به گزارش خبرنگار نمایندگان ما، حسن نوروزی نماینده رباط کریم در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (سه شنبه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی سوال خود از فاطمی امین گفت: وزیر صمت قول داد مدیران عامل ایران خودرو و سایپا توسط سهامداران واقعی تعیین شوند و نه دولت. فاطمی امین در برنامه خود اعلام کرد برای تحقق اهداف ملی از یکسو و از سوی دیگر برای هماهنگی بین اهداف ملی و اهداف کسب و کار ایجاد شده در سطح بنگاه نیز همکاری و هماهنگی ایجاد می شود. در این پروژه در وهله اول با ایجاد هماهنگی بین بنگاه های خودروسازی، نقش و وظایف دولت و بخش خصوصی در حوزه مورد نظر تبیین شده و تقسیم کار مشخصی در این خصوص صورت می گیرد تا دولت بتواند با پرهیز از تصدی گری به نقش هدایت، حمایت و نظارت خود به نحو مطلوب بپردازد و بخش خصوصی نیز نقش و وظایف خود را ایفا کند.
وی با اشاره به اینکه دولت کلاً ۵ درصد از سهام ایران خودرو و بین ۱۶ تا ۱۷ درصد از سهام سایپا را در اختیار دارد، چه کسی گفته است شما می توانید مدیرعامل این دو خودروسازی را تعیین کنید، ادامه داد: در کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱، روز گذشته بحث بود که اگر مالیات کلیه کارکنان دولت ۱۰ درصد تعیین شود، بین ۲۵ تا ۳۰ هزار میلیارد تومان بودجه کاهش می یابد. شما امسال ۱۸ هزار میلیارد تومان بدهی داشته اید که با گران کردن خودرو ۶ هزار میلیارد تومان از آن را از جیب مردم برداشتید!
نوروزی گفت: آیا خدا و خلق خدا از ما به عنوان نمایندگان مردم می پسندد که بنشینیم و به شما نگاه کنیم و شما خودروسازی ها را در اختیار عده ای از نورچشمی ها و افراد خاص قرار دهید؟ شرعاً، عقلاً و وجداناً اگر سهامداری خودروسازی ها به بخش خصوصی تعلق دارد، چرا آن را واگذار نمی کنید.
نوروزی با اشاره به اینکه مدیران ایران خودرو و سایپا هزاران میلیارد تومان بدهی برجای گذاشته اند و این رقم در سال جاری به ۱۸ هزار میلیارد تومان رسیده است، ادامه داد: اگر خودروسازی ها زیانده هستند، چرا آنها را به مالکان اصلی واگذار نمی کنید؟ مالکانی که اعلام می کنند اگر خودروسازی ها یک سال به آنها تحویل داده شود و نتوانند آنها را سودده کنند، تمام سهام خود را واگذار می کنند.
از وضعیت ناگوار صنعت خودروسازی تا ۲ سال دیگر خارج می شویم
سیدرضا فاطمی امین وزیر صمت در پاسخ به این سوال گفت: بنگاه داری را برای دولت آفت می دانم و تمایل ندارم که وزارت صمت در این زمینه اقداماتی داشته باشد. در حال حاضر در شرکت ایران خودرو ۸ درصد بانک ها(صادرات، تجارت و ملت)، ۵.۷ درصد سازمان گسترش، ۲۵ درصد شرکت کروز، ۳ درصد صندوق بازنشستگی فولاد، ۵ درصد آتیه صبا، ۵ درصد سرمایه گذاری ملی، ۲۵ خود سهام داری، سهامدار هستند.
وزیر صمت بیان کرد: ترکیب هیات مدیره ایران خودرو براساس سهام ها مشخص شده است و به آرای این ترکیب خدشه ای وارد نیست که اگر مشکلی داشت، سازمان بورس ورود می کرد. با این حال با تعلق گرفتن دو صندلی به سازمان گسترش مخالف هستم چرا که حضور دولت در شرکت ها را زیبنده نمی دانم.
فاطمی امین درخصوص سهام های شرکت سایپا گفت: ۱۷ درصد سازمان گسترش، ۱۵.۶ درصد صندوق بازنشستگی فولاد و ۴۰ درصد خود سهام داری داریم که ترکیب هیات مدیره این شرکت نیز قانونی است و خدشه ای به آن وارد نمی شود، با این حال به دنبال واگذاری سهام های دولت به صورت بلوکه به سرمایه گذاران هستیم، چرا که با حضور سرمایه داران خرد، مدیریت شرکت های خودروساز با مشکل مواجه می شود.
عضو کابینه دولت سیزدهم بیان کرد: در اسرع وقت سهام های سازمان گسترش به سهامداران خصوصی واگذار می شود. ما به عنوان دولت با سهامداری در شرکت ها و بنگاه ها مخالف هستیم، این آفتی است که از گذشته شکل گرفته است که در اسرع وقت از آن خارج خواهیم شد و تمرکز وزارتخانه را بر روی کارهای مدیریتی می گذاریم، چرا که نمی خواهیم مشکلات این بنگاه ها برگردن دولت بیفتد.
وی ادامه داد: ترکیب هیات مدیره این بنگاه ها قانونی بوده و هیچ گزارش تخلفی از سوی سازمان بازرسی و سازمان بورس ارائه نشده است، با این حال دغدغه آقای نوروزی را قبول دارم اما این مسئله ای است که به ما با ارث رسیده و در اسرع وقت باید آن را حل کنیم.
این عضو کابینه دولت سیزدهم درخصوص مقایسه کردن شرکت های خودروساز توضیح داد: نحوه قیمت گذاری شورای رقابت کاری کرد که شرکت هایی که بر پایه واردات بودند، سود کردند و شرکت هایی که در بر پایه تولید بودند، زیانده شدند. این امر به دلیل نظام قیمت گذاری است که باید هر چه زودتر مسئله حل شود.
فاطمی امین با بیان اینکه در سایر صنایع از جمله غذایی، نساجی، لوازم خانگی و... چالش هایی وجود دارد، گفت: خوشبختانه توانستیم با موفقیت مسائل را در سایر صنایع حل کنیم، بنده در روز رأی اعتماد قول دادم قیمت سیمان به قبل از گرانی ها بازگردد و عده ای گفتند در این کشور امکان ندارد کالایی گران شود و دوباره ارزان شود، اما دیدیم در بازه یک ماهه قیمت سیمان به قبل از گرانی ها بازگشت و تا به امروز بازار آن با ثبات بوده است.
وی ادامه داد: در زمینه فولاد نیز همین گونه رفتار شد، قیمت ورق و میلگرد با وجود قطعی کار و بکارگیری یک سوم از توان تولید فولاد مبارکه ثابت ماند. با وجود اینکه دلار به ۳۰ هزار تومان هم رسید.
وزیر صمت با بیان اینکه برای مدیریت صنعت خودرو ۹ پروژه تعریف شده است، توضیح داد: در این پروژه ها بیان شده است که در سال ۱۴۰۱ احیای اولیه صنعت خودرو را خواهیم داشت و به تولید ۶ هزار دستگاه می رسیم، در سال ۱۴۰۲ سرمایه گذاری بیشتر می شود و در نهایت در سال ۱۴۰۴ صنعت خودرو به رشد افتخارآفرینی خواهد رسید. بنابراین باید گفت برای حل مسائل صنعت خودرو به دو سال زمان نیاز داریم تا از آشفتگی خارج شویم.
وی با تاکید بر اینکه وزارت شفاف دارد، گفت: در نظر داریم هر سه ماه یکبار گزارش شفافی از عملکرد وزارتخانه منتشر کنیم، اخیراً جزئیات ۱۰۰ پروژه را برای همه نمایندگان ارسال کرده ایم و امیدواریم با پیگیری ها از وضعیت ناگوار صنعت خودروسازی با اصلاح ساختار و مدیریتی خارج شویم.
در نهایت نوروزی از پاسخ های وزیر صمت به صورت مشروط قانع شد.
انتهای پیام
نظر شما