کد خبر 17474
۱۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۰

نمایندگان گزارش می‌دهد؛

تعطیلات آخر هفته شنبه یا پنجشنبه؟/ بخش خصوصی مشاوره می‌دهد

تعطیلات آخر هفته شنبه یا پنجشنبه؟/ بخش خصوصی مشاوره می‌دهد

مجلس در لایحه اصلاح تعطیلات آخر هفته، تعیین دو روز تعطیل را به رای جمعی نمایندگان موکول کرده است، حالا پارلمان بخش خصوصی به میدان آمده و روز شنبه را به عنوان دومین روز تعطیل غیر از جمعه پیشنهاد داده است.

به گزارش نمایندگان، اتاق بازرگانی تهران در بیانیه‌ای خطاب به دولت و مجلس، پیشنهاد کرد در ساماندهی تعطیلات پایان هفته، افزایش این تعطیلات به روزهای جمعه و شنبه مدنظر قرار گیرد تا زمینه ارتقا بهره‌وری نیروی کار و تطابق تعطیلات با بازارهای منطقه‌ای و جهانی فراهم شود.

 ساماندهی تعطیلات پایان هفته موضوعی است که در جریان بررسی لایحه اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری در دستور کار مجلس قرار دارد. این لایحه آبان ماه سال گذشته به پیشنهاد سازمان اداری و استخدامی کشور به تصویب هیأت وزیران رسید و آذر ماه پارسال به مجلس ارسال شد و حالا بعد از یک سال در نوبت بررسی در صحن مجلس قرار دارد. 

تعطیلات پایان هفته دو روز می‌شود

لایحه اصلاح ماده «۸۷» قانون مدیریت خدمات کشوری در راستای اجرای بندهایی از سیاست های کلی نظام اداری مبنی بر نهادینه سازی فرهنگ سازمانی مبتنی بر ارزش های اسلامی، توجه به استحکام خانواده ، توجه به اثربخشی و کارآیی در فرآیندهای اداری، درصدد کاهش روزهای کاری دستگاه های اجرایی سطح استانی (به استثنای بخش عملیاتی) از شش روز در هفته به پنج روز در هفته است. 

کمیسیون اجتماعی مجلس پس از بررسی این لایحه اصلاحاتی در لایحه دولت داشت و ۴۴ ساعت کاری در هفته را در کمیسیون به ۴۰ساعت کاری کاهش داد و با دو روز تعطیلات آخر هفته هم موافقت کرد. در لایحه دولت کاهش ۴۴ ساعت بعد ۴۲.۵ ساعت پیش بینی شده بود.

 نکته مهم این است که کمیسیون درباره اینکه کدام دو روز پایانی هفته تعطیل باشد بر مبنای اختیار را به دولت داده‌اند اما در صحن مجلس از سوی نمایندگان پیشنهادهایی ثبت شده که دومین روز تعطیلات آخر هفته شنبه باشد و این موضوع طرفداران خاص خودش را دارد. همچنین در خصوص اینکه دومین روز تعطیلات آخر هفته پنج‌شنبه باشد نیز پیشنهادهایی ثبت شده است.

با ثبت این پیشنهادات، لایحه بار دیگر به کمیسیون اجتماعی بازگشت و نظر کمیسیون مبنی بر تعطیلی شنبه به آن اضافه شد اما طرح ابهاماتی از سوی برخی نمایندگان که تعطیلی شنبه به لحاظ دینی درست نیست چرا که مختص یهودیان است ، این اختیار را به نظر جمعی نمایندگان مجلس موکول کرد.

فعلا تعطیلی جمعه قطعی است

سید کریم حسینی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به آخرین مصوبه کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی درباره لایحه اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری می‌گوید: بر اساس آنچه در آخرین جلسه کمیسیون در این زمینه مطرح گردید، مقرر شد بر این اساس عمل کنیم که ساعات کاری در هفته از ۴۴ ساعت به ۴۰ ساعت کاهش یابد و تعطیلی آخر هفته نیز به دو روز افزایش یابد؛ تعطیلی روز جمعه قطعی است ولی تعطیلی روز دوم، اینکه پنجشنبه باشد یا شنبه در صحن تعیین شود.

وی با تاکید بر اینکه تصمیم گیری نهایی درباره تعیین دومین روز تعطیل آخر هفته به صحن مجلس واگذار شده است، درباره دلایل توجیهی این اصلاحیه اظهار کرد: در لایحه دولت ۴۲ ساعت کار هفتگی و تعطیلی دو روزه آخر هفته مطرح بود اما با توجه به اینکه می‌خواهیم ۵ روز کاری داشته باشیم، این ۴۲ ساعت به خوبی قابل محاسبه نیست ولی وقتی مجموع ساعت کار در هفته ۴۰ ساعت تعیین شود، عدد رند و مشخصی برای هر روز ۸ ساعت خواهیم داشت؛ عملاً اگر بخواهیم بیش از ۸ ساعت کار روزانه را در نظر بگیریم، هم عملی نیست هم اینکه قانون به خوبی اجرا نمی‌شود.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تاکید کرد: عدد منطقی ساعت کار در هفته ۴۰ ساعت است؛ از طرف دیگر نیز برای روز تعطیلی پیشنهادات متفاوتی برای روزهای پنجشنبه و شنبه مطرح شده است اما در مصوبه نهایی کمیسیون اصراری بر اینکه این روز تعطیل کدام باشد، نداشتیم، بنابراین به این شکل جمع بندی شد که دو روز تعطیلی را در آخر هفته داشته باشیم.

توصیه بخش خصوصی

حالا اما نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در یک نشست فوق‌العاده بیانیه ای صادر و عنوان کردند که در راستای حمایت از حقوق شهروندی، بهینه‌سازی حقوق نیروی کار و همگام‌سازی با بازارهای جهانی و مبادی گمرکی به منظور تسهیل فرایندهای تجاری و مبادلات بین‌المللی، توسعه اقتصاد گردشگری و ارتقای بهره‌وری، از این اقدام اصلاحی حمایت می‌کنند و انتخاب روز «شنبه» به عنوان دومین روز تعطیل هفته را در انطباق با ملزومات اقتصادی و تجاری می‌دانند.آنها انتخاب روز پنجشنبه برای این تعطیلات را موجب تحمیل هزینه‌های اجتناب‌پذیر برمراودات و تعاملات بین‌المللی عنوان کردند و به نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی توصیه کردند جهت تقویت ارتباط با بازارهای منطقه، به عنوان هدف‌های تجاری اولویت‌دار و سایر بازارهای جهانی، این پیشنهاد را در اصلاح و تصویب نهایی قانون مدنظر قرار دهند.

‌انتهای پیام

کد خبر 17474

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =