کد خبر 17906
۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۹

نمایندگان گزارش می‌دهد؛

ماموریت «منظور»/ از کسری بودجه تحمیلی تا کسری پنهان لایحه دولت

ماموریت «منظور»/ از کسری بودجه تحمیلی تا کسری پنهان لایحه دولت

رئیس سازمان برنامه و بودجه از طرف رئیس جمهور ماموریت دارد تا زمینه هرگونه ناترازی بودجه را به طور شفاف اطلاع رسانی کند؛ او معقتد است مجلس با تعیین مصارفی بدون در نظر گرفتن منابع در حال ناتراز کردن بودجه است اما مجلس ریشه ناترازی را کسری پنهان لایحه دولت می‌داند.

به گزارش نمایندگان، روز چهارشنبه در نشست هیات دولت، سید ابراهیم رئیسی به داود منظور  رئیس سازمان برنامه و بودجه مأموریت داد تا زمینه‌ی هرگونه ناترازی بودجه را به طور شفاف اطلاع‌رسانی کند، چرا که نباید بودجه‌ای تنظیم کرد که امکان اجرای آن فراهم نیست و اساساً ناتراز کردن بودجه خلاف صریح اصل ۷۵ قانون است.

در راستای همین ماموریت است که منظور در جلسه علنی چهارشنبه و در جریان بررسی بندهای مربوط به تبصره ۸ درباره مصارف هدفمندی یارانه ها به ناتراز شدن بودجه اعتراض کرد و گفت: وضعیت به گونه‌ای شده که هر سال گروهی به زمره افرادی اضافه می شود که دولت باید حق بیمه آنها را پرداخت  کند. تقریبا همه مردم عیال دولت شده اند؛ یعنی با این شیب دیگر قرار نیست کسی خودش حق بیمه را پرداخت کند و سهم بیمه شده و کارفرما به دوش دولت می گذارید؛ این موارد قرار است از کجا تامین شود؟

او خطاب به نمایندگان مجلس گفت: از طرف دیگر شما در مجلس تصویب کردید که دولت ۱۷۰ همت اموال بفروشد و برای تامین اجتماعی پرداخت کند که این بابت هزینه هایی است که هر سال اضافه می‌شود؛ دولت واقعا توان پرداخت چنین هزینه‌ها را ندارد؛ پس اگر دوستان موردی را تصویب می کنند، منبع آن را هم در نظر گرفته و تصویب کنند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه به مجلس هشدار داد که با این شیوه تبصره ۸ قابل اجرا نیست؛ ۵۰ همت از درآمدهای محصولات فرعی گازی و ۱۸ همت عوارض فرآورده‌های نفتی را یعنی در مجموع ۶۸ همت از منابع هدفمندی را حذف کردید که امسال طبق قانون بودجه ۱۴۰۲ این ۱۸ همت صرف پرداخت نان شده است.

او همچنین گفت:  موضوع دیگر اینکه دوستان در بحث  گندم می گویند دولت باید خودش همه گندم را به صورت تضمینی بخرد حال اینکه ما در لایحه سازوکاری را پیش بینی کردیم که مطابق آن صنف و صنعت خودشان اقدام به خرید کنند. چرا دولت باید منابع صنف و صنعت را تامین کرده و خرید تضمینی انجام دهد؟ شما با این کار ۲ میلیون تن یعنی ۳۵ همت نسبت به لایحه، بار مالی اضافه کردید.

به گفته وی در مجموع این تصمیمات گرفته شده ۱۰۳ همت هدفمندی را ناتزار می کند.

کسری پنهان در لایحه دولت

از سوی دیگر اما مجلس ریشه کسری و ناترازی را در بودجه تقدیمی مجلس می‌داند. حمیدرضا حاجی‌بابایی رئیس کمیسیون تلفیق بودجه  در این مورد با بیان اینکه امسال، نخستین سالی است که بودجه عمومی کشور با لحاظ جدول تبصره ۱۴(هدفمندی یارانه‌ها) بزرگتر از بودجه شرکت‌ها است. بودجه شرکت‌ها کمتر از ۳همت و بودجه‌عمومی بیشتر از ۳ همت است. این اتفاق خوبی نیست و از سوی دیگر ما کسری پنهان در بودجه داریم که باعث تورم می‌شود. کسری حقوق و مشکلات تولید نیازمند اتخاذ تصمیمات مهم است که این تصمیمات مهم را باید با محوریت مردم اتخاذ کنیم.

 وی معتقد است دولت در مصارف بودجه کم‌برآوردی داشت. بودجه نیاز به چکش‌کاری داشت. یکی از چالش‌های اساسی بودجه موضوع تبصره ۱۴ بودجه بود. هزینه‌ها با درآمدها سازگاری نداشت. منابعی برای تامین ارقام مربوط به یارانه نان، دارو و یارانه‌ها تامین نشده بود.

دولت اما لایحه تقدیمی خود را با کاهش کسری بودجه و کاهش ناترازی همراه می‌داند. حسن چنارانی، مدیرکل تلفیق بودجه سازمان برنامه و بودجه در این باره  گفته است: اعضای کمیسیون تلفیق در مجموع ۵۰۰ هزار میلیارد تومان به هزینه‌های بودجه اضافه کردند، بدون اینکه منابعی برای تأمین این اضافه هزینه در نظر بگیرند.

به گفته چنارانی، «در معافیت‌ها هم منابع را کاهش دادند و معافیت‌های مالیاتی ایجاد کردند که موجب ناترازی درآمدهای دولت شد همچنین در بخش تهاتر برای نیروهای مسلح مبلغ ۱.۸ میلیارد دلار از درآمدهای نفتی دولت را به این ترتیب کاهش دادند، در حالی که دولت می‌خواست این منابع را به صورت ریالی برای تأمین بودجه اختصاص دهد.»

با این حال هفته گذشته داود منظور، هفته گذشته یک نشست خبری برگزار کرد و از همراهی خوب کمیسیون تلفیق در بازنگری از الحاقاتی که بار مالی به دولت تحمیل می‌کرد خبر داد و گفت: ما این نگرانی را در هیئت‌رئیسه مجلس مطرح کردیم که با توجه به محدودیت‌های ما در تامین منابع و با توجه به اینکه تراز بودجه دولت با این الحاقات دستخوش تغییر می‌شود، این الحاقات مورد بازنگری قرار گیرد که همکاری خوبی در این خصوص انجام شد. 

وی درباره میزان بار مالی اضافه‌شده به بودجه توضیح داد: برآوردها متفاوت است. بستگی دارد که مفروضات ما در محاسبات بار مالی چگونه باشد. بین ما و مرکز پژوهش‌های مجلس اختلاف‌نظرهایی بود؛ اما عدد متنابهی بوده و نسبت به کل بودجه پیشنهادی دولت، درصد قابل توجهی بود. البته با بازنگری‌هایی که در حال انجام است، به توافق خوبی بین دولت و مجلس نزدیک می‌شویم.

حاجی بابایی: منظور سیاسی ترین فردی است که بر مسند سازمان برنامه قرار گرفته

همان روز اما اظهار نظر دیگری از سوی منظور و تعبیر «جگر زلیخا» برای تبصره کمیته امداد با واکنش حمیدرضا حاجی بابائی، رئیس کمیسیون تلفیق روبرو شد. او خطاب به ییس سازمان برنامه و بودجه گفت: آقای منظور به مجلس توهین نکنید که رسانه‌ها نیز همین حرف‌های شما را بزنند. شما می‌گویید مجلس بودجه را شخم زده است که این توهین به قوه مقننه است.

رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 1403 اظهار کرد: شما رئیس سازمان برنامه و بودجه هستید اما یا باید وزیر اطلاعات می‌شدید و یا وزیر کشور؛ در حال حاضر سیاسی‌ترین فرد بر مسند ریاست سازمان برنامه قرار گرفته که توئیت می‌زند و بیانیه می‌دهد.

انتهای پیام

کد خبر 17906

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =