباد به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: درباره عدم صلاحیت شورای انقلاب فرهنگی در خصوص سند ملی وقف.

- تذکر حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر و ۵۹ نفر از نمایندگان به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره لزوم اصلاح و ارتقای حقوق مستمری بگیران حداقلی سازمان تامین اجتماعی.

- تذکر محمدرضا احمدی نماینده رشت به رئیس جمهور و وزیر کشور درباره ضرورت حل مشکل پسماند کشور.

- تذکر کیومرث سرمدی واله نماینده اسدآباد و ۴۷ نفر از نمایندگان به رئیس جمهور و وزیر بهداشت درباره ضرورت بازنگری در حذف ردیف های بودجه دانشگاه های علوم پزشکی شهرهای محروم و دوردست در بودجه ۱۴۰۱.

- تذکر محسن پیرهادی نماینده تهران و ۵۷ نفر از نمایندگان به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره لزوم بازنگری در نحوه و زمان بندی رتبه بندی روزنامه های کشور.

- تذکر حسین محمدصالحی دارانی نماینده فریدن و ۵۶ نفر از نمایندگان به رئیس جمهور درباره لزوم رسیدگی به وضعیت حقوق و بیمه معلمان خرید خدمات.

- تذکر جبار کوچکی نژاد نماینده رشت و ۴۵ نفر از نمایندگان به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص لزوم استخدام کادر درمان داوطلب زمان همه گیری بیماری کووید ۱۹. همچنین تذکر وی و ۵۶ نفر از نمایندگان به وزیر بهداشت و درمان درباره لزوم تجهیز مراکز خدمات بهداشتی روستاها.

در انتهای جلسه، علی نیک زادثمرین زنگ پایان نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی را راس ساعت ۱۲ و ۱۱ دقیقه به صدا درآورد.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی، افزود: نشست آتی صحن روز (یکشنبه، ۱۹ دی ماه) ساعت ۷ و ۴۵ دقیقه با ادامه دستور کار هفتگی مجلس برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

کد خبر 4277

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =