کد خبر 4521
۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۸

گزارش اختصاصی؛

خرید سربازی؛ شاید وقتی دیگر!

خرید سربازی؛ شاید وقتی دیگر!

با انتشار خبر مصوبه کمیسیون تلفیق درباره خرید خدمت سربازی برای مشمولان غایب در خارج از کشور، بارقه ای از امید برای مشمولان داخل کشور به وجود آمد که شاید موضوع خرید خدمت سربازی در بودجه ۱۴۰۱ شامل حال آن ها هم شود.

پایگاه خبری تحلیلی نمایندگان ما: از سال ۱۳۹۴، شرایطی در قانون بودجه پیش‌بینی شد که طبق آن، کلیه مشمولان خدمت وظیفه عمومی که بیش از هشت سال غیبت دارند، با پرداخت جریمه، مدت زمان غیبت را تسویه کرده و معاف شوند، این روال تا بودجه سال ۱۳۹۷ ادامه داشت تا اینکه تبرصره مربوط به خرید جریمه سربازی مشمولان غائب، در بودجه ۱۳۹۸ حذف شد.

از آن زمان تاکنون، در ایام بررسی لوایح بودجه سالیانه مباحثی برای خرید خدمت سربازی مطرح می شد که به سرانجامی نرسید؛ بدیهی است که این کار باید با رعایت اصل ۱۱۰ قانون اساسی درخصوص اختیارات رهبر معظم انقلاب و با پیشنهاد و نظر نیروهای کل مسلح انجام شود.

در بودجه سال ۱۴۰۱ نیز علی رغم اینکه دولت پیشنهادی برای خرید خدمت سربازی چه برای مشمولان غایب خارج از کشور و چه برای مشمولان غایب داخل کشور نداشت، ‌پیشنهاداتی در کمیسیون تلفیق برای تعیین تکلیف این موضوع مطرح شد.

خرید سربازی؛ شاید وقتی دیگر!

طبق توضیح محمدرضا میرتاج الدینی عضو کیمسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱،  کمیسیون تلفیق تصویب کرد «آن دسته از مشمولان غایب خارج از کشور که پنج سال از زمان فراخوان آنان به خدمت زیر پرچم می‌گذرد، در سال آینده با رعایت اصل ۱۱۰ قانون اساسی می توانند خدمت سربازی شان را خریداری کنند. این شامل مشمولانی می شود که حداقل ۵ سال از غیبت آن‌ها گذشته باشد. آن ها می توانند با پرداخت ۱۵ هزار یورو نسبت به خرید خدمت سربازی اقدام کنند. هدف از این مصوبه این است که این افراد برای تردد به کشور با مشکلی مواجه نشوند.»

خرید سربازی؛ شاید وقتی دیگر!

البته رحیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ در توضیح تکمیلی گفت که نه تنها دولت هیچ برنامه‌ای ارائه نکرده که نظر نیروهای مسلح هم گرفته نشده به همین دلیل این موضوع نهایی نیست و ممکن است یک رای‌گیری مجدد در این باره انجام شود. علاوه بر این که این کار باید با رعایت اصل ۱۱۰ قانون اساسی درخصوص  اختیارات رهبری معظم انقلاب و با پیشنهاد نیروهای کل مسلح انجام شود به همین دلیل شاید یک رای گیری مجدد دراین خصوص شاهد باشیم.

زارع درباره وضعیت خرید خدمت سربازی مسولان غایب داخل کشور نیز این توضیح را داد که در خصوص موضوع خرید خدمت سربازی برای مشمولان داخل کشور در کمیسیون تلفیق پیشنهادی ارائه شد که به دلیل بالا بودن مبالغ رای نیاورد برای مثال در این پیشنهاد برای دیپلم ۲۰۰ میلیون تومان، برای کارشناسی ۲۵۰ میلیون تومان، برای کارشناسی ارشد ۳۰۰ میلیون تومان، برای دکترای عمومی ۴۰۰ میلیون تومان و برای دکترای تخصصی ۵۰۰ میلیون تومان در نظر بود.

اکنون علی رغم مخالفت کمیسیون تلفیق با پیشنهاد خرید خدمت سربازی برای مشمولان داخل کشور، این احتمال وجود دارد که مجددا چنین پیشنهادی در زمان بررسی لایحه بودجه در صحن علنی مطرح شود. پس نمی توان به طور کلی پرونده خرید خدمت سربازی در سال ۱۴۰۱ را بست. نگاه ها منتظر تصمیم نمایندگان در جلسات بررسی جزییات لایحه بودجه است.

انتهای پیام

کد خبر 4521

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =