کد خبر 4285
۱۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۸

گزارش اختصاصی؛

رای ناپلئونی تلفیق به کلیات بودجه/ احتمال رای استمزاجی پیش از حضور رئیسی در مجلس

رای ناپلئونی تلفیق به کلیات بودجه/ احتمال رای استمزاجی پیش از حضور رئیسی در مجلس

کلیات لایحه بودجه 1401 فقط با یک رای بیشتر از حداقل آرا از هفت خوان کمیسیون تلفیق عبور کرد اما این رای ناپلئونی و شکنده و احتمال برگزاری رای استمزاجی پیش از حضور رئیسی در جلسه روز یکشنبه نشان از حجم اعتراضات نمایندگان به بودجه است.

پایگاه خبری تحلیلی نمایندگان ما- محمدرضا اخوان نیلچی: کلیات لایحه بودجه 1401 عصر روز سه شنبه 14 دی در کمیسیون تلفیق به تصویب رسید اما این رای ناپلئونی و شکننده بود زیرا فقط 21 رای آورد که نشان دهنده رای لبه مرزی و یک رای بالاتر از کف رای لازم است. همچنین 14 نماینده مخالف کلیات لایحه بوده و 2 رای هم ممتنع بود؛ تحلیل آرا نشان می‌دهد که اعتراضات نمایندگان به کلیات بودجه 1401 قال توجه است.

در روز رای گیری کمیسیون تلفیق به کلیات لایحه بودجه 8 نماینده عضو کمیسیون تلفیق در این رای گیری غایب و یا بدون رای بودند و باید مشخص شود چرا آنها غایب بوده و یا در رای گیری شرکت نکردند.

*تشکیک 2 رای در رأی گیری مهم بودجه! 

در همین راستا شنیده‌های "نمایندگان ما" حاکی است که چند نفر از نمایندگان مجلس که با شروع رای گیری درباره کلیات لایحه بودجه 1401 خارج از کمیسیون تلفیق بودند با اطلاع از وضعیت و کیفیت آرا و انتقادات، بلافاصله خود را صحن کمیسیون تلفیق رساندند و باعث شدند که کلیات لایحه بودجه با یک رای بالاتر از حد نصاب به تصویب برسد البته در این بین هم در 2 رای تشکیک شده است.

رای آوری کلیات لایحه بودجه به نحوی بود که به نظر می رسد نمایندگان مجلس در صحن علنی این لایحه را شخم زده و انتظارات زیادی انتقادات زیادی را وارد کنند و پیشنهادات متعددی را برای اصلاح لایحه بودجه و به ریل آوردن آن بر اساس قانون ساختار بودجه که اتفاقاً خود مجلس آن را تصویب کرده است ارائه خواهند کرد.

دولت هم به دلیل احساس خطری که در خصوص احتمال رای منفی صحن علنی مجلس به کلیات لایحه بودجه دارد رئیس جمهور را به گود مجلس کشانده تا بتواند مانع از افزایش تعداد مخالفین کلیات لایحه بودجه 1401 شود.

*صدای نمایندگان شهرستانی درآمده است 

برخی از مواردی که در لایحه بودجه صدای نمایندگان شهرستانی را در مجلس در آورده است می توان به حذف ردیف بودجه دانشگاه های شهرستانی اشاره کرد زیرا با این کار کل بودجه دانشگاه‌ها در اختیار وزیر علوم قرار گرفته و او می‌تواند بودجه کمتری به یک واحد دانشگاهی داده و بودجه بیشتری به واحد دانشگاهی دیگر بدهد به همین دلیل تمرکز بودجه در اختیار وزارت علوم است و عدالت بودجه‌ای موسسات آموزشی ذبح خواهد شد در حالی که همین موضوع شفافیت بودجه ای را زیر سوال و نافی روشنگری حداکثری است همچنین این کار باعث کاهش حریت نمایندگان در اظهارنظرات شان می شود زیرا تلاش می‌شود تا دهان نمایندگان منتقد با اعطای بودجه به ادارات و دانشگاههای شهرستانی بسته شود.

 یکی دیگر از انتقادات نمایندگان به کلیات لایحه بودجه موضوع ادغام دانشگاههاست در حالی که چنین چیزی باید طبق قانون انجام شود ولی هم اکنون چنین رویه ای را شاهد نیستیم. ضمن اینکه بسیاری از بودجه های پروژه های عمرانی شهرستان‌ها هم با حذف ردیف مواجه شده اند و عملاً اجرای این پروژه ها منجر به معطل ماندن توسعه شهرستانها و مناطق محروم شده و پیشرفت آنها در هاله‌ای از ابهام قرار می‌گیرد.

کاهش میانگین حقوق بازنشستگان هم از دیگر مواردی است که نمایندگان مخالف کلیات لایحه بودجه به آن اعتراض دارند زیرا پیشتر میانگین حقوق سال های ۲۹ و ۳۰ خدمت، ملاک حقوق بازنشستگی افراد بوده است ولی یک سال به میانگین این سالها افزوده شده و میانگین حقوق سه سال یعنی سال‌های 28، 29 و 30 خدمت، ملاک حقوق بازنشستگی تعیین شده که در صورت تصویب این تغییر احتمال اعتراض عمومی بازنشستگان زیاد است.

*نقد جدی وکلای ملت به حذف ارز 4200 

یکی دیگر از انتقادات نمایندگان مجلس که احتمالاً در رای خود به کلیات بودجه ۱۴۰۱ این اعتراض را نشان خواهند داد به حذف ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی بازمی‌گردد؛ نمایندگان مجلس در این باره معتقدند که زیرساخت‌های لازم برای حمایت از اقشار مستضعف و متوسط به پایین جامعه با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی وجود ندارد و دولت هیچ‌گونه ساز و کار جبرانی در نظر نگرفته است.

برخی اخبار و تحلیل ها حکایت از آن دارد که با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی که به منظور تامین کالاهای اساسی در سال ۱۳۹۷ و در دولت روحانی تصویب شده بود قیمت مرغ به کیلویی ۷۰ هزار تومان و قیمت گوشت قرمز به کیلویی ۲۰۰ هزار تومان خواهد رسید، این در حالی است که دولت اعطای یارانه نقدی را به عنوان ساز و کار جبرانی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در نظر گرفته است که نمایندگان مجلس به شدت با این رویه مخالف هستند و می‌گویند اجرای این کار و روش موجب افزایش شدید تورم شده و احتمالاً تورم سالیانه به بالای ۶۰ درصد خواهد رسید لذا نمی‌توانیم به بهانه اجرای سیاست‌های انقباضی در کشور معیشت مردم را دچار مشکل کنیم.

از دیگر مواردی که احتمالاً نمایندگان مجلس اعتراض خود را در روز یکشنبه هفته آینده و هنگام رای به کلیات لایحه بودجه نشان خواهند داد به موضوع نفت در لایحه بودجه ۱۴۰۱ باز می‌گردد که چرا این بخش به مانند سنوات قبل است ضمن اینکه تاریکخانه بودجه شرکت‌های دولتی هم همچنان برقرار است.

*مجلس خواستار اصلاحات ساختاری بودجه است 

مجلس خواستار اصلاحات ساختاری در لایحه بودجه است که پیش تر آن را تصویب کرده بود و معتقد است دولت با چند تغییر کوچک در لایحه بودجه ۱۴۰۱ نمی تواند بگوید قانون اصلاح ساختاری بودجه اجرا شده است.

از دیگر نگرانی های نمایندگان درباره لایحه بودجه ۱۴۰۱ نظم و انضباط بودجه‌ای بخش‌های مختلف اقتصادی کشور است ضمن اینکه آنها به کسری بودجه حداقل ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی بودجه ۱۴۰۱ انتقاد دارند.

احتمال رای استمزاجی مجلس در روز یکشنبه ۱۹ دی درباره کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۱ بسیار زیاد است که البته این رای استمزاجی پیش از آغاز جلسه علنی و قبل از حضور رئیس جمهور و دولتمردان در صحن علنی مجلس انجام می‌شود و به همین دلیل اگر دولت و هیات رئیسه مجلس با مشخص شدن کیفیت آرای استمزاجی به این نتیجه برسند کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۱ رای لازم را در صحن علنی مجلس نمی آورد دست به دامان آیت الله رئیسی به منظور حضور در مجلس خواهند شد تا او بتواند با اظهار نظرات خود کمی از انتقادات و رای های منفی نمایندگان به کلیات لایحه بودجه را بکاهد.

عملکرد منفی و غیر قابل پذیرش برخی وزرا بعد از گذشت ۱۳۴ روز از رای اعتماد از مجلس و عدم پاسخگویی آنان به تماس‌های تلفنی نمایندگان مجلس و عدم رضایت جامعه از انتصابات دولت و روی کار آمدن تعدادی از عناصر اصلاح طلب و حامی دولت روحانی با چهره‌ های مذهبی و انقلابی بر حجم اعتراضات وکلای مردم در مجلس شورای اسلامی افزوده است که احتمال تبلور این اعتراضات در رای به کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۱ بسیار زیاد است.

انتهای پیام

کد خبر 4285

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۷
    0 0
    بودجه که نیست باج دادن به نهاد هاست