کد خبر 16841
۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۵

نمایندگان گزارش می‌دهد؛

ورود صدا و سیما به انتخابات با ۲۰۰ شبکه/ اولین تجربه تبلیغاتی رسانه ملی بعد از اصلاح قانون انتخابات

ورود صدا و سیما به انتخابات با ۲۰۰ شبکه/ اولین تجربه تبلیغاتی رسانه ملی بعد از اصلاح قانون انتخابات

یکی از اصلاحات قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی که کمتر از سه ماه تصویب و تایید شد؛ وظایف صدا وسیما برای گرم کردن تنور انتخابات است، حالا رئیس سازمان صداوسیما از راه‌اندازی ۲۰۰ کانال تلویزیونی برای تبلیغات داوطلبان انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی خبر می‌دهد. 

به گزارش نمایندگان، بر اساس ماده ۱۶ قانون انتخابات سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران مکلف است به منظور ترویج هنجارهای انتخاباتی و نهادینه‌کردن آن در فرهنگ عمومی نسبت به تبیین جایگاه مجلس، وظایف نمایندگان و فرایند انتخابات اقدام نماید و همچنین برنامه‌های آگاهی‌بخشی و آموزش انتخاباتی را که وزارت کشور یا هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات ضروری تشخیص می‌دهند و نیز کلیه اعلامیه‌ها و اطلاعیه‌های مربوط به انتخابات را از شبکه‌های سراسری یا محلی صدا و سیما پخش نماید.

در حالی که ماده ۵۹ قانون انتخابات پیش از اصلاح انجام هرگونه فعالیت تبلیغاتی از تاریخ اعلام رسمی اسامی نامزدها برای نامزدهای نمایندگی مجلس از صداوسیما را منع کرده بود، در جریان اصلاح قانون انتخابات مجلس این ممنوعیت برداشته شد و حتی اجازه داده شد که از ظرفیت های تبلیغاتی به صورت مساوی و برابر استفاده شود.

ممنوعیتی که برداشته شد

آیین نامه اجرای این حکم قانونی نیز در هفته های گذشته به تصویب دولت رسید.بر اساس این آیین نامه، سازمان صدا ­و سیمای جمهوری اسلامی ایران و زیرمجموعه‌های استانی و شهرستانی آن می‌توانند بستر استفاده نامزدها از شبکه‌های رادیویی، تلویزیونی و مجازی متعلق به خود را در قالب‌های مختلف اعم از زیرنویس، برنامه‌های تلویزیونی، برنامه‌های رادیویی، رادیو نما، بسترهای مجازی و غیره، با رعایت اصل برابری فرصت تبلیغاتی و عدالت انتخاباتی فراهم نمایند و برنامه زمان­بندی آن را در اختیار هیئت استانی بررسی تبلیغات قرار دهند.

در همین حال سازمان صدا ­و سیمای جمهوری اسلامی ایران می‌تواند در چارچوب امکانات در حوزه زیرساخت‌های تولید این سازمان (از قبیل تجهیزات تصویربرداری، صدابرداری و استودیو)، به صورت مساوی به همه نامزدها در تولید محتوا کمک کند. این امر با نظارت و مطابق با برنامه زمان­بندی هیئت استانی بررسی تبلیغات انجام می‌شود.

۲۰۰ شبکه جدید در راه است

امروز پیمان جبلی رئیس سازمان صدا و سیما در حاشیه جلسه هیئت دولت، در جمع خبرنگاران با اشاره به طراحی کانال‌های تلویزیونی برای حوزه‌های انتخابیه، اظهار داشت: صداوسیما در حال طراحی ۲۰۰ کانال تلویزیونی برای حوزه‌های انتخاباتی است که علاوه بر شبکه‌های استانی، ۲۰۰ شبکه برای حوزه‌های انتخاباتی راه‌اندازی شود.

وی یادآور شد که با توجه به اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، این اجازه به صداوسیما داده شده تا از ظرفیت خود برای تبلیغات داوطلبان مجلس شورای اسلامی استفاده کند.

عدالت رسانه‌ای برای کاندیداها

ایجاد فرصت برابر تبلیغاتی و عدالت رسانه‌ای که هم در سیاست‌های کلی انتخابات، ابلاغی رهبر معظم انقلاب بر آن تأکید شده است از سوی مدیران سازمان صدا و سیما به عنوان اولین تجربه بعد از اصلاح قانون انتخابات مطرح می‌شود.

دبیر ستاد انتخابات این سازمان عمده تمرکز فعالیت ستاد انتخابات را با توجه به رویکرد عدالت‌گستری صداوسیما در دوره تحولی، ایجاد فرصت‌های برابر تبلیغاتی برای نامزدهای انتخابات مجلس و بهره‌مندی از فضای برودبند و برودکست در تحقق این موضوع دانسته و می‌گوید: تلاش می‌کنیم همه نامزدها بتوانند از ظرفیت و فرصتی که در رسانه ملی وجود دارد، برای تبلیغات انتخاباتی خود بهره ببرند.

بر این اساس صداوسیما علاوه بر شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی ملی، ۳۱ شبکه استانی دارد که می‌تواند در بحث فرصت تبلیغاتی برابر در اختیار نامزدها قرار گیرد. مفتاح درباره جزئیات این ۲۰۰ شبکه اختصاصی گفته است:  ۲۴۳ فرستنده شناسایی شده که امکان استفاده از آن‌ها در بحث تبلیغات انتخاباتی نامزدها در حوزه‌های انتخابیه وجود دارد. بر اساس بررسی‌هایی که کارشناسان معاونت فنی انجام داده‌اند، امکان ایجاد حدود ۲۰۰ شبکه اختصاصی محلی برای ۲۰۰ حوزه انتخابیه وجود دارد و اکثر حوزه‌های انتخابیه را پوشش می‌دهد.

انتهای پیام

کد خبر 16841

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =