به گزارش نمایندگان، مصطفی نخعی درباره موضوعات پیش آمده پیرامون مسئله بنزین در کشور و اجرای طرح ایجاد محدودیت در سوختگیری، گفت: این روزها شاهد تصمیمات جدیدی در حوزه بنزین کشور هستیم چراکه ناترازی بنزین واقعیتی غیرقابل انکار است و سال جاری موازنه تولید و مصرف به شکل قابلتوجهای به هم خورده است، البته طی روزهای گذشته مشکلاتی در نحوه توزیع این سوخت در جایگاههای سراسر کشور به وجود آمد بههمین دلیل کمیسیون انرژی با برگزاری جلساتی سعی بر کاهش مشکلات داشت و هشدارهای لازم را دادیم.
قیمت بنزین تا پایان سال جاری افزایش پیدا نمیکند
نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون بنزین زیادی مصرف شده است، افزود: با توجه به اینکه میزان تولید کمتر از حدود 115 میلیون لیتر در روز است، نزدیک به 10 تا 15 میلیون لیتر کسری بنزین در کشور مواجه هستیم، این درحالی است که چند سال از زمان افزایش قیمت بنزین میگذرد با این وجود با توجه عدم ذکر افزایش قیمت در قانون بودجه توسط دولت و مجلس و تصمیمات اخذ شده بهیقین تا پایان سال جاری قیمت این محصول بهعنوان ابزاری برای کنترل مصرف در تمام دنیا افزایش پیدا نخواهد کرد.
وی تاکید کرد: با این اوصاف دولت طبق قانون هدفمندی یارانهها این اختیار را دارد نسبت به تعدیل قیمت اقدام کند، لذا درصورت داشتن برنامهای در این رابطه، میتواند آن را در قانون بودجه سال 1403 پیشبینی کند، هرچند قضاوت و اظهارنظر از اکنون برای سال آینده کمی زود است.
اجرای طرحهای غیرقیمتی در شرایط ناترازی بنزین ضروری است
نخعی با بیان اینکه اجرای طرحهای غیرقیمتی در شرایطی که ناترازی بنزین نگران شده ضروری است، توضیح بود: این طرحها عمدتا از جنس محدودیت هستند، به عنوان مثال سقف سوختگیری هر خودرو در جایگاهها و شهرهای مختلف از60 لیتر به 40 و 30 لیتر کاهش پیدا کرده است، البته فاصله بین هر بار سوختگیری افزایش پیدا کرده، ضمن آنکه محدودیتی هم برای کارت آزاد جایگاه ایجاد شده است.
طبق قانون باید حداقل برای 90 درصد خودروها از کارت شخصی سوخت استفاده کرد
این نماینده مجلس یادآور شد: با این اوصاف در یکی از بندهای تبصره 14 قانون بودجه سال 1402 دولت مکلف شده با ایجاد سازوکار مشخصی، حداقل 90 درصد مردم برای خودروهای سبک بنزینی از کارت شخصی سوخت خود استفاده کنند، البته این قانون به دلایل متعددی همچون به دست آوردن تحلیلهای دقیقتر نسبت به رفتار جامعه در قبال سیاستهای مختلف توزیعی تصویب شد چراکه با استفاده افراد از کارت جایگاهها نمیتوان تحلیل دقیقی را انجام داد اما درصورت استفاده از کارت شخصی میتوان بازههای سوختگیری افراد در ماه، تعداد و میزان سوختگیری در هر استان و... را رصد و ارزیابی کرد.
دولت با بدترین روش قانون استفاده از کارتهای سوخت شخصی را اجرا کرد
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه جلوگیری از قاچاق سوخت مسئله دیگری است که در پی این تصمیمات محقق خواهد شد، اظهار کرد: از آنجا که افراد در استانهای مرکزی بیشتر از کارت آزاد جایگاه استفاده میکردند، عدهای با سوءاستفاده از کارت شخصی به قاچاق در استانهای مرزی اقدام میکنند و این مسئله قاچاق را در شهرهای مرزی افزایش داده است، بههمین دلیل محدودیتها ازسوی دولت بیشتر در استانهای مرزی اعمال شد اما این مسئله گرفتارهای همچون ازدحام در جایگاهها را برای مردم عادی به همراه داشت لذا به دلایل مذکور این بند در قانون سال جاری گنجانده است، هرچند معتقدم دولت با بدترین روش این قانون را اجرا کرد.
نخعی در ادامه توضیح داد: اگرچه در قانون تاکید شده دولت سازوکاری جهت تشویق مردم از کارت سوخت شخصی خود پیشبینی کند اما در اجرا عملا صورت مسئله پاک شد یا به جای استفاده از نظام تشویق و تنبیه نسبت به جمعآوری کارتهای جایگاهداران اقدام کردند که مشکلات بسیاری را برای مردم ایجاد کرد چراکه بعضا مردم کارت سوخت خود را به دلایل مختلف همراه ندارند به همین دلیل عملا امکان سوختگیری نداشتند.
ضرورت ایجاد جایگاههای کوچک مقیاس با هدف کاهش ازدحام در جایگاهها
وی با بیان اینکه انتظار است دولت برنامهریزی دقیقتری در این رابطه داشته باشد تا مردم به دنبال سازوکارهای تشویقی مشتاقانه از کارت سوخت شخصی خود استفاده کنند، اضافه کرد: اگرچه اجرای طرحهای همچون ایجاد جایگاههایی کوچک مقیاس با سکوهای محدود در حاشیه آزادراهها در کلان شهرها طی سالهای گذشته متوقف شد، اما شنیدهها حاکی از به جریان انداختن مجدد این طرحها است چراکه اجرای این طرحها در شهرهای بزرگی مانند تهران -که فاصله جایگاههای آن معنا دارد است- میتواند در کاهش ازدحام در جایگاهها موثر باشد.
این نماینده مردم در مجلس ادامه داد: همچنین با توجه به قیمت بالای زمین در کلان شهری مانند تهران بخش خصوصی چندان تمایلی به ایجاد جایگاه و ورود به این عرصه ندارد لذا کمک سایر سازمانها همچون شهرداری میتواند به افزایش تعداد جایگاهها کمک کند.
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه به بیانگیزی مردم در استفاده از سوختهای جایگزین همچون سی.ان.جی یکی دیگر از علل افزایش مصرف بنزین است، افزود: همچنین باید افزایش ترددها و مسافرتها در فصل تابستان را نیز به عوامل فوق اضافه کرد لذا امیدواریم با مدیریت صحیح مشکلات مردم را به مرور کاهش داد.
مشکلات مردم نتیجه کوتاهی مسئولان در اقداماتی است که انجام ندادهاند
وی با تاکید بر اینکه مشکلات ایجاد شده نتیجه کوتاهی مسئولان در اقداماتی است که انجام ندادهاند، توضیح داد: اگرچه سالانه یک و نیم میلیون خودرو شخصی وارد ناوگان حمل و نقل کشور میشود اما خروجی موثر و مناسبی صورت نمیگیرد چراکه چندین سال است موضوع خروج خودروهای فرسوده از سیستم حمل و نقل کشور اجرایی نمیشود این در حالی است که عدم توسعه حمل و نقل عمومی را نیز باید به این مهم افزود.
منبع: خانه ملت
انتهای پیام
نظر شما