کد خبر 15913
۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۶

طحان نظیف:

صلاحیت نمایندگان مجلس مطابق قانون مشخص شده است

صلاحیت نمایندگان مجلس مطابق قانون مشخص شده است

سخنگوی شورای نگهبان از تایید طرح تشکیل سازمان پدافند غیرعامل خبر داد و گفت: صلاحیت نمایندگان مجلس مطابق قانون مشخص شده که نباید از آن فراتر برویم.

به گزارش نمایندگان، هادی طحان نظیف صبح امروز (شنبه، ۴ شهریورماه) در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن ارائه گزارشی از بررسی طرح ها و لوایح ارسالی به شورای نگهبان طی چند هفته گذشته، گفت: طرح تشکیل سازمان پدافند غیرعامل در مراحل قبل با ایرادات و ابهامات مواجه شد اما پس از رفت و آمد میان قوه مقننه و شورای نگهبان و اصلاح صورت گرفته، این مصوبه خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی مبنی بر ملاک بودن کدام قانون برای انتخابات سال جاری، اظهار کرد: مبنای همه دست‌اندرکاران انتخابات، قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی با آخرین اصلاحات انجام شده است که چندی پیش آخرین اصلاح صورت گرفته است.

وی در ادامه نسبت به سوال دیگری مبنی بر عوامل افزایش مشارکت در انتخابات، تصریح کرد: شورای نگهبان همواره تلاش کرده بر مبنای قانون وظایف خود را انجام دهد. عوامل متعددی در این زمینه دخیل است. هرچند شورای نگهبان بدنبال عدول از شرایط قانونی نیست و اعتقاد دارد اگر قانون مبنای فرآیندها باشد، شاهد انتخابات پرشور خواهیم بود.

صلاحیت های نمایندگان مطابق قانون مشخص شده است

طحان نظیف در پاسخ به سوالی در خصوص دخالت نمایندگان در عزل و نصب‌ها، گفت: در این خصوص بحث مصداقی است. اگر موضوع باشد در بررسی ها لحاظ می‌شود زیرا رهبر انقلاب نیز در این راستا تاکیداتی داشته است. صلاحیت های نمایندگان مطابق قانون مشخص شده است که نباید از آن فراتر برویم. در این زمینه با شئون مختلف مانند نظارت بر قوانین یا مشورت یا دخالت هستیم که هر کدام احکام خودش را دارد.

سخنگوی شورای نگهبان در رابطه با پیش ثبت نام های صورت گرفته، افزود: وزارت کشور مجری و شورای نگهبان ناظر بر انتخابات است و این وظیقه از سوی مجلس بر اساس قانون گذاشته شده است. پیش ثبت نام از سوی مجری انجام شده و سامانه ثبت نام پیش بینی شد. آنچه در فرآیند پیش ثبت نام رخ داد این بود که یکسری از شرایط اعم از تابعیت، تحصیلات، وضعیت نظام وظیفه، سن و ... را افراد باید اعلام می‌کردند.

مصوبه ای در مورد لایحه عفاف و حجاب دریافت نشده است

وی در ادامه نسبت به سوالی در مورد لایحه عفاف و حجاب، تصریح کرد: چنین مصوبه ای دریافت نشده و در کمیسیون تخصصی در حال بررسی است و سپس باید به صحن علنی بیاید. در خصوص مفاد این موضوع نیز باید منتظر متن نهایی و مصوب بود و سپس نظر داد.

طحان نظیف در رابطه با شفاف سازی منابع مالی کاندیداهای مجلس شورای اسلامی، بیان کرد: طراحی سامانه مربوط به این قانون با مجری یا به عبارتی وزارت کشور است و باید پاسخ دهند. این قانون باید مبنای عمل در انتخابات پیش رو باشد و مورد تاکید قرار گرفته است. تعداد افراد ثبت نام شده نیز نمی‌تواند مانع اجرای قانون باشد.

سخنگوی شورای نگهبان در رابطه با اثرگذاری پیش ثبت نام ها در عینی شدن بررسی صلاحیت ها، افزود: بارها تاکید کردیم قانون انتخابات باید بر اساس سیاست های کلی اصلاح شود. هر چند تمامی سیاست ها هنوز اعمال نشده اما گام ها و تلاش هایی صورت گرفته است. برخی از مواردی که قبلاً به صورت عینی وجود داشت به مرحله پیش ثبت نام منتقل شده است. مثلا فردی ثبت نام می‌کرد و سپس مواجه با عدم تایید مدرک مواجه می شد که اکنون به مرحله پیش ثبت نام منتقل شده است.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه برخی از سیاسیون پیش ثبت نام ها را امری تحمیلی می دانند و تاکید بر اختیاری بودن آن داشتند، اظهار کرد: این موارد تحلیل های سیاسی است. وقتی مصوبه ای به قانون تبدیل می‌شود، مبنای عمل قرار می‌گیرد و بر عکس ذکر شده این قانون از زمان تصویب مبنای عمل است.

درهای شورای نگهبان به روی احزاب و گروه های سیاسی باز است

طحان نظیف در رابطه با گفتمان شورا با جریانات سیاسی، گفت: درهای شورای نگهبان به روی احزاب و گروه های سیاسی باز است و در همه ادوار وجود داشته است.

سخنگوی شورای نگهبان در رابطه با سوالی مبنی بر اینکه آیا ممنوعیت تبلیغات در شبکه های اجتماعی خارجی وجود دارد یا خیر، تصریح کرد: توصیه می‌شود فصل ششم قانون انتخابات مجلس خوانده شود. متم تنقیه شده از ماده ۷۰ الی ۸۱ احکام در این خصوص بروزرسانی داشته است. مشخصاً ماده ۷۸ عنوان کرده هر داوطلب می‌تواند یک ستاد انتخابات مجازی داشته باشد.

وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص حذف عنوان رد صلاحیت در قانون انتخابات و جایگزینی واژه های دیگر، ادامه داد: نسبت به تقسیر افراد نظری ندارم. در مرحله کنونی پیش ثبت نام باید اذعان کرد ما به عنوان شورای نگهبان ورودی نداریم و کار ما بعد از ثبت نام صورت می‌گیرد. تغییری در این خصوص نداشتیم و همان موارد گذشته است.

اهانت به ساحت مقدس قرآن کریم در ادامه سیاست های اسلام هراسی

طحان نظیف در رابطه با اهانت به ساحت مقدس قرآن کریم طی ماه های اخیر، گفت: اقدام شرم آور صورت گرفته در استمرار سیاست های اسلام هراسی است. احترام به ادیان الهی مورد تاکید است.

سخنگوی شورای نگهبان در خصوص طرح مسئله ارتباط داشتن با جریان فتنه یا خیر نسبت به تایید صلاحیت ها، افزود: این موارد در اصلاحیه قانون انتخابات وجود ندارد و اینطوری نمی‌شود اظهار نظر کرد. یادآوری می‌شود در بحث شرایط هیچ تغییری صورت نگرفته و وضعیت سابق را شاهد هستیم.

وی گفت: ممکن است برخی افراد نظرهایی داشته باشند اما ما در شورای نگهبان بر اساس اسناد و شواهد اعلام نظر می‌کنیم.

طحان نظیف در رابطه با تاثیر قانون و مصلحت سنجی در تایید صلاحیت داوطلبان انتخابات، اظهار کرد: در شورای نگهبان مبنای قانون را داریم و همواره در این راستا اقدام کردیم و مصلحت سنجی نداشته ایم‌.

سخنگوی شورای نگهبان در خصوص دامنه تایید صلاحیت افراد و اینکه آیا امکان رد صلاحیت افراد پس از تایید وجود دارد یا خیر، گفت: اکنون در این مرحله قرار نداریم اما قانون مراحلی از جمله هیات های نظارت و غیره را پیش بینی کرده زیرا حقوق افراد برای قانونگذار مهم است. ما هر دو صورت را داریم که مثلا فردی رد می شود اما مدارک لازم را می‌آورد و تایید می شود.

مصوبه اسناد قولنامه‌ای به مجمع تشخیص مصلحت ارجاع شده است

وی در رابطه با اختلاف نظر بین مجلس و شورای نگهبان نسبت به اسناد قولنامه‌ای، تصریح کرد: مهلت اظهار نظر شورا نسبت به این مصوبه تمام شده و با اصرار مجلس به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شده است. کمیسیون حقوقی قضایی مجمع در حال بررسی موضوع است.

انتهای پیام

کد خبر 15913

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =