کد خبر 10498
۲۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۹

مرکز پژوهش های مجلس:

نرخ اشتغال پایین از جمله آسیب های آموزش فنی وحرفه ای در ایران است

بررسی کیفیت آموزش های فنی وحرفه ای در ایران
نرخ اشتغال پایین از جمله آسیب های آموزش فنی وحرفه ای در ایران است

مرکز پژوهش‌های مجلس طی گزارشی، به بررسی کیفیت آموزش های فنی وحرفه ای در ایران پرداخت.

به گزارش نمایندگان ما، دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ مرکز پژوهش‌ های مجلس شورای اسلامی طی گزارشی، به بررسی کیفیت آموزش های فنی وحرفه ای در ایران پرداخت.

در این گزارش با اشاره به اینکه توسعه آموزش های فنی وحرفه ای (مهارتی) یکی از بندهای سیاست های کلی برنامه ششم توسعه کشور بوده عنوان شده است که باتوجه به این مهم، تصویری از وضعیت موجود آموزش های فنی وحرفه ای در سه بخش هنرستان های آموزش و پرورش، آموزش عالی (دانشگاه فنی و حرفه ای و دانشگاه جامع علمی-کاربردی) و سازمان آموزش فنی و حرفه ای ارائه شده است.

نتایج بررسی ها نشان می دهد که در حال حاضر، آموزش های فنی وحرفه ای در ایران، ۳۵ درصد دانش آموزان دوره دوم متوسطه و ۱۲ درصد دانشجویان آموزش عالی را شامل می شود که با اهداف تعیین شده در قانون برنامه ششم توسعه کشور برای این بخش ها، به ترتیب ۵۰ درصد و ۳۰ درصد فاصله دارد.

گزارش دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ ضمن معرفی آسیب های موجود در این حوزه مانند کمبود هنرآموز و مربی، کمبود تجهیزات کارگاهی، نرخ اشتغال پایین، پایین بودن شأن و جایگاه اجتماعی و کمبود داده های ارزیابی، به جزئیات هر یک از این آسیب ها در این گزارش پرداخته شده است.

با توجه به بررسی های انجام شده، جهت رفع آسیب های موجود، افزایش اعتبارات آموزش های فنی وحرفه ای، افزایش مشارکت بخش خصوصی، روزآمدسازی محتوای آموزشی و ایجاد بانک نیازهای مهارتی کشور توسط پژوهشگران این گزارش پیشنهاد شده است.

متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید.

انتهای پیام

کد خبر 10498

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =