کد خبر 19185
۱۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۱

نمایندگان گزارش می‌دهد؛

اشتباه فاحش در شمارش آرای هیئت رئیسه/ مجلس دوازدهم شفافیت آرا را در اولویت قرار دهد

اشتباه فاحش در شمارش آرای هیئت رئیسه/ مجلس دوازدهم شفافیت آرا را در اولویت قرار دهد

در غیاب قانونی برای شفافیت آرای نمایندگان، در آغاز به کار مجلس دوازدهم اتفاقی عجیب رخ داد و بعد از اعتراض به آراء اعضای هیئت رئیسه و بازشماری مشخص شد در برخی موارد تعداد آرا حتی تا ۴۱ رای بیشتر شمرده شده است.

 به گزارش نمایندگان، انتخابات هیئت رئیسه مجلس دوازدهم وز سه‌شنبه هفته گذشته برگزار شد و همان روز به دنبال اعتراض برخی نمایندگان، روابط عمومی مجلس در اطلاعیه‌ای از آغاز روند بازشماری آرای اعضای هیات رئیسه مجلس دوازدهم در اجلاسیه اول خبر داد.

آرایی که زیاد شمرده شده بود

در اطلاعیه اول روابط عمومی مجلس اعلام شده بود که به دلیل شکایت یکی از کاندیداهای نایب رئیسی، آرای نواب رئیس بازشماری شده است؛ نتیجه بازشماری حکایت از کاهش تعداد آرای نواب داشت منتها منجر به تغییر در ترکیب دو نایب رئیس نشد و حمیدرضا حاجی بابایی و علی نیکزاد نواب رئیس مجلس دوازدهم در اجلاسیه اول هستند.

به دنبال آن در اطلاعیه دیگری اعلام شد که بازشماری آرای ناظران و دبیران با حضور نمایندگانی که آرا را در صحن علنی مجلس شمارش کرده‌اند، هیأت رئیسه سنی و حراست مجلس،  چهارشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۳ صورت خواهد گرفت و نتیجه متعاقباً اعلام می‌شود.

ریزش ۴۱ رای یک ناظر هیئت رئیسه

بعد از این شمارش بود که علیرضا سلیمی سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفتگوی اعلام کرد: در بازشماری مجدد انتخابات هیات رییسه مجلس، آراء نوری قزلجه از ناظران هیات رئیسه ، ۴۱ رأی کاهش یافت. در واقع آراء  نوری قزلجه که در شمارش آراء ۱۳۰ رأی کسب کرده بود به ۸۹ رأی کاهش یافت و آراء دیگر ناظران یعنی سلیمی و سید جلیل میرمحمدی در بازشماری  یکی دو رأی کاهش یافت.

گفتنیست بعد از آنکه ر نشست علنی روز سه‌شنبه اعلام شد نوری قزلجه ۱۳۰ رای را از آن خود کرده، برخی رسانه‌ها این تعداد رای را حکایت از وجود اکثریتی مستقل در مجلس دوازدهم دانسته بودند. 

اما در نهایت پس از باز شماری آرای هیات رئیسه، روابط عمومی مجلس در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که تنها تغییر در ترکیب هیات رئیسه مربوط به جایگاه دبیران بوده که با برابری آرای اکبر رنجبرزاده و عباس پاپی زاده با انجام قرعه کشی، پاپی زاده جایگیزین رنجبرزاده در ترکیب هیات رییسه مجلس دوازدهم شده است.

در جریان حواشی نشست علنی پنجشنبه مجلس ه به موضوع بررسی اعتبارنامه‌ها اختصاص داشت، حمید رسایی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در تذکری خطاب به محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، بحث حواشی ایجاد شده پیرامون بازشماری آرای هیات رئیسه مجلس دوازدهم را به میان کشید.

رسایی معتقد بود که در جلسه غیر علنی امروز رئیس مجلس، مسأله خطا در شمارش آرای هیات رئیسه را ساده کرده و گفته است که دوستان اتفاقی نیفتاده و یک نماینده جابجا شده‌ است اما اینگونه نیست و مانند این است که بگوییم ۳ هزار میلیارد اختلاس شده است[با صدایی آرام] و چیزی نیست که، [درحالی که باید فریاد زد که] ۳ هزار میلیارد تومان اختلاس شده است.

وی  گفت:  آقای قالیباف! یک نماینده جابجا نشده است بلکه آرای نمایندگان جابجا شده است و یکی دو تا هم جابجا نشده است بلکه در یک مورد ۴۱ رای جابجا شده است درحالی که آن نمایندگان خودشان نیز تقصیر ندارند.

قالیباف: مسئولیتی در شمارش آرا نداشتم

محمدباقر قالیباف که ریاست مجلس را بر عهده داشت در پاسخ به تذکر رسایی اعلام کرد که در بحث مربوط به برگزاری انتخابات هیأت رئیسه من هم مانند جنابعالی روی یکی از صندلی‌ها نشسته بودم و هیچ مسئولیت قانونی در برگزاری این انتخابات نداشتم و رئیس محترم و هیأت رئیسه سنی طبق روال قانونی کار خود را انجام دادند؛ خود هیأت رئیسه سنی این کار را انجام داد و نمایندگانی که به عنوان ناظر و شمارش کننده آرا بودند، کار بازشماری آرا را انجام دادند و تنها کاری که ما انجام دادیم این بود که اطلاع‌رسانی کردیم تغییراتی که در شمارش انجام شده است.

در این میان هیئت رئیسه سنی مجلس که ریاست آن را علاءالدین بروجردی بر عهده داشت هیچ اظهار نظری درباره این اشتباه فاحش نداشتم و حتی نمایندگانی که آرا را شمارش می‌کردند ملزم نشدند که درباره آنچه رخ داده توضیح دهند. 

به نظر می‌رسد آنچه این اتفاق را رقم زد فقدان قانونی برای شفافیت آرای نمایندگان است که عمر دو مجلس از آن گذشت و همچنان الزامی قانونی برای شفافیت آرا ایجاد نکرده است.

از سوی دیگر شاید اگر در ادوار گذشته نیز اعتراضی نسبت به شمارش آرا صورت می‌گرفت، نتایج تغییر می‌کرد؛ بنابراین رفع این خلا قانونی و التزام مجلس به این شفافیت باید یکی از اولویت‌های مجلس دوازدهم باشد. 

انتهای پیام

کد خبر 19185

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =