کد خبر 556
۲۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۳

گزارش اختصاصی؛

وین؛ آزمون دیپلماسی انقلابی

آیا مذاکرات به پای میز می‌رسد؟
وین؛ آزمون دیپلماسی انقلابی

شش دور مذاکرات وین در انتهای دولت دوازدهم بی نتیجه ماند و حالا سکان دیپلماسی کشور در دستان دولت سیزدهم است و هنوز بسیاری از سوالات در زمینه سیاست خارجی دولت سیزدهم بی پاسخ مانده است. برخی اذعان دارند مذاکرات جدید با آمریکا به طور کل غلط است، اما در این میان برخی هم معتقدند که مذاکرات ادامه خواهد داشت.

پایگاه خبری تحلیلی نمایندگان‌ما: آیا رئیسی کار نیمه تمام مذاکرات را تمام می کند؟ آیا مذاکره می کنیم و یا خیر؟ این سوالات اصلی ترین سوالات از دولت سیزدهم است، سوالاتی که پاسخ به آن و با توجه به شعارهای این دولت، چند وجهی است و حائز شروطی خواهد بود.

شش دور مذاکرات وین در انتهای دولت دوازدهم بی نتیجه ماند و حالا سکان دیپلماسی کشور در دستان دولت سیزدهم است و هنوز بسیاری از سوالات در زمینه سیاست خارجی دولت سیزدهم بی پاسخ مانده است. برخی اذعان دارند مذاکرات جدید با آمریکا به طور کل غلط است و اگر آمریکا به برجام باز گردد مجدد از امکانات بین المللی خود در راستای تحریم علیه ایران استفاده خواهد کرد.

اما در این میان برخی هم معتقدند که مذاکرات ادامه خواهد داشت چراکه هنوز حقوقمان در برجام استیفا نشده است. «دولت سیزدهم زیر میز برجام نمی زند» این نواری از اظهارات مجتبی ذوالنور، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیات خارجی برجام است.

ذوالنوری همچنین تاکید دارد قطعا دولت آینده نمی‌گوید، چون برجام ناموفق بوده من برجام را رها خواهم کرد. قطعاً نه سیاست نظام جمهوری اسلامی این است و نه دولت جدید این سیاست را خواهد داشت، بلکه دولت جدید اتفاقاً مدعی ادامه برجام است.

وی به این نکته هم اشاره دارد که «چشم‌اندازی که بنده از آینده دارم این است که در آینده یقیناً سهم مردم ما از برجام بیشتر خواهد شد و یقیناً هم ان‌شاءالله تحریم‌ها بهتر از گذشته و با ضمانت مستحکم تری رفع خواهد شد»

طبق اظهارات بسیاری از کارشناسان ایران از توفیقات برجام بهره زیادی نبرده اما این جای سوال دارد که چرا دولت دوازدهم چه در راستای اجرای برجام و چه عدم اجرای برجام همه چیز کشور را به این توافق گره زد و ظرفیت های داخلی را نادیده گرفت.

مقام معظم رهبری در آخرین دیدار خود با اعضای هئیت دولت دوازدهم گفتند: یک تجربه بسیار مهم در این دوران عبارت است از بی‌اعتمادی به غرب که آیندگان باید از آن استفاده کنند.

ایشان گفتند: در این دولت معلوم شد که اعتماد به غرب جواب نمی‌دهد و آنها کمک نمی‌کنند و هرجا که بتوانند ضربه خواهند زد و اگر جایی هم ضربه نمی‌زنند به این دلیل است که نمی‌توانند. مطلقاً نباید برنامه‌های داخلی را به همراهی غرب منوط کرد زیرا حتماً شکست خواهد خورد.

با همه این تفاسیر در صورت قبول مذاکرات از سوی دولت سیزدهم، مواضع و سیاست ورزی این دولت در قبال مذاکرات تعیین کننده است.

ابوالفضل عمویی در همین زمینه به خبرنگار نمایندگان ما، می گوید: ما باید از تجربیاتی که در گذشته در مذاکرات به دست آوردیم استفاده کنیم به این عنوان که نقاط قوت و ضعف دوران گذشته را مورد بررسی قرار دهیم و رویکردهای جدیدی را انتخاب کنیم  تا از فرصت تغییر دولت در ایران استفاده کنیم و جاهایی که این رویکرد نیاز به اصلاح دارد، را اصلاح کنیم.

وی این را هم می گوید که «بدون پذیرش حق و حقوق اساسی کشورمان نباید به توافق تن بدهیم چراکه در این صورت از خواسته‌های اساسی مردم فاصله خواهیم گرفت».

این در حالی است نخستین سیگنال اولین عضو کابینه سیزدهم هم درباره آینده برجام  چند روز پیش مخابره شد.

محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور در نخستین اظهارنظر برجامی خود گفت: مقام معظم رهبری و رییس جمهور تاکیدات فراوانی بر رفع تحریم ها دارند اما بعید است که بتوانیم با نظام سلطه به جایی برسیم و نمی توان برنامه ریزی خود را برای اداره کشور متکی به رفع تحریم ها کرد و باید به نحوی برنامه ریزی کنیم که فرض بر این باشد که نظام سلطه تحریم ها را لغو نخواهد کرد.

حال باید دید دولت انقلابی چگونه می تواند داغی را که دولت حسن روحانی در دل مردم گذاشته است با تدبیر درست فرونشاند؟

انتهای پیام

کد خبر 556

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =