کد خبر 19094
۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۹

نمایندگان گزارش می‌دهد

جزئیات افتتاحیه مجلس دوازدهم در روز هفتم خرداد

جزئیات افتتاحیه مجلس دوازدهم در روز هفتم خرداد

افتتاحیه مجلس دوازدهم روز دوشنبه هفتم خرداد ماه برگزار می‌شود؛ در این جلسه هیئت رئیسه سنی مدیریت مجلس را بر عهده دارد.

به گزارش نمایندگان، دوشنبه هفته جاری (هفتم خرداد ماه) مجلس دوازدهم افتتاح می‌شود. 

بر اساس قانون آیین نامه داخلی مجلس نخستین جلسه هر دوره مجلس شورای اسلامی طبق اصل شصت و پنجم قانون اساسی با حضور حداقل دوسوم مجموع نمایندگان رسمیت می‏یابد. 

پس از قرائت پیام مقام معظم رهبری مراسم سوگند انجام و در پایان جلسه، نمایندگان به منظور بزرگداشت بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره) و شهیدان انقلاب اسلامی و ادای احترام و تجدید عهد با آنان در مرقد مطهر آن حضرت و بهشت زهرا حضور خواهند یافت.

بر این اساس، نمایندگان حاضر در مجلس طبق اصل شصت و هفتم (67) قانون اساسی سوگند یاد می‏کنند. متن سوگندنامه توسط رئیس قرائت می‏شود و نمایندگان به حالت اجتماع در حال قیام آن را تکرار و پس از انجام مراسم تحلیف، سوگندنامه را امضاء می‌کنند.

نمایندگان اقلیت‏های دینی این سوگند را با ذکر کتاب آسمانی خود یاد خواهند کرد.

نمایندگانی که در جلسه نخست شرکت ندارند باید در اولین جلسه رسمی که حضور پیدا می‏کنند سوگند را به‌جا آورند و ذیل سوگندنامه را امضاء کنند.

 جایگاه‌ها چطور تعیین می‌شود؟

بر اساس آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، جایگاه نمایندگان، پس از ارائه اعتبارنامه نمایندگان به مجلس به حکم قرعه تعیین می‏شود و در دفتر مخصوص ثبت خواهد شد. قرعه‏کشی هر شش ماه تجدید می‏شود. نمایندگانی که در قرعه قبل در قسمت جلو مجلس بوده‏اند به حکم قرعه در قسمت دوم مجلس استقرار خواهند یافت.

 در دو ردیف اول رئیس‌جمهور، معاونان و مشاوران او، اعضای شورای‌نگهبان و هیأت وزیران و معاونان امور مجلس و دیگر افراد مجاز طبق این آیین‏نامه خواهند نشست و افراد مذکور به‌هیچ‌وجه مجاز به نشستن در صندلی نمایندگان و یا تردد در محل استقرار نمایندگان نمی‏باشند.

آیین نامه داخلی مجلس درباره جایگاه خبرنگاران و تماشاچیان نیز پیش‌بینی‌هایی داشته است. بر این اساس خبرنگاران و تماشاچیان با داشتن کارت مخصوص همان جلسه و نیز مأمورین انتظامات مجلس در محل‌های مخصوص، حق حضور خواهند داشت و باید در تمام مدت جلسه ساکت باشند و از هرگونه بی‏نظمی خودداری کنند. درغیراین‌صورت با دستور رئیس جلسه، صحن را ترک می‏نمایند. در صورتی که عمل آنان مستوجب تعقیبات کیفری بشود فرد خاطی با رعایت مقررات توسط مأمورین انتظامات مجلس توقیف و به مراجع صالحه تحویل خواهد شد.

تشکیل هیئت رئیسه سنی

بر مبنای ماده دیگری از آیین نامه داخلی مجلس، مسن‏ترین فرد از نمایندگان حاضر به‏ عنوان رئیس سنی و فرد بعدی به ‏عنوان نائب‌رئیس و دو نفر از جوان‌ترین نمایندگان حاضر به سمت دبیر معین می‏شوند و در جایگاه هیأت رئیسه قرار می‏گیرند. درصورت تساوی سن، هیأت رئیسه سنی با قید قرعه از بین مسن‏ترین و جوان‌ترین نمایندگان حاضر تعیین خواهد شد.

نتایج انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نشان می‌دهد علی‌عسکر ظاهری نماینده مسجدسلیمان و حسینعلی شهریاری نماینده زاهدان هر دو متولد ۱۳۳۰ و مسن‌ترین نمایندگان مجلس دوازدهم هستند.

وظایف هیأت رئیسه سنی عبارت است از: اداره جلسه افتتاحیه و جلسات بعدی تا زمان انتخاب هیأت رئیسه، انجام مراسم تحلیف، قرعه‌کشی برای تعیین اعضای شعب، توزیع اعتبارنامه‌ها بین شعب، برگزاری انتخابات هیأت رئیسه، تمشیت امور اداری مجلس تا زمان انتخاب هیأت رئیسه.

هیأت رئیسه سنی در اولین جلسه پس از افتتاح مجلس اقدام به برگزاری انتخابات هیأت رئیسه می‌کند. اعضای هیأت رئیسه برای مدت یک‌سال انتخاب می‌شوند. انتخابات بعدی در سالروز انتخابات هیأت رئیسه است.

بر این اساس نمایندگانی که داوطلب عضویت در هیأت رئیسه هستند، باید حداکثر تا پایان وقت اداری روز افتتاحیه مجلس برای ثبت‌نام به هیأت رئیسه سنی مراجعه کنند و این موضوع قبلاً باید به اطلاع نمایندگان برسد. هیأت رئیسه سنی موظف است شرح حال و سوابق داوطلبان را به‌ ‌همراه تصاویر آنان تهیه کند و در دومین جلسه علنی و قبل از برگزاری انتخابات هیأت رئیسه در اختیار نمایندگان قرار دهد.

 چنانچه اعتبارنامه نماینده‌ای که برای هیأت رئیسه انتخاب شده‌ است به تصویب مجلس نرسد، برای تعیین جایگزین وی مجدد رأی‌گیری به عمل می‌آید.

 پس از تشکیل هیأت رئیسه، گزارش شعب پانزده‌گانه در مجلس قرائت و تصویب اعتبارنامه‌ها اعلام می‌شود.

انتهای پیام 

کد خبر 19094

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =