کد خبر 17356
۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۳

آیا امکان وقوع زلزله بالای ۷ ریشتر در تهران وجود دارد؟

آیا امکان وقوع زلزله بالای ۷ ریشتر در تهران وجود دارد؟

رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران گفت: در شهر تهران ۷۵۳ پل داریم که ۵۵ درصد آن بتنی و ۴۵ درصد آن فلزی است که تعدادی از این پل‌ها نیاز به مقاوم‌سازی دارند چرا که در زلزله‌های بالای ۶ و ۷ ریشتر ستون این پل‌ها خواهد شکست.

به گزارش نمایندگان، به نقل از روابط عمومی "تهران 20"، حجت الاسلام سید محمدآقامیری، رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران اظهار کرد: سالانه در حدود 500 هزار زمین لرزه در کل دنیا به وقوع پیوسته است که تنها 100 هزار زمین لرزه بزرگ برای ایجادخسارات قابل توجه در مراکز مسکونی کافی است.

وی در خصوص وحشتناک‌ترین زلزله‌های جهان تا به امروز، گفت: زلزله بزرگ 1/9 ریشتری اندونزی در مورخ ۲۶ دسامبر ۲۰۰۴ میلادی سومین زلزله قدرتمند تاریخ و دومین زلزله طولانی ثبت شدهاست.

آقامیری ادامه داد: زمین‌لرزه بم پرتلفات‌ترین زلزله قرن اخیر درکشور ما بوده است و تکرار فاجعه‌ای مشابه در مناطق پرجمعیت ولرزه‌خیز کشور ممکن است، بنابراین باید هر لحظه برای اتفاقیمشابه زمین‌لرزه‌ای که شهر بم 20 سال پیش تجربه کرد، آمادهباشیم.

ضرورت بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده شهری

رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران بر لزوم نوسازیبافت‌های فرسوده برای مقابله با زلزله تهران تاکید کرد و گفت: متاسفانه 4 هزار و 300 هزار هکتار بافت فرسوده تهران خطریبیخ گوش ما است و نباید از این موضوع غفلت کنیم.

وی افزود: ما در تهران حدود ۴۲۳۰ هکتار بافت فرسوده داریم کهاز این تعداد بافت فرسوده ۲۷۸ هزار پلاک فرسوده شناسایی شدهبود که ۱۲۰ هزار پلاک فرسوده بازسازی شد.

رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران افزود: ما حدود ۲ میلیون و هفتصد هزار سقف ناپایدار با حدود ۱۰ میلیون جمعیتداریم و متاسفانه میانگین جمعیتی که در این بافت فرسوده در هرهکتار زندگی می‌کنند ۳۹۱ نفر است.

وی ادامه داد: در این بافت فرسوده تراکم جمعیت بسیاری را داریمکه باید حدود یک چهارم شهر تهران را بهسازی و نوسازی کنیم.

آقامیری گفت: باور تمامی کارشناسان ما این است که اگر زلزله‌ایدر تهران رخ دهد فاجعه‌ای رخ خواهد داد.

رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: دربخش پژوهشگاه زلزله تهران پژوهش‌های خیلی خوبی انجام شدهاست که این کافی نیست و باید کارهای قوی‌تری در این زمینهانجام شود.

وی افزود: در تهران بخشی باید مقاوم‌سازی و بخشی هم بایدکاملاً تخریب و نوسازی انجام شود مشوق‌های بسیاری هم ازطرف شهرداری گذاشته شده است به عنوان مثال عوارض در بافتفرسوده به صفر رسیده است.

آقامیری تصریح کرد: از سال گذشته در شورای اسلامی شهرتهران کارگروهی را تحت عنوان افزایش تاب‌آوری شهر تهران دربرابر زلزله تشکیل دادیم و حدود ۴۷ نفر از اساتید و کارشناسانمتخصص در بحث زلزله را از دانشگاه‌های تهران دعوت و در حدود۴ جلسه در شورای اسلامی شهر تهران جلسات مفصلی را برگزارکردیم.

رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران ادامه دارد: اولینسوالی که ما از این اساتید پرسیدیم این بود که آیا در تهرانامکان زلزله بالای ۷ ریشتر وجود دارد یا خیر که بلااستثنا تمامیاین عزیزان معتقد بودند زلزله بالای هفت ریشتر قطعاً در تهران رخخواهد داد.

وی افزود: ساختن ساختمان بر روی گسل و فرونشست‌ها اصولاًاینگونه نیست که منع کلی داشته باشند بدین معناست که ساختآنها با اصول مربوط به خودشان باید انجام شود.

آقامیری تصریح کرد: در شهر تهران هم اکنون ۷۵۳ پل داریم ۵۵ درصد آن بتنی و ۴۵ درصد آن فلزی است که تعدادی از این پل‌هانیاز به مقاوم‌سازی دارند چرا که در زلزله‌های بالای ۶ و ۷ ریشترستون این پل‌ها خواهد شکست و بزرگراه‌ها را مختل خواهد کرد.

رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران ادامه دارد: درهنگام زلزله برای تونل‌های مترو اتفاقی نخواهد افتاد اما در آنقسمت‌هایی که گسل قرار گرفته است شاید بر اثر رانش وحرکت‌هایی که گسل ایجاد می‌کند زاویه انحرافی به وجود بیاید کهدر حد چند ثانیه است و خطر جانی برای مردم نخواهد داشت.

وی افزود: تونل‌ها و ایستگاه‌های مترو ما هم اکنون از مکان‌هایامن شهر تهران هستند که در صورت بروز زلزله احتمالی می‌توانندپناهگاه امنی برای مردم باشند.

وضعیت مقاومت تاسیسات آب تهران در مقابل زلزله

آقامیری در مورد آسیب پذیر بودن شبکه آب و فاضلاب تهران درزلزله احتمالی گفت: در تمامی کشورهای دنیا که زلزله‌های بالای ۶ و ۷ ریشتر رخ می‌دهد شبکه‌های آب و فاضلاب و مخازن آب شربقطعاً به مشکل بر خواهند خورد و در تهران هم همین اتفاق خواهدافتاد.

رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران در مورد امن بودنمکان ساخت ورزشگاه جدید تهران گفت: استان تهران ۶۵ گسل وتعدادی فرونشست دارد بنابراین در این مناطق امکان ساختهست اما طراحی سازه باید طبق اصول و مقررات همان منطقهباشد.

آیا ساختمان‌ها در برابر زلزله مقاوم هستند؟

علی نصیری، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرتهران نیز اظهار کرد: حدود 16 هزار ساختمان مهم در شهر تهران وجود دارد که حدود 9 دستگاه‌ها را توانسته‌ایم با همدیگر همراه کنیم و تاکنون 2 هزار و 700 ساختمان بازدید شده است. گفتنی است که تاکنون نتایج ارزیابی یک هزار و 14 ساختمان استخراج شده است که به تفکیک به مناطق 22 گانه اعلام می‌کنیم

وی افزود: متاسفانه وضعیت شهر تهران مطلوب نیست و تعداد بسیار زیادی از ساختمان‌ها با مقاومت‌سازی درست نمی‌شود و باید ممانعت از بهره‌برداری انجام شود.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران افزود: در حال حاضر، در حال شناسایی متروپل‌های شهر تهران هستیم که این اقدام قبل از وقوع زلزله باعث می‌شود تا فرایند ایمن‌سازی با جدیت دنبال شود. البته قوه قضائیه نیز در این مسیر کنار ماست.

نصیری مدیرعامل هلال احمر استان تهران از برگزاری تمرینعملیات اسکان اضطراری شهر تهران با همت سازمان پیشگیری ومدیریت بحران شهر تهران و مشارکت جمعیت هلال احمر استانتهران در کنار سایر دستگاه‌های مدیریت بحران در بوستان ولایتخبر داد.

وی تصریح کرد: اسکان و تغذیه اضطراری یکی از مهم‌ترینماموریت‌هایی است که پس از وقوع زلزله، با آن مواجه هستیم وجهت تسهیل در این امر ضروری است با ارائه تمرین‌ها وآموزش‌های لازم به دستگاه‌های دخیل و هموطنان، روند تامین،توزیع و همچنین آسایش زلزله‌زدگان احتمالی را تسهیل نماییم.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران ادامه داد: حدودا برای بیش از 3 هزار نفر کار کارشناسی طرح جامع مدیریت بحران شهر تهران صورت گرفته است. همچنین طی یک سال گذشته حدود 250 هزار نفر آموزش دیده‌اند. 

نصیری با تاکید بر اینکه مردم به شایعات در مورد زلزله توجهنکنند، گفت: در صورت بزور حادثه‌ای یک شبکه راه اضطراری ایجاد شده است که باید بروزرسانی شود. 

وی افزود: همچنین لیست تجهیرات پایگاه‌های مدیریت بحران را تغییر داده‌ایم و تجهیرات ویژه معلولان به لیست اضافه شده است.

لزوم نگاه نسبی نگری برای بهبود مستمر

جهانی، معاون فنی مدیریت بحران کشور نیز در گفگتوی تلفنی اظهار کرد: باید نگاه نسبی‌نگری برای بهبود مستمر قبل از وقوعزلزله داشته باشیم. در حال حاضر، تفاهم‌نامه سه‌جانبه‌ای بینجمعیت هلال‌احمر، شهرداری تهران و شورای شهر پایتخت منعقدشد که هم‌اکنون در ریل پیشرفت آن قرار گرفته‌ایم.

وی افزود: در حین وقوع زلزله بزرگ نباید بزرگنمایی و به ایجاداضطراب بپردازید و همه مردم این الزامات را باید رعایت کنند.

در بخش دیگری از برنامه با حمید رضا مقدم‌فر، کارشناس مسائل استراتژیک در گفتگوی تلفنی در سردار سرتیپ پاسدار سید رضیموسوی، بیان کرد: ایشان از همرزمان سردار شهید حاج قاسمسلیمانی و مسئول پشتیبانی و لجستیک نیروی قدس سپاه درسوریه بود که تمامی افراد ایشان را با صفت اخلاق، شجاعت، کرامت، روحیه ایثارگرایانه و اخلاص می‌شناختند.

وی ادامه داد: سردار سید رفی موسوی غیر از شهادت نباید از دنیا می‌رفت و واقعا مستحق شهادت بودند.

کارشناس مسائل استراتژیک عنوان کرد: شهید سید رضی موسوییکی از عناصر اصلی مقاومت در منطقه بود، به همین دلیل رژیمصهیونیستی ترور او را در دستور کار قرار داد و اجرایی کرد.ترور شهید سید رضی موسوی نشان دهنده تلاش برای جنگافروزی رژیم صهیونسیتی است. 

مقدم‌فر با اشاره به اینکه سید رضی از مدتها قبل در لیست تروراسرائیل بوده، گفت: برای سومین بار اسرائیل توانست ایشان را ترور کنند و مدتها قبل در لیست ترور رژیم صهیونسیتی بوده است.

وی افزود: یک بار در سفر به سوریه که با خانواده رفته بودیم، ایشان به محض مطلع شدن از این موضوع بسیار کریمانه از ما پذیرایی کردند.

کارشناس مسائل استراتژیک در پایان گفت: هم اکنون محور مقاومت با اسرائیل درگیر است و دائما توسط یمن، لبنان، حماس در تنش هستند اما روشن است که با طراحی عملیات ویژه‌ای انتقام سردار سید رفی موسوی را خواهیم گرفت.

انتهای پیام

کد خبر 17356

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =