کد خبر 14758
۵ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶

موافقت مجلس با لایحه افزایش سهام دولت جمهوری اسلامی ایران در بانک توسعه اسلامی

موافقت مجلس با لایحه افزایش سهام دولت جمهوری اسلامی ایران در بانک توسعه اسلامی

نمایندگان مجلس با کلیات و جزئیات لایحه اجازه مشارکت جمهوری اسلامی ایران در افزایش سـهام سرمایه دور ششم بانک توسعه اسلامی موافقت کردند.

به گزارش خبرنگار نمایندگان، نمایندگان در نشست علنی امروز (دوشنبه، ۵ تیرماه) مجلس شورای اسلامی با کلیات گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد لایحه اجازه مشارکت جمهوری اسلامی ایران در افزایش سـهام سرمایه دور ششم بانک توسعه اسلامی با ۱۶۷ رأی موافق، ۵ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۶ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

همچنین نمایندگان با  ۱۷۲ رأی موافق، ۴ رأی مخالف و ۳ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۰ نماینده حاضر در جلسه با اصل ماده واحده این لایحه موافقت کردند.

ماده واحده- به دولت اجازه داده می‌شود سرمایه جمهوری اسلامی ایران در بانک توسعه اسلامی را از مبلغ چهار میلیارد و یکصد و هفتاد و چهار میلیون و ششصد و سی هزار ( ۰۰۰ر۶۳۰ر۱۷۴ر۴) دینار اسلامی به مبلغ چهار میلیارد و ششصد و سی و یک میلیون و چهارصد و شصت هزار (۰۰۰ر۴۶۰ر۶۳۱ر۴) دینار اسلامی افزایش دهد و نسبت به پرداخت این افزایش سرمایه به ارزش کل چهارصد و پنجاه و شش میلیون و هشتصد و سی هزار (۰۰۰ر۸۳۰ر۴۵۶) دینار اسلامی مطابق با مقررات و جداول زمانی سررسید اقساط مربوط اقدام نماید. اقساط این افزایش سرمایه در یک بازه زمانی (۱۴) ساله و طی (۲۸) قسط شش ماهه از سال ۱۴۰۱ (۲۰۲۳ میلادی) لغایت سال ۱۴۱۵ (۲۰۳۶ میلادی) قابل پرداخت می‌باشد. مبلغ هر قسط (یکم الی بیست و هفتم) برابر با شانزده میلیون و سیصد و پانزده هزار و سیصد و پنجاه و هفت (۳۵۷ر۳۱۵ر۱۶) دینار اسلامی و قسط آخر (بیست و هشتم) برابر با شانزده میلیون و سیصد و پانزده هزار و سیصد و شصت و یک (۳۶۱ر۳۱۵ر۱۶) دینار اسلامی است.

تبصره ۱- بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است از محل منابع خود نسبت به پرداخت اقساط مربوط به پذیره‌نویسی سهام سرمایه دولت در بانک مزبور در مواعد مقرر اقدام نموده و مبالغ پرداختی را در دفاتر قانونی خود به حساب سهمیه سهام دولت جمهوری اسلامی ایران در مؤسسات بین‌المللی منظور نماید.

تبصره ۲- وزارت امور اقتصادی و دارایی مکلف به ارایه سفته معادل ریالی اقساط پرداختی سهام پذیره‌نویسی شده در بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران است.

تبصره ۳ - وزارت امور اقتصادی و دارایی مکلف است میزان تسهیلات دریافتی از بانک توسعه اسلامی، محل و میزان هزینه کرد آن و همچنین برنامه های خود را برای اخذ امتیاز از بانک مزبور اعم از دریافت تسهیلات را در ابتدای اردیبهشت ماه هرسال به کمیسیون‌های اقتصادی و برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی اعلام نماید.

نجفی: چرا کمیسیون اقتصادی تاکنون گزارشی از نحوه همکاری بانک توسعه اسلامی ارائه نداده است؟

ابراهیم نجفی اسپیلی به عنوان نماینده مخالف با کلیات لایحه اجازه مشارکت جمهوری اسلامی ایران در افزایش سـهام سرمایه دور ششم بانک توسعه اسلامی افزود: از زمانی که ایران جزء بانک توسعه اسلامی بوده و در آنجا سرمایه‌گذاری کرده، انتظار داشتیم کمیسیون مربوطه گزارش دهد که ایران تاکنون چه میزان از ظرفیت این بانک استفاده کرده است.

نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس ادامه داد: بر اساس اطلاعاتی که دارم قرار بود توسط وزارت نیرو، تصفیه‌خانه صنعتی فاضلاب به خصوص برای استان‌های شمالی با استفاده از ظرفیت این بانک ایجاد شود اما متأسفانه الان سطح آب زیرزمینی در این استان‌ها بسیار بالا است اما عملاً تصفیه‌خانه‌ای نداریم و این بخش به شکل سنتی اداره می‌شود.

وی تصریح کرد: قرار بود بر اساس توافق با این بانک، تسهیلاتی به وزارت نیرو و شرکت‌های آب و فاضلاب استانی اختصاص داده شود تا این تصفیه‌خانه به مرحله بهره‌برداری برسد تاکنون اقدامی نشده و این در شرایطی است که در قانون بودجه تهاتر نفت با شرکت خاتم را داریم اما متأسفانه هیچ گزارش عملکردی در صحن در این رابطه ارائه نشده است.

زنگنه: سرمایه‌گذاری در یک بانک خارجی چه منافعی برای کشور به همراه دارد؟

محسن زنگنه به عنوان دیگر نماینده مخالف با کلیات این لایحه افزود: در مورد بانک توسعه اسلامی اصل این است که ما در این بانک عضویت داشته باشیم اما از کمیسیون اقتصادی انتظار داریم گزارش کاملی از نحوه همکاری با این بانک را به صحن مجلس ارائه دهد که نشان دهد تاکنون در قبال مبلغی که آنجا سرمایه‌گذاری کردیم و به میزان سهم خود در این بانک به نسبت سایر کشورها چه استفاده‌هایی از آن کرده‌ایم.

نماینده مردم تربت حیدریه و مه ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: متأسفانه ما به جهت برخی مسائلی که بین ایران و برخی کشورهای اسلامی ایجاد شد و استقرار و سلطه عده‌ای از کشورهای اسلامی و بانک توسعه اسلامی، نتوانستیم استفاده مطلوبی ازاین بانک داشته باشیم.

وی تصریح کرد: انتظار این است که وقتی قرار است در مورد چنین مسئله‌ای تصمیم بگیریم، اولاً یک گزارش کامل از پروژه‌هایی که تاکنون برای اجرای آنها از ظرفیت بانک توسعه اسلامی استفاده کردیم و منافعی که سرمایه‌گذاری در این بانک با توجه به شرایط تحریم‌ها برای کشور به همراه داشته است، ارائه شود.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم یادآور شد: هم اکنون این سوال مهم وجود دارد که در این شرایط تحریمی سرمایه‌گذاری در یک بانک خارجی چه منافعی برای کشور به همراه دارد.

سلیمی: منابع لازم برای سرمایه‌گذاری در بانک توسعه اسلامی باید مشخص باشد

و اما علیرضا سلیمی نیز به عنوان دیگر نماینده مخالف کلیات با لایحه مذکور با بیان اینکه در رابطه با این لایحه ابهامات و سوالاتی وجود دارد که باید در زمان رأی‌گیری به آن دقت کنیم، افزود: اصل افزایش سرمایه به خودی خود اشکالی ندارد اما متأسفانه بانک توسعه اسلامی بعضی پروژه‌هایی را در گذشته به بهانه تحریم عملیاتی نکرد و تسهیلات لازم برای اجرای آنها را در اختیار جمهوری اسلامی ایران قرار نداد، به طور مثال پروژه‌های فاضلاب که مصوبه مجلس بود، یکی از این موارد بوده که به دلیل کوتاهی و ضعف عملکرد دولت قبل اجرایی و عملیاتی نشد.

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس ادامه دادن: هرچند دولت کنونی ریل دیپلماسی را در التماسی به فعال تبدیل کرده است اما باز هم باید تضمینی برای همکاری مطلوب بانک توسعه اسلامی با ایران وجود داشته باشد که اگر شرایط تغییر کرد، دولت بتواند ابزاری داشته باشد که این بانک را وادار کند تا به تعهداتش عمل کند.

سلیمی یادآور شد: البته پروژه‌های جدیدی که قرار است برای اجرای آنها در بانک توسعه اسلامی سرمایه‌گذاری شود، باید مشخص باشد، همچنین قرار بود کمیسیون اقتصادی در این زمینه به مجلس گزارش دهد که متأسفانه محقق نشده است.

عضو هیأت رئیسه مجلس تأکید کرد: وقتی قرار است نزدیک به ۶۰۰ میلیون دلار در مدت ۱۴ سال یعنی در ۲۸ قسط افزایش سرمایه‌ داشته باشیم، باید مشخص شود که از منابع خارجی یا داخلی تأمین خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: افزایش سرمایه قطعاً باعث قدرت چانه زنی ایران می‌شود اما لازم است ابهامات رفع شده و سازوکاری اندیشیده شود که بهانه از این بانک گرفته شود تا به تعهداتش عمل کند.

تضعیف جایگاه ایران، باعث جایگزین شدن کشورهای دیگر در بانک توسعه اسلامی می شود

سید شمس الدین حسینی در موافقت با کلیات لایحه افزایش سهام سرمایه دوره ششم بانک توسعه اسلامی گفت: به طور کلی بانک توسعه اسلامی به نوعی مهمترین نهاد بانکداری و مالی اسلامی در دنیا است و طبعاً جمهوری جمهوری اسلامی ایران و ما به عنوان رکنی از این حاکمیت باید به دنبال تقویت این نهاد باشیم.

وی با اشاره به اینکه یکی از روش ها و رویکردهای تقویت این نهادها، افزایش سرمایه آنهاست، بیان کرد: بانک توسعه اسلامی به نوعی یکی از محکم ترین و قوی ترین نهادهای مالی است که بر مبنای عقود اسلامی فعالیت می کند، بنابراین پشتیبانی و حمایت از آن همواره در دستور کار جمهوری اسلامی ایران بوده و ان شالله خواهد بود.

نماینده مردم تنکابن، رامسر و عباس آباد در مجلس یازدهم با تاکید بر موقعیت ایران در بانک توسعه اسلامی گفت: ایران جزو سهامداران اصلی بانک توسعه اسلامی است. طبعاً ما باید موقعیت خود را در این بانک حفظ کنیم، لذا اگر ما در این افزایش سرمایه ها شرکت نکنیم، باید بدانیم که دیگر کشورها جایگزین ما خواهند شد و موقعیت ما در این نهاد تضعیف خواهد شد، بنابراین می بایست از این فرصت افزایش سرمایه استفاده کنیم و موقعیت مان را در بانک توسعه اسلامی به عنوان یک سهامدار اصلی حفظ کنیم.

حسینی تاکید کرد: در باب عملکرد بانک توسعه اسلامی دوستان ما مواردی را مطرح کردند که بنده از نماینده دولت خواهش می کنم با تفسیر بیشتری به این موضوع بپردازند. همچنین بنده توفیق داشتم که سال ها ارتباط نزدیکی با این بانک داشته باشم.

وی افزود: به هیچ وجه چنین چیزی مطرح نیست که ما نتوانیم از ظرفیت این بانک استفاده کنیم، لذا ما پروژه های بزرگ و مهم کشور را با تامین مالی این بانک اعم از پروژه های بیمارستانی، سد سازی و جمع آوری شبکه فاضلاب را انجام داده ایم. هم اکنون هم ما پروژه های بسیار بزرگ و مهمی را در دستور کار داریم که اگر این افزایش سرمایه صورت گیرد نمایندگان ما در بانک توسعه اسلامی می توانند با قوت بیشتری صحبت کنند.

وی با اشاره به حضور خود به همراه وزیر اقتصاد و دارایی در مجمع بانک توسعه اسلامی طی یک ماه گذشته بیان کرد: ما در این سفر پیگیر تصویب پروژه ها در بانک توسعه اسلامی بودیم اما آنها یک بحث فنی را مطرح کردند و آن این بود که در شرایطی که دیگر کشورها در افزایش سرمایه شرکت کرده و افزایش سرمایه خود را انجام داده اند، ما چگونه به فرض شما را در این تقاضاها در اولویت قراردهیم. بنابراین باید اجازه دهیم حالا که دولت خودش لایحه افزایش سرمایه را به مجلس آورده، بگذاریم این موقعیت تحکیم یابد. همچنین پیرو این افزایش سرمایه، همکاران ما در وزارت امور اقتصادی و دارایی و مدیران زیرمجموعه مجمع فوق می توانند در این مجمع محکم صحبت کنند.

جعفر قادری نیز در موافقت با کلیات لایحه مذکور گفت: بانک توسعه اسلامی یکی از بانک های توسعه ای است که در سال های مختلف این امکان و فرصت را برای کشور ما فراهم کرده تا بتواند بخشی از طرح ها و پروژه ها را تامین مالی کند.

انتهای پیام

کد خبر 14758

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
    0 0
    اگر خانه سازی واقعاد کار جهادی هست هم براب خانه دار شدن ملت هم رونق کار کارگران ساختمان پس لطفا دولت ،شهرداری و ثبت اسناد همکاری کنند چون بیشتر سرمایه های مستاجران گاهی حتی بیشتر ،هزینه مسکن ملی ،دو برابر ،سه برابر ،، اندازه مسکن ملی دست صاحب خاننه هست و نمیتونن به ان دسترسی پیدا کنند تا زمان تحویل اپارتمان یا نصف زمین ملی حداقل پیش بره حتی گاهی لازم نیست از بیتالمال وام ،برای خانه سازی هزینه شود ،،دردانبوه سازی و فقط در بافت فرسوده وام جواب میده برای انبوه ساز پس بهتره برای پروانه ساختمان و تفکیک سند هرینه های فرعی گرفته شود اما هرینه های اصلی و گران پروانه ساخت ،تفکیک سند ، با چک و سفته موکول شود به بعد از زدن سقف حداقل تنفس شش ماه ،حتی نصف مبلغ اپارتمان راوهم انبوه سازان بعد دادن اپارتمان بگیرند مردم پول دارند لازم نیست حتما از بیتالمال زیادی هزیته شود برای خانه دار شدن انها سرمایه شان گرو صاحب خانها هست