کد خبر 4451
۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۵

گزارش اختصاصی؛

نه مجلس به توافق موقت در مذاکرات وین

نه مجلس به توافق موقت در مذاکرات وین

روند مذاکرات وین در حال پیگیری است و طرفین بارها جلسات مستمری با یکدیگر داشته و به پایتختها تردد داشته اند تا مشورت کنند؛ یکی از موضوعات توافق موقت است اما مجلس تا کنون با این موضوع مخالفت کرده است.

پایگاه خبری تحلیلی نمایندگان ما،  جمهوری اسلامی ایران از سال ۱۳۹۸ و یک‌سال پس از خروج آمریکا از برجام به تدریج و بر اساس قانون کاهش تعهدات برجامی اجرای برخی اقدامات که پیشتر آنرا اجرایی کرده بود متوقف کرد زیرا طرف غربی (آمریکا و اروپا) به وظایف و تعهدات خود در برابر ایران عمل نکرده و تهران معتقد بود که نتوانسته از برجام انتفاع لازم را داشته باشد.

مذاکرات وین در دولت سیزدهم از 18 آذر و توسط علی باقری مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران آغاز شد این در حالی است که هم دولت تغییر پیدا کرده بود و هم تیم اصلی مذاکره کننده ولی این بار تهران با عزمی راسخ تر و قاطع تر و مثال زدنی، حقوق خود را پیگیری کرد.

اصرار تهران مبنی بر اینکه آمریکا به دلیل خروج از برجام حق مذاکره ندارد و ایران فقط با 1+4 مذاکره می کند توانست آخرین میخ را بر تابوت خواسته های ناحق ایالات متحده بزند.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه کشورمان گفت: طرف‌های مقابل تردید نکنند که اگر بخواهند یک امتیاز بدهند و ۱۰ امتیاز بگیرند رد شدنی است و جمهوری اسلامی ایران هرگز زیر بار این روش نخواهد رفت.

جمهوری اسلامی در این دور از مذاکرات، علاوه‌ بر «لغو کامل» تحریم‌های واشنگتن و دریافت «ضمانت» از طرف آمریکایی، «جبران خسارت‌های وارد شده به ایران» را شرط کرده است.

اخبار حاشیه ای منتشر شده از مذاکرات وین حول و حوش توافق موقت است و برای بررسی این موضوع با حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت وگو کردیم.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی نمایندگان ما، با اشاره به احتمال توافق موقت در مذاکرات وین اظهار داشت: ما منافع ملت را در هر شرایطی در نظر می‌گیریم و براساس سه اصل عزت، حکمت و مصلحت بایستی در تمامی امورات حرکت کنیم.

حاجی دلیگانی افزود:‌ در این دوره از مذاکرات به تیم مذاکره کننده کشورمان به نسبت تیم قبلی اطمینان بیشتری داریم و نگرانی ما از اینکه همان مواضع و اصولی کشور، نظام و منافع ملت در مذاکرات تکرار شود وجود ندارد و به آنها اطمینمان داریم که آنها همواره بر اصول پایبند هستند.

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بارها رئیس جمهور بیان کردند که قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها کمک‌کننده به دستگاه دیپلماسی بوده و مذاکرات بر  همین اساس دنبال می‌شود. البته مجلس هم معتقد است که هیچگاه نباید از این قانون تخطی شود و اگر بنا است مذاکرات ادامه داشته باشد بایستی قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم در دستور کار مذاکره‌کنندگان باشد.

حاجی دلیگانی عنوان کرد: درباره مباحثی که هم‌اکنون در وین دنبال می‌شود دیدگاه مجلس آن است که اگر قرار است دست به تصمیمی بزنیم که به نوعی کار موقت و توافق موقت در آن باشد بایستی طرفین موضوعات را به صورت همزمان انجام دهند و نقد در برابر نقد انتظار مجلس از مذاکرات فعلی است.

**جمهوری اسلامی تعهد نسیه را نمی‌پذیرد

وی افزود: اگر بنا است که بپذیریم درباره درصدی از میزان غنی‌سازی تصمیم‌گیری کنیم همین امروز و همین ساعت باید طرف مقابل تصمیم‌گیری کند که رسماً و از طریق کانال رسمی و شفاف هماهنگی‌های لازم بین بانک مرکزی سوئیس و ... با بانک مرکزی ایران به منظور مبادلات بانکی صورت گیرد و بخشی از طلب‌هایی که ما داریم از طریق کانال رسمی وارد کشورمان شود.

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: جمهوری اسلامی تعهد نسیه را نمی‌پذیرد و فقط توافق نقد در برابر نقد را ملاک عمل می‌دانیم.

حاجی دلیگانی خاطرنشان کرد:‌ اگر این مبادله پایاپای در مرحله اول انجام شد می‌توانیم یک گام دیگر برداریم و مبادله پایاپای دیگری را در فاز دوم انجام دهیم که البته عامل این بی‌اعتمادی طرف غربی و بدعهدی و عدم تعهد آنها نسبت به وظایف سابق‌شان است.

وی با بیان اینکه ملت ایران در سختی قرار دارند و همه ما این موضوع را درک می‌کنیم، عنوان کرد: یک ایرانی عزت خود را هیچگاه در مقابل راحتی زودگذر فدا نمی‌کند. 

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: هم‌اکنون قرارگاهی برای هدایت مذاکرات وجود دارد تا دیپلماسی در خدمت میدان و میدان در خدمت دیپلماسی باشد و این دو موضوع با یکدیگر حرکت خواهند کرد. البته ما شاهد آن هستیم که قرارگاه دیگری برای بی‌اثر کردن تحریم‌ها وجود دارد که اتفاقاً فعال‌تر از گذشته است و اگر غربی‌ها نخواهند به خواسته‌های به حق ما تمکین کنند ما طوری برنامه‌ریزی کرده‌ایم که محتاج التماس به آنها نباشیم.

انتهای پیام

کد خبر 4451

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =