کد خبر 17662
۲۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۷

نمایندگان گزارش می‌دهد؛

واردات خودرو برقی در مسیر به صرفه شدن/یک تیر و دو نشان مجلس؛ هم واردات هم تولید داخل

واردات خودرو برقی در مسیر به صرفه شدن/یک تیر و دو نشان مجلس؛ هم واردات هم تولید داخل

 یک روز بعد از آنکه دو مصوبه درباره واردات خودروی برقی از سوی هیات دولت منتشر شد؛ کمیسیون تلفیق مجلس هم در بررسی بودجه 1402 با واردات خودروهای برقی موافقت کرد، مصوبه‌ای که هم واردات را به صرف می‌کند و هم قرار است از حقوق گمرکی واردات خودرو برقی، تولید داخل آن هم رونق پیدا کند.

به گزارش نمایندگان،  یک روز بعد از آنکه دو مصوبه خودرویی از سوی هیات دولت منتشر شد؛ کمیسیون تلفیق مجلس هم در بررسی بودجه 1402 با واردات خودروهای برقی موافقت کرد. یکی از مصوبات دیروز دولت مربوط به انتشار آیین‌نامه ثانویه خودروهای وارداتی صفر بود و در دومین مصوبه نیز سود بازرگانی خودروهای برقی اعلام شد. در آیین‌نامه ورود خودروهای نو، توجه ویژه‌ای به خودروهای برقی و محصولات وارداتی به مناطق آزاد شده است، سهمیه ارزی واردات حذف و مصادیق انتقال فناوری هم تشریح شد.

موضوع واردات خودروی برقی به عنوان راه حلی برای معضل آلودگی هوا و همچنین رفع ناترازی بنزین حالا در جریان بررسی بودجه سال آینده در کمیسیون تلفیق مجلس نیز بررسی و تصویب شده است. 

محسن دهنوی، عضو هیات رئیسه کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۳ درباره این مصوبه می‌گوید: مصوبه‌ امروز گامی مهم در جهت کاهش مصرف بنزین و کاهش آلودگی هوا است. با تنوع بخشیدن به بازار خودرو و معرفی خودروهای برقی، کشور می تواند به دور شدن از سیستم های حمل و نقل وابسته به بنزین تشویق شود. در همین راستا نمایندگان مجلس در کمیسیون تلفیق برای تسهیل واردات خودروهای برقی کاهش عوارض واردات را نیز تصویب کردند. 

به گفته وی هدف از این اقدام، مقرون به صرفه تر و قابل دسترس تر کردن خودروهای برقی برای مصرف کنندگان ایرانی است. کاهش تعرفه‌های واردات، تشویق می‌کند که به سمت استفاده از خودروهای برقی به جای خودروهای بنزینی معمولی برویم که در نهایت به کاهش مصرف بنزین و آلایندگی هوا کمک می‌کند.

آغاز رقابت خودروی برقی و ماشین دودی در ایران :: نورنیوز

تعیین حقوق گمرکی از نیم درصد تا 15 درصد 

بر اساس این مصوبه حقوق گمرکی واردات خودروهای برقی برای شرکت تاکسیرانی نیم درصد، برای اشخاص ۴ درصد و حقوق گمرکی خودروهای تمام هیبریدی ۱۵ درصد خواهد بود. 

بر این اساس و در فرآیند اصلاح لایحه بودجه ۱۴۰۳ در کمیسیون تلفیق، امروز مصوب شد که منابع حاصل از حقوق گمرکی واردات خودروهای برقی به عنوان مشوق و تسهیلات برای توسعه تولید خودروهای برقی داخلی استفاده شود. هدف این رویکرد حمایت از رشد صنعت خودروهای الکتریکی داخلی است که منجر به ایجاد شغل و رشد اقتصادی می شود. 

این عضو کمیسیون تلفیق می‌گوید: دولت با این حکم مجلس باید با ارائه تخفیف‌های جدید برای سرمایه‌گذاری در این بخش، سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی را به مشارکت در رشد زیرساخت‌های خودروهای الکتریکی و گسترش تولید خودروهای برقی تشویق کند. این سرمایه گذاری نه تنها آلودگی را کاهش می دهد بلکه به پیشرفت های فناوری و توسعه اقتصادی نیز کمک می کند.

اولویت با واردات خودرو برقی باشد

پیش از این سمیه رفیعی، رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس نیز پیشنهاد کرده بود که اولویت واردات خودرو -چه خودروهای نو و چه دست دوم- با خودروهای هیبریدی و برقی و دارای استاندارد بالاتر آلایندگی باشد و دولت و وزارت صمت نیز با کاهش و صفر کردن تعرفه واردات قطعات مصرفی خودروهای برقی و هیبریدی نظیر باتری و تعرفه برق تحویلی، انگیزه متقاضیان را افزایش دهند.

موضوع واردات خودرو از موضوعاتی است که هفته های گذشته مجلس به بررسی آن پرداخت و سوال از وزیر صمت درباره اینکه 19 ماه پس از ابلاغ قانون واردات خودرو چه تعداد خودرو وارد شده است، مطرح شد. در همان زمان رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد که از ابتدای سال تا پنجم دی‌ماه بالغ بر ۳۱ میلیارد و ۴۰۲ میلیون دلار ارز به وزارت صمت داده شده است که نسبت به سال گذشته پنج درصد افزایش یافته است. به حوزه خودرو و قطعات پنج میلیارد و ۴۰۶ میلیون دلار تاکنون ارز تخصیص داده شده که نسبت به سال گذشته هشت درصد افزایش یافته است.

محمدرضا فرزین همچنین در آن جلسه اعلام کرد که مذاکراتی بابت واردات خودروهای برقی، خودروهای معمولی و واردات خودرو از مناطق آزاد صورت گرفته و توافق لازم انجام شده است. ما نیز باید براساس منابع ارز را تخصیص دهیم.

اما موضوع تنها واردات نیست و نمایندگان بر تولید داخل نیز تاکید دارند. لطف الله سیاهکلی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در این مورد تاکید کرده است که باید از تولید خودروهای گازسوز و بنزینی عبور کنیم. اینکه کماکان روی خودروهای گازی و بنزینی بمانیم حتماً به ضرر محیط زیست است و آثار مخرب فراوانی دارد. حتماً باید از این مسئله عبور کنیم. زیرا دنیا به این سمت می‌رود و ما نمی‌توانیم بر مدار قدیم بمانیم.

 البته نظر دولت نیز مثبت است؛ منوچهر منطقی معاون وزیر صمت درباره تولید و واردات خودروهای برقی گفت: برای اینکه تنوع محصولات برقی در کشور افزایش یابد و مشتریان حق انتخاب داشته باشند، ابتدا کار را با واردات خودروهای برقی آغاز کردیم اما به موازات آن بنا شد تا واردکننده ها به بحث انتقال فناوری هم توجه کنند بطوریکه بتوانند با همکاری کشور مبدا، تولید مشترک داشته باشند.

معاون وزیر صمت با بیان اینکه برنامه واردات خودرو برقی حداکثر تا انتهای سال 1403 است، گفت: ولی برنامه ساخت شروع شده و انتظار داریم تا انتهای سال 1403 به بعد محصولات داخلی خودرو برقی نیز در کنار محصولات خارجی به مشتریان عرضه شود. 

انتهای پیام

کد خبر 17662

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =