کد خبر 4488
۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۷

شورای نگهبان به رتبه‌بندی معلمان چه ایراداتی وارد کرده است؟

افزایش بار مالی مهم‌ترین ایراد به لایحه رتبه‌بندی
شورای نگهبان به رتبه‌بندی معلمان چه ایراداتی وارد کرده است؟

شورای نگهبان، مصوبه رتبه‌بندی معلمان را برای رفع اشکالات به مجلس فرستاد؛ اما چه اشکالاتی به مصوبه گرفته شده است؟ ماده ۵ لایحه رتبه‌بندی معلمان بحث افزایش بار مالی آن است که مغایر با اصل ۷۵ قانون اساسی شناخته شده و از ایرادات و ابهامات شورای نگهبان است.

 به گزارش نمایندگان ما، شورای نگهبان لایحه رتبه‌بندی معلمان را  به مجلس برگرداند. ابهامات مطرح شده رتبه بندی معلمان از سوی شورای نگهبان سبب بازگشت این طرح به مجلس شد.

رتبه‌بندی معلمان از اوایل دهه ۹۰ مطرح شد و پس از یک دهه کش و قوس و حتی اجرای بخش‌هایی از قانون مدیریت خدمات کشوری با نام رتبه‌بندی معلمان، این لایحه در آخرین روزهای دولت دوازدهم به مجلس ارسال و پس از تصویب در مجلس برای اعلام نظر شورای نگهبان ارسال شده است.

یک عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: شورای نگهبان به برخی از موارد لایحه رتبه‌بندی معلمان ایراد گرفته است که برطرف کردن آن، کار پیچیده‌ای نیست و هفته آینده جلسه‌ای در کمیسیون با حضور اعضای شورای نگهبان و دولت برگزار خواهد شد تا اشکالات رفع شود.

وی افزود: مشکل اصلی ایراد اصل ۷۵ و تأمین بار مالی است که باید بین مجلس و دولت بر روی نوشتن موارد این قانون توافق نظر حاصل شود.

در ماده ۷ لایحه رتبه‌بندی معلمان که در صحن علنی مجلس حذف شد، آمده بود: تخصیص رتبه‌های پنجگانه به نحوی خواهد بود که با اجرای نظام رتبه بندی معلمان و احراز شرایط براساس ماده (۴) این قانون، همواره در هر استان حداقل سی درصد (۳۰%) از معلمان مشمول در آموزشیار معلم، حداقل سی درصد (۳۰%) در رتبه مربی معلم، حداکثر بیست درصد (۲۰%) در رتبه استادیارمعلم، حداکثر ده درصد (۱۰%) در رتبه دانشیارمعلم و حداکثر ده درصد (۱۰%) در رتبه استادمعلم قرار گیرند.

اشکالاتی که شورای نگهبان به مصوبه مجلس برای رتبه‌بندی معلمان گرفته بدین شرح است:

۱.در تبصره ماده ۲، منظور از معیارهای ماده (۴۲) قانون مدیریت خدمات کشوری ابهام دارد، پس از رفع ابهام اظهار نظر خواهد شد.

۲.ماده ۴:

۲.۱. از جهت اولویت‌بندی میان شاخص‌های مذکور در اعمال نظام رتبه‌بندی، ابهام دارد، پس از رفع ابهام اظهارنظر خواهد شد.

۲.۲. از این جهت که سنوات تحصیل در مراکز تربیت معلم نیز مبنای امتیاز در فرآیند رتبه‌بندی خواهد بود یا خیر، ابهام دارد، پس از رفع ابهام اظهارنظر خواهد شد.

۲.۳. از این جهت که در تبصره، منظور از عبارت «کماکان معلم هستند»، تصدی و اشتغال به معلمی است با این که افرادی که علی رغم عدم اشتغال مستقیم به معلمی، عنوان شغلی آنها معلم ذکر شده است را نیز شامل می‌شود ابهام دارد، پس از رفع ابهام اظهارنظر خواهد شد.

۳.ماده ۵، با توجه به اینکه تغییرات ایجاد شده نسبت به لایحه، منجر به افزایش بار مالی اجرای مصوبه خواهد شد، مغایر اصل ۷۵ قانون اساسی شناخته شد.  

۴.در ماده ۶:

۴.۱. اطلاق اجرای نظام رتبه‌ بندی نسبت به حالتی که منجر به افزایش بیش از میزان مذکور در لایحه (۲۵ درصد افزایش نسبت به میانگین حقوق و فوق العاده‌های مستمر مشمولین قانون مدیریت خدمات کشوری) می‌گردد، مغایر اصل ۷۵ قانون اساسی شناخته شد.

۴.۲. در بند ۲، تعیین حداقل دریافتی مشمولین بر اساس معیار درصدی از مجموع حقوق و فوق العاده‌های بعضی از اعضای هیئت علمی دانشگاه تهران، مغایر بند ۱۰ اصل سوم قانون اساسی شناخته شد.

۴.۳. در تبصره ۳، از این جهت که مشخص نیست چنانچه پس از اعمال نظام رتبه‌بندی، منابع مالی لازم برای پرداخت از تاریخ ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ پیش از میزان مذکور باشد، چگونه عمل خواهد شد ابهام دارد؛ پس از رفع ابهام اظهار نظر خواهد شد.

۴.۴. اطلاق منوط شدن اجرای مصوبه در سالهای آتی به پیش بینی در بودجه‌های سنواتی، مغایر بند ۱۰ اصل سوم قانون اساسی شناخته شد.

۵.در ماده ۷:

۵.۱. اطلاق تفویض تعیین نحوه تشکیل هیات‌های ممیزه و همچنین شرایط توقف و تزل رتبه به آئین نامه مذکور، مغایر اصل ۸۵ قانون اساسی شناخته شد.

۵.۲. حضور دو نفر از اعضای کمسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی در فرآیند تهیه آیین نامه از این جهت که در تهیه آیین نامه مشارکت خواهند داشت یا صرفاً بر این فرایند نظارت می‌کنند، ابهام دارد، پس از رفع ابهام اظهار نظر خواهد شد.

تذکر:

در ماده ۲، در بند ۱-۳- عبارت «ارزش‌های اسلامی»، به عبارت «ارزش های اسلامی و انقلاب اسلامی»، اصلاح شود.

لازم به ذکر است، سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرده است که لایحه رتبه‌بندی معلمان فقط برای رفع برخی ابهامات و اشکالات به مجلس برگشته و این شورا با اهداف این لایحه موافق است.

انتهای پیام

کد خبر 4488

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۳۰
    0 0
    نمایندگان مجلس یازدهم با سلام اگر صندوق ذخیره فرهنگیان دست یهود هم بود اینقدر به فکر غارت آن نمی‌نشستند که نمایندگان مجلس یازدهم به غارت آن نشیتندد که آن را دولتی کنند مگر دولت ندار است که پس انداز یک میلیون و نیم معلم بازنشسته و شاغل را میخواهید به دولت ببخشید هر چند ندار هم باشد و کفگیر به ته دیگ هم رسیده باشد این حق ناس است چون خیلی از فرهنگیان شاغل و بازنشسته عضو این صندوق نشدند و حتی حق آنها هم که معلم هستند به دلیل نپرداختن حق عضویت نیست چه برسد به دولت کجای دنیا چنین حق ناس بزرگی انجام میدهند از پس انداز قشری بر میدارند که به دولت کمک کنند نامه آیی به نمایندگان مجلس یازدهم
  • IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۳۰
    0 0
    نمایندگان مجلس یازدهم با سلام اگر صندوق ذخیره فرهنگیان دست یهود هم بود اینقدر به فکر غارت آن نمی‌نشستند که نمایندگان مجلس یازدهم به غارت آن نشیتندد که آن را دولتی کنند مگر دولت ندار است که پس انداز یک میلیون و نیم معلم بازنشسته و شاغل را میخواهید به دولت ببخشید هر چند ندار هم باشد و کفگیر به ته دیگ هم رسیده باشد این حق ناس است چون خیلی از فرهنگیان شاغل و بازنشسته عضو این صندوق نشدند و حتی حق آنها هم که معلم هستند به دلیل نپرداختن حق عضویت نیست چه برسد به دولت کجای دنیا چنین حق ناس بزرگی انجام میدهند از پس انداز قشری بر میدارند که به دولت کمک کنند نامه آیی به نمایندگان مجلس یازدهم