کد خبر 16630
۱۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۱

وحیدی:

عمده‌ترین دلایل بازماندگان از تحصیل که آموزش و پرورش باید برای حل آن ورود کند

عمده‌ترین دلایل بازماندگان از تحصیل که آموزش و پرورش باید برای حل آن ورود کند

نایب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی در واکنش به صحبت‌های وزیر آموزش و پرورش مبنی بر اینکه جاماندگان از تحصیل مربوط به دولت کنونی نیستند، گفت: این مسئله مبحثی اجتماعی، فرهنگی و آموزشی مبتنی بر عملکرد شاخص‌های ارزیابی آموزش و پرورش است و ارتباطی به مسائل سیاسی ندارد.

به گزارش نمایندگان، محمد وحیدی در مورد ارتباط کودکان جامانده از تحصیل و تغییر دولت‌ها، گفت: یکی از موضوعات اساسی آموزش و پرورش در حوزه پوشش تحصیلی، بحث بازماندگان از تحصیل است و شامل تمام دانش آموزانی است که از حضور در مدرسه پرهیز می‌کنند و بخشی از آنها منع شدگان از تحصیل، ترک تحصیل بر اساس تکرار پایه، امتناع از ثبت نام در مدارس و.هستند، در این بین مهمترین وظیفه آموزش و پرورش بازگردان این گروه‌ها به مدارس است تا از رشد کودکان بازمانده از تحصیل جدید جلوگیری کند.

نایب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی افزود: شکل‌گیری بازماندگان از تحصیل یعنی رشد بی‌سوادی در کشور که عملا نهضت سواد آموزی در سطح بزرگسالان به آنها آموزش می‌دهد، پس این رویکرد بسیار اهمیت دارد و آموزش و پرورش باید نگاه جدی به این ماجرا داشته باشد.

ضرایب تغییرات تحصیلی مهمترین شاخص آموزش و پرورش هر کشوری است

نماینده مردم بجنورد، مانه، سملقان، جاجرم، گرمه، راز و جرگلان در مجلس شورای اسلامی اُفت تحصیلی در ضرایب تغییرات تحصیلی را مهمترین شاخص آموزش و پرورش هر کشوری دانست و اظهار داشت: مهمترین شاخص‌های آموزشی و پرورش هر کشور بازماندگان دانش آموزان در مقاطع مختلف تحصیلی است؛ ارتقاء تحصیلی همان "نرخ گذر" از پایه‌ای به پایه دیگر شاخص عملکردی هر منطقه، شهرستان و هر استان دیگر محسوب می‌شود که در پایان سال تحصیلی این نرخ گذر تحصیلی با ورود دانش آموزان به پایه جدید مشخص می‌شود،اگر غیر از این مسئله باشد بایدچند گزینه از مردودی دانش آموز گرفته تا عدم حضور آنها در مدارس ثبت شود.

دلایل مختلفی در میزان نرخ گذر و جاماندن از تحصیل هر دانش آموز تاثیر دارد

وحیدی با تاکید بر اینکه میزان نرخ گذر و بازماندگان از تحصیل در هر استانی مختلف است، گفت: دلایل مختلفی در میزان نرخ گذر و جاماندن از تحصیل هر دانش آموز تاثیر دارد به فرض مثال، نبود مدرسه در یک منطقه، مردودی دانش آموزان، ورود به بازار کار به دلیل شرایط ناخوشایند اقتصادی و معیشتی، عدم آموزش پذیری دانش آموزان مثل کودکان کند ذهن که معلولیت دارند و…. تمام موارد عنوان شده ارتباطی به دولت‌ها ندارد.

کرونا بیشترین آمار جاماندگان از تحصیل را به همراه داشت

نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه در دوران کرونا بازماندگان از تحصیل بیشتر از سایر دوره ها است، گفت:  غیر حضوری شدن مدارس در دوران کرونا بیشترین آمار بازماندگان از تحصیل را به جا گذاشته است اما امروز در دوران پسا کرونا افزایش بازماندگان از تحصیل قابل قبول نیست.

وحیدی در واکنش به صحبت‌های وزیر مبنی بر جا ماندن دانش آموزان از تحصیل و ارتباط آن با دولت‌های دیگر، یادآور شد: باید بررسی شود این جاماندگی از تحصیل به چه دلایلی و در چه سالی رخ داده است، آنچه در آموزش و پرورش اهمیت دارد و وزیر مربوطه باید به این مسئله توجه کند، میزان جذب هر دانش آموز بازمانده از تحصیل است.

سازمان استخدامی کشور در جذب معلم تجدید نظر داشته باشد

نایب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی کمبود معلم در مدارس را دلیلی بر رشد بازماندگان از تحصیل دانست و گفت: این مسئله باید به صورت جدی پیگیری شود، سازمان استخدامی کشور در برنامه‌های جذب معلم خود باید تجدید نظر داشته باشد تا چنین مسئله‌ای هر ساله با آمار بالا تکرار نشود.

نایب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: بازماندگان از تحصیل به عملکرد دولت‌های قبل باز نمی‌گردد در نظر داشته باشیم این مسئله موضوعی سیاسی نیست چرا که وزرای قبلی هم این مسئله را مورد توجه قرار دادند و بی تردید تلاش خود را برای بهبود وضعیت آموزشی کشور داشته اند، این مسئله مبحثی اجتماعی، فرهنگی و آموزشی مبتنی بر عملکرد شاخص‌های ارزیابی آموزش و پرورش است و ارتباطی به مسائل سیاسی ندارد.

منبع:خانه ملت 

انتهای پیام

کد خبر 16630

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =