کد خبر 5185
۱۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۸

گزارش اختصاصی؛

روند بررسی بودجه ۱۴۰۱ در بهارستان

روند بررسی بودجه ۱۴۰۱ در بهارستان

در روند بررسی بودجه در سال ۱۴۰۱ از محل ارز غیر صادراتی و با رعایت سیاست‌های کلی نظام نسبت به صدور مجوز واردات براساس مقررات توسط بخش خصوصی اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی با تعرفه ورودی که به تصویب هیئت وزیران می‌رسد.  

پایگاه خبری تحلیلی نمایندگان ما: بررسی لایحه بودجه از چندی پیش در مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار گرفته است و تا به امروز با رای های مختلف نمایندگان مجلس، بر روی آن تغییرات بسیاری ایجاد شده است.

در نشست علنی شنبه ۱۴ اسفندماه مجلس شورای اسلامی به ریاست علی نیکزاد ثمرین نایب رئیس مجلس شورای اسلامی به بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ کل کشور پرداخت.

همچنین نمایندگان در جلسه علنی سه شنبه ۲۳ بهمن ماه مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی طرح اصلاح ماده ۱۸۲ آیین نامه داخلی مجلس به منظور اصلاح سازوکار بررسی لایحه بودجه سالانه کشور، با بررسی دوفوریتی این طرح با ۱۸۹ رأی موافق، ۵۰ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۴۹ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

 رحیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ مجلس با اشاره به نشست کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۱ برای بررسی بندهای ارجاع شده به این کمیسیون می گوید: در این جلسه بند الحاقی تبصره ۷ در جلسه کمیسیون تلفیق اصلاح و جزییات واردات خودرو تصویب شد.

 به موجب مصوبه کمیسیون تلفیق، به منظور تامین مالی شبکه راه آهن کشور و ایجاد خطوط ریلی مورد نیاز اعم از قطار عادی، برقی، پرسرعت و قطار شهری و تکمیل طرح های نیمه تمام در خطوط ریلی و اصلاح نقاط حادثه خیز در جاده‌ها، توسعه فرهنگ حمل و نقل و ارتقاء مدیریت عبور و مرور و ناوگان حمل و نقل به دولت اجازه داده می‌شود.

در سال ۱۴۰۱ از محل ارز غیر صادراتی و با رعایت سیاست‌های کلی نظام نسبت به صدور مجوز واردات براساس مقررات توسط بخش خصوصی اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی با تعرفه ورودی که به تصویب هیئت وزیران می‌رسد.  

 محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی درباره نحوه بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ می گوید: وقتی لایحه بودجه می‌آید بر اساس آیین‌نامه رسیدگی به لایجه یک شوری است، یعنی ما لایحه را بدون هیچ دخل و تصرفی به کمیسیون‌های تخصصی و بعد کمیسیون تلفیق می‌دهیم، بعد از بررسی‌های کمیسیون تلفیق که آنجا کلیات و جزئیات را بررسی می‌کنند،  دوباره به صحن می‌آید و ما کلیات را تصویب می‌کنیم و بعد وارد جزئیات می‌شویم.

 اما دو سال متوالی است که وضعیت به گونه دیگر است یعنی در سال آخر مجلس دهم نیز این اتفاق افتاد که بعد از اینکه در تلفیق کلیات و جزئیات لایحه بودجه تصویب شده بود، کلیات در صحن رد شد، سال گذشته نیز در بودجه ۱۴۰۰ کلیات در مجلس پس از تصویب در تلفیق رد شد، طبیعتاً وقتی کلیات رد شود باید به دولت بازگردد، به دولت بازگشت و دولت اصلاحاتی انجام داد و مجدداً به مجلس آمد.

در هر حال بررسی لایحه بودجه هم اکنون در مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است و نتایج نهایی آن به زودی توسط نمایندگان اعلام خواهد شد.

انتهای پیام

کد خبر 5185

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =