کد خبر 10417
۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۴

مرکز پژوهش های مجلس:

حزب کمونیست چین نقش اصلی را در ساختار نمایندگی جمهوری خلق بازی می کند

نظام نمایندگی در فرایند حکمرانی سیاسی جمهوری خلق چین
حزب کمونیست چین نقش اصلی را در ساختار نمایندگی جمهوری خلق بازی می کند

مرکز پژوهش های مجلس طی گزارشی به بررسی نظام نمایندگی در فرایند حکمرانی سیاسی جمهوری خلق چین پرداخت.

به گزارش نمایندگان ما، دفتر مطالعات حکمرانی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی طی گزارشی به بررسی نظام نمایندگی در فرایند حکمرانی سیاسی جمهوری خلق چین پرداخت.

در این گزارش آمده است که بررسی نهادها و سازوکارهای حکمرانی در چین به عنوان یکی از کشورهای نوظهور و توسعه یافته، آموزه ها و یافته های مهمی برای نظام حکمرانی کشور دارد. کشور چین مدعی است که نوع بدیعی از «دمکراسی شورایی» را در قالب «نظام سلسله مراتب پارلمانی» به نمایش گذاشته است.

گزارش دفتر مطالعات حکمرانی مرکز پژوهش های مجلس ضمن تشریح ساختار نمایندگی جمهوری خلق چین و گستردگی نیروی آموزی حزب کمونیست آورده است که حزب کمونیست چین با داشتن بیش از ۹۵ میلیون کادر آموزش دیده حرفه ای نقش اصلی را در ساختار نمایندگی جمهوری خلق بازی می کند. همچنین ساختارهای حزب کمونیست به اندازه ای با نهادهای رسمی درهم تنیده است که اغلب تفکیک کادر حزب کمونیست از کادر رسمی حکومتی (اعم از دولت، کنگره، دادگاه و دادستانی) ممکن نیست.

در این گزارش پژوهشگران این دفتر مطالعاتی در توصیف نقاط قوت فرآیند حکمرانی سیاسی چین خاطرنشان شدند که پذیرش اقتضائات سیستمی بودن، تشکیلات حزبی، زیرساخت های آموزشی تربیت کادر، حکمرانی محلی، فرهنگ توازن و انسجام اجتماعی در عین تفاوت های فرهنگی و اجتماعی از جمله نقاط مثبت فرآیند حکمرانی سیاسی جمهوری خلق چین است که می تواند مدنظر قرار بگیرد.

متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید.

انتهای پیام

کد خبر 10417

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =