کد خبر 17407
۱۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۹

نمایندگان گزارش می‌دهد؛

مجلس به دنبال تکمیل کار نیمه تمام مدارس غیردولتی/ از کاربرد انحصاری عنوان «مدرسه» تا رفع انحصار از مدارس غیر دولتی

مجلس به دنبال تکمیل کار نیمه تمام مدارس غیردولتی/ از کاربرد انحصاری عنوان «مدرسه» تا رفع انحصار از مدارس غیر دولتی

طرح اصلاح موادی از قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی یکی از کارهای نیمه تمام مجلس یازدهم است که حالا مجلس به دنبال تکمیل آن است.

به گزارش نمایندگان، مجلس یازدهم طرح ها و لوایح نیمه تمامی داد که از وعده‌های نمایندگان این دوره بوده و اگر قرار است کارنامه ای از این مجلس بر جای بماند اتمام این طرح‌ها و لوایح می‌تواند در قضاوت مردم موثر باشد. 

یکی از این طرح ها، طرح اصلاح موادی از قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی است که این روزها در دستور کار مجلس قرار داد؛ طرحی که به دنبال اصلاح موادی از قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی از جمله در حوزه مدیریت مهدهای کودک، کاربرد انحصاری عنوان مدرسه برای مؤسسات دارای مجوز از وزارت آموزش و پرورش و ایجاد سامانه الکترونیکی در راستای ایجاد شفافیت است.

این طرح از شهریور ماه سال 99 در مجلس اعلام وصول شده و در ابتدا صرفا به دنبال کاربرد انحصاری نام مدرسه برای موسسات متعلق و وابسته به آموزش و پرورش بود تا از موسسات و مراکزی همچون مدرسه طبیعت، مدرسه موسیقی، مدرسه فوتبال، مدرسه هنرهای رزمی و … اعتبارزدایی کند اما در ادامه به معضلاتی ورود کرد که گریبانگیر بسیاری از مردم در مواجهه با مدارس غیر دولتی است؛ از انحصار در تاسیس، تا عدم شفافیت در حقوق و دستمزد و تخصص کارکنان و در نهایت شهریه هایی که به عناوین مختلف از جمله کلاس های فوق العاده دریافت می‌شود. 

حالا بعد از گذشت بیش از سه سال از این طرح اولیه، طرح اصلاح موادی از قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی فرآیند نهایی قانون شدن را در مجلس طی می کند. 

نظارت یکپارچه بر مدارس غیر دولتی 

بر اساس یکی از مصوبات امروز مجلس در جریان بررسی طرح اصلاح موادی از قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی  ، وزارت آموزش و پرورش مکلف به راه‌اندازی سامانه الکترونیکی یکپارچه مدیریت نظارت بر تمامی مدارس و مراکز غیردولتی از محل اعتبارات صندوق حمایت از توسعه مدارس غیردولتی کردند.

بر این اساس کلیه اطلاعات از جمله آمار کارکنان و دانش آموزان، فضا و تجهیزات آموزشی، مجوزهای تأسیس و راه اندازی، شاخص‌های ارزیابی، میزان شهریه دریافتی، درآمدها و هزینه‌های آنها و هر نوع تسهیلات و حمایتهای دریافتی را به طور جامع، دقیق و شفاف در این سامانه ثبت نماید، به صورتی‏ که برای هر نوع بررسی و ارزیابی، امکان دریافت اطلاعات جامع و کامل از طریق این سامانه برای کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی و مدیران آموزش و پرورش در سطوح منطقه، استان و کشور و اولیاء دانش‌آموزان همان مدرسه، به صورت برخط فراهم می‌شود. 

عدم استقرار سامانه موضوع این ماده، موجب مجازات بالاترین مقام مسوول و عدم ثبت اطلاعات مندرج و یا درج هر گونه اطلاعات خلاف واقع در این ماده توسط مدیر یا مؤسس، مشمول مجازات می شود.

ساعات تدریس معلمان و کادر مدارس غیردولتی تعیین شد

نمایندگان در  ادامه نشست علنی امروز در جریان بررسی طرح اصلاح موادی از قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی با ماده 14 این طرح موافقت کردند. براین اساس نمایندگان مجلس ساعات تدریس تمام وقت معلمان دوره ابتدایی، ساعات تدریس و حضور سایر معلمان و کارکنان آموزشی تمام وقت غیر رسمی مدارس و مراکز و ساعات کار مدیران معاونان و کارکنان اداری دفتری و خدماتی مدارس و مراکز را تعیین کردند.

ساعات تدریس تمام وقت معلمان دوره، ابتدایی (۲۵) ساعت در هفته، ساعات تدریس و حضور سایر معلمان و کارکنان آموزشی تمام وقت غیر رسمی مدارس و مراکز (۳۰) ساعت در هفته، ساعات کار مدیران معاونان و کارکنان اداری دفتری و خدماتی مدارس و مراکز (٣٦) ساعت در هفته با حضور در جلسات و شوراهای آموزشی پرورشی و اداری مدرسه تعیین می‌شود.

جریمه مدارس غیردولتی در صورت دریافت شهریه اضافه

نمایندگان همچنین مصوب کردند تا صد درصد شهریه اضافه اخذ شده از دانش‌آموزان از مؤسسان مدارس غیردولتی دریافت و در مناطق محروم هزینه شود.

بر این اساس جریمه نقدی مؤسس تا ۱۰۰درصد شهریه (ابلاغی) کل دانش‌آموزان مدرسه در همان سال و دانش‌آموختگان مرکز در همان نیمسال یا دوره آموزشی پیش بینی شده است که در صورت قطعیت، جریمه نقدی به حساب درآمدهای عمومی نزدخزانه داری کل کشور واریز می‌گردد. معادل ۱۰۰ درصد وجوه مزبور در اختیار صندوق حمایت از توسعه مدارس غیردولتی قرار می گیرد تا در راستای ارتقای کیفیت‌ و عدالت آموزشی و پرورشی در مدارس غیردولتی مناطق محروم هزینه ‌شود.

 ماده دیگر مصوب مجلس تصریح دارد که شورای راهبردی، برنامه ریزی و نظارت مرکزی مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی می تواند در خصوص تعلیق تمام یا قسمتی از مجازات مؤسس یا مدیر، رأی مقتضی را صادر نماید و همچنین می تواند در صورت اجرای مجازات، برای یک بار رأی به توقف موقت مجازات دهد.

مدیران آموزش و پرورش حق تأسیس مدرسه غیرانتفاعی ندارند

بر اساس یکی دیگر از مصوبات امروز مجلس در جریان بررسی طرح مذکور، وزیر آموزش و پرورش، اعضای شورای ستادی، استانی و شهرستانی وزارت آموزش و پرورش، اعضای شورای راهبردی و مرکزی مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی، اعضای شورای نظارت استان، شهرستان و منطقه و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی به‌استثنای اعضای بدون حق رأی در شورای نظارت مرکزی استان و شهرستان و منطقه، مدیران‌کل ستادی وزارت آموزش وپرورش و کارکنان ستادی، استانی، شهرستانی و منطقه‌ای سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی در زمان تصدی پست در محدوده جغرافیایی تحت مدیریت، مسئولیت یا نظارت خود و همچنین بستگان درجه‌یک آنان نمی‌توانند مؤسس مدرسه یا مرکز آموزشی و پرورشی غیردولتی موضوع ماده 2 این قانون باشند.

وزارت آموزش و پرورش مکلف است ظرف شش ماه پس از لازم الاجرا شدن این قانون نسبت بـه بازنگری در مجوزهای کلیه مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی موجود اقدام نموده و در صورت لزوم مجوزهای آنان را مطابق حکم این ماده اصلاح یا ابطال نماید. مؤسسان متخلف از این حکم به واریز معادل شهریه دریافتی حاصل از فعالیت مدارس یا مراکز مزبور به حساب درآمد عمومی نزد خزانه‌داری‌کل کشور و حسب مورد متناسب با وضعیت شغلی‌شان به مجازات یک تا سه سال انفصال موقت از خدمات دولتی و عمومی محکوم می‌شوند. اعطای مجوز از سوی وزارت آموزش و پرورش بدون رعایت ضوابط مذکور در این بند در حکم تصرف غیرقانونی در اموال دولتی و عمومی است.

سقف شهریه فوق برنامه مدارس غیر دولتی 

سقف شهریه فوق‌برنامه مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی نباید در هیچ حالتی از پنجاه درصد (50) شهریه مصوب برنامه درسی (رسمی) بیشتر باشد دریافت شهریه بالاتر از این مبلغ، در حکم تصرف غیرقانونی در اموال دولتی و عمومی محسوب می‌شود. شورای‌عالی آموزش و پرورش مکلف است ظرف سه ماه پس از ابلاغ این قانون مصادیق فوق‌برنامه را تعیین و ابلاغ نماید.

شرایط صدور مجوز ایجاد مدرسه مسجد محور 

نمایندگان مجلس، در ادامه  وزارت آموزش و پرورش را مکلف به صدور مجوز ایجاد مدرسه مسجد محور و یا مراکز آموزشی و پرورشی مسجدمحور با درخواست اشخاص حقیقی و حقوقی ایجاد مدرسه و یا مرکز آموزشی و پرورشی غیردولتی مشروط به موافقت هیات امنای مسجد کردند.

پیش از این نمایندگان در تصویب موادی دیگر از این طرح مصوب کرده بودند که عنوان مدرسه از برخی واحدهای آموزشی حذف شود.

بر این اساس بکار بردن عنوان «مدرسه» به هر شکلی فقط برای واحدهای آموزشی و پرورشی که براساس شرایط و ضوابط و مقررات وزارت آموزش و پرورش به صورت دولتی یا غیردولتی تأسیس و اداره می‌شوند و آموزش‌های رسمی را مطابق مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش ارائه می‌دهند مجاز است. مؤسسه‌ها و مراکزی که خارج از این ضوابط از عنوان مدرسه استفاده می‌کنند به استثنای مؤسساتی که براساس مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی از عنوان مدرسه استفاده می‌کنند، مکلفند ظرف مدت سه‌ماه پس از لازم‌الاجراء‌شدن این قانون واژه مدرسه را از عنوان خود حذف نمایند.

وزارت آموزش و پرورش موظف است در صورت احراز تخلف به فوریت شکوائیه‌ای را به مبادی ذی‌ربط مبنی بر غیرمجاز بودن فعالیت مدرسه یا مرکز آموزشی ارائه کند تا حداکثر ظرف مدت دوماه برابر مقررات و ضوابط نسبت به تعطیلی و مهر و موم (پلمپ) آن اقدام گردد.

انتهای پیام

کد خبر 17407

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =