گزارش نمایندگان: پرده اول، رضایت نامه اردوی دانش آموز نهمی برای دومین بار از اول مهر ماه تا کنون است، چرا؟ چون معلم ندارند. پرده دوم، جلسه اولیا و مربیان در یکی از مدارس قلب پایتخت، والدین نگران و ناراضی و مسئولان مدرسه که نه میتوانند قولی برای حل مساله بدهند و نه مقصر این شرایطند. پرده سوم معاون آموزشی مدرسه که میگوید بقیه درس ها را یک کاری میکنیم، اکثر این بچه ها متقاضی رشته علوم تجربی هستند اما نه معلم علوم داریم نه ریاضی!
به این شکل ماه مهر تمام شد اما هنوز مشکل کمبود معلمان حل نشده است. مجلس در آخرین روز مهر بر اساس وعدهای که داده بود زیر آموزش و پرورش و روسای سازمان های اداری و استخدامی و برنامه و بودجه را فراخوانده بود تا دلایل کمبود معلم و راهکارهای ضربتی حل این مساله را بررسی کند.
کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در ابتدای این جلسه غیرعلنی گزارشی از «علل و عوامل کمبود معلم» به وزیر آموزش و پرورش ارائه داد تا بداند در وزارتخانه تحت مدیریتش چه خبر است.
بر اساس این گزارش کمبود معلم در شرایطی به وقوع پیوسته است که وجود کلاسهایی با جمعیت بالاتر از 40 نفر، تعطیلی فرآیند تعلیم و تربیت بهینه را در این کلاسها نشان میدهد. با در نظر گرفتن تمامی رشتههای شغلی فرهنگیان همچون مربی پرورشی، متصدی کتابخانه، معلم تربیتبدنی و متصدی آزمایشگاه، حداقل به ۳۰۰ هزار نیروی انسانی نیاز است.
چرا معلم کم است؟
از نگاه مجلس مهمترین عوامل زمینه ساز کمبود معلم و نیروی انسانی عبارتند از ضعف مدیریت و عدم پیش بینی مسئله در مجموعه ستادی وزارت آموزش و پرورش، تعلل و تأخیر سازمان اداری و استخدامی در صدور ردیفهای آزمون استخدامی موضوع ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان و کاستی در تعداد این مجوزها، عدم پرداخت منظم حقالتدریس شاغلان و بازنشستهها توسط سازمان برنامه و بودجه کشور و کاهش شدید انگیزه آنان برای همکاری، کاهش جذب دانشجومعلمان در دانشگاههای فرهنگیان، نقص در زیرساختهای دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی و ظرفیت بسیار اندک آنها برای تأمین نیاز آموزش و پرورش، انحراف دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی از مأموریت تربیت دبیر در دهه ۹۰، عدم تناسب جذب از طریق آزمونهای استخدامی در 10 سال گذشته، طولانی شدن روند ارزیابی داوطلبان آزمون آموزگاری، آمار بالای بازنشستگی معلمان در سه سال گذشته، ممنوعیت به کارگیری معلمان خرید خدمات، ضعف ساختار منابع انسانی آموزش و پرورش و درنتیجه عدم برنامهریزی به موقع برای تأمین نیروی انسانی و کاهش جذابیت حرفه معلمی.
البته دیروز مهدی یزدان پناه، معاون حقوقی، مجلس و استانهای سازمان اداری و استخدامی کشور، ادعای مطرح شده در خصوص عدم صدور مجوز برای جذب معلم را رد کرده و گفته بود: مجوزهایی که در دولت سیزدهم برای جذب معلم صادر شده با مجموع مجوزهای ۸ سال دولت یازدهم و دوازدهم، تقریباً برابر است و امسال بیشترین جذب معلم از طریق ماده ۲۸ و دانشگاه فرهنگیان را داشتیم و در کل مجوزهایی که برای آموزش و پرورش در دولت سیزدهم صادر شده، سالانه ۲۴۳ درصد افزایش داشته است.
چه کسانی مقصرند؟
اما مقصران اصلی مشکل پیش آمده از نکاه مجلس عبارتند از : وزارت آموزش و پرورش به عنوان متولی نظام تعلیم و تربیت کشور به دلیل ضعف مدیریت و عدم پیش بینی به موقع و حل مسئله کمبود معلم در اول مهرماه. البته بارها وزارت آموزش و پرورش از همکاری ضعیف سازمان اداری و استخدامی و برنامه و بودجه در جلسات رسمی شکوه کرده است. سازمان اداری و استخدامی کشور به دلیل عدم صدور مجوز کافی متناسب با نیازهای وزارت آموزش و پرورش و تعلل و تأخیر در صدور مجوز آموزگاری و دبیری در سال جاری. سازمان برنامه و بودجه کشور به دلیل عدم پرداخت مناسب، منظم و ماهانه حقالتدریس شاغلان و بازنشستهها و سایر مطالبات معلمان که باعث کاهش شدید انگیزه آنان برای همکاری شد.
راهکار چیست؟
کمیسیون آموزش مجلس البته راهکارهایی برای تأمین نیروی انسانی ارائه کرده است که عبارتند از: افزایش ظرفیت دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی با تقویت زیرساخت های آن. صدور ردیفهای استخدامی به تعداد کافی برای جذب معلم از طریق آزمون استخدامی موضوع ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان توسط سازمان اداری و استخدامی کشور. پرداخت منظم، مناسب و ماهانه حقالتدریس شاغلان و بازنشستهها و سایر مطالبات معلمان توسط سازمان برنامه و بودجه کشور در جهت افزایش انگیزه همکاری آنان برای تدریس. تلاش در جهت افزایش جذابیت حرفه معلمی از طریق ایجاد نظام عادلانه پرداخت و برخورداری فرهنگیان از تسهیلات درخور رفاهی و پیش بینی مشوق های لازم برای استمرار خدمت افرادی که در آستانه بازنشستگی هستند.احیاء و افزایش مجوز خرید خدمات از بین پذیرفته شدگان آزمونهای ماده 28 که مراحل گزینش و مصاحبه را انجام داده اند. تسریع با قید فوریت در اعلام نتیجه تکمیل ظرفیت و افزایش رشته های انتخابی برای داوطلبان در مناطق. مجوز افزایش حق التدریس هفتگی معلمان رسمی و پیمانی تا سقف 24 ساعت در هفته برای همه مقاطع تحصیلی. مجوز استفاده دانشجومعلمان سال چهارم حداقل بصورت 12 ساعت در هفته که هردو نفر یک کلاس را کامل پوشش خواهند داد. تدوین و اجرای طرح تربیت معلم دو ساله و جذب از بین دانشجویان سایر دانشگاه های دولتی کشور بر اساس سال های سوم و چهارم در تسریع پوشش کمبود نیروی انسانی. تصویب فوری مصوبه کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری که قریب دو سال است در نوبت رسیدگی صحن علنی مجلس شورای اسلامی قرار دارد در جهت ساماندهی نیروهای انسانی وزارت آموزش و پرورش و تعیین تکلیف نحوه جذب نیروهای غیر رسمی که سال ها به صورت مستمر با آموزش و پرورش همکاری نموده اند. دوشیفته کردن مدارس به صورت موقت با توجه به کمبودهای شدید فعلی. پرداخت بسته های تشویقی و مزایای موثر به معلمان مناطق محروم و روستایی متناسب با درجه بندی روستاها جهت ماندگاری معلمان در آن مناطق. استفاده از طرحهایی مانند انتقال دانش آموزان با وسایل نقلیه از روستاهای اطراف به روستای مرکزی و همچنین استفاده از خوابگاه مرکزی شبانه روزی و کاهش مأموریت نیروهای رسمی آموزش و پرورش به مدارس غیر دولتی موضوع ماده ۲۴ قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی که در حال حاضر 8640 نفر می باشند و بازگشت این نیروها به مدارس دولتی با توجه به نیاز شدید مدارس دولتی.
استیضاحی که دولت جدی نگرفت!
امروز علاوه بر این گزارش، نماینده ها به صورت جدی با وزیر آموزش و پرورش موضوع استیضاح را مطرح کردند.
استیضاحی که روز چهارشنبه گذشته در حیاط دولت از سوی معاون حقوقی و امور مجلس ریاست جمهوری گرفته نشد و درباره آن به خبرنگاران گفت: سوالی از سوی خضریان مطرح شد و جلساتی گذاشته و توضیحات دولت هم ارائه داده شد. نگرانی مجلس این بود که در شروع سال تحصیلی برخی مدارس معلم ندارند که آموزش و پرورش در حال تلاش برای حل این مسله است. سازمان سنجش هم آزمونی برگزار کرده و خلاء برای کمبود معلم رفع میشود.
دولت اطمینان دارد که در زمان بررسی برنامه هفتم توسعه هیچ طرح، لایحه، سوال یا استیضاح در دستور کار قرار نمیگیرد و بر همین اساس حسینی تاکید کرد که استیضاح جدی نیست.
در این مورد علی خضریان سخنگوی کمیسیون اصل نود میگوید: برخلاف اظهارات معاون محترم رئیس جمهور، استیضاح کنندگان در بهره بردن از این ابزار نظارتی جهت اصلاح روندها در آموزش و پرورش کاملاً جدی هستند و این را در جلسه با وزیر آموزش و پرورش نیز مطرح کردند و به دلیل افزایش نارضایتیها، روزانه به تعداد امضاء کنندگان استیضاح افزوده میشود.
استیضاحی که ترک فعل دولت در تحویل اساسنامه جدید صندوق ذخیره فرهنگیان برای جلوگیری از ساختارهای فسادزا و هدر رفت منابع، عدم اجرایی شدن سند تحول بنیادین، مشکلات فرهنگی و پرورشی در مدارس و وضعیت نابسامان کتب درسی به عنوان بخشی از مطالبات بر زمین مانده مجلس از وزارت آموزش و پرورش از محورهای آن است و حالا موضوع کمبود معلم نیز به آن اضافه میشود.
انتهای پیام
نظر شما